Zkouška z anorganické chemie I Test (první část zkoušky) · Test se provádí na počítači v počítačové učebně A9/316. Zkoušku může najednou vykonávat cca 22 posluchačů. Ve zkouškový den mohou za sebou být testovány až 4 skupiny studentů. Čas na test je 45 minut. · Test obsahuje otázky rozdělené do celkem 20 témat (členěno zpravidla podle prvků či jejich skupin). Počet otázek v daném tématu závisí na rozsahu přednášené látky. Z každého tématu počítač náhodně vybere zpravidla 2-3 otázky, celkem je v testu 50 otázek, každá je ohodnocena 1 bodem. · Na každou otázku je nabídnuto n odpovědí (zpravidla 3-5), z toho může být správných odpovědí od 1 až n. Otázky v testu odpovídají obsahu přednášky (formou prezentací) a také dále sděleným informacím, které nejsou obsahem komentované prezentace. · Pro uznání správné odpovědi je třeba zatrhnout všechny správné odpovědi. Uznávám, že tato forma testu patří k těm nejtěžším Proto je třeba se nad každou dílčí odpovědí zamyslet a nespoléhat na to, že pouze jedna zaškrtnutá odpověď znamená správné (= kompletní) zodpovězení zadané testové otázky. Jakožto zkoušejícímu mi to umožňuje důkladněji prozkoušet dané téma. Mj. pokud by zkoušení bylo pouze ústní, tak tyto otázky budu klást podobně. · Test je tedy hodnocen 50 body, pro postup do dalšího kola zkoušky (Písemka) je nutné dosáhnout aspoň 20 bodů (tj. jen 40% správnost). Při nižším počtu bodů zkušenosti z několikaletého zkoušení tímto způsobem ukazují, že nemá význam tohoto studenta pustit do dalšího kola, protože v 95 % případů (kvalifikovaný odhad) stejně dále neuspěje. Písemka (druhá část zkoušky) · Písemka se zpravidla píše společně pro všechny studenty z daného zkouškového dne v posluchárně A11/132. · Jednotlivé otázky písemné části zkoušky do značné míry souvisejí s výukou předcházející obecné chemie (prof. Pinkas) a představují tak aplikaci obecných znalostí v oblasti anorganické chemie. · Písemná část zkoušky je celkově obodována 50 body, požadavek pro úspěšné absolvování písemky je min. 26 bodů, tj. nad 50 %. · Otázky v písemce zahrnují prověření schopnosti studenta psát vzorce sloučenin a nejdůležitějších minerálů, strukturně elektronové vzorce a aplikaci metody VSEPR pro určení molekulové struktury sloučenin (zpravidla v bodové hodnotě 22 bodů) · Dále pak správné sestavení a vyčíslení několika zpravidla redoxních rovnic – (cca 10 bodů podle obtížnosti). To mi umožňuje poznat, zda student problematice oxidace a redukce rozumí. · Dále je požadováno, aby student nakreslil tzv. molekulový diagram jednoduché dvouatomové sloučeniny a určil některé vlastnosti vazby v takové sloučenině (stabilita, vazebný řád, apod.) - (5 bodů) · Další část písemky je zaměřena na znalosti výrob nejdůležitějších produktů anorganické chemie, včetně drobného stechiometrického výpočtu (cca do 10 bodů). · Poslední body písemky (do 50) lze získat odpovědí na jednoduché otázky, což je zpravidla jedno slovo, krátké slovní spojení, apod. Celkové hodnocení prvních dvou částí zkoušky Požadavek úspěšného absolvování zkoušky z Anorganické chemie I je získat v celkovém součtu minimálně 51 b. za obě části zkoušky, Tzn. např. je-li výsledek testu 20 b., pak je nutno z písemky docílit výsledku 31 b. Písmenné hodnocení výsledku zkoušky (součet bodů za počítačový test a písemku): Celkový počet bodů Hodnocení 51 - 60 E 61 - 70 D 71 - 80 C 81 - 90 B 91 -100 A Po zveřejnění výsledků v ISu, mohou studenti se zkoušejícím obě předcházející části zkoušky společně s učitelem v den zkoušky (zpravidla o odpoledních hodinách) konzultovat a seznámit se s chybami, nebo vznést jiné otázky k tématu. Návštěva a diskuse se mohou velmi vyplatit, protože je možno si názory na odpovědi vyjasnit a zkoušející tak může mnohdy lépe pochopit způsob řešení. Může tak dojít po společné diskuzi k přehodnocení původního hodnocení písemky. Ústní dozkoušení (nepovinná, třetí část zkoušky) Studenti, kteří dosáhli na hodnocení prvních dvou částí zkoušek C nebo B (tj. min. 71 bodů), si mohou „vylepšit“ známku podrobnějším ústním dozkoušením, mohou tedy dosáhnout až na hodnocení A. V průběhu dozkoušení se nemůže stát, že by studentovi v případě neúspěšného dozkoušení byla známka z předchozího testu a písemky zhoršena. V Brně 10. 9. 2017 J. Příhoda