ppt_sablona_pozadi GIS VE VEŘEJNÉ SPRÁVĚ X podzim 2014 Petr Kubíček kubicek@geogr.muni.cz Laboratory on Geoinformatics and Cartography (LGC) Institute of Geography Masaryk University Czech Republic logo_mu ppt_sablona_pozadi PROFESNÍ VZDĚLÁVÁNÍ V GI ppt_sablona_pozadi GIS ve veřejné správě Motivace ? IMG_0001.jpg IMG_0002.jpg ppt_sablona_pozadi GIS ve veřejné správě Klíčové oblasti rozvoje lidských zdrojů •Získávání zaměstnanců –není zatím nijak rozpracováno –otázka náboru, fluktuací, odchod odborníků z profese(?) •Motivace zaměstnanců –Vnitřní a vnější faktory –Nutnost motivace i pro vzdělávání –Oddanost zaměstnance jako součást etiky - identifikace s cíli a hodnotami organizace, touha náležet k organizaci a ochota vyvíjet úsilí v zájmu organizace. •Vzdělávání a osobní rozvoj zaměstnanců –význam celoživotního vzdělávání • ppt_sablona_pozadi GIS ve veřejné správě Celoživotní učení •Počáteční vzdělávání + další vzdělávání •Formální vzdělávání – školy, klasický stupeň vzdělání – certifikace, titul. •Neformální vzdělávání – organizované školení, kurzy, přednášky - rekvalifikace, profesní kurzy. •Informální – neorganizované, sebevzdělávání. •dle zákona č. 312/2002 Sb. (o úřednících územních samosprávných celků) se rozlišuje vstupní vzdělávání, průběžné vzdělávání a přípravu a ověření zvláštní odborné způsobilosti. •Další vzdělávání – propojení s praxí. • ppt_sablona_pozadi GIS ve veřejné správě Obecné nedostatky •nedostatečné rozvinutí systému dalšího vzdělávání. •slabé dovednosti absolventů škol - soft skills a jazyky. •znalost angličtiny dokonce slabší než v ostatních nových členských zemích EU-10. •využívání internetu ke komunikaci, k vyhledávání a zpracovávání informací u Čechů zhruba o třetinu nižší. •nedostatek technicky zaměřených pracovníků (HK ČR). •zaostávání v účasti na kurzech v rámci neformálního vzdělávání + výrazně nižší počet strávených hodin. • ppt_sablona_pozadi GIS ve veřejné správě Situace na VŠ •Málo na technických oborech + vysoký podíl nedokončení studia. •Nesoulad mezi volbou uchazečů o studium a poptávkou po absolventech na trhu práce. •Bakalářské studium – uplatnění (zaměření na odborný základ). •Doktorské studium – zaměření, uplatnitelnost a zájem? •neschopnost spolupracovat s aplikační sférou; •podpora výzkumu a vývoje na vysokých školách – nakupovaný výzkum. •profilace vysokých škol – záměr novelizace VŠ zákona – profesní, akademické a výzkumné. •malý zájem VŠ na realizaci dalšího vzdělávání •OPVK, OPLLZ. • ppt_sablona_pozadi GIS ve veřejné správě GEOSPATIAL TECHNOLOGY COMPETENCY MODEL •GTCM se snaží identifikovat plné spektrum schopností potřebných k profesionální práci. Proto zahrnují 29 obecných obchodních, technických, analytických a interpersonálních schopností, které jsou nezávislé na GIS doméně. ppt_sablona_pozadi GIS ve veřejné správě http://www.careeronestop.org/competencymodel/Images/pyramid_geospatial.png Competencies: •Personal •Academic •Workplace ppt_sablona_pozadi GIS ve veřejné správě Competencies: Industry wide Industry sector Management http://www.careeronestop.org/competencymodel/Images/pyramid_geospatial.png ppt_sablona_pozadi GIS ve veřejné správě Profesionální certifikace v GIS/T v USA •Certifikační program URISA (Urban and Regional Information Systems Association) od 2004, certifikační institut GIS (www.gisci.org). •žádné testy, sebecertifikace založená na bodech vypočtených z dosaženého vzdělání, profesionální zkušenosti a přínosu pro obor •Min. kritéria: –bakalářský titul s absolvováním kurzu (kurzů) GIS (nebo ekvivalentní), –čtyři roky práce s GIS aplikací nebo pořizování geodat (nebo ekvivalent) a –roční aktivní členství v profesionální GIS asociaci. •každý úspěšný žadatel musí podepsat etická pravidla. • ppt_sablona_pozadi GIS ve veřejné správě Profese a zaměstnanost v oblasti GIS/T (USA) ppt_sablona_pozadi GIS ve veřejné správě Uživatelé GIS/T •Dělení podle: –Tematické oblasti (úředník, hasič, záchranář, policista, informatik, politik ..) –intenzity využívání (úředník stavebního úřadu více) –pravidelnost užívání (periodická, nepravidelná, občasná apod.) –úroveň a náročnost (jednoduchá úroveň pro politiky, vysoká úroveň pro hydrology) •Vymezení hlavních kategorií a doporučení pro ně: –Profesionálové (specialisté GIS/T) – nezbytný systematický odborný růst a vzdělávání, vysoká kvalita vzdělávání, všestrannost, důraz i na manažerské, obchodní a komunikační dovednosti, soft skills. –Intenzivní uživatelé – klást důraz na efektivitu a možnosti využití školeného systému, zejména správnost postupů, vyšší míru využití aplikací a zdrojů. –Periodičtí uživatelé – synchronizovat školení s periodou potřeby práce s GIS/T –Občasní uživatelé – zajistit pravidelný trénink, nezbytný pro udržování požadované úrovně práce se systémem. • ppt_sablona_pozadi GIS ve veřejné správě Formální vzdělávání v oblasti GIS/T ppt_sablona_pozadi GIS ve veřejné správě Terciérní vzdělávání v oblasti GIS/T •studijní plány různorodé a odrážejí různý základ a zaměření jednotlivých garantujících pracovišť; •inovace výuky, náročnost vybavení; •terminologie, učebnice; •nízká nabídka kombinovaného a distančního studia (např. pro NMgr. pouze VŠB-TU Ostrava a ZČU v Plzni). • ppt_sablona_pozadi GIS ve veřejné správě Neformální vzdělávání • •Kurzy a školení – problémy: –nekontroluje se úroveň výstupních znalostí (vyjma certifikačních kurzů); –fenomén „placených“ kurzů; –akreditované vzdělávání u nás není aktivně vyžadováno a není konkurenční výhodou, formalismus; –jak zvýšit jejich kvalitu? •Přednášky – informovanost •Konference, semináře • ppt_sablona_pozadi GIS ve veřejné správě Informální učení •Slabá úroveň sebevzdělávání v ČR (každý 5. člověk) •Četba odborných periodik a odborných publikací •Knihovny •Popularizačně-vzdělávací aktivity •Web •Diskusní fóra, blogy – např. Konference katastru nemovitostí •Profesní organizace •Sociální sítě • ppt_sablona_pozadi GIS ve veřejné správě Národní kvalifikační rámec tercierního vzdělávání – Q ram •Kvalifikace = prokázané a formálně potvrzené výstupů z učení. •Součástí Národní soustavy kvalifikaci jsou tak všechny bakalářské, magisterské a doktorské studijní programy podle zákona o vysokých školách, jakož i akreditované vzdělávací programy vyšších odborných škol. •39 oblastí vzdělávání. Pro každou z nich je podle společné systematiky sestaven popis - Vědy o Zemi. • • ppt_sablona_pozadi GIS ve veřejné správě Vědy o Zemi •PÁTEŘNÍ OBORY •Vědy o Zemi zahrnují široké spektrum oborů, z nichž k nejvýznamnějším patří geologie (zahrnující podobory tektonika, strukturní geologie, petrologie, stratigrafie, paleontologie, mineralogie, ložisková geologie), fyzická geografie, geomorfologie, pedologie, hydrogeologie a hydrologie, geofyzika, geochemie, environmentální geologie, inženýrská geologie a geodézie. •Zcela chybí sociální geografie, kartografie, geoinformatika!! •Důsledky – akreditace, získávání dotačních titulů, poptávka po absolventech, „přežití oboru“. ppt_sablona_pozadi GIS ve veřejné správě Národní soustava povolání (NSP) prostřednictvím Sektorových rad monitoruje a eviduje požadavky na výkon jednotlivých povolání na trhu práce. Vzniká tak otevřená databáze povolání, která reálně odráží situaci na trhu práce. Společně s Národní soustavou kvalifikací (NSK) přinese důležité informace o kvalifikačních požadavcích, které se následně promítnou do všech úrovní vzdělávání. Národní soustava povolání Současné dynamické změny v naší společnosti se zásadním způsobem promítají do fungování a struktury trhu práce. Jednotlivá povolání se mění stejně rychle jako nároky zaměstnavatelů, což následně vyžaduje rychlou reakci školských a vzdělávacích systémů. Stává se běžným jevem, že v průběhu kariéry změní člověk několikrát zaměstnání, a proto je stále více zdůrazňována také potřeba celoživotního vzdělávání. Národní soustava povolání (NSP) prostřednictvím Sektorových rad monitoruje a eviduje požadavky na výkon jednotlivých povolání na trhu práce (viz Katalog). Vzniká tak otevřená, všeobecně dostupná databáze povolání, která reálně odráží situaci na trhu práce. Společně s Národní soustavou kvalifikací (NSK) přinese důležité informace o kvalifikačních požadavcích, které se následně promítnou do všech úrovní vzdělávání. NSP se stává významným zdrojem informací pro oblasti lidských zdrojů a profesního vzdělávání ve všech jeho stupních, významně posiluje roli zaměstnavatelů v těchto oblastech a stává se základnou pro budoucí mobilitu a flexibilitu na trhu práce v kontextu celé Evropské unie. Veřejná zakázka Národní soustava povolání II je realizována v rámci projektu Ministerstva práce a sociálních věcí, který je spolufinancován z prostředků Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky. Realizátorem veřejné zakázky je konsorcium, jehož členy jsou Svaz průmyslu a dopravy České republiky, Hospodářská komora České republiky, TREXIMA, spol. s r. o.. ppt_sablona_pozadi GIS ve veřejné správě ppt_sablona_pozadi GIS ve veřejné správě ppt_sablona_pozadi GIS ve veřejné správě ppt_sablona_pozadi GIS ve veřejné správě ppt_sablona_pozadi GIS ve veřejné správě