Témata ke klasifikovanému zápočtu (Hodnotí se jak poznatky/vědomosti, tak i způsob uvažování o tématu) 1. Definice, témata a úkoly pedagogické psychologie. Vývoj školní psychologie v ČR. Náplň práce školního psychologa. Vztah učitel – školní psycholog. 2. Nadaný žák. Bystrý a nadaný žák – rozdíly. Rozlišení pojmů: vlohy, schopnosti, nadání, talent. Typologie nadaných žáků. Diagnostika nadaných žáků. Možnosti práce s nadanými žáky. Podklady pro IVP pro nadaného žáka. 3. Charakateristika předškolního období – kognice, školní způsobilost. 4. Charakteristika školního období – percepce a myšlení. Charakteristika adolescence. 5. Školní úspěšnost a osobnostní faktory. Složky osobnosti. Změny osobnosti. Obtíže v učení (perspektiva školy a žáka). Styly učení. Vnější determinanty stylů učení. Diagnostika stylů učení. 6. Učení – výsledky učení. Druhy učení. Změny v přístupech k učení (pojetí učení, pojetí žáka, pojetí učitele, vyučovací metody). 7. Reflexe a učení. Dewey, Boud, Korthagen. Definice reflexe. Zkušenostní učení (zdroje: www.acor.cz) 8. Piagetova teorie kognitivního vývoje. Piagetovy pedagogické názory. 9. Současné teorie vyučování – akademické, personalistické a strukturalistické, kognitivně psychologické. Bloomova taxonomie. 10. Definice školní úspěšnosti. Školní úspěšnost a nadání žáka. Binetovy a Termanovy přínosy k poznávání kognitivních a intelektových schopností žáků. Intelektové úrovně – okolnosti měření IQ. 11. Nekognitivní faktory ovlivňující školní úspěšnost. Školní úspěšnost a sociální faktory. 12. Motivace žáků – obecné principy motivace. Kolísání výkonu a motivace. Motivace aktualizací potřeb, komunikací. Vývojově podmíněné výkyvy žáků v práci. Podpora motivace. Fenomén FLOW. 13. Definice výchovy, výchovné cíle, výchovné styly. Výchovné prostředky a metody. Odměny a tresty, rizika a podmínky trestání. 14. Učitelovy postoje k žákům a jejich základy. Postoje učitele k žákům a jejich vliv na výuku. Učitelovo očekávání ve vztahu k žákům. 15. Řízení třídy. Faktory ovlivňující chování a prožívání žáka ve třídě. Klima školní třídy – vlivy. Diagnostika klimatu třídy a vztahů ve třídě. Příčiny problémového chování žáků ve třídě. Charakteristiky demokratické třídy. Možnosti práce se třídou. Prožitkové aktivity. 16. Psychologické aspekty učitelství. Nesnáze učitelství. Učitel a stres. Spokojenost v učitelství.