18 Neokortex II http://www.emunix.emich.edu Mozková kůra Pri ár í o lasti So atotopi ké uspořádá í Aso iač í o lasti Ne ají so atotopi ké uspořádá í http://www.modernfamilyideas.com Fro tál í lalok FL Chová í Pohyb Řeč Parietál í lalok PL Se zitiv í afere ta e Uvědo ě í si elkového těles ého s hé atu  Vizuál ě prostorové vztah Pozornost Ok ipitál í lalok OL )rakové v í á í Te porál í lalok TL Řeč Sluch Pa ěť Li i ký s sté  Afektivita  Sexualita Fu k e ozkové kůry Fu k e ozkové kůry Fro tál í lalok FL Chová í Pohyb Řeč Parietál í lalok PL Se zitiv í afere ta e Uvědo ě í si elkového těles ého s hé atu  Vizuál ě prostorové vztah Pozornost Ok ipitál í lalok OL )rakové v í á í Te porál í lalok TL Řeč Sluch Pa ěť Li i ký s sté  Afektivita  Sexualita http://www.modernfamilyideas.com Fu k e ozkové kůry Fro tál í lalok FL Chová í Pohyb Řeč Parietál í lalok PL Se zitiv í afere ta e Uvědo ě í si elkového těles ého s hé atu  Vizuál ě prostorové vztah Pozornost Ok ipitál í lalok OL )rakové v í á í Te porál í lalok TL Řeč Sluch Pa ěť Li i ký s sté  Afektivita  Sexualita http://www.modernfamilyideas.com • Vý ě a sig álů  Pa hový h  Vizuál í h  )vukový h • Mezi jedinci  Téhož druhu  Růz ý h druhů Komunikace • Kódová í  Jed odu hé – velikost  Složité – ta e včel https://www.mindtools.com/media/Diagrams/CommunicationsProcess.jpg • Non-ver ál í – O tíž ě ko trolovatel á – Vliv li i kého s sté u • Ver ál í – Pl ě ko trolovatel á – Mozková kůra Ko u ika e v lidské společ osti https://s-media-cache- ak0.pinimg.com/originals/93/dc/42/93dc42 40059a0635eed4d672c98c343c.png • Řeč je ejsofistikova ější ástroj ko u ika e • Řeč je spe ifi ká pro lidský rod – Nee istuje lidské společe ství ez řeči – Žád ý ji ý živočiš ý druh epoužívá řeč v takové podo ě jako lidé • Řeč la pod í kou vz iku složitý h společe ský h s sté ů (kultur) Řeč http://www.zywave.com/wp-content/uploads/2015/08/culture1.jpg • Artikulova ý projev člověka slouží í k vzáje é u dorozu ívá í • Složitý hierar hi k ko struova ý kód • Hláska – Fó – ko krét í zvuk představují í určitou hlásku – Fo é • a strakt í fu kč í jed otka jaz ka • Má rozlišova í s hop ost – ůže ě it výz a • Realizová po o í alofo í h varia t – syn, banka • Slovo – Skupi a hlásek – s ol s kultur ě da ý výz a e • Věta – Skupi a slov řaze ý h dle s takti ký h pravidel Řeč • Artikulova ý projev člověka slouží í k vzáje é u dorozu ívá í • Složitý hierar hi k ko struova ý kód • Hláska – Fó – ko krét í zvuk představují í určitou hlásku – Fo é • a strakt í fu kč í jed otka jaz ka • Má rozlišova í s hop ost – ůže ě it výz a • Realizová po o í alofo í h varia t – syn, banka • Slovo – Skupi a hlásek – s ol s kultur ě da ý výz a e • Věta – Skupi a slov řaze ý h dle s takti ký h pravidel Řeč • Artikulova ý projev člověka slouží í k vzáje é u dorozu ívá í • Složitý hierar hi k ko struova ý kód • Hláska – Fó – ko krét í zvuk představují í určitou hlásku – Fo é • a strakt í fu kč í jed otka jaz ka • Má rozlišova í s hop ost – ůže ě it výz a • Realizová po o í alofo í h varia t – syn, banka • Slovo – Skupi a hlásek – s ol s kultur ě da ý výz a e • Věta – Skupi a slov řaze ý h dle s takti ký h pravidel Řeč • Artikulova ý projev člověka slouží í k vzáje é u dorozu ívá í • Složitý hierar hi k ko struova ý kód • Hláska – Fó – ko krét í zvuk představují í určitou hlásku – Fo é • a strakt í fu kč í jed otka jaz ka • Má rozlišova í s hop ost – ůže ě it výz a • Realizová po o í alofo í h varia t – syn, banka • Slovo – Skupi a hlásek – s ol s kultur ě da ý výz a e • Věta – Skupi a slov řaze ý h dle s takti ký h pravidel Řeč Řeč • Osvojová í si řeči je časově ároč ý proces • Porozu ě í – „se zorika“ • Produkce – „ otorika“ • 7.- . ěsí – dítě začí á rozu ět jed odu hý pok ů • 1. rok – dítě používá ěkolik slov • 2.-5. rok – dítě zvládá s ta • 6. rok – dítě z á asi slov • Slov í záso a v dospělosti • Aktiv í: 3000 -10 000 slov • Pasiv í: - v šší http://www.slideshare.net/drpsdeb/presentations Řeč • Osvojová í si řeči je časově ároč ý proces • Porozu ě í – „se zorika“ • Produkce – „ otorika“ • 7.- . ěsí – dítě začí á rozu ět jed odu hý pok ů • 1. rok – dítě používá ěkolik slov • 2.-5. rok – dítě zvládá s ta • 6. rok – dítě z á asi slov • Slov í záso a v dospělosti • Aktiv í: 3000 -10 000 slov • Pasiv í: - v šší http://www.slideshare.net/drpsdeb/presentations Řeč • Osvojová í si řeči je časově ároč ý proces • Porozu ě í – „se zorika“ • Produkce – „ otorika“ • 7.- . ěsí – dítě začí á rozu ět jed odu hý pok ů • 1. rok – dítě používá ěkolik slov • 2.-5. rok – dítě zvládá s ta • 6. rok – dítě z á asi slov • Slov í záso a v dospělosti • Aktiv í: 3000 -10 000 slov • Pasiv í: - v šší http://www.slideshare.net/drpsdeb/presentations Řečová centra Dvě hlav í řečové o lasti • Brocova o last otori ká  avazuje a otori ký kortex • Wernickeova se zori ká  navazuje na sluchovou oblast • Fasciculus arcuatus http://www.slideshare.net/CsillaEgri/presentations Řečová centra Dvě hlav í řečové o lasti • Brocova o last otori ká  avazuje a otori ký kortex • Wernickeova se zori ká  navazuje na sluchovou oblast • Fasciculus arcuatus • Ko dukč í afázie  Poškoze í fasc. arcuatus  Pa ie t rozu í i luví  Pro lé zopakovat sl še é • Dysartrie  Pro lé s artikula í  Váz e ovládá í hlasivek atd. http://www.slideshare.net/CsillaEgri/presentations • Brocova afázie  Motori ká, e presiv í  Pa ie t rozu í, ale e í s hope artikulova ě luvit • Wernickeova afázie  per epč í, se zori ká  neschopnost rozu ět, řeč pl ulá avšak e í s slupl á Brocovo řečové e tru Area 45  Sé a ti ké zpra ová í „vý ěr vhod ý h slov a a ipula e s i i v ko te tu da é úloh “ Area 44  Fo ologi ké zpra ová í a produk e řeči „vý ěr a aktiva e přísluš ý h částí pri ár ího otori kého kortexu“ http://www.slideshare.net/drpsdeb/presentations Wernickeovo řečové e tru Area 22  O sahuje tři podo lasti 1. Podoblast – aktivová a jak luve ý slove izí i vlast í , tak ji ý i zvuky 2. Podoblast – aktivová a izí luve ý slove a při v avová í auče é sekve e slov 3. Podoblast – zapoje a do produk e řeči http://www.slideshare.net/drpsdeb/presentations Zvuk Ano Lidský hlas Ne Příto ost sla ik Ano Ne Reál é slovo - srozu itel é Pseudolovo - esrozu itel é Na v í á í i produk i řeči se podílí  Wernickeova oblast  Brocova oblast  P-O-T aso iač í o last http://www.slideshare.net/drpsdeb/presentations Algorit us zpra ová í slyše ého Gyrus supramarginalis  )pra ová í fo ologi ké a artikulač í strá k sl še ého slova Gyrus angularis  )pra ová í sé a ti ké strá k sl še ého slova Čet é spoje s Brocovou a zbytkem Wernickeovy o lasti ko u ika e do trojúhel íku I tegra e slu hový h, zrakový h a so atose zori ký h i for a í Lobulus parietalis inferior http://www.slideshare.net/CsillaEgri/presentations https://en.wikipedia.org/wiki/Inferior_parietal_lobule#/media /File:Gray726_inferior_parietal_lobule.png Lobulus parietalis inferior - Přiřazová í výz a u sl še ý zvuků - Přiřazová í výz a u vidě ý o jektů - Přiřazová í výz a u so atose zitiv í vstupů - Přiřazová í výz a u luve é u/čte é u slovu I tegra e slu hový h, zrakový h a so atose zori ký h i for a í P - O - T aso iač í o last Klasifikace http://www.slideshare.net/drpsdeb/presentations • Jed a z posled í h o lastí, které se v víjí v prů ěhu evolu e i i dividuál ího vývoje • V rá i i dividuál ího vývoje dozrává ezi .- . roke života – Důsledke toho dítě o v kle e ůže dřív aktiv ě číst po hopit výz a te tu, který čte • Fu k e ozku, které se podílí a řeči se podílí a vz iku řeči se také podílí a tvor ě v itř í h klasifika í • Dík to u řeč „ luve á i v itř í“ u ož ila hlu ší a strakt í šle í a vz ik kultury • Mez ík vývoje lidské kultur jsou vázá a vývoj šíře í i for a í  Mluve á řeč  Vz ik pís a  Vznik knihtisku  Vznik internetu Lobulus parietalis inferior • Jed a z posled í h o lastí, které se v víjí v prů ěhu evolu e i i dividuál ího vývoje • V rá i i dividuál ího vývoje dozrává ezi .- . roke života – Důsledke toho dítě o v kle e ůže dřív aktiv ě číst po hopit výz a te tu, který čte • Fu k e ozku, které se podílí a řeči se podílí a vz iku řeči se také podílí a tvor ě v itř í h klasifika í • Dík to u řeč „ luve á i v itř í“ u ož ila hlu ší a strakt í šle í a vz ik kultury • Mez ík vývoje lidské kultur jsou vázá a vývoj šíře í i for a í  Mluve á řeč  Vz ik pís a  Vznik knihtisku  Vznik internetu Lobulus parietalis inferior • Jed a z posled í h o lastí, které se v víjí v prů ěhu evolu e i i dividuál ího vývoje • V rá i i dividuál ího vývoje dozrává ezi .- . roke života – Důsledke toho dítě o v kle e ůže dřív aktiv ě číst po hopit výz a te tu, který čte • Fu k e ozku, které se podílí a řeči se podílí a vz iku řeči se také podílí a tvor ě v itř í h klasifika í • Dík to u řeč „ luve á i v itř í“ u ož ila hlu ší a strakt í šle í a vz ik kultury • Mez ík vývoje lidské kultur jsou vázá a vývoj šíře í i for a í  Mluve á řeč  Vz ik pís a  Vznik knihtisku  Vznik internetu Lobulus parietalis inferior Lateralizace řečový h fu k í • 9 % lidí á Brocovu a Wernickeovu řečovou o last lokalizova é v levé he isféře • Lokaliza e v levé he isféře e í a % závislá a to zda je člověk pravák e o levák  9 % popula e jsou pravá i  9 % praváků ají B-W řečové o lasti v levé he isféře  Větši a leváků á B-W řečové o lasti také lokalizova é vlevo • Na základě skuteč osti, že drtivá větši a lidí jsou pravá i do i a t í levá he isféra a B-W řečové o lasti sou lokalizová vlevo se ěkteří věd i do ívají, že  Do i a e pro řeč se v vi ula v otori k do i a t í he isféře, e oť řeč je vel i ároč á a otoriku a Brocova o last je v zásadě pre otori ká oblast  Levá he isfér v zrává dříve ež pravá opět patr ě souvislost s motorikou) Lateralizace řečový h fu k í • 9 % lidí á Brocovu a Wernickeovu řečovou o last lokalizova é v levé he isféře • Lokaliza e v levé he isféře e í a % závislá a to zda je člověk pravák e o levák  9 % popula e jsou pravá i  9 % praváků ají B-W řečové o lasti v levé he isféře  Větši a leváků á B-W řečové o lasti také lokalizova é vlevo • Na základě skuteč osti, že drtivá větši a lidí jsou pravá i do i a t í levá he isféra a B-W řečové o lasti jsou lokalizová vlevo se ěkteří věd i do ívají, že  Do i a e pro řeč se v vi ula v otori k do i a t í he isféře, e oť řeč je vel i ároč á a otoriku a Brocova o last je v zásadě pre otori ká oblast  Řečová e tra jsou lokalizova á v levé he isféře, protože levá he isfér v zrává dříve ež pravá Fu k e pravé he isféry v řeči • Hod o e í ever ál í strá k projevu Prosodie – intonace, stres • Hod o e í pře ese ého výz a Ironie Metafory • Po hope í složitě orga izova ého projevu  Před áška, diskuse http://www.slideshare.net/drpsdeb/presentations Pohlav í rozdíly v řeči • Že ská řeč je flue t ější – produk e většího ožství slov v da é čase • Že jsou s hop luvit i poslou hat zatí o v ko ávají ji ou či ost – Multitasking • )pra ová í a produk e řeči je v že ské ozku ví e rozšíře o do o ou he isfér – Že ský ozek á větší ožství spojů ezi he isféra i – é ě patr á lateralizace • Testostero opožďuje vývoj levé he isfér – Chlap i začí ají luvit později • D sle ie je častější u užů Pohlav í rozdíly v řeči • Že ská řeč je flue t ější – produk e většího ožství slov v da é čase • Že jsou s hop luvit i poslou hat zatí o v ko ávají ji ou či ost – Multitasking • )pra ová í a produk e řeči je v že ské ozku ví e rozšíře o do o ou he isfér – Že ský ozek á větší ožství spojů ezi he isféra i – é ě patr á lateralizace • Testostero opožďuje vývoj levé he isfér – Chlap i začí ají luvit později • D sle ie je častější u užů Pohlav í rozdíly v řeči • Že ská řeč je flue t ější – produk e většího ožství slov v da é čase • Že jsou s hop luvit i poslou hat zatí o v ko ávají ji ou či ost – Multitasking • )pra ová í a produk e řeči je v že ské ozku ví e rozšíře o do o ou he isfér – Že ský ozek á větší ožství spojů ezi he isféra i – é ě patr á lateralizace • Testostero opožďuje vývoj levé he isfér – Chlap i začí ají luvit později • D sle ie je častější u užů Fu kč í vyšetřova í etody • Detek e elektri ké aktivit – Větší aktivita o lasti - větší elektri ká aktivita – Elektroencefalografie (EEG) • Detek e regio ál ího průtoku krve – Větší aktivita – větší průtok krve – Single photon emission tomography (SPECT) – Positron emission tomography (PET) – Fu kč í ag eti ká rezo a e fMRI) EEG • Registra e elektri ké aktivit ozku • monopolár í zapoje í: – aktiv í elektroda – i difere t í elektroda – = referenč í s í á í zapoje í • bipolár í s í á í • svod ka ál • ze í í elektroda • apětí v ikrovolte h vs. mV v neuronech) http://www.slideshare.net/kj_jantzen/biophysical-basis-of-eeg http://www.mdpi.com/sensors/sensors-12- 01211/article_deploy/html/images/sensors-12-01211f1- 1024.png http://tidsskriftet.no/2013/05/evoked-potential-tests-clinical-diagnosishttp://www.slideshare.net/akashbhoi12/eeg-53489764 PET a SPECT • Podá í látk z ače á radionuklidem • Použití radio uklidů s krátký poločase – Nut o připravit krát e před podá í – Pra oviště ukleár í edi í • SPECT – radionuklid zdroje ga a záře í – Nízká rozlišova í s hop ost asi cm) • PET – radionuklid zdrojem pozitro ového záře í – A ihila í pozitro u vz ikají dva gama fotony – větší rozlišova í schopnost (asi 2mm) http://pubs.rsc.org/services/images/RSCpubs.ePlatform.Service.FreeContent.ImageService.svc/Ima geService/Articleimage/2013/CS/c3cs60086f/c3cs60086f-f4.gif Fu kč í o lasti ozku http://www.chroniclebooks.com/blog/wp-content/uploads/brain-scan.png fMRI • MRI v užívá růz ý h ag eti ký h vlast ostí růz ý h jader v stave ý h sil é u ag eti ké u poli • V iologi ký s sté e h jsou ejdůležitější ato vodíku • fMRI v užívá rozdíl ý h ag eti ký h vlast ostí oxy- a deoxyhemoglobinu • Porov á í ožství oxy- a deoxyhemoglobinu lze zjistit průtok krve • Rozlišova í s hop ost až • Žád á radiač í zátěž https://www.cs.sfu.ca/~stella/papers/blairthesis/main/node11.html fMRI Kim, K. H. S., Relkin, N. R., Lee, K.-M. & Hirsch, J. Distinct cortical areas associated with native and second languages. Nature 388, 171–174 (1997).