Formy vyučování biologii hodina základního typu laboratorní cvičení terénní cvičení exkurze projektové vyučování Hodina základního typu Altmann 1972, Dvořák a kol. 1982 Při přípravě vyučovací hodiny buďte pružní (ilustrace převzata z práce Kyriacou 1996) Struktura hodiny základního typu Organizace (1–2 minuty) Zkoušení/opakování (10–12 minut) Výklad nové látky (20–25 minut) Motivace!!! Př. Pohybující se kostlivec na 1. snímku prezentace – prof. Mášová Př. Jak mohou tak malé organismy jako bakterie ublížit tak velkému organismu, jako je člověk? – prof. Vařejka Opakování a shrnutí (3–5 minut) Hodina základního typu – příprava (vždy písemná) Název hodiny (téma) číslo hodiny Otázky pro zkoušení a opakování Samotný výklad (strukturace učiva s vyznačením nových pojmů, zápisu na tabuli, předkreslený obrázek) Shrnutí a opakování (formulace otázek, problémů) Př. prof. Pataki – místo opakování prostor na dotazy k nové látce Př. prof. Mášová – na konci hodiny, uzavírá-li delší tématický celek, opakování na známky – malé 1 Literatura Pomůcky (obrazy, folie, náčrtky, popř. diapozitivy, filmy, multiplikáty, modely, atp.) Poznámky k průběhu vyučovací hodiny Skupinové vyučování Vhodná látka Průběžná kontrola práce Sledovat čas!!! Společný zápis nových poznatků Př. prof. Slámová – minerály (učebnice, mapa ČR, atlas minerálů, vzorky minerálů, encyklopedie) Př. prof. Pataki – pohlavní choroby (zdrojem pouze internet, přesně specifikovat, které informace vyhledávat: přenašeč, inkubační doba, léčba, ...; rozpoznat pravdivé informace od nepravdivých) Laboratorní práce Altmann 1972, Dvořák a kol. 1982 cíl: upevňování vědomostí a získávání dovedností Zásady: • uplatňovat zejména metody pozorování a pokus • zapojit laboratorní práce do tématického celku • důraz na vysoký podíl samostatné práce studentů • na závěr cvičení zhodnotit výsledky (rozhovor učitele se žáky) • protokoly psát v hodině Laboratorní práce - protokol Téma: Př. Důkaz organických látek v rostlinách Úkol č. 1. Př. Důkaz tuků v semenech a plodech rostlin Pomůcky: Př. plody slunečnice, semena máku, lnu, ořešáku, savý papír, živočišný tuk (sádlo) Postup: Pozorování (nákres), výsledky (tabulka, graf) Závěr Ukázka protokolu z laboratorního cvičení Cvičení v přírodě Altmann 1972, Dvořák a kol. 1982 • vyžaduje, aby učitel byl dobrý pedagog a dobrý terénní biolog • cíl: upozornit žáky na flóru a faunu určitého území, na vzájemné vztahy mezi organismy a vztahy mezi organismy a neživou přírodou (BZ, ZOO x terén) • konkrétní cíle: pozorování v přírodě, určování organismů v přírodě, ekologické cvičení v přírodě • průběh cvičení by měli žáci znát předem • na závěr cvičení zhodnotit dílčí úkoly a shrnout do obecného závěru, vypracovat pracovní list nebo napsat písemnou zprávu • na vhodně naplánované cvičení je možno se odvolávat v průběhu další výuky Exkurze Altmann 1972, Dvořák a kol. 1982 • výklad provádí odborník po předchozí konzultaci s pedagogem • žáci by měli znát předem cíl exkurze • na závěr exkurze shrnout průběh, formulovat závěry (popř. napsat písemnou zprávu) • na vhodně naplánovanou exkurzi je možno se odvolávat v průběhu další výuky Př. prof. Slámová, předchůdci člověka – v průběhu výkladu se odvolává na exkurzi do Antroposu Př. gym. Terezy Novákové Brno, exkurze náplní semináře z biologie: transfúzní stanice, soudní lékařství, klinika reprodukční medicíny, neonatologie Školní projekty (Švecová 2001) • projekty realizované ve školní praxi • jdou napříč předměty vyučovanými ve škole Cíle projektu: • vedou k osvojení dovedností využitelných v praktickém životě • aktivní přístup k učení (žáci se učí vyhledávat informace v literatuře, třídit je a dále je zpracovávat, využívají je k další práci na projektu, sami plánují postup projektu, prezentují a obhajují výsledky své práce) • výchova k samostatnosti a zodpovědnosti Školní projekty (Švecová 2001) úloha učitele: koordinátor, manažer, konzultant úloha žáků: aktivní zapojení a samostatná práce při vyhledávání informací potřebných k řešení projektu zhotovení dokumentace zapojení do organizování doprovodných akcí k projektu (besedy, výstavy) zveřejnění výsledků projektu a jejich prezentace projektový týden ve škole Př. BiGy Brno 4 dny program napříč předměty, 5. den prezentace výsledků práce v českém jazyce + resumé v angličtině Př. Hauptschule, Vídeň – projektový týden Boj proti drogám, 1992/93 projektový týden mimo školu Př. gymnázium Intregra Brno Př. terénní stanice středisek ekologické výchovy - např. Rychta Krásensko Školní projekty - realizace přípravou školních projektů se zabývají sdružení pro ekologickou výchovu střediska ekologické výchovy centra volného času ke školním projektům jsou k dispozici metodické listy, pracovní listy pro žáky, praktické pomůcky, odborný a metodický servis, … (Švecová 2001) Školní projekty - realizace Mapa středisek ekologické výchovy v České republice sdružených v organizaci Pavučina Sdružení středisek ekologické výchovy http://www.pavucina-sev.cz http://www.lipka.cz/index.php http://www.lipka.cz/index.php Literatura: Altman A.: Organizační formy ve výuce biologii. Praha 1972. Dvořák F. a kol.: Základy didaktiky biologie. Skripta UJEP Brno, 1982. Kyriacou Ch.: Klíčové dovednosti učitele. Portál, Praha 1996. Švecová M.: Teorie a praxe zařazení školních projektů ve výuce přírodopisu, biologie a ekologie. Praha 2001.