GOS 12  poměr mužů a žen v populaci.  Primární při početí, sekundární při narození  zhruba 105 chlapců na 100 dívek  V některých lidských společenstvích může být tento poměr vychýlen, a to jak náhodnými vlivy, tak i potraty závislými na testech pohlaví a infanticidou.  Pojem pohlaví či sex  o základních fyziologických rozdílech mezi muži a ženami, tj. zejména o rozdílech, které se týkají pohlavních orgánů a reprodukčních dispozic  kategorie především biologická jako základ,  Maskulinita / femininita – index / koeficient země celkem při narození do 15 15–65 nad 65 Estonsko 0,84 1,06 1,06 0,91 0,5 Chorvatsko 0,93 1,06 1,05 0,99 0,62 Guinea 0,94 1,03 1 0,92 0,72 Japonsko 0,95 1,05 1,05 1,01 0,73 Jihoafrická republika 0,95 1,02 1,01 0,95 0,63 Francie 0,95 1,05 1,05 1 0,7 Česko 0,95 1,06 1,06 1,01 0,64 Slovensko 0,95 1,07 1,06 1,02 0,63 Německo 0,96 1,06 1,05 1,04 0,7 Gabon 1 1,03 1,01 0,99 1,05 Indonésie 1 1,05 1,04 1 0,77 Svět 1,01 1,06 1,06 1,03 0,79 Bangladéš 1,05 1,06 1,06 1,04 1,16 Spojené arabské emiráty 1,43 1,05 1,04 1,55 2,73 Kuvajt 1,52 1,04 1,04 1,77 1,71 Dle CIA World Factbook pro rok 2006 Modrá zobrazuje více žen, červená více mužů v porovnání se světovým průměrem 1.01 / 1.06 / 0.79 mužů/žen.  (slovo řeckého původu, znamenající rod, do češtiny přenášeno především z angličtiny; z důvodu významové mnohoznačnosti se nepřekládá)  sociální kategorií, kterou je však třeba odlišit od kategorie pohlaví  maskulinita či femininita  připisované či očekávané sociální role, chování, ale i předsudky, stereotypy, hodnocení a sebehodnocení, představy o tom, co je a co není pro muže nebo ženu vhodné a správné.  nejen mezi odlišnými společnostmi a kulturami, ale i mezi odlišnými sociálními skupinami uvnitř společnosti - ať již v témže čase či v různých historických obdobích.  rozdílný, někdy vysloveně protikladný, přístup k osobám mužského a ženského pohlaví / genderové stereotypy  lidé předávají a vstřebávají během celoživotního procesu zvaného socializace.  Katedra genderových studií FHS UK Praha  Sociologický ústav AV ČR - výzkumný tým Gender v sociologii  Gender Studies, o.p.s.  Gender centrum FSS MU Brno  jednou ze základních demografických charakteristik každé populace  svobodné,  ženaté a vdané,  rozvedené a ovdovělé  zpravidla zvlášť pro muže a ženy.  Nová pravidla pro vydávání občanských průkazů přinesla změnu k lepšímu pro snoubence nebo rozvádějící se páry. Jejich životní krok už neznamená automatické obíhání úřadů kvůli výměně občanky. Měnit je po svatbě či po rozvodu nemusí ten, kdo si do nového dokladu nenechal zapsat rodinný ČESKY ARABSKY NĚMECKY ANGLICKY FRANCOUZSKY POLSKY RUSKY rodinný stav ‫السواجية‬ ‫حالة‬ Familienstand civil status —marital status —marital condition —status, conjugal situation matrimoniale —état matrimonial stan cywilny Семейное состояние svobodný ‫عساب‬ Ledige single —never married célibataire osoby wolne —nieżonaci — niezamężn e (osoby) Лица не состоящие в браке svobodný muž ‫اعساب‬ Junggeselle bachelor célibataire du sexe masculin kawalerow ie Холостые svobodná žena ‫عوازب‬—‫عازبات‬ Jungfer spinster célibataire du sexe féminin panny Незамужние ženatý —vdaná ‫أشخاص‬ ‫المتسوجون‬ Verheiratete —verheiratete Person married person marié —personne mariée stan małżeński Лица состоящие в браке ženatý muž ‫المتسوجون‬ ‫رجال‬ verheirateter Mann married man homme marié żonaci Женатые мужчины vdaná žena ‫المتسوجات‬ ‫النساء‬ verheiratete Frau married woman femme mariée mężatki Замужние женщины nesvobodný ‫العساب‬ ‫غير‬ nicht ledige Person ever-married person non-célibataire osoby spoza grupy wolnych Лица когда- либо состоявшие в браке  ČR: zákon z r. 2006  homosexuálové uzavírat partnerské svazky  alespoň jeden z partnerů musí mít státní občanství ČR  „svéprávná― osoba starší 18 let, která nežije v manželství nebo jiném registrovaném partnerství.  formou prohlášení učiněného osobně před matričním úřadem  kniha registrovaného partnerství, kde se budou zaznamenávat vzniklá partnerství gayů a lesbiček.  výhody registrovaného partnerství?  právo dědit dle zákona v první dědické skupině spolu s dětmi pozůstalého  může se informovat u lékařů na zdravotní stav druhého partnera  zastupovat v různých záležitostech, např. při přebírání dopisů, zrušení rezervací ubytování  podle stupně nejvyššího dosaženého vzdělání obyvatele se vzděláním:  základním,  středoškolským bez maturity,  středoškolským s maturitou a  vysokoškolským vzděláním.  podrobnější členění  např. úplné střední vzdělání všeobecné a úplné střední vzdělání odborné, nebo jsou např. zaměřena i na postgraduální vysokoškolské vzdělání.  pro mezinárodní srovnávání  ISCED klasifikace  Bez vzdělání  Neukončené základní vzdělání  Základní vzdělání  Střední vč. vyučení (bez maturity)  Úplné střední všeobecné (s maturitou)  Úplné střední odborné (s maturitou)  Nástavbové studium (vč. pomaturitního studia)  Vyšší odborné vzdělání (absolutorium)  Bakalářské (Bc., BcA.)  Magisterské (Ing., MuDr., JUDr., PhDr., Mgr. aj.)  Doktorské (Ph.D., ThD., DrSc., CSc.)  Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost je zaměřený na zkvalitnění a modernizaci systémů počátečního, terciárního a dalšího vzdělávání, jejich propojení do komplexního systému celoživotního učení a ke zlepšení podmínek ve výzkumu a vývoji.  Kdo může žádat o podporu?  Školy a školská zařízení, organizace působící ve vzdělávání a kariérovém poradenství, instituce vědy a výzkumu, ústřední orgány státní správy a jimi řízené organizace, obce, města, kraje, nestátní neziskové organizace a další.  Kdo má OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost na starosti?  Řídícím orgánem OP VK je Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR - sekce řízení operačních programů.  Jak je OPVK financován?  z Evropského sociálního fondu (ESF).  z prostředků cíle Konvergence,  z prostředků pro cíl Regionální konkurenceschopnost a zaměstnanost  1,83 mld. €, což činí přibližně 6,8 % veškerých prostředků určených z fondů EU pro ČR  Nedostatek škol a vybavení  růst populace, na směny, velké vzdálenosti  Cena vzdělání  mezinárodní právní rámec k poskytování bezplatného základního školství, školné – v nejrůznějších podobách – je stále běžnou praxí ve více než 100 zemích.  Zaměstnané děti  Podle Mezinárodní organizace práce (ILO) musí asi 180 milionů dětí ve věku 5 až 15 let denně pracovat  V subsaharské Africe jde o jedno dítě ze tří, v Asii jedno z pěti a v Latinské Americe jedno ze šesti  Podvýživa, nemocnost, mentální a fyzické postižení  ve všech rozvojových zemích dohromady zanedbají děti kvůli nemocem nebo podvýživě 200 milionů let školní docházky / vedle podvýživy takzvané „nemoci chudých―, tedy malárie, tuberkulóza a HIV/AIDS  Ozbrojené konflikty a špatná bezpečnostní situace  až 80 procent dětí, které nechodí do školy, žije v zemích postižených v současnosti či nedávné minulosti ozbrojeným konfliktem, nemusí jít jen o otevřenou válku (chronické krize, současná situace Palestinců)  Diskriminace  vyloučeny (oficiálně či neoficiálně) menšiny, děti nakažené virem HIV či děti s fyzickým a psychickým postižením X diskriminace ukrytá ve volbě vyučovacího jazyka, cenzurovaných učebnicích dějepisu, náboženství atd., proti dívkám  Osnovy a vyučovací jazyk  Osnovy jsou často kopiemi evropských či amerických osnov, jsou zastaralé, akademicky příliš náročné a neadekvátní věku a praktickým potřebám dětí v dané zemi.  velkou překážkou také vyučovací jazyk – zpravidla se vyučuje jen v oficiálním jazyce, avšak ten je nezřídka dědictvím z období kolonializace, a ne mateřským jazykem studentů  Učitelé  Na světě je potřeba podle UNESCO 35 milionů kvalifikovaných učitelů. Jejich nedostatek přispívá k přeplňování tříd (např. v Etiopii tak má učitel ve třídě v průměru 85 dětí, a někde dokonce více než 100) a jejich nedostačující kvalifikace je jedním z klíčových důvodů špatné kvality výuky.  Korupce a neefektivnost investic  Mnozí vidí příčinu v nedostatku peněz ve státních rozpočtech umocňovaném zadlužeností rozvojových zemí.  Číselníky  Přehled a plné znění vybraných číselníků spravovaných ČSÚ.  Číselník  je uspořádaný seznam kódů a jim přiřazených významů.  Klasifikace  Přehled a plné znění všech klasifikací spravovaných ČSÚ.  Klasifikace  je hierarchicky uspořádané třídění určitých ekonomických, sociálních nebo demografických jevů či procesů.  KZAM-R definuje pět úrovní seskupení tvořené:  10 hlavními třídami  28 třídami  119 skupinami  499 podskupinami  3221 jednotkami.  Jednotky sestávají z řady detailních zaměstnání, např. fyzik mechanik  patří do jednotky 211 12, do podskupiny 211 1, která je zahrnuta do skupiny 211 a ta je součástí třídy 21 a hlavní třídy 2.  1 - Zákonodárci, vedoucí a řídící pracovníci 6,6 / 6,7  2 - Vědečtí a odborní duševní pracovníci 10 / 11,1  3 - Techničtí, zdravotničtí a pedagogičtí pracovníci 18,4 / 22,7  4 - Nižší administrativní pracovníci 7,7 / 7,1  5 - Provozní pracovníci ve službách a obchodě 12,1 / 11,6  6 - Kvalifikovaní dělníci v zemědělství a lesnictví 2,1 / 1,3  7 - Řemeslníci a kvalifikovaní výrobci, zpracovatelé, opraváři 20,9 / 18,7  8 - Obsluha strojů a zařízení 12,8 / 13,5  9 - Pomocní a nekvalifikovaní pracovníci 8,2 / 7  10 - Příslušníci armády 1,2 / 0,3  Zdroj: Trh práce v ČR 1993 – 2008. Praha: Český statistický úřad, 2009. Výpočty NVF.  Techničtí, zdravotničtí, pedagogičtí pracovníci a pracovníci v příbuzných oborech provádějí většinou technické a příbuzné úkoly spojené s výzkumem a využitím vědeckých a uměleckých koncepcí a předpisů. Vychovávají v různých školských zařízeních.  Většina zaměstnání v této třídě vyžaduje schopnosti odpovídající střednímu odbornému vzdělání (příp. úplnému střednímu vzdělání). Úkoly plněné pracovníky v této hlavní třídě obvykle zahrnují:  provádění technické práce spojené s výzkumem a využitím koncepcí a příslušných metod na poli přírodních, zemědělsko-lesnických, společenských věd, jakož i v oblasti technických a humanitních věd.  Hlavní třída je rozdělena na 4 třídy, 23 skupin, 90 podskupin a 572 jednotek. 82231 galvanizér, strojník pokovování kovů a drátů 73425 galvanoplastik 73423 galvanotypér 74334 garderobiér 74334 garderobiér divadla a filmového studia 24435 genealog 01011 generál 11281 generál policie 11213 generální konzul 11286 generální ředitel vězeňské služby 11431 generální tajemník humanitární organizace 11432 generální tajemník organizace ochrany prostředí 11432 generální tajemník organizace ochrany přírody 11411 generální tajemník politické strany 11422 generální tajemník zaměstnavatelské organizace 22113 genetický inženýr 22113 genetik 21142 geodet 21143 geofyzik 21148 geofyzik hydrologie 21147 geofyzik vulkanologie 24424 geograf 21145 geolog 21149 geolog paleontolog 21144 geomagnetik 21144 geomorfolog  1) sektor primární (tzv. prvovýroba, primér)  získání surovin a produktů z přírody a obdělávání půdy, např. těžební průmysl, lesnictví, zemědělství, rybářství  2) sektor sekundární (tzv. druhovýroba, sekundér)  zpracování produktů z prvovýroby a výrobu hmotných statků, např. průmysl kožedělný, potravinářský, chemický, stavební  3) sektor terciární (terciér)  oblast služeb pro obyvatele, např. doprava a spoje, zdravotnictví, pojišťovnictví, obchod, školství, CR, kultura, komunální služby …  4) sektor kvartární (kvartér)  vzdělání, výchova, věda a výzkum