Z7111 KVALITATIVNÍ ANALÝZA DAT Geografický ústav Přírodovědecká fakulta MU podzim 2018 Aktualizováno: 17. 9. 2018 a Základní informace: Rozsah: 1 hodina přednáška / 2 hodiny semináře; 4 kredity dle standardu ETCS Ukončení: Kolokvium Prerekvizity: Z2011 Metody geografického výzkumu && Z4011 Kvalitativní metody sociálně geografického výzkumu Cílová skupina: Sociální geografie a regionální rozvoj (program PřF, N-GK); Aplikovaná geografie (program PřF, N-GK). Cíle předmětu: Předmět navazuje na základní kurz kvalitativní metodologie. Jeho cílem je prohloubit metodické kompetence studentů, aby byli schopni samostatně provádět kvalitativní analýzu textových dokumentů a na jejich základě sepsat odborný článek. Předmět se zaměří na způsoby přepisu, kódování a analýzy textových dokumentů (rozhovory, zprávy, strategie, sdělení atp.). Studenti zvládnou techniky obsahové, diskurzivní a interpretativně fenomenologické analýzy a budou je schopni provádět v softwarovém prostředí Atlas.ti. Zatímco přednášky budou zaměřeny na obecné představení těchto technik, cvičení budou sloužit k provádění analýz přímo v softwaru Atlas.ti. Osnova předmětu: I. část: Transkript 1. co je to transkript a k čemu slouží 2. různé druhy přepisu (doslovný, anotovaný atp.) 3. jak adekvátně přepsat rozhovor II. část: Kódování 4. co to je kód a jaké jsou jeho funkce 5. první čtení, psaní komentářů, názvy kódů 6. zakotvená teorie III. část: Analýza 7. obsahová analýza 8. diskurzivní analýza 9. interpretativně fenomenologická analýza VI. část: Článek 10. kapitola o metodologii 11. propojení teorie s empirií 12. specifika kvalitativního článku Metody hodnocení: Pro úspěšné zakončení předmětu je vyžadováno splnění tří podmínek. První z nich je představována četbou čtyř vybraných textů. Druhá podmínka je provedení analýzy tří přepsaných rozhovorů a poslední podmínkou je sepsání závěrečné semestrální práce o výsledcích vlastní analýzy. Kontakty: RNDr. Robert Osman, Ph.D. Geografický ústav PřF MU pracovna: 02008, konzultační hodiny viz osobní stránky v ISu http://is.muni.cz/osoba/80142?fakulta=1431;obdobi=4966 e-mail: osman@mail.muni.cz tel: (+420) 549 498 010, (+420) 739 434 012 Obsahové a časové rozvržení předmětu: Datum P Týden Forma Téma 17. 9. 1. P a Kvalitativní analýza Obecné vlastnosti kvalitativní metodologie. Obecné vlastnosti kvalitativní analýzy. Co je to kvalitativní analýza? Jaké má specifika? K čemu slouží? Kdy ji používat? A kdy ji naopak nepoužívat? C Požadavky na úspěšné ukončení předmětu. Struktura a harmonogram semestru. Zadání četby tří TRANSKRIPTŮ. 24. 9. 2. P a Transkript Proč si nahrávat rozhovor? Jak archivovat osobní data o respondentech? Co je to transkript? Základní náležitosti a struktura transkriptu. Různé druhy transktriptů (doslovný, anotovaný atp.) C a Ukázka práce se softwarem Audacity, který slouží na úpravu zvukové nahrávky rozhovoru. Střih, odstranění šumu a anonymizace zvukové nahrávky. Ukázka práce se softwarem InqSribe, který slouží pro transkripci rozhovoru. Zadání četby TEXTU č. 1. 1. 10. 3. P a Anonymizace dat Anonymizace respondenta, anonymizace třetích osob, anonymizace lokalit, anonymizační značky a způsoby záměny vlastních jmen. C a Uvedení do softwaru Atlas.ti. Představení prostředí softwaru a jeho základních funkcionalit. 8. 10. 4. P a Výzkumná otázka (VO) Role VO v kvalitativním výzkumu, role VO v zakotvené teorii, princip průběžného přeformulování VO, zásady správně formulované VO, nejčastějších chyby při formulaci VO. C a Diskuse prvního čtení transkriptů. Řízená diskuse nad vybraným textem (text 1). Zadání četby TEXTU č. 2. 15. 10. 5. P a Jak se dělá kvalitativní analýza První nestrukturované čtení. Opakované strukturované čtení. Psaní komentářů. Formulace otázek. Hledání výzkumného problému. C Představení základních funkcionalit Atlasu.ti. Možnosti čtení, vyhledávání, označování úryvků, poznámkování, memopoznámkování atp. 22. 10. 6. P a Kódování I. Co je to kód? K čemu slouží? Jaká je jeho role v analýze? Jak jej pojmenovat. Jednoduchý a složený kód. Revize kódů. C Kódování v prostředí Atlasu.ti. Vytváření kódů, vytváření rodin kódů, vytváření vztahů mezi kódy, vyhledávání pomocí kódů. Řízená diskuse nad vybraným textem (text 2). Zadání četby TEXTU č. 3. 29. 10. 7. P a Kódování II. Vztah kódů s výzkumnou otázkou. Vztah mezi empiricko-analytickou a konceptuální prací. C a Třídění kódů do rodin kódů, porovnávání kódů, identifikace a pojmenování vztahů mezi kódy, vytváření síťových náhledů v prostředí Atlas.ti. 5. 11. 8. P Případová studie Výzkumná otázka, tvorba dat, postup analýzy, prezentace výsledků, ukázka analýzy. C Provádění vlastní analýzy v prostředí Atlas.ti. Řízená diskuse nad vybraným textem (text 3). Zadání četby TEXTU č. 4. 12. 11. 9. P a Metoda zakotvené teorie (GTM) Výzkumná otázka, tvorba dat, postup analýzy, prezentace výsledků, ukázka analýzy. C a Provádění vlastní analýzy v prostředí Atlas.ti. 19. 11. 11. P a Interpretativní fenomenologická analýza (IPA) Výzkumná otázka, tvorba dat, postup analýzy, prezentace výsledků, ukázka analýzy. C a Provádění vlastní analýzy v prostředí Atlas.ti. Řízená diskuse nad vybraným textem (text 4). 26. 11. 12. P a Kritická diskurzivní analýza (CDA) Výzkumná otázka, tvorba dat, postup analýzy, prezentace výsledků, ukázka analýzy. C a Provádění vlastní analýzy v prostředí Atlas.ti. 3. 12. 13. P Role odborné literatury v analytickém procesu Způsoby propojení vlastních analytických postřehů se stávající sociální teorií. Jakou literaturu dohledávat, jak ji konfrontovat, jak ji využívat. C Zadání semestrální práce, obsah a struktura semestrální práce. Odlišnosti jazyka kvalitativní a kvantitativní metodologie. Interpretace výsledků. 10. 12. 14. P a Psaní článku Specifika kvalitativních příspěvků. Metodická kapitola, empirická kapitola, formátování přímých citací, formulace závěrů, formální úprava článku. C a Prezentace semestrální práce, každý student prezentuje v předem zadané struktuře dosavadní postup své analýzy a dosažené výsledky této analýzy. Povinná literatura: Text 1: ASHMORE, M., REED, D. Nevinnost a nostalgie v konverzační analýze: Dynamické vztahy mezi nahrávkou a jejím přepisem. Biograf 2001, s. 3–23. Text 2: ŠEĎOVÁ, Klára. Analýza kvalitativních dat. In ŠVAŘÍČEK, Roman, Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. s. 207–247. Text 3: KONOPÁSEK, Z. Making thinking visible with Atlas.ti: Computer assisted qualitative analysis as textual practices. Forum Qualitative Sozialforschung / Forum: Qualitative Social Research, 9, č. 2, 2008. odst. 62, čl. 12. Text 4: ŘIHÁČEK, T., HYTYCH, R. Metoda zakotvené teorie. In Řiháček, T., Čermák, I., Hytych, R., a kol. Kvalitativní analýza textů: čtyři přístupy. Brno: Masarykova univerzita, 2013, s. 44–74. Rozšiřující literatura: [1] DELYSER, Dydia. The SAGE handbook of qualitative geography. London: SAGE, 2010. 431 s. ISBN 1412919916. [2] DENZIN, Norman; LINCOLN, Yvonna. Collecting and interpreting qualitative materials. Thousand Oaks : SAGE Publications, 2003. 682 s. ISBN 0761926879. [3] DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost: příručka pro uživatele. Praha: Karolinum, 2000. 374 s. ISBN 8024601397. [4] EMERSON, Robert M; FRETZ, Rachel I; SHAW, Linda L. Writing ethnographic fieldnotes. Chicago: University of Chicago Press, 1995. 254 s. ISBN 0226206807. [5] GAVORA, Peter. Sprievodca metodológiou kvalitatívneho výskumu. Bratislava, Vydavateľstvo UK, 2011. 229 s. ISBN 9788022323178. [6] HAY, Iain. Qualitative research methods in human geography. South Melbourne, Vic. : Oxford University Press, 2005. 339 s. ISBN 019555079X. [7] HÁJEK, Martin. Čtenář a stroj: vybrané metody sociálněvědní analýzy textů. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2014, 226 s. ISBN 9788074191619. [8] KADERKA, Petr; SVOBODOVÁ, Zdeňka. Jak přepisovat audiovizuální záznam rozhovoru? Manuál pro přepisovatele televizních diskusních pořadů. Jazykovědné aktuality, 43 (3–4), 2006. s. 18–51. [9] SEIDMAN, Irving. Interviewing as qualitative research : a guide for researchers in education and the social sciences. 3. ed. New York: Teachers College, Columbia University, 2006. 162 s. ISBN 0807746665. [10] SILVERMAN, David; ŠTULRAJTER, Martin. Ako robiť kvalitatívny výskum : praktická príručka. Bratislava: Ikar, 2005. 327 s. ISBN 8055109044. [11] STRAUSS, Anselm; CORBINOVÁ, Juliet. Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie. Boskovice: Albert, 1999. 201 s. ISBN 80-85834-60-x. [12] ŘIHÁČEK, Tomáš; ČERMÁK, Ivo; HYTYCH, Roman. Kvalitativní analýza textů: čtyři přístupy. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 190 s. ISBN 9788021063822.