Z7111 KVALITATIVNÍ ANALÝZA DAT Geografický ústav Přírodovědecká fakulta MU podzim 2017 Aktualizováno: 3. 10. 2017 a Základní informace: Rozsah: 1 hodina přednáška / 2 hodiny semináře; 4 kredity dle standardu ETCS Ukončení: Kolokvium Prerekvizity: Z2011 Metody geografického výzkumu && Z4011 Kvalitativní metody sociálně geografického výzkumu Cílová skupina: Sociální geografie a regionální rozvoj (program PřF, N-GK); Aplikovaná geografie (program PřF, N-GK). Cíle předmětu: Předmět navazuje na základní kurz kvalitativní metodologie. Jeho cílem je prohloubit metodické kompetence studentů, aby byly schopni samostatně provádět kvalitativní analýzu textových dokumentů a na jejich základě sepsat odborný článek. Předmět se zaměří na způsoby přepisu, kódování a analýzy textových dokumentů (rozhovory, zprávy, strategie, sdělení atp.). Studenti zvládnou techniky obsahové, diskurzivní a konverzační analýzy a budou je schopni provádět v softwarovém prostředí Atlas.ti. Zatímco přednášky budou zaměřeny na obecné představení těchto technik, cvičení budou sloužit k provádění analýz přímo v softwaru Atlas.ti. Osnova předmětu: I. část: Transkript 1. co je to transkript a k čemu slouží 2. různé druhy přepisu (doslovný, anotovaný atp.) 3. jak adekvátně přepsat rozhovor II. část: Kódování 4. co to je kód a jaké jsou jeho funkce 5. první čtení, psaní komentářů, názvy kódů 6. zakotvená teorie III. část: Analýza 7. obsahová analýza 8. diskurzivní analýza 9. konverzační analýza VI. část: Článek 10. kapitola o metodologii 11. kapitola o datech 12. specifika kvalitativního článku Metody hodnocení: Pro úspěšné zakončení předmětu je vyžadováno splnění tří podmínek. První z nich je představována četbou čtyř vybraných textů. Druhá podmínka je provedení analýzy tří přepsaných rozhovorů a poslední podmínkou je sepsání závěrečné zprávy o výsledcích vlastní analýzy. Kontakty: RNDr. Robert Osman, Ph.D. Geografický ústav PřF MU pracovna: 02008, konzultační hodiny viz osobní stránky v ISu http://is.muni.cz/osoba/80142?fakulta=1431;obdobi=4966 e-mail: osman@mail.muni.cz tel: (+420) 549 498 010, (+420) 739 434 012 Obsahové a časové rozvržení předmětu: Datum P Týden Forma Téma 21. 9. 1. P a Kvalitativní analýza Obecné vlastnosti kvalitativní metodologie. Obecné vlastnosti kvalitativní analýzy. Co je to kvalitativní analýza? Jaké má specifika? K čemu slouží? Kdy ji používat? A kdy ji naopak nepoužívat? C Požadavky na úspěšné ukončení předmětu. Struktura a harmonogram semestru. 28. 9. 2. Státní svátek 5. 10. 3. P a Transkript Proč si nahrávat rozhovor? Jak archivovat osobní data o respondentech? Co je to transkript? Základní náležitosti a struktura transkriptu. Různé druhy transktriptů (doslovný, anotovaný atp.) C a Ukázka práce se softwarem Audacity, který slouží na úpravu zvukové nahrávky rozhovoru. Střih, odstranění šumu a anonymizace zvukové nahrávky. Ukázka práce se softwarem F4, který slouží pro transkripci rozhovoru. 12. 10. 4. P a Přepisová pravidla a značky Hlavička, vlastní přepis, zkratky mluvčích, přepisování slov, přepisování replik, přepisování pauz, střídání mluvčích a transkripční značky. C a Řízená diskuse nad vybraným textem (text 1). 19. 10. 5. P a Anonymizace dat Anonymizace respondenta, anonymizace třetích osob, anonymizace lokalit, anonymizační značky a způsoby záměny vlastních jmen. C a Uvedení do softwaru Atlas.ti. Představení prostředí softwaru a jeho základních funkcionalit. 26. 10. 6. P a a Jak se dělá kvalitativní analýza První nestrukturované čtení. Opakované strukturované čtení. Psaní komentářů. Formulace otázek. Hledání výzkumného problému. C aŘízená diskuse nad vybraným textem (text 2). 2. 11. 7. P a Kódování I. Co je to kód? K čemu slouží? Jaká je jeho role v analýze? Jak jej pojmenovat. Jednoduchý a složený kód. Revize kódů. C Kódování v prostředí Atlasu.ti. Označování úryvků, vytváření kódů, vytváření rodin kódů, vytváření vztahů mezi kódy, vyhledávání pomocí kódů. 9. 11. 8. P a Kódování II. Vztah kódů s výzkumnou otázkou. Vztah mezi empiricko-analytickou a konceptuální prací. C a Řízená diskuse nad vybraným textem (text 3). 16. 11. 9. P Interpretativní fenomenologická analýza (IPA) Výzkumná otázka, tvorba dat, postup analýzy, prezentace výsledků, ukázka analýzy. C Provádění vlastní analýzy v prostředí Atlas.ti. 23. 11. 11. P a Metoda zakotvené teorie (GTM) Výzkumná otázka, tvorba dat, postup analýzy, prezentace výsledků, ukázka analýzy. C a Řízená diskuse nad vybraným textem (text 4). 30. 11. 12. P a Narativní analýza Výzkumná otázka, tvorba dat, postup analýzy, prezentace výsledků, ukázka analýzy. C a Provádění vlastní analýzy v prostředí Atlas.ti. 7. 12. 13. P a Diskurzivní analýza Výzkumná otázka, tvorba dat, postup analýzy, prezentace výsledků, ukázka analýzy. C a Provádění vlastní analýzy v prostředí Atlas.ti. 14. 12. 14. P Psaní článku Specifika kvalitativních příspěvků. Metodická kapitola, empirická kapitola, formátování přímých citací, formulace závěrů, formální úprava. C Sepsání závěrečné zprávy Obsah a struktura závěrečné správy. Odlišnosti jazyka kvalitativní a kvantitativní metodologie. Interpretace výsledků. Povinná literatura: Text 1: KADERKA, P., SVOBODOVÁ, Z.: Jak přepisovat audiovizuální záznam rozhovoru? Manuál pro přepisovatele televizních diskusních pořadů. Jazykovědné aktuality, 43 (3–4), 2006, s. 18– 51. Text 2: ASHMORE, M., REED, D. Nevinnost a nostalgie v konverzační analýze: Dynamické vztahy mezi nahrávkou a jejím přepisem. Biograf 2001, s. 3–23. Text 3: KONOPÁSEK, Z. Making thinking visible with Atlas.ti: Computer assisted qualitative analysis as textual practices. Forum Qualitative Sozialforschung / Forum: Qualitative Social Research, 9, č. 2, 2008. odst. 62, čl. 12. Text 4: ŠEĎOVÁ, Klára. Analýza kvalitativních dat. In ŠVAŘÍČEK, Roman, Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. s. 207–247. Rozšiřující literatura: [1] DELYSER, Dydia. The SAGE handbook of qualitative geography. London: SAGE, 2010. 431 s. ISBN 1412919916. [2] DENZIN, Norman; LINCOLN, Yvonna. Collecting and interpreting qualitative materials. Thousand Oaks : SAGE Publications, 2003. 682 s. ISBN 0761926879. [3] DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost: příručka pro uživatele. Praha: Karolinum, 2000. 374 s. ISBN 8024601397. [4] EMERSON, Robert M; FRETZ, Rachel I; SHAW, Linda L. Writing ethnographic fieldnotes. Chicago: University of Chicago Press, 1995. 254 s. ISBN 0226206807. [5] GAVORA, Peter. Sprievodca metodológiou kvalitatívneho výskumu. Bratislava, Vydavateľstvo UK, 2011. 229 s. ISBN 9788022323178. [6] HAY, Iain. Qualitative research methods in human geography. South Melbourne, Vic. : Oxford University Press, 2005. 339 s. ISBN 019555079X. [7] HÁJEK, Martin. Čtenář a stroj: vybrané metody sociálněvědní analýzy textů. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2014, 226 s. ISBN 9788074191619. [8] KADERKA, Petr; SVOBODOVÁ, Zdeňka. Jak přepisovat audiovizuální záznam rozhovoru? Manuál pro přepisovatele televizních diskusních pořadů. Jazykovědné aktuality, 43 (3–4), 2006. s. 18–51. [9] SEIDMAN, Irving. Interviewing as qualitative research : a guide for researchers in education and the social sciences. 3. ed. New York: Teachers College, Columbia University, 2006. 162 s. ISBN 0807746665. [10] SILVERMAN, David; ŠTULRAJTER, Martin. Ako robiť kvalitatívny výskum : praktická príručka. Bratislava: Ikar, 2005. 327 s. ISBN 8055109044. [11] STRAUSS, Anselm; CORBINOVÁ, Juliet. Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie. Boskovice: Albert, 1999. 201 s. ISBN 80-85834-60-x. [12] ŘIHÁČEK, Tomáš; ČERMÁK, Ivo; HYTYCH, Roman. Kvalitativní analýza textů: čtyři přístupy. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 190 s. ISBN 9788021063822.