C:\Users\Ingrid\Desktop\vintage-flower-frame-design-powerpoint-backgrounds.jpg Pedagogická komunikace Jaký je rozdíl mezi pedagogickou a běžnou komunikací? Pedagogická komunikace • • • Vzájemná výměna informací mezi účastníky výchovně vzdělávacího procesu, která slouží výukovým cílům. •Gavora, 1988 Výzkum pedagogické komunikace v ČR •Mareš J., & Křivohlavý, J. (1995). Komunikace ve škole. •Gavora, P. (2005). Učitel a žáci v komunikaci. •Šeďová, K., Švaříček, R., & Šalamounová, Z. (2012). Komunikace ve školní třídě. •Šeďová, K., Švaříček, R., Sedláček, M., & Šalamounová, Z. (2016). Jak se učitelé učí. Cestou profesního rozvoje k dialogickému vyučování. Výzkum pedagogické komunikace zde • • • Analyzujte předložený text s cílem pečlivě charakterizovat výukovou komunikaci zachycenou v ukázce. Flandersovo pravidlo 2/3 •Flanders (1970) • • •45 min. vyučovací hodina •30 min. verbální komunikace •20 min. promluvy učitele •10 min. promluvy žáka •Švaříček, Šeďová & Šalamounová (2012) • •45 min. vyučovací hodina •36 min. verbální komunikace •27 min. promluvy učitele •9 min. promluvy žáka • • Struktura výukové komunikace •IRF struktura • •[předchozí sekvence] •iniciace → replika → feedback •[nová sekvence] • •U: Kdy se narodil Karel IV.? •Ž: 1262. •U: Špatně. 1316. Iniciace: otázky ve výuce •Uzavřené otázky •a •Otevřené otázky •… •Otázky nižší kognitivní náročnosti •a •Otázky vyšší kognitivní náročnosti Iniciace: otázky ve výuce •Uzavřené otázky nižší kognitivní náročnosti •a •Uzavřené otázky vyšší kognitivní náročnosti •… •Otevřené otázky nižší kognitivní náročnosti •a •Otevřené otázky vyšší kognitivní náročnosti Iniciace: Bloomova taxonomie kognitivní náročnosti… • •Tvorba •Hodnocení •Analýza a syntéza •Aplikace •Porozumění •Zapamatování • Iniciace: UONKN • • • Otázky zaměřené na doslovné vybavení si faktu, jenž byl už alespoň jednou v nějaké podobě učitelem prezentován ve výuce. Na tyto otázky existuje pouze jedna správná odpověď, kterou učitel zná. • Příklad UONKN •U: Tak a poslední informace bude ode mě (ukazuje na pojem na tabuli), kdo to byl Antonín Koniáš? Co dělal? Já jsem vám k tomu četla článek. Co dělal? (Kouká do třídy.) •U: No, řekla bys to Jani? •Jana: Re- •U: No, re- •Jana: Rekatolizace. •U: Rekatolizace náboženství, takže znovu se obnovovalo jaké náboženství? (Gestikuluje rukama.) (2 s) Jaké jediné náboženství? (Matěj se hlásí.) Jaké? Jediné, Matěji? (Dan se hlásí.) •Matěj: Křesťanství. •U: No, (plácne rukama k tělu, hlava na stranu) katolickou víru. (Pomalu.) Iniciace: UOVKN • Otázky směřující k tomu, aby žák prostřednictvím vyšších myšlenkových operací dospěl k jednomu správnému řešení. Odpověď není přímo dostupná z učebnice nebo jiného materiálu. Otázky vždy směřují k jediné správné odpovědi. • • Často se používají ve výuce mluvnice, v přírodovědných předmětech, při výpočtech atd. • Příklad UOVKN •Žáci se dívali na kousek animovaného seriálu Dějiny udatného českého národa o Oldřichovi a Boženě, poté se vrací na svá místa, kde mají nakopírovaný úryvek z Dalimilovy kroniky. • •U: Kde nám končí ten příběh, tady v tom textu? •Filip: Já si myslím, že tady ten devátý verš, o té kněžně Boře-, Boženě. •U: Hmm. • Iniciace: OONKN • • Otázky jsou pokládány formou jednoduchého dotazování. Jako odpověď žáci vybírají odpovědi z početné množiny různých odpovědí. Na takové otázky existuje více správných odpovědí. Příklad OONKN •U: Já bych se vás chtěla zeptat, jestli si myslíte, že to děti, dejme tomu v dnešní době, ve světě, tady u nás, mají lehké. •ŽŽ: Ne. •U: Jestli to mají snadné. A v porovnání třeba s dospělými. •ŽŽ: Ne. •ŽŽ: Nemají. • Iniciace: OOVKN • • Žáci mohou za pomoci vyšších myšlenkových postupů libovolně odpovědět. Odpověď není přímo dostupná z učebních materiálů. Zároveň neexistuje pouze jedna správná odpověď. • • Otázky, které žáky často vedou k argumentaci a vysvětlování svého stanoviska. • Příklad OOVKN •U: Já bych se vás chtěla zeptat, jestli si myslíte, že to děti, dejme tomu v dnešní době, ve světě, tady u nás, mají lehké. (ŽŽ: Ne.) •U: Jestli to mají snadné. V porovnání třeba s dospělými. •ŽŽ: Ne. Nemají. •U: Proč říkáte všichni ne? Proč si to myslíte? •ŽŽ: sdělují si odpovědi mezi sebou, šum ve třídě, někteří se začínají hlásit. •U: Tak moment. Všichni se ztišíme. A bude odpovídat a bude mluvit jenom ten, kdo se bude hlásit. Nikdo si tady nebude zase pošuškávat. Tak, Terezko (vyvolává hlásící se žačku). •Ž Terezka: My děti to máme jasný, že třeba nějakých devět let budeme chodit na školu a budeme se muset učit. Že sice máme taky nějaký povinnosti, ale máme to přece jenom lehčí než rodiče, protože rodiče nikdy neví, kdy dostanou vyhazov z té práce, nebo nikdy neví, jestli budou mít práci… Jaké je rozložení typů otázek ve výuce? Dáme si úkol J • •Vytvořte ve dvojicích od každého typu po jedné otázce. • •Uzavřené + nižší •Uzavřené + vyšší •Otevřené + nižší •Otevřené + vyšší Replika: žákovské repliky… • • • Žákovské odpovědi se liší podle toho, jakou otázku učitelé položí a také podle toho, jak učitelé typicky reagují na žákovské odpovědi. • Feedback: odpovědi učitele • • Drtivá většina žákovských odpovědí ve výuce je označena za odpovědi správné. Takové odpovědi si většinou nezasluhují zvláštní pochvalu či ocenění, protože jsou učiteli považovány za normální. • Špatné odpovědi jsou považovány za deviace a málokdy bývají didakticky vytěženy. Feedback: odpovědi učitele • •Zamlčené hodnocení •Verifikační zpětná vazba •Formativní zpětná vazba hodnoticí •Formativní zpětná vazba metakognitivní •Formativní zpětná vazba s lešením Feedback: verifikační ZV • • Obsahuje prosté potvrzení či vyvrácení správnosti odpovědi. • • Je rychlá a z toho důvodu je ve výuce používána velmi často. • Příklad verifikační ZV • • •U: Jaká je lepší pozice, pro žadatele o hypotéku? Mít smlouvu na dobu určitou, nebo neurčitou? •Ž: Neurčitou. •U: No, neurčitou, samozřejmě. Feedback: formativní ZV hodnoticí • • • Obsahuje informace o tom, jaké změny provést, aby byl výkon žáka lepší. Příklad formativně hodnoticí ZV • U: Takže můžu někoho poprosit, aby nás seznámil se životem této spisovatelky? Terezko, zkus. (vyvolává hlásící se žákyni) • Tereza: Narodila se roku 1953 v Olomouci, dětství kromě prvních tří let prožila v Praze, v roce 1983 emigrovala s rodinou do Rakouska. Psala divadelní hry a knihy, především pro děti a mládež. V roce 1995 se vrátila zpátky do Česka, dnes pracuje jako spisovatelka a scénáristka. Po maturitě na gymnáziu Jana Nerudy nemohla dále z politických důvodů studovat. • U: Výborně. Já myslím, že to bylo úplně úžasné. Jenom jde o to, když teď mluvíš o současnosti, tak to gymnázium ona určitě studovala před lety. Takže je potřeba ty informace pěkně seřadit chronologicky, jak jdou za sebou. • Feedback: Formativní ZV metakognitivní • Vede k přemýšlení o tom, jak myslíme a jak se učíme. • • Zviditelňuje proces myšlení. • • Umožňuje učit se od ostatních. • Příklad formativní ZV metakognitivní • Variace v matematice: žáci sestavují ze tří barev různé šály tak, že barvy kladou v různém pořadí za sebe. Aleš vytvořil čtvrtou šálu. • • U: Děkuji, super. Mohu se tě zeptat, jak jsi postupoval, abys věděl, že ta šála už tu nebyla použitá? • Aleš: Tak zvolím si nějakou barvu. (Ukazuje do prvního sloupce barev, že před ním byly v prvním sloupci použité již všechny barvy.) A pak se podívám, ta druhá, jestli už se tam vyskytovala. A tak to promíchám. • Feedback: Formativní ZV s lešením • Učitel na žákovskou odpověď reaguje novou otázkou. § • Poskytuje nové vodítko k přemýšlení. § • Cílem je přimět žáka k přesnější nebo promyšlenější odpovědi a tím přimět žáka argumentovat. • Příklad formativní ZV s lešením •Matěj: Naše soustava se skládá z osmi planet a z toho jedna je Země. Planety obíhají kolem osy. Středem Sluneční soustavy je Slunce. Planety jsou v tomto pořadí: Merkur, Venuše, Země, Mars, Jupiter, Saturn, Uran, Neptun. •U: No, není to zlé, ale vadí mi, že se otáčí kolem osy, jo. Ale tam, představ si, že máš planetu a máš osu tady (kreslí na tabuli planetu a mimo ni kreslí osu). Myslíš, že se ta planeta otáčí takhle dokola? (ukazuje, jak by se planeta mohla otáčet). •Matěj: Ne. •U: Takže kolem jaké osy? •Matěj: Kolem své. •U: Tam musí být kolem své osy, jo? Takže … kolem osy, točí se kolem osy … musí to být tedy naprosto přesné. •