Co s nadanými studenty? Obr3 www.biologickaolympiada.cz • předmětová soutěž z přírodopisu a biologie pro žáky základních a středních škol • vyhlašuje Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR • organizace: Česká zemědělská univerzita • odborně garance: Ústřední komise BiO ČR • úroveň: školní, okresní (obvodní), krajská, ústřední (republiková) • čtyři věkové kategorie: kategorie A pro žáky 3. a 4. ročníků gymnázií a SOŠ kategorie B pro žáky 1. a 2. ročníků gymnázií a SOŠ kategorie C pro žáky 8. a 9. ročníků ZŠ a odpov. roč. gymnázií kategorie D pro žáky 6. a 7. ročníků ZŠ a odpov. roč. gymnázií BO_logo www.biologickaolympiada.cz kategorie D • školní, okresní, (krajské) kolo • po úspěšném zvládnutí školního kola řeší žák vstupní úkol do kola okresního • kategorie C • školní, okresní a krajské kolo • po úspěšném zvládnutí školního kola řeší žák vstupní úkol do kola okresního na každé úrovni řeší žáci teoretické (test) a praktické úkoly (poznávání přírodnin + laboratorní úkoly) vstupní úkol = samostatná práce na vybrané téma BO_logo www.biologickaolympiada.cz kategorie B: školní a krajské kolo kategorie A: školní, krajské a ústřední kolo na každé úrovni soutěže řeší žáci teoretické (test + teoretické úlohy + určování přírodnin) a praktické úkoly (laboratorní práce + terénní práce) čtyři úspěšní řešitelé kat. A + 2 členové doprovodu vytvoří soutěžní tým, který reprezentuje Českou republiku na IBO Příklady obsahového zaměření Bio: 2010/2011: Ochrana přírody z pohledu biologa 2011/2012: Tvary v živé přírodě 2012/2013: Láska, sex a něžnosti v říši živočichů a rostlin Ústřední komise BiO připravuje přípravné texty ke kategoriím A a B vítězové krajských kol C, B a A – letní soustředění v Běstvině BO_logo BO_logo použity fotografie ze serveru www.biologickaolympiada.cz BO_mikroskopy bio21 BO_poznavackakytek BO_teren Zájmová činnost studentů: SOČ • soutěž pro žáky zejména středních škol (výjimečně základních) • soutěžní přehlídka nejlepších samostatných prací žáků • vyhlašuje Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR • propozice vydává Národní institut dětí a mládeže Ústřední komise SOČ • soutěžní kola: (školní), (okresní), krajské, celostátní • možná účast v mezinárodní soutěži Zájmová činnost studentů: SOČ 18 soutěžních oborů: matematika a statistika fyzika chemie biologie geologie, geografie zdravotnictví zemědělství, potravinářství, lesní a vodní hospodářství ochrana a tvorba životního prostředí strojírenství, hutnictví, doprava a průmyslový design elektrotechnika, elektronika a telekomunikace stavebnictví, architektura a design interiérů tvorba učebních pomůcek, didaktická technologie ekonomika a řízení pedagogika, psychologie, sociologie a problematika volného času teorie kultury, umění a umělecké tvorby historie filozofie, politologie a ostatní humanitní a společenskovědní obory informatika Zájmová činnost studentů: SOČ 18 soutěžních oborů: matematika a statistika fyzika chemie biologie geologie, geografie zdravotnictví zemědělství, potravinářství, lesní a vodní hospodářství ochrana a tvorba životního prostředí strojírenství, hutnictví, doprava a průmyslový design elektrotechnika, elektronika a telekomunikace stavebnictví, architektura a design interiérů tvorba učebních pomůcek, didaktická technologie ekonomika a řízení pedagogika, psychologie, sociologie a problematika volného času teorie kultury, umění a umělecké tvorby historie filozofie, politologie a ostatní humanitní a společenskovědní obory informatika Zájmová činnost studentů: SOČ SOC Zájmová činnost studentů: SOČ SOC Zájmová činnost studentů: SOČ SOC Zájmová činnost studentů: SOČ SOC soc0001 soc0008 soc0010 soc0011 Zájmová činnost studentů: SOČ vzhled Váš vzhled o vás mnoho prozrazuje (ilustrace převzata z práce Kyriacou 1996) Osobnost vyučujícího vzhled Váš vzhled o vás mnoho prozrazuje (ilustrace převzata z práce Kyriacou 1996) Osobnost vyučujícího Úroveň mluvy je daleko lepším kulturním indikátorem než úroveň oblékání Požadavky na absolventa studia se zaměřením na výuku biologie na gymnáziu (dr. Herman, dr. Krupka, dr. Kubíček) Široký a hluboký přehled o biologii, představa o obsahu středoškolské biologie a schopnost redukovat poznatky Schopnost zařadit danou látku do kontextu Schopnost přesvědčit žáky, že probírat danou látku má smysl Kladný vztah ke studentům Zkušenost s žáky určitého věku (práce mimo školu) Zapálení pro práci učitele Základní pedagogické dovednosti Vlastnosti učitele (Řezníček 2004) čestnost a spravedlnost smysl pro humor komunikační schopnosti schopnost naslouchat perfektní znalost látky rozhodnost poskytování podpory otevřenost novým myšlenkám důslednost dochvilnost Vlastnosti učitele (Řezníček 2004) studenti čestnost a spravedlnost 1. smysl pro humor 2. komunikační schopnosti 3. schopnost naslouchat 4. perfektní znalost látky 5. rozhodnost 6. poskytování podpory 7. otevřenost novým myšlenkám 8. důslednost 9. dochvilnost 10. Vlastnosti učitele (Řezníček 2004) studenti učitelé čestnost a spravedlnost 1. 2. smysl pro humor 2. 7. komunikační schopnosti 3. 3. schopnost naslouchat 4. 4. perfektní znalost látky 5. 1. rozhodnost 6. 9. poskytování podpory 7. 7. otevřenost novým myšlenkám 8. 5. důslednost 9. 6. dochvilnost 10. 10. Vlastnosti učitele (Řezníček 2004) studenti učitelé čestnost a spravedlnost 1. 2. smysl pro humor 2. 7. komunikační schopnosti 3. 3. schopnost naslouchat 4. 4. perfektní znalost látky 5. 1. rozhodnost 6. 9. poskytování podpory 7. 7. otevřenost novým myšlenkám 8. 5. důslednost 9. 6. dochvilnost 10. 10. Výhody začínajícího učitele: věk neokoukanost čerstvost znalostí pokročilá počítačová gramotnost nadšení, energie, vstřícnost k novinkám Nevýhody: věk nešetrné zacházení s hlasem nezvládnutí rétoriky nezkušenost v nastavení obtížnosti a rychlosti práce přílišné soustředění na svůj pedagogický výkon •Na co nesmí učitel v hodině zapomenout: • •hlídat čas •dodržet správné pořadí úkolů •všímat si zpětné vazby žáků •kontrolovat správnost a úplnost učiva •použít připravené pomůcky •hlídat pořádek, osvětlení a větrání ve třídě •sledovat kázeň •hlídat individuální požadavky žáků s dysfunkcemi •Chyby začínajících učitelů: • •Překombinovaná struktura hodiny – chaos •Málo strukturovaná hodina – nuda •Nedodržení časového plánu – hluché místo na konci nebo nedobrání učiva •Nepřipravení pomůcek – nuda, chybí názor •Neznalost pomůcky – chybné nebo zmatené použití •Nepřiměřené tempo výkladu – raději látku říci jedenkrát pomalu než třikrát rychle •Příliš mnoho cizích slov •Malá redukce poznatků – snaha naučit je vše, co vím •Ignorování dotazů žáků popř. mlžení, neznám-li odpověď •Nepřehledný zápis na tabuli, malé písmo a obrázky (kontrola tabule od zadních lavic) •Chybějící popisy obrázků •Zakrývání zápisu tělem •Opomenutí zapisování nových termínů na tabuli •Nezřetelná struktura vyučovací hodiny (žáci neví, že už se dělá něco jiného) •Zaměření pozornosti jen na první lavice •Suchopárný výklad bez názorných pomůcek a příkladů, chybějící vazba na praxi •Chybějící fixace učiva •Neopravení věcných chyb v ústním projevu žáka Pohotovost a kreativita nase_skolstvi Další vzdělávání učitelů kurzy pořádané metodiky výuky přírodopisu a biologie "doškolovací kurzy" pořádané univerzitami Floristické kurzy České botanické společnosti prázdninové kurzy pořádané Centry volného času a Centry ekologické výchovy didaktické časopisy: Biologie, chemie, zeměpis populárně-naučné časopisy: Vesmír, Živa Další vzdělávání učitelů na přírodovědecké fakultě MU Další vzdělávání učitelů na přírodovědecké fakultě MU Další vzdělávání učitelů na přírodovědecké fakultě MU IMG_2118 IMG_2233 IMG_2236 IMG_2260 Metodický portál pro učitele http://rvp.cz/ •Literatura: •Kubicová S., Ptašková H. a Ptašek J.: Metodika výuky biologie na 2. stupni základních škol a na středních školách z pohledu pedagogické praxe – náměty pro začínající učitele, Ostravská univerzita v Ostravě, 2010 •Řezníček J.: Didaktika a učitelská etika v praxi. Univerzita Karlova v Praze, 2004.