Kulturní složky krajinného rázu Urbanismus venkova ČR •Dvorce – římská, západní tradice, v ČR tak stavěla šlechta, od 16. stol. i selské statky na vysočinách mezi Moravou a Čechami (Ždárské vrchy, Svitavsko – podívat se na Stabilní katastr •Tradiční vesnice - středovýchodoevrovský způsob bydlení v krajině – sociálně homogennější společnost dominuje. Vsi podle půdorysu: •Shluková – organické či nahodilé, od 11. stol. kolem kostela – dominuje od pravěku do pol. 13. stol., - slovanská vnitřní kolonizace (doba románská) •Řadová – podél potoka, cesty, jednostranná či dvoustranná. Plužina – pole kolmo k podél. ose sídla. Tak kolonizační vesnice 13. a 14. stol. a pak vesnice pozdní kolonizace vrchovin v 2. pol.15. stol. a 1. pol. 16. stol. •Návesová (návesní) náves = centrum, návsi pravidel. X nepravidelné. Návsi velké – pastviště obce. Ve 13. a 1. pol. 14. stol. Pravidelné návsi: •Okrouhlice – domy kolem návsi víceméně do kruhu, ne vždy kompletního. Uprostřed často rybníček. Radiální plužina, tj. klíny polí se rozbíhají paprsčitě od humen dozadu, ohraničeny cestami, potoky, mezemi. •Pravoúhlá náves – kolonizační ves 13.-15. stol., nápodoba náměstí měst. •Záhumenní cesta – za domy byla humna (s kurníky, stodolami, sušárnami, zeleninou, ovocné stromy). Za plotem všech humen vedla obvodová cesta hranice zastavěného území obce, později vedla kolem stodol. Významné znaky historické kultivace krajiny: CESTY • STEZKY: První v neolitu: podél toků v úvalech, dálkové • Keltové – známy i regionální stezky • Středověk 13.-15. stol. – max. hustota stezek (= úzkých cest) – kola vozů měla rozchod ca 1,1 m ! • 18.-20. stol. – téměř zánik stezek - stavba silnic, železnic, zůstaly jen mezi vesnicemi a z vesnic na pole. • od r. 1970 – stavba dálnic – opět síť co přesekává dosavadní silniční síť. • Cesty - světský i náboženský účel (poutní), osnova pro rozvoj kulturní krajiny, posvátná místa (brody, křižovatky), mýty kolem nich, pověsti o vraždách atd. Od pozdní gotiky u nich ojediněle smírčí kameny a kamenné rozcestníky, od baroka u nich ve velkém výstavba božích muk, poklon, u hlavních cest i kostelíků. • Význam cest: funkční, estetický, kulturní. • Úvozy – jejich vývoj od pravěku dodnes, mnohé staré dnes zavezeny odpadky a rekultivovány – dobře vidět z porovnání s II. vojenským mapováním. • Vesnice – radiální x paralelní síť cest. • Císařské silnice od r. 1745 začaly být stavěny přímkové – kvůli dělostřelbě. Okolo aleje lip – stín pro vojáky, u ostat. silnic ovoc. stromy – aby se hladoví pocestní trochu najedli a nekradli. • Komponované krajiny – aleje, průhledy, osy směřující k dominantám – alej k poutnímu chrámu, loveckému zámečku, zámku, později i nejvýznam. památníkům. MEZE x AGRÁRNÍ TERASY • Meze = původně jen signál hranice vlastnické držby! Úzký pásek trávy (0,5 m), ale i oj. hraniční stromy, cesty, hranečníky, rozcestníky, ploty, zídky. • Součástí mezí se časem staly snosy kamení z polí → kamenice, tarasy. Stromy a křoviny na nich téměř nebyly. Meze vznikly postupně za staletí naoráváním a splachy ornice k travnaté hraně (tzv. naorané meze = všechny naše meze). Všechny až do 50. let 20. stol. byly jen travnaté, bez dřevin, max. řídká řada ovocných stromů u paty meze. Po opuštění využívání teprve zarostly, jak to vidíme dnes. Krajina často dnes přestala být přehledná. • V ploché krajině bez kamení - živé ploty (Vel. Británie, Irsko, sevvých. USA) • Estetická funkce mezí – člení plochu, barvy. • Protierozní funkce – druhotně, po té co mez „vyrostla“ a zarostla. • Ekologická funkce – např. interakční prvky ÚSES • Historický význam – info o bývalé plužině, po nich často pěšiny přes pole. • Terasy – jiný systém i význam – využití příkrých svahů teplých úrodných oblastí pro socialistickou zastaralou techniku. Vystavěny jednorázově, až 10 m vysoké. Jsou úzké (60-70. léta 20. stol.), nebo běžnější široké (80. léta). • Naprostá většina v ČR je jich ve vinorodých oblastech na jih od rovnoběžky Dolních Kounic. Kamenice na Blatinách (Žďárské vrchy) Wales – živé ploty 100 m Živé ploty doplněné v rozích hraničními stromy. Původně pole, dnes pastviny. Umělé terasy nad Židlochovicemi VYZNAČENÍ HRANICE MAJETKU •Kláštery a šlechtici – vyznač. hranice majetku (min. od poč. 13. stol., průkopníci byli Johanité) – později i zapsány i v Zemských deskách (Čechy asi od r. 1270, Morava a Slezsko asi od r. 1348). • – Jan Menšík z Menštejna (r.1600): „Meze a hranice“ – poddaní – poddanské řády šlechty • Postupný zánik vymezení hranic (Sudety – téměř úplný x vých. Morava). •Dnes: hranice lesů, železnice, cesty, plastové geodet. body. •Přirozená znamení: cesty, hranice lesa, vodní toky, solitéry stromů (dříve se zatlučenými hřeby nebo vypálenými letopočty, vlastníky „lizované stromy“ – odseknutá borka na lýko – světlé). Takové stromy hlídány vrchností před skácením - klíčové v lesích. •Cílená znamení: hierarchie: hranečníky - mezníky - mezní znamení •Hranečníky : na koncích meze, dřevěné kůly, pak kameny. •Mezníky : lomové body v hranici pozemku •Mezní znamení : v rovné trase – drobné kůly či kameny, značky – Pod hranečníky i mezníky ukládány podsádky (Jan Menšík: svědkové kamene) – střepy, cihly v hl. ca 0,6 m. •Trojmezí, Troják (Dreiwappenstein) – místo setkání 3 hranic panství, často ozdobné kameny, někdy s erby, dnes větš. zcizeny. Archeologicky prokázaný menhir: Králův stolec v lesích Chřibů, hraniční kámen panství uváděný již r. 1228. Leží 4,2 km severně od kláštera ve Velehradě. U nás velká vzácnost. Smírčí kameny u cest – od pozdní gotiky do baroka. Jeden je 980 m sz. od školy u kina Lucerna před domem Minská 13. Stodoly a před nimi záhumení cesta, vpravo začínají polnosti – Slovácko, Hrubá Vrbka