Problémové chování •Není možné dát jednoduché návody •Není možné definovat rušivé chování • - Proč mi to vadí? - Není to známka vlastní nejistoty? - Neberu si jejich vtípky, které souvisí s jejich věkem, příliš osobně? - Nestanovila jsem přehnaně náročná pravidla a teď se bojím, že přijdu o autoritu? - Nemám tak odlišné zásady od svých kolegů, že se žáci v mých hodinách cítí nejistí, a mě se dotýká, že si neuvědomují, že to myslím dobře? - Byl bych schopen jako žák dodržovat to, co od svých žáků chci? Některým problémům lze předcházet •Nuda • •Dlouhotrvající duševní námaha • •Nízká sebedůvěra žáků • •Nereagování na nevhodné chování • •Špatný příklad učitele • •Nejistota žáků •Rušivé chování závisí na celkovém systému práce učitele • •Základem jsou pravidla a jejich důsledné uplatňování •Základem je změnit vlastní chování • •Žáci, kteří vyrušují, něco sdělují (často ale nevědomě – pozornost; moc; strach; pomsta; soucit) • •Technika modifikace chování • •Úmluvou o chování učíme dítě odpovědnosti za své chování