Psychologické aspekty učitelství Zdroje: R. Havlík, J. Koťa J. Křivohlavý K. Paulík J. Průcha E. Řehulka, O. Řehulková Nesnáze v profesi (teorie) •„Nemožné povolání“ •Nemožnost zajistit, aby bylo dítě úspěšné •Nižší sociální status, nízké ohodnocení •Subjektivně vnímaná nízká prestiž profese (R. Havlík) •Tzv. „semiprofese“ – nízký profesionalismus (S. Štech) •Pracovní nejistota (subjektivní hodnocení, spravedlnost…) •Kolísání mezi pomocí a mocí (kontrolou) – konfliktnost role (B. Vašina) •Omezené možnosti zvládat nekázeň •Relativní osamělost •Tlak na inovování, nové požadavky • Stresory a zdroje nespokojenosti učitelů (dle učitelů) • •Nedostatečné ohodnocení •Administrativa •Čas (příprava, ale i řada jiných úkolů) •Rozdílná (a zhoršující se) úroveň žáků (problém inkluze) •Nemotivovanost žáků a chování žáků •Postoje rodičů •Média, společnost – převažuje kritika na pozitivním hodnocením • Stres v učitelství •Fyzická zátěž (zvl. poruchy pohybového aparátu a oběhového systému) •Smyslová zátěž, hlasová zátěž •Psychická zátěž – emoční zátěž (stres) •------------------------------------------------ •72 % učitelů/učitelek - mírný stres (D. Fontana) •23 % vážný stres •---------------------- •40 % zvýšený neuroticismus (E. Řehulka) – nejvíce u učitelek základních a speciálních škol •10 % doporučeno raději nepracovat s mládeží • • Psychické zdraví učitelů a stárnutí v profesi •S dobou působení v profesi se zvyšuje zejména: •Únava •Bolesti hlavy •Nervozita •Poruchy spánku •(u mužů méně) •----------------------------------- •52 % učitelů/ek v předdůchodovém věku má psychické problémy (Hillert, Schmitz, 2004): •deprese, syndrom vyhoření, poruchy adaptability, somatizace, • afektivní poruchy, alkoholismus, strach a úzkosti Zvládání stresu •coping strategie (plán) – behaviorální, kognitivní a sociální odpovědi, kterými se jedinec snaží regulovat zátěž • •Tzv. odolnost (hardiness) – důležité je subjektivní hodnocení situace, sociální opora, naučené i spontánní strategie – životní styl • •Strategie jsou obranné i útočné • •netečnost (apatie, bezmoc, beznaděj…) •vyhnutí se stresoru •napadení, agrese •posilování vlastních zdrojů (vůle, posilování tělesné i psychické) • • Učitelky a zvládání stresu (E. Řehulka) •sociální opora (75 %) •režim odpočinku •hobby •léky (49 %)… někdy se uvádí až 80 % •implicitní i explicitní psychologické metody •lékař, psycholog •sport •kouření (30 %) – trend snížení •alkohol (30 %) – trend zvýšení • Pracovní spokojenost učitelů (K. Paulík) •Pracovní spokojenost učitelů je relativně vysoká, avšak nižší • než celková životní spokojenost • •Co podporuje spokojenost: •Dobré vztahy v kolektivu •Úspěchy žáků •Charakter práce – tvůrčí práce, být s dětmi •Prázdniny, volný čas, smysluplnost práce, klid a pracovní podmínky až •na posledních místech • •Stoupá spokojenost s prostředím, relativně vysoká je spokojenost s • nadřízenými, nespokojenost je s řízením školství • •Asi 10 % učitelů zcela nespokojeno, nevolili by profesi znovu • Trendy •Lepší materiální podmínky i platy, avšak velké rozdíly mezi školami •Vzrůstají požadavky na učitele (ŠVP, portfolia, profesní růst, projekty, ICT…) •Snaha o podporu zevnitř (kolegiální podpora, mentoring) i zvnějšku (vzdělávání, výcviky, sítě škol, poradci…)