Využití technologií mobilního mapování & georadaru v silničním hospodářství Mobilní mapovací systém Georadar GEOVAP & Roadscanners • Představení technologie • Preventivní údržba Detekce problémů, porovnání změn v čase, analýzy vyjetých kolejí, apod. Analýza vzdouvání vozovky vlivem mrazu – porovnání 2 zaměření (monitoring) Analýza odchylek povrchu vozovky, analýza odvodňovacího systému vozovky • Fáze návrhu rekonstrukce/výstavby Detekce inženýrských sítí, určení tlouštěk konstrukce vozovky, kótování, určení příčin poruch • Kontrola kvality – po dokončení rekonstrukční/stavební fáze Určení tlouštěk vrstev a speciálních konstrukcí Porovnání s projektem, analýza vlhkosti v podloží, apod. Cíle prezentace • Vysoká rychlost sběru a zpracování dat (úspora času až 90 % oproti klasickým metodám) • Vysoká přesnost • Široké spektrum aplikací pro průzkum a diagnostiku silnic • Minimální požadavky na omezení provozu Technologie mobilního mapování • Nedestruktivní metoda diagnostiky vozovek • Možnosti aplikace: Měření tlouštěk jednotlivých konstrukčních vrstev vozovky a podloží - podélný profil konstrukce vozovky Určení dielektrické hodnoty materiálů (vlastnosti materiálů) Problémy související s vlhkostí v konstrukci vozovky (měření vlhkosti) Technologie georadaru Kontinuální údaje o tloušťkách vrstev vozovky a její povrchové situaci Identifikace konkrétního problému a jeho příčiny aplikace dané strategie řešení s adekvátními náklady Integrace výstupů mobilního mapování & georadaru Technologie/fáze Výstavba / rekonstrukce Kontrola kvality Statický laserový skener Výpočet kubatur, 3D skenování těžko dostupných míst 3D skenování těžko dostupných míst Mobilní mapovací sytém 3D mračno bodů, 3D CAD vektorové vyhodnocení, digitální model terénu 3D CAD vektorové vyhodnocení, porovnání s projektem, analýza odchylek Georadar Tloušťky konstrukčních vrstev, návrh rekonstrukčních prací Kontrola tlouštěk vrstev vozovky, měření vlhkosti a dutin v silničních stavbách a podloží Použití technologií v jednotlivých etapách a jejich výstupy Fáze výstavby/rekonstrukce Detekce inženýrských sítí, určení tloušťek konstrukce vozovky, kótování, určení příčin poruch Laserové mapování 3D CAD vektorové vyhodnocení & mračno bodů Laserové mapování Digitální model terénu dálnice Laserové mapování Výpočet kubatur v m3 k danému okamžiku Georadar Návrh rekonstrukčních prací Výstupy georadaru Výstupy deflektometru Výstupy ELMOD* * ELMOD – hodnocení modulů vrstev a návrh jejich vrstvení Výstupy deflektometru Návrh rekonstrukčních prací Výsledky nosnosti vozovky** ** původní nosnost – oranžová barva; navrhovaná nosnost – červená barva; nosnost po rekonstrukci – modrá barva Kontrola kvality Po dokončení rekonstrukční/stavební fáze Určení tlouštěk vrstev, měření dielektrické hodnoty materiálů, za určitých okolností měření mezerovitosti a speciálních konstrukcí Porovnání s projektem, analýza vlhkosti v podloží, apod. Laserové mapování Analýza odchylek povrchu vozovky Detekce vyjetých kolejí Laserové mapování Analýza změn v čase 2011 Porovnání příčných řezů dálnice po rekonstrukci v roce 2009 (žlutá barva) a stavu v roce 2011 po sesuvu bočního svahu a vzedmutí vozovky (modrá barva). 2009 2011 Laserové mapování Analýza vzdouvání vozovky vlivem mrazu Projektovaný řez (černá barva) Řezy mračny bodů (červená a modrá barva) Laserové mapování Porovnání s projektovou dokumentací Georadar Kontrola kvality po dokončení výstavby Rozhraní jednotlivých konstrukčních vrstev Porovnání projektovaných tlouštěk s daty z georadaru GEOVAP, spol. s r.o. projekt laserového skenování Quantum 3D Mapping Čechovo nábřeží 1790, 530 03 Pardubice Ing. Lukáš Vodehnal lukas.vodehnal@geovap.cz info@quantum3d.cz | www.quantum3d.cz |