Škola, školský systém Školy  základní instituce/organizace zajišťující vzdělávání  V ČR je síť 4 078 základních škol se 847 510 žáky (118 058 v 1. ročníku, 74 602 v 9. ročníku) a 1 130 středních škol se 435 542 žáky (315 985 na oborech s maturitou) Škola jako … Škola jako … Škola jako … Důsledky? Odškolněná společnost 1971, Ivan Illich  Manipulace a donucování znemožňuje svobodnou volbu  Nerozvíjí tvořivost lidí, ale zbavuje je iniciativy  Reprodukuje stávající třídní rozvrstvení  Rozděluje na úspěšné a neúspěšné a tím dehumanizuje  Neodpovídá svým obsahem skutečnému životu Funkce školy Škola  Instituce  Organizace  Pospolitost Škola jako instituce  Vychází z povinného napojení školy na jednotný vnější rámec, úkolem školy je jej respektovat  Podřízená role legislativě, kultuře, tradici … Škola jako organizace  Škola jako jedinečný prostor pro svůj rozvoj  Samostatná pozice (vlastní vize, kultura, cíle…) Škola jako pospolitost  Uspořádání organizované kolem sdílených hodnot a názorů  Klíčovou roli hrají mezilidské vztahy Změny přístupu ke škole ze strany žáků -žákům méně vadí špatné známky -více žáků chápe školu jako plýtvání časem -žáci vykazují slabší pracovní nasazení -klesá zájem o vyučovací předměty (obsahová vyprázdněnost) Změny přístupu ke škole ze strany rodičů -rodiče méně pomáhají dětem s domácími úkoly -rodiče více tolerují, že dítě nemá úkol nebo se nenaučilo, a žádají po učitelích, aby to respektovali -významnější je ochrana dětí Školský systém  ISCED = mezinárodní standardní klasifikace vzdělání se stupni původně přijatá UNESCO Školský systém  ISCED 0 = preprimární vzdělávání  ISCED 1 = primární vzdělávání  ISCED 2 = nižší sekundární vzdělávání  ISCED 3 = vyšší sekundární vzdělávání  ISCED 4 = postsekundární neterciární vzdělávání  ISCED 5 = krátký cyklus terciárního vzdělávání  ISCED 6 = první stupeň terciárního vzdělávání  ISCED 7 = druhý stupeň terciárního vzdělávání  ISCED 8 = doktorské studijní programy