otázky zpětná vazba triadická interakce XS152 Pedagogická komunikace Otázky ve výuce • •Proč učitel klade otázky? • •Typy otázek • •K čemu jaké otázky jsou? Otázky ve výuce • •Proč učitel klade otázky? • •Typy otázek • •K čemu jaké otázky jsou? Otázky ve výuce • •Proč učitel klade otázky? • •Typy otázek • •K čemu jaké otázky jsou? Uzavřené (recitační) otázky •- zkontrolování vědomostí •- zjištění, zda studenti udělali za dú to, co měli •- zjištění znalostí před započetím výkladu o určitém tématu •- zjištění, zda studenti rozuměli určité pasáži •- upozornění studentů na klíčové informace •- drilování a cvičení • Otevřené otázky •- umožnění myšlení nahlas •- povzbuzení studentů (vyučující dává najevo zájem a respekt) •- pomáhají porozumět tématu v jazyce studentů •- zlepšení schopnosti naslouchat •- vedou k lepšímu zapamatování •- umožňují přenášet naučené do jiných kontextů •- umožňují vyšší kognitivní operace • Nebezpečí otevřených otázek •„Víte někdo, co asi po vás budu chtít, když jsem řekl malování a zeměpis? Zkuste vymyslet?“ •Ž: „Nakreslit zeměkouli.“ •U: “ No, nakreslit zeměkouli, to by byla práce dost složitá. Něco jednoduššího.“ •Ž: „Globus.“ •U: „No, globus by šlo nakreslit, ale zase ...“ (gestikulací naznačuje kouli a krčí rameny) •Ž: „Planety.“ / Ž: „soustavu.“ •U: „Sluneční? No, to by se kreslilo špatně. Něco jednoduššího.“ ... •U “Vy teď děláte v zeměpise sluneční soustavu, já jsem myslel něco jednoduššího. Něco, co jste dělali ve vlastivědě ve čtvrté v páté třídě. Abyste namalovali? (ukazuje rukama obdélník)“ •Ž neví. •U: „Vlajku.“ Otázky a školní realita Typ otázek Absolutní četnost Relativní četnost (%) A.Uzavřené otázky nižší kognitivní náročnosti 720 52 A.Uzavřené otázky vyšší kognitivní náročnosti 352 25 A.Otevřené otázky nižší kognitivní náročnosti 122 9 A.Otevřené otázky vyšší kognitivní náročnosti 201 14 Ukázka z dat •Učitelka: Dobře. Jak se nazývá poplatek…? •Žák Petr: Tribut. •Žáci: Tribut. •Učitelka: Petře, kdybys počkal. Takže jak se nazývá poplatek, který platil kníže Mojmír východofranckému Ludvíku Němcovi? •Žák Jarda: Tribut. •Učitelka: Dobře. • Žákovské strategie hledání odpovědi •Odpověď podle kolokability (Tam funguje takzvaná spodoba co?) • •Odpověď opakováním nebo analogií (V Africe nemají divadlo. Oni tam nemají ani kino.) • •Odpověď na základě nápovědy učitele (re-katolizace; doplnění druhé možnosti) • Zpětná vazba • •Co to je? • •K čemu je to dobré? • •Typy zpětné vazby Zpětná vazba • •Co to je? • •K čemu je to dobré? • •Typy zpětné vazby Zpětná vazba • •Co to je? • •K čemu je to dobré? • •Typy zpětné vazby Typy zpětné vazby •Gavora (2005) typy pozitivní zpětné vazby (81 %) • (1)akceptace odpovědi žáka – stručné potvrzení výrazy typu ano, dobře, v pořádku; (2)echo – zopakování žákovské odpovědi nebo její části; (3)elaborace odpovědi – učitel rozvine či doplní žákovskou odpověď; (4)pochvala žáka – učitel ocení a vyzdvihne žákovský výkon. • Typy zpětné vazby •Mareš a Křivohlavý (1995) negativní: • (1)detekce chyby – učitel dá najevo, že odpověď je nesprávná; •(2) identifikace chyby – specifikace nesprávného údaje či pasáže v žákovské replice; •(3) interpretace chyby – poskytnutí vysvětlení, jak k chybě došlo; •(4) korekce chyby – podání správné odpovědi. • Typy zpětné vazby •Hattie a Timperleyová (2007) podle zaměření: • 1.na úkol nebo výsledek: diagnostikuje, zda je výkon žáka v pořádku či nikoli. 2. 2.na proces: jde o proces vedoucí ke zvládnutí zadaného úkolu – v tomto typu feedbacku mohou žáci obdržet informaci o tom, jakým způsobem modifikovat svůj postup vzhledem k očekávanému výsledku. 3. 3.na seberegulaci: navozuje vlastní sebehodnocení studentů, motivuje je ke zvládnutí úkolu. 4. 4.na osobnost: obsahuje zprávy zaměřené na hodnocení osobnosti studentů. • Ukázka z dat •Učitelka: Dobře. Jak se nazývá poplatek…? •Žák Petr: Tribut. •Žáci: Tribut. •Učitelka: Petře, kdybys počkal. Takže jak se nazývá poplatek, který platil kníže Mojmír východofranckému Ludvíku Němcovi? •Žák Jarda: Tribut. •Učitelka: Dobře. • Žákovský registr •Ve škole se od žáků vyžadují pravidla tzv. žákovského registru. Jde o pravidla, která si žák musí osvojit, aby byl s to zapojit se do komunikace. Tato pravidla jsou většinou implicitní. • •správné načasování: •požadavek spisovnosti a standardní syntaxe •explicitnost a dekontextualizace •relevance vzhledem k probíranému tématu a jejich stručnost. • Učitelovo hodnocení •Kdopak to mluví (2015) – Šeďová, Sucháček & Majcík • –úspěšní žáci (lepší známky, učitelé o nich tak smýšlejí) komunikují výrazně více → kauzalita (?) –OT: vyvolávání: adresné neadresné, kognitivní náročnost –ZV: typ – komunikuje mínění: Hana (Ruda), Jonáš (Jana)