1 Správná laboratorní praxe Branislav Vrana vrana@recetox.muni.cz Inovace tohoto předmětu je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky 2 POROVNÁNÍ SLP S JINÝMI SYSTÉMY KVALITY 3 Jednotlivé systémy kvality Mezinárodní organizace pro normalizaci (ISO) je celosvětově zodpovědná za harmonizaci technických předpisů, včetně kvality Společný evropský institut pro normalizaci (CEN) je zodpovědný za vydávání evropských norem EN Základní filozofie GLP, ISO 9000 a ISO/IEC 17025 je shodná, jde o systémy kvality, na jejichž konci je odvedená práce v nejvyšší možné kvalitě. Podmínkou je školený personál, odpovídající prostory a vybavení, kvalitní výchozí materiál, dobře odvedená činnost, dokumentace umožňující kdykoli činnost rekonstruovat a dobře fungující systém jištění kvality. Volba systému kvality • Jaký systém kvality je vhodný pro práci určité laboratoře, je do značné míry určeno oblastí, ve které působí. – Normy ISO 9000 jsou určeny zejména pro výrobní podniky. – chce-li laboratoř vydávat protokoly, může prokázat svou způsobilost akreditací podle ISO 17025, která popisuje všeobecná kritéria pro činnost zkušebních laboratoří. – Působí-li laboratoř v oblasti bezpečnosti látek ve vztahu k ochraně člověka a prostředí, měla by pracovat ve shodě v principy GLP. 4 Rozdíly SLP • Jelikož se testují potenciální zdroje poškození zdraví, je systém SLP povinný • Existuje státní inspektorát SLP, který dohlíží, že testování probíhá v souladu se zásadami SLP • Inspektorát vydává Osvědčení SLP zařízením, která splňují požadavky 5 SLP nařizuje zákon pouze pro účely klasifikace chemických látek nebo přípravků testování hypotézy o neškodnosti (škodlivosti) zdraví a ŽP technická norma zvyšuje důvěru zákazníka zjištění nějaké vlastnosti materiálu (na jeho vzorku) ISO/IEC 17 025 SLP PŘEDEPSANÉ SOP plán studie závěrečná zpráva (včetně primárních dat) zprávy QA historie všech SOP Master Schedule ŘÍZENÉ ISO/IEC 17 025 DOKUMENTY SLP Závěrečná zpráva (podepsaná SD) všechny primární údaje výpočty výsledky inspekcí QA prohlášení QA Protokol jen výsledky (podepisuje vedoucí laboratoře) ISO/IEC 17 025 VÝSLEDKY SLP Předepsán průběh inspekce Průběh auditu nepředepsán, ani na něj není v normě odkaz ISO/IEC 17 025 SHODA LABORATOŘE S POŽADAVKY 10 Normy řady ISO 9000 popisují modely zabezpečování kvality při návrhu, vývoji, výrobě, instalaci a servisu. Jsou aplikovatelné na různé průmyslové obory, jsou zaváděny především v průmyslových podnicích. V rámci certifikace může být do systému kvality zařazena i podniková laboratoř, která produkuje výsledky pro interní kontrolu.Výsledkem posouzení je certifikát potvrzující dosažení přiměřené důvěry, že výrobek, postup nebo služba je ve shodě s předepsanou normou. Certifikace je dobrovolná a je spojena s konkurenceschopností podniku. Certifikační orgán pak provádí periodické kontroly během celé doby platnosti certifikátu. Je to mezinárodní systém kvality a slouží jako podklad pro certifikaci, k dosažení podnikatelského cíle, k zabezpečování kvality (audity) nebo odstraňování nedostatků. Tento systém je nejobecnější a je komplexní, povinnost jej dodržovat nevyplývá ze zákona a firma jej zavádí jako známku své kvality. 11 ISO/IEC 17025 kladou důraz na zabezpečení kvality a věrohodnost údajů poskytovaných laboratoří. Rozšiřuje prvky systému jakosti o: - právní identifikovatelnost laboratoře - nestrannost a věrohodnost laboratoře při vykonávání zkoušek - odbornou kvalifikaci personálu a prokázání technických znalostí - prokázání návaznosti měření (referenční materiály, mezilaboratorní testy) - stanovení minimálního rozsahu informaci v protokolu o zkoušce - požadavky na archivaci i primárních dat - požadavky na důvěrnost a utajení získaných dat Je určeno především pro laboratoře provádějící zkoušky opakujícího se charakteru (analýzy vod, ovzduší potravin) 12 ČSN EN ISO/IEC 17025 a jeho dokumentace Aby laboratoř získala osvědčení o akreditaci, musí mít zaveden funkční a dostatečně zdokumentovaný systém kvality, aby bylo možné kdykoli prokázat, že zkouška proběhla za definovaných podmínek. Musí dodržovat platné národní legislativy a hygienické předpisy a veškeré své činnosti musí mít popsány v příručce kvality. To je základní dokument popisující plnění akreditačních kritérií a má být k dispozici všem pracovníkům laboratoře a být trvale udržován v aktuálním stavu. Musí obsahovat: - identifikační údaje laboratoře a organizace, kam je začleněna - ustanovení o koncepci kvality - strukturu laboratoře, organizační schéma, kvalifikovaný personál - popis pracovních a funkčních činností, odpovědností a pravomocí (laboratoř má mít vedoucího, technického vedoucího a manažera kvality) - dokumentaci prostor, vstupů osob, úklidu, zařízení a vybavení - všeobecné a specifické postupy zabezpečování kvality - odkazy na zkoušení způsobilosti a referenční materiály - uspořádání zpětné vazby a opatření k nápravě - postupy pro vyřizování stížností - zabezpečení nestrannosti, nezávislosti a věrohodnosti (nesmí být vnější vlivy, komerční ovlivnění, vazba na výrobce) 13 Laboratoř musí vést záznamy o každém důležitém zařízení a tyto musí obsahovat: - název zařízení - výrobce, identifikace typu a výrobní číslo - datum dodání a uvedení do provozu - současné umístění - stav zařízení při dodání a údržba - poškození, selhání, opravy - identifikační číslo v laboratoři - údržba, zodpovědná osoba - technická dokumentace - omezení pro použití - postupy pro provádění kalibrace (jak se provádí, jak často, rekalibrace standardů, návaznost) 14 Potřebnou návaznost poskytují v chemických měřeních referenční materiály. Jsou používány pro kalibraci přístrojů a metod, sledování provozu a prokazování správnosti výsledků a validaci metod. Referenční materiál je definován jako látka, jejíž jedna nebo více vlastností jsou dostatečně homogenní a určené, aby mohly být použity pro přisouzení hodnot. Certifikovaného referenčního materiálu lze použít pro kalibraci s návazností celé metody. Shoda mezi hodnotou získanou analýzou a certifikovanou hodnotou lze použít pro stanovení správnosti hodnot u analyzovaných vzorků. U matricových RM je třeba volit matrici co nejpodobnější analyzovanému vzorku. Pro přípravu roztoků standardů v laboratoři jsou nezbytné písemné návody a trvalé označení roztoků identifikací, koncentrací, datem, expirací a zdravotními riziky. RM je třeba vhodným způsobem skladovat a je nutné vést evidenci všech používaných RM s přesnou identifikací (typ, zdroj, šarže), podmínkách skladování, expiraci, způsobu použití, omezení, certifikátem a dokumentací výrobce. 15 Laboratoř by měla vycházet z normovaných metod, v případě vlastních metod je třeba provést jejich validaci Vlastní metody musí být plně dokumentovány, validace podloženy výsledky měření, stanoven postup pro řízení kvality. Metody se používají jako standardní operační postupy (SOP). Metody podléhají periodickým revizím, i zrevidované metody musí být dokumentovány a chváleny, a staré nahrazeny. Validace je soubor systematických laboratorních studií dokládajících provozní charakteristiky metody a měly by zahrnovat: - selektivitu - rozsah - linearitu - citlivost - mez detekce - mez stanovitelnosti - robustnost - správnost - přesnost To vše musí být uvedeno v dokumentaci metody. 16 Správná výrobní praxe, SVP (Good manufacturing practice, cGMP) se týká zejména farmaceutické výroby. Požadavky na kvalitu léčiv jsou extrémně vysoké a tato kvalita nesmí kolísat v čase. Rozdíly oproti ostatním systémům jištění kvality: - trojí nezávislé jištění kvality - ředitel má nejvyšší odpovědnost - vedoucí kontroly kvality (rozhoduje o splnění kvality podle zkoušky) - vedoucí jištění kvality (neustále sleduje výrobní podmínky) - Dodržování cGMP je povinné, systém jištění kvality je doplněn o státní dozor. - Státní orgány provádějí inspekce, zda v kterémkoli okamžiku nedochází ohrožení kvality Inspektor má právo kdykoli podnik navštívit a okamžitě zastavit výrobu a distribuci 17 Správná klinická praxe Po úspěšném ukončení neklinických zkoušek následuje klinické zkoušení, které musí probíhat za přesně definovaných a objektivně kontrolovatelných podmínek, aby se dospělo k validním výsledkům. Podmínky Správné klinické praxe jsou podobné GLP: - klade se důraz na zkoušení a výsledky - dodržování je povinné - existuje inspektorát SKP, jehož pracovníci provádějí audity na pracovištích Rozdíly: - klinické pracoviště žádá státní regulační úřad o schválení každé konkrétní klinické zkoušky - každé klinické pracoviště smí provádět jen určitý typ klinického hodnocení 18 Plán zajišťování kvality - je písemný plán zaručující, že prováděné studie budou ve shodě s GLP - je realizován odpovědnou osobou, pověřenou vedením pracoviště - tato osoba se nemá účastnit studie, jejíž kvalitu zajišťuje - veškerá zjištění hlásí přímo vedoucímu pracoviště Pracovník pověřený zajišťováním kvality - dohlíží na to, aby zúčastnění pracovníci měli plán studie a odpovídající SOP - pravidelnými inspekcemi a audity dohlíží na jejich dodržování - uchovává veškeré zápisy z těchto inspekcí - neprodleně oznamuje vedoucímu pracoviště a vedoucímu studie odchylky - prostuduje závěrečné zprávy a prověří, že metody a pozorování jsou správně popsány a výsledky odpovídají primárním datům - napíše a podepíše hlášení, které se přikládá k závěrečné zprávě studie 19 Způsoby posuzování systémů kvality 20 AKREDITACE "Accredo - dávám důvěru" • Akreditace (z franc. accréditer, z mettre à crédit, ověřit důvěryhodnost) znamená oprávnění k určité činnosti nebo ověření a uznání takového oprávnění. • Pomocí akreditace se ve veřejném zájmu vymezuje odborná způsobilost a bezúhonnost organizací, které nabízejí služby zkoušení, inspekce, kalibrace a certifikace (často známější jako služby posuzování shody). 21 AKREDITACE Akreditace (používaná ve všech sektorech trhu) poskytuje nestranné posouzení dodržování mezinárodně uznávaných standardů. Nabízí jednotný, transparentní a opakovatelný přístup, který: • podniky a podnikatelé dobrovolně přijímají, • omezuje nutnost zaměstnávat specializované posuzovatele v ústředních orgánech státní správy a regionální samosprávy, • posiluje důvěru podnikatelů a spotřebitelů. Proces akreditace nabízí cenově efektivní způsob jak realizovat veřejné služby, které: • jsou spolehlivé, vysoce kvalitní a bezpečné, • napomáhají plnění předpisů, • vyžadují nižší administrativní zatížení a snižují byrokracii 22 AKREDITACE • je poskytována v souladu s právním rámcem, • pokud probíhá podle uznávaných harmonizovaných norem – je považována za činnost orgánu veřejné správy, • je realizována jako nezisková činnost a zcela nezávisle na obchodních zájmech • nekonkuruje jiným akreditačním orgánům ani subjektům posuzování shody • je nezávislá a nestranná, • orgány neprovádějí činnosti posuzování shody 23 Akreditace Akreditaci provádí třetí, nezávislá strana, kterou je akreditační orgán. Osvědčení o akreditaci je oficiální konstatování, že laboratoř splňuje kritéria ČSN EN ISO/IEC17025 (2005) a je odborně, technicky, organizačně a personálně způsobilá k nezávislému provádění zkoušek specifikovaných v příloze osvědčení. Akreditace se řídí metodickým pokynem MPA 00-01-12 Český Institut pro akreditaci, o. p. s.. Akreditační orgán provádí minimálně jedenkrát ročně dozor nad dodržováním akreditačních kritérií u držitelů osvědčení. Akreditace může být - dobrovolná, přispívá k věrohodnosti laboratoře - vyžadovaná legislativou (v regulované sféře) 24 Akreditační systém České republiky vychází z mezinárodních souvislostí: Globální koncepce přístupu ke zkoušení a certifikaci ES: - nebude se budovat nadnárodní systém, ale budou se uznávat národní - akreditační, certifikační a inspekční orgány se budou řídit jednotnými pravidly (EN ISO/IEC 17025:2005, EN ISO 15189:2007 – speciálně pro zdravotnické laboratoře) - systémy kvality výrobků budou odpovídat normám ISO 9000 - odpovědnost za kvalitu výrobků nese výrobce - specifikuje se používání značky Evropský certifikát CE - upravuje se vzájemné uznávání zkoušek - harmonizace se týkají především ochrany veřejných zájmů (zdraví obyvatel, bezpečnost, ochrana životního prostředí), tj. regulovaná sféra, neregulovaná sféra je dobrovolná 25 Evropské nařízení č. 765/2008/ES - právní rámec pro poskytování akreditačních služeb v Evropě Národní akreditační orgány se sdružují v mezinárodních organizacích, zabývajících se akreditací, certifikací a zkoušením: - Evropská organizace pro akreditaci (EA - European co-operation for Accreditation) - Mezinárodní organizace pro akredici laboratoří (ILAC - the International Laboratory Accreditation Cooperation) - Mezinárodní akreditační forum (IAF – the International Accrediation Forum) Základní požadavky pro prohlášení důvěry: - nestrannost a nezávislost akreditačních orgánů - technická způsobilost akreditovaných objektů 26 Český institut pro akreditaci (ČIA) je národní akreditační orgán České republiky. Je výkonným orgánem pro: - akreditaci zkušebních laboratoří - akreditaci kalibračních laboratoří - akreditaci certifikačních orgánů provádějících certifikaci výrobků, systémů jakosti a personálu - akreditaci certifikačních orgánů provádějících certifikaci EMS organizací - akreditaci inspekčních orgánů Akreditační systém je založen na evropských normách EN ISO/IEC, které byly přeloženy a začleněny do systému národních norem jako ČSN EN ISO/IEC. 27 ČIA vydává Metodické pokyny pro akreditaci, které interpretují a zpřesňují obecné formulace evropských norem a jsou pravidelně aktualizovány. ČIA je přidruženým členem EA ILAC a IAF, což umožňuje uzavření dohody o vzájemném uznávání výsledků akreditací. Dohled na nestrannost a správnou činnost akreditačních orgánů zajišťuje Rada pro akreditaci, která je dozorčím orgánem ČIA. Jejími členy jsou zástupci orgánů státní správy, výrobců, podnikatelů, spotřebitelů, akreditovaných objektů a nezávislých expertů. Existují technické výbory pro jednotlivé oblasti akreditace (zkušební, kalibrační laboratoře,…), a také rozsáhlá databáze expertů (odborných posuzovatelů). Posuzovatelé musí mít potřebnou odbornost i znalost procesu akreditace a podléhají procesu dalšího vzdělávání a hodnocení. 28 Akreditace je proces časově i finančně náročný, proto je třeba náležitě zvážit, co může přinést a jaké jsou veškeré požadavky, prostudovat všechny normy a zhodnotit jejich dopad na fungování laboratoře. Fáze přípravy zahrnuje: - inventarizaci materiálních i lidských zdrojů - přípravu personálu laboratoře - vybudování funkčního systému kvality - zavedení dokumentace 29 Akreditační proces • podání žádosti (přihláška, dotazník o připravenosti a shodě) • registrace žádosti (po kontrole žádosti a zaplacení poplatku), • přidělení vedoucího posuzovatele z ČIA) • uzavření obchodní smlouvy • posuzování dokumentace systému řízení kvality (zejména • příručka jakosti) • sestavení skupiny posuzovatelů (odborník na systém kvality, metrologii, jednotlivé typy zkoušek, pozorovatelé), podepsání prohlášení posuzovatele • posuzování na místě (shody kritérií se skutečným stavem) • vypracování souhrnné zprávy (identifikace, předmět, rozsah, • posuzovatelé, plnění jednotlivých kritérií) • rozhodování o akreditaci (vydání, pozastavení, zrušení, odmítnutí - vydává ředitel ČIA) • dozor nad akreditovanými subjekty (prověřování průběžného plnění plánované i mimořádné, min. jednou ročně) 30 Osvědčení o akreditaci je oficiálním konstatováním, že akreditovaný subjekt trvale plní kritéria příslušné evropské normy a je odborně, technicky, organizačně a personálně způsobilý k nezávislému provádění zkoušek. Součástí osvědčení je příloha s přesnou specifikací předmětu akreditace. Platnost osvědčení o akreditaci je tři roky, poté je možné žádat o reakreditaci. Platnost reakreditace je pět let. 31 Závazky vyplývající z akreditace - být trvale v souladu s požadavky normy - používat akreditaci jen v souvislosti s obory, kde je udělena - uhradit poplatky - nepoškodit pověst akreditačního orgánu - po ukončení akreditace ji přestat používat - upozornit zákazníky, že akreditace zkoušky neznamená schválení výrobku, nelze využívat části výsledků k reklamě - akreditační orgán musí být informován o změnách - při odkazech na akreditaci musí být přesně uvedeno, pro co akreditace platí, kdo ji provedl a pod jakým číslem - při odebrání akreditace se nesmí dále používat - laboratoř se může akreditace písemně vzdát 32 CERTIFIKACE je postup, při kterém třetí strana (nezávislá osoba nebo orgán nezainteresovaný v daném problému) poskytuje písemné ubezpečení, že výrobek, proces nebo služba jsou ve shodě se specifikovanými požadavky 33 Jaký je rozdíl mezi akreditací a certifikací • Akreditace je zmocněným orgánem udělené formální uznání odborné způsobilosti k provádění práce v souladu se specifikovanými standardy. • Certifikace představuje písemné ujištění o shodě produktu, procesu nebo služby se specifikovanými požadavky, vydané třetí stranou. 34 Certifikace je postup, při kterém třetí strana (nezávislá osoba nebo orgán nezainteresovaný v daném problému) poskytuje písemné ubezpečení, že výrobek, proces nebo služba jsou ve shodě se specifikovanými požadavky. Třetí stranou je certifikační orgán, který musí být pro svou činnost akreditovaný. Normy řady ISO 9000 jsou obecný návod pro management kvality, nezávisí na průmyslovém odvětví: - ISO 9 001: shoda s požadavky v průběhu návrhu, vývoje, výroby, instalace, servisu - ISO 9 002: shoda s požadavky v průběhu výroby, instalace, servisu - ISO 9 003: shoda s požadavky pouze při výstupní kontrole a zkoušení 35 CERTIFIKACE • Certifikaci podle normy, upravující obecný systém managementu, jako například ISO 9001:2000, lze použít pro všechny organizace bez ohledu na jejich typ, velikost nebo produkty či poskytované služby. • Důraz se klade na prokázání toho, že organizace plní požadavky systému managementu. • Tato certifikace nemá být vykládána jako osvědčení odborné způsobilosti organizace generovat platná data nebo výsledky. 36 Audit ze strany certifikačního orgánu se zabývá posuzováním toho - zda zavedený systém zahrnuje všechny body systému kvality požadované příslušnou normou - zda je konkrétní naplnění bodů vhodné pro daný proces - zda je vše náležitě popsáno a zdokumentováno v příručce kvality Organizace usilující o akreditaci svého systému musí stanovit dokumentovat - politiku kvality - organizační strukturu - vymezení vztahů, odpovědnosti, pravomoci - jmenování pracovníka odpovědného za kvalitu - přezkoumání systému kvality 37 Systém ISO 9001 musí obsahovat dokumentované postupy odpovídající požadavkům normy pro - řízení návrhu, dokumentů, údajů - nákup - identifikaci a sledovatelnost výrobku během procesu - kontrolní a zkušební činnost - kalibrace a údržbu měřícího zařízení - opatření k nápravě a preventivní opatření - manipulaci, skladování, balení, dodávku - identifikaci, registraci, ukládání - plánování a provádění interních prověrek jakosti - výcvik pracovníků provádějících činnost - servis 38 Výsledkem úspěšného auditu je certifikát, který uvádí shodu s příslušnou zavedenou normou pro zkoumaný proces. Certifikační orgán dále provádí kontrolu nad dodržováním kritérií. ISO 9000 jsou obecně určeny pro výrobní procesy, nezabývají se laboratořemi, na rozdíl od ISO EN/IES 17025. Nezabývají se tedy operativním řízením jakosti v laboratoři, zkoušením způsobilosti, používáním referenčních materiálů a dalšími detaily spojenými s technickou způsobilostí.. 39 Inspekce se řídí směrnicemi, zejména rozhodnutím Rady OECD C(95)8/FINAL, které zavazuje členské země k vytvoření národních úředních postupů ke kontrole dodržování zásad GLP. Národní program dodržování GLP je podrobné schéma vytvořené členskou zemí ke kontrole pomocí inspekcí a auditů. Národní úřad pro kontrolu GLP je zodpovědný řídící orgán kontroly. Inspekce je na místě provedená kontrola pracovních postupů a zvyklostí na zkušebním pracovišti, posouzení shody s GLP a kvality a neporušenosti dat. Audit je porovnání primárních údajů s průběžnými a závěrečnými zprávami za účelem ověření, že byly zpracovány a interpretovány správně, podle plánu a SOP, a že nedošlo k něčemu, co by mohlo zpochybnit jejich platnost. 40 Postup inspekcí - předběžná inspekce (seznámení inspektora s pracovištěm) - úvodní pohovor (vysvětlení účelu, rozsahu inspekce, vyžádání dokumentů a vzorků, kontakt s útvarem zajišťování kvality) - organizace práce a pracovníci (personál, vzdělávání, dokumentace) - plán zajišťování kvality (ověření dostatečnosti mechanismů) - pracoviště (rozměry, uspořádání, záměny, kontaminace) - biologické zkušební systémy (péče, ošetření, pomocná zařízení) - přístroje, materiály, činidla, vzorky (kvalita, kapacita) - zkušební systémy (přiměřené postupy užití a kontrola) - referenční látky (totožnost, skladování, SOP na zacházení) - SOP (písemné pro všechny důležité postupy, dodržování) - provádění studií (plány, dodržování, zaznamenávání - zprávy (podpisy, jakost, opravy, archivace) - archivace, dokumentace (SOP pro archivaci, typy dokumentů) 41 Dohled nad prováděním činností • Dohled nad dodržováním opatření a realizace stanovených záměrů (např. hodnocení souladu s požadavky norem) může být prováděna – interním zaměstnancem, který není na kontrolované činnosti zainteresovaný, – třetí stranou – např. akreditačním či certifikačním orgánem) /ČESKÝ INSTITUT PRO AKREDITACI 42 Terminologie Kvalita (jakost): stupeň splnění určitých požadavků souborem znaků Akreditace: postup, na jehož základě vystavuje úřední orgán oficiální uznání, že organizace nebo osoba jsou způsobilé k vykonávání určitých činností Certifikace: postup, kterým třetí strana poskytuje písemné ujištění, že výrobek, proces nebo služba jsou ve shodě se stanovenými požadavky. Certifikace se od akreditace liší zejména tím, že výslovně nezmiňuje odbornou způsobilost. Audit má několik forem: - audit kvality uvnitř laboratoře - interní audit (ověření existence a zavedení postupu kvality) - přezkoumání vyšším managementem (ověření, zda je systém účinný) - posuzování: externí audit nezávislým orgánem jako součást akreditace 43 AUDITY KVALITY A PROVĚŘOVÁNÍ SYSTÉMU KVALITY • Interní audit kvality (QA) - kontinuální proces kontrolování systémů kvality používaných v laboratoři s cílem ověřit, zda jsou systémy účinné, dokumentované a dodržované personálem • Prověřování systému kvality (QSR) Prověřování systému jakosti je periodické přezkušování systémů kvality laboratoře, zda jsou stále přiměřené. 44 Audit může být součástí inspekce, může mít velmi různý rozsah. Cílem je zrekonstruovat celou studii na základě jejího plánu a SOP, primárních údajů a archivu. Může jít o kontrolu - dostatečného personálního zajištění (vzdělání a čas) - konkrétního zařízení (údržba, kalibrace) - zacházení s materiálem - osudu laboratorních zvířat (aplikace, dávky, nálezy) - dokumentace 45 Jak přežít audit Příprava - shromáždit data a dokumentaci k auditované studii, nenechat auditory hledat v ostatních materiálech - uložit vedoucímu studie projít veškeré materiály a zodpovědět otázky - prohlédnout časový harmonogram a zajištění kvality - připravit pracovní místo pro auditory - vyvěsit plán místností - připravit zaměstnance na to, jak bude audit probíhat 46 Průběh auditu - kontinuálně sledovat inspekci, doprovázet auditory - mít všechny materiály připraveny - předkládat kopie, nedávat originály - uschovat duplikáty všech poskytnutých materiálů - ihned realizovat korigující akce - denně organizovat informační schůzky k průběhu auditu - být zdvořilý a spolupracovat - odpovídat jen na položené otázky - chránit důvěrné informace Závěr - provést závěrečné shrnutí - zeptat se na další otázky a důvody k nespokojenosti - připravit složky s inspekčními materiály - připravit zprávu o auditu 47 Výsledky inspekce a auditu musí být zpracovány písemně a projednány se zkušebním pracovištěm. Drobné závady nemusí zabránit konstatování shody pracoviště se zásadami GLP, ale vedoucí musí zjednat nápravu. Inspektor může tato nápravná opatření znovu zkontrolovat. Závažnější odchylky hlásí inspektor příslušnému úřadu pro kontrolu dodržování GLP. Byla-li inspekce provedena na žádost kompetentního orgánu, bude mu úplná zpráva doručena prostřednictvím úřadu pro kontrolu dodržování GLP. 48 Interní audit Audit má několik forem: - Audit kvality uvnitř laboratoře - prověrka kvality, interní audit, (ověření existence a dodržování postupu kvality, kompetence vnitřního systému kontroly kvality) - přezkoumání vyšším managementem (ověření, zda je systém účinný) - posuzování, externí audit nezávislým orgánem jako součást akreditace. Jedná se o systematické a nezávislé zkoumání s cílem posoudit, zda činnosti a výsledky vztahující se ke kvalitě jsou v souladu s plánovaným uspořádáním, zda jsou účinně zavedeny a vhodné k dosažení daného cíle. 49 Interní systém zajištění kvality - činnosti prováděné při každé analýze (kalibrace, citlivost) - porovnání změny odezvy systému na standardu (do 20%) - stanovení rozpětí paralelních stanovení - kontrola přesnosti, opakovatelnosti, správnosti (kontrolní vzorky se užívají po 50 analýzách nebo 1x týdně, případně na začátku důležité série nebo při nestabilitě systému, vždy několik analýz, výpočet odchylky, regulační diagramy, varovné a regulační meze,opatření, certifikované materiály) - kontrola meze detekce celého zařízení (aspoň 1x ročně na aspoň 10 slepých vzorcích, vypočte se standardní odchylka a porovná s dřívějšími hodnotami) - externí kontrola kvality (srovnávací analýzy, účast na okružních testech a testování referenčních materiálů), tyto výsledky je třeba propojit do interní kontroly) 50 Vnitřní kontrola kvality (interní prověrka) Provádí ji manažer kvality tak, aby každý prvek systému byl zkontrolován alespoň 1x ročně - horizontální (detailní zkoumání jednoho prvku) - vertikální (kontrola na základě náhodně vybraného vzorku a veškeré manipulace s ním (identifikace, kalibrace, metody, pracovníci, protokoly, data) Prověrky jsou plánované i namátkové (reakce na anomálie a stížnosti), protokoly se zapisují do knihy kontrol (jméno auditora, datum, prověřované oblasti, podrobnosti o nich a zjištěn, opatření k nápravě a termín, podpis). 51 Interní audit kvality 52 Přezkoumání systému kvality (hodnocení stavu ve vztahu ke změnám, výsledkům auditu, stížnostem, akreditacím) se provádí nejméně 1x ročně za účasti ředitele, vedoucích laboratoří a manažera kvality. Podklady: - výsledky předchozího přezkoumání - protokoly akreditačních orgánů - výsledky interních prověrek kvality - výsledky mezilaboratorních testů - stížnosti zákazníků - příručka kvality včetně dodatků 53 Realizace zajištění analytické kvality výsledků • stanovení opatření, které je třeba zavést; • interní a externí zajištění kvality; • systém analýzy (kontrola a udržování); • osoby pracující v laboratoří (zkušenosti a školení); • dokumentace zavedených opatření. 54 Vertikální audit • chronologické zkoumání všech záznamů týkajících se určitého vzorku, který prošel laboratoří, od okamžiku převzetí přes různé analýzy až po zprávu o výsledcích a jeho případnou likvidaci • audit ‚od narození do smrti‘. 55 ODPOVĚDNOST PERSONÁLU ZA KVALITU • Odpovědnost managementu laboratoře • Odpovědnost manažera kvality • Odpovědnosti jednotlivých zaměstnanců laboratoře 56 Systém kvality v laboratoři pro GC Základní údržba měřícího zařízení se provádí dle plánu údržby Základní kalibrační křivka je tvořena nejméně pěti koncentračními úrovněmi Při změně kalibračního roztoku se sleduje metrologická návaznost Kvantifikujeme pouze pro oblast lineární odezvy Každý 10. vzorek je kalibrační standard Kontrola čistoty skla a chemikálií S každou sérií se v laboratoři analyzuje slepý vzorek Obsah analytu ve slepém vzorku nesmí překročit 1/20 obsahu analytu ve vzorku Používá se referenční vzorek pro zjištění výtěžnosti metody Výtěžnost metody nesmí klesnout pod 50 % Enormně kontaminované vzorky se ředí tak, aby hodnota odezvy byla přibližné v ½ kalibrační křivky Pozitivní vzorky se konfirmují pomocí GC/MS Vedeme regulační diagramy MPZ a výměna vzorků s dalšími pracovišti Data v elektronické podobě se pravidelně archivují 57 http://www.swift-wfd.com/Local/swift/dir/doc/QUACHA-CZ%20translation.pdf