Stationery anabnr2 Správní řízení v ochraně přírody Stationery anabnr2 Správní řád nzákon č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů nsprávní řád obsahuje obecnou právní úpravu, pokud obsahují zvláštní předpisy odlišnou právní úpravu, použije se přednostně tato právní úprava (tj. vztah tzv. subsidiarity) nvzájemný vztah je zpravidla ve zvláštních předpisech výslovně upraven (viz např. formulace „nestanoví-li tento zákon jinak, použije se správní řád“ nebo „na řízení upravená tímto zákonem se použijí obecné předpisy o správním řízení“) nřídí se podle něj všechny orgány moci výkonné, orgány územních samosprávných celků a rovněž i všechny osoby právnické či fyzické, pokud vykonávají působnost v oblasti veřejné správy (nestanoví-li zvláštní zákon jinak) nsprávní řád se naopak nepoužije na vztahy občanskoprávní, obchodněprávní a pracovněprávní nadresáty působení správních orgánů jsou zpravidla fyzické a právnické osoby (včetně státu a územně samosprávných celků) Stationery anabnr2 Správní řízení npostup správního orgánu, jehož účelem je vydání rozhodnutí, jímž se v určité věci zakládají, mění nebo ruší práva anebo povinnosti jmenovitě určené osoby (tzv. konstitutivní rozhodnutí) nebo jímž se v určité věci prohlašuje, že taková osoba práva nebo povinnosti má anebo nemá (tzv. deklaratorní rozhodnutí) n Pozn. Vedle výše uvedených tzv. meritorních rozhodnutí mohou být v průběhu řízení vydávány i významově značně odlišná tzv. procesní rozhodnutí neboli usnesení (např. usnesení o účasti řízení, o přibrání znalce, ustanovení opatrovníka apod.). npříslušnost správních orgánů = VĚCNÁ + MÍSTNÍ + FUNKČNÍ nvedení řízení - jednotlivé úkony v řízení se činí písemně, pokud zákon nestanoví jinak nebo pokud to nevylučuje povaha věci nv každé věci se zakládá spis opatřený spisovou značkou Stationery anabnr2 ZÁKLADNÍ ZÁSADY ČINNOSTI SPRÁVNÍCH ORGÁNŮ nzásada legality nzásada materiální pravdy nzásada součinnosti nzásada odstranění rozporů nzásada procesní ekonomie nzásada rychlosti nzásada rovnosti nzásada ochrany dobré víry na další Stationery anabnr2 Účastníci správního řízení na) v řízení o žádosti žadatel a další dotčené osoby, na které se pro společenství práv nebo povinností s žadatelem musí vztahovat rozhodnutí správního orgánu; nb) v řízení z moci úřední dotčené osoby, jimž má rozhodnutí založit, změnit nebo zrušit právo anebo povinnost nebo prohlásit, že právo nebo povinnost mají anebo nemají. núčastníky jsou též další dotčené osoby, pokud mohou být rozhodnutím přímo dotčeny ve svých právech nebo povinnostech núčastníky jsou rovněž osoby, o kterých to stanoví zvláštní zákon nza účastníka se v pochybnostech považuje i ten, kdo tvrdí, že je účastníkem, dokud se neprokáže opak (pozn. o tom, zda osoba je či není účastníkem, vydá správní orgán usnesení, jež se oznamuje pouze tomu, o jehož účasti v řízení bylo rozhodováno, a ostatní účastníci se o něm vyrozumí, přičemž tento postup nebrání dalšímu projednávání a rozhodnutí věci) Stationery anabnr2 Správní řízení v I. stupni nzahájení správního řízení: na žádost / ex offo nNÁLEŽITOSTI ŽÁDOSTI - kdo je činí, které věci se týká a co se navrhuje nFO uvede v podání jméno, příjmení, datum narození a místo trvalého pobytu, popřípadě jinou adresu pro doručování nv podání souvisejícím s její podnikatelskou činností uvede FO jméno a příjmení, popř. dodatek odlišující osobu podnikatele nebo druh podnikání vztahující se k této osobě nebo jí provozovanému druhu podnikání, identifikační číslo osob a adresu zapsanou v obchodním rejstříku nebo jiné zákonem upravené evidenci jako místo podnikání, popř. jinou adresu pro doručování nPO uvede v podání svůj název nebo obchodní firmu, identifikační číslo osob nebo obdobný údaj a adresu sídla, popřípadě jinou adresu pro doručování npodání musí obsahovat označení správního orgánu, jemuž je určeno, další náležitosti, které stanoví zákon, a podpis osoby, která je činí. nnemá-li podání předepsané náležitosti nebo trpí-li jinými vadami, pomůže správní orgán podateli nedostatky odstranit nebo ho vyzve k jejich odstranění a poskytne mu k tomu přiměřenou lhůtu (X odložení věci & zastavení řízení) nPŘEKÁŽKY V ŘÍZENÍ - litispendence & rei iudicatae (non bis in idem) Stationery anabnr2 nprůběh správního řízení = získání skutkových poznatků jako podkladů pro vydání rozhodnutí ndokazování = zjišťování stavu věci o němž nejsou důvodné pochybnosti nnavrhování důkazních prostředků nopatřování důkazních prostředků nprovádění dokazování (listinou, ohledáním, svědeckou výpovědí, znaleckým posudkem) nhodnocení výsledků dokazování (zásada volného hodnocení důkazů) npřerušení a zastavení řízení nnáklady řízení n Stationery anabnr2 Správní rozhodnutí n n nrozhodnutím správní orgán v určité věci zakládá, mění nebo ruší práva anebo povinnosti jmenovitě určené osoby nebo v určité věci prohlašuje, že taková osoba práva nebo povinnosti má anebo nemá (tzv. meritorní rozhodnutí), nebo v zákonem stanovených případech rozhoduje o procesních otázkách (tzv. procesní rozhodnutí, zpravidla nazývané „usnesení“) npísemná forma nsprávní orgán je povinen vydat rozhodnutí bez zbytečného odkladu npokud nelze rozhodnutí vydat bezodkladně, je správní orgán povinen vydat rozhodnutí nejpozději do 30 dnů od zahájení řízení, k nimž se připočítává doba až 30 dnů, jestliže je zapotřebí nařídit ústní jednání nebo místní šetření, je-li třeba někoho předvolat, někoho nechat předvést nebo doručovat veřejnou vyhláškou osobám, jimž se prokazatelně nedaří doručovat, nebo jde-li o zvlášť složitý případ (příp. doba nutná k provedení dožádání, ke zpracování znaleckého posudku nebo k doručení písemnosti do ciziny). Pozn. Po dobu nezbytnou k opatření údajů pro vydání rozhodnutí neběží. Pozn. Pozor na případnou zvláštní právní úpravu. Stationery anabnr2 OBSAHOVÉ NÁLEŽITOSTI SPRÁVNÍHO ROZHODNUTÍ n n nVÝROKOVÁ ČÁST + ODŮVODNĚNÍ + POUČENÍ ÚČASTNÍKŮ n- ve výrokové části se uvede řešení otázky, která je předmětem řízení, právní ustanovení, podle nichž bylo rozhodováno, a označení účastníků n- v odůvodnění se uvedou důvody výroku nebo výroků rozhodnutí, podklady pro jeho vydání, úvahy, kterými se správní orgán řídil při jejich hodnocení a při výkladu právních předpisů, a informace o tom, jak se správní orgán vypořádal s návrhy a námitkami účastníků a s jejich vyjádřením k podkladům rozhodnutí Pozn. Odůvodnění rozhodnutí není třeba, jestliže správní orgán prvního stupně všem účastníkům v plném rozsahu vyhoví. n- v poučení se uvede, zda je možné proti rozhodnutí podat odvolání, v jaké lhůtě je možno tak učinit, od kterého dne se tato lhůta počítá, který správní orgán o odvolání rozhoduje a u kterého správního orgánu se odvolání podává Pozn. Pokud odvolání nemá odkladný účinek, musí být tato skutečnost v poučení uvedena. Stationery anabnr2 FORMÁLNÍ NÁLEŽITOSTI SPRÁVNÍHO ROZHODNUTÍ n n n noznačení „rozhodnutí“ nebo jiné označení stanovené zákonem (např. „usnesení“ apod.) noznačení správního orgánu, který rozhodnutí vydal (úplný název + sídlo) nčíslo jednací ndatum vyhotovení rozhodnutí notisk úředního razítka njméno, příjmení, funkci nebo služební číslo a podpis oprávněné úřední osoby njména a příjmení (event. název) všech účastníků správního řízení Pozn. Zvláštní právní předpisy mohou stanovit další náležitosti správních rozhodnutí. Stationery anabnr2 PLATNOST, PRÁVNÍ MOC, ÚČINNOST, VYKONATELNOST A JINÉ PRÁVNÍ ÚČINKY ROZHODNUTÍ n n nPLATNOST nPRÁVNÍ MOC - v právní moci je rozhodnutí, které bylo oznámeno a proti kterému nelze podat odvolání (Pozn. Pravomocné rozhodnutí je závazné pro účastníky a pro všechny správní orgány.) nVYKONATELNOST - rozhodnutí je vykonatelné nabytím právní moci nebo pozdějším dnem, který je v jeho výrokové části uveden (rozhodnutí ukládající povinnost k plnění je vykonatelné, je-li v právní moci a jestliže uplynula lhůta ke splnění povinnosti) nVYMAHATELNOST ndoložka právní moci nebo vykonatelnosti - správní orgán, který rozhodl v posledním stupni, vyznačí na písemném vyhotovení rozhodnutí, které zůstává součástí spisu, právní moc nebo vykonatelnost rozhodnutí npresumpce správnosti pro všechna správní rozhodnutí (včetně vadných) X nulitní Stationery anabnr2 Vady správního rozhodnutí n n npresumpce správnosti pro všechna správní rozhodnutí (včetně vadných) = považují se za bezvadné (tudíž vyvolávají právem předpokládané účinky), dokud nejsou zákonem stanoveným způsobem shledány neplatným (tj. zrušeny či změněny) nX nicotná (nulitní) rozhodnutí nvěcně nepříslušný orgán nzjevně vnitřně rozporné nebo právně či fakticky neuskutečnitelné nchyby v psaní, počtech a jiné nesprávnosti = opravné usnesení (i bez návrhu) nebo „opravné rozhodnutí“ (týká-li se oprava výroku) nNE omyl v hodnocení skutkovém či právním posouzení věci = nelze měnit smysl (vlastní obsah) výroku rozhodnutí nprávo podat odvolání má pouze přímo dotčený účastník Stationery anabnr2 Ochrana před nečinností správního orgánu n n nMOŽNOSTI – postup podle správního řádu (viz níže) + podání žaloby nopatření učiní nadřízený orgán ex offo (jakmile se to dozví) nnevydá-li správní orgán rozhodnutí ve věci v zákonné lhůtě nnezahájí-li příslušný správní orgán řízení ve lhůtě 30 dnů ode dne, kdy se dozvěděl o skutečnostech odůvodňujících zahájení řízení z moci úřední n+ případně i je-li z okolností zjevné, že věcně a místně příslušný správní orgán nedodrží lhůtu stanovenou pro vydání rozhodnutí o žádosti nebo zahájit řízení z moci úřední anebo v řízení řádně pokračovat núčastník má možnost podat žádost po uplynutí stanovené lhůty pro rozhodnutí ® k nadřízenému orgánu nnadřízený správní orgán může: npřikázat nečinnému správnímu orgánu, aby ve stanovené lhůtě učinil potřebná opatření ke zjednání nápravy nebo vydal rozhodnutí, nusnesením převzít věc a rozhodnout namísto nečinného správního orgánu (tzv. atrakce) nusnesením pověřit jiný správní orgán ve svém správním obvodu vedením řízení (tzv. delegace) nusnesením přiměřeně prodloužit zákonnou lhůtu pro vydání rozhodnutí (podmínky!) Stationery anabnr2 Opravné prostředky n = přezkoumatelnost správních rozhodnutí ► řádné (přezkoumání rozhodnutí, která nenabyla právní moci): nODVOLÁNÍ nROZKLAD ► mimořádné (přezkoumání již pravomocných rozhodnutí): nPŘEZKUMNÉ ŘÍZENÍ nOBNOVA ŘÍZENÍ ► správní soudnictví = podání směřující k přezkoumání rozhodnutí soudem Stationery anabnr2 Odvolání (rozklad) nu všech správních rozhodnutí (až na výjimky) nsuspenzivní účinek (výjimky) ndevolutivní účinek (X rozklad) nobecná 15 denní lhůta ode dne oznámení npísemně nebo ústně do protokolu noznámení ostatním účastníkům (+ výzva k doplnění) nnové skutečnosti a návrhy na provedení důkazů jen pokud je nemohl navrhnout dříve! nautoremedura npostoupení do 30 dnů odvolacímu orgánu Stationery anabnr2 Odvolání u odvolacího orgánu npo provedeném řízení odvolací orgán: nnapadené rozhodnutí nebo jeho část zruší a řízení zastaví nnapadené rozhodnutí nebo jeho část zruší a věc vrátí k projednání správnímu orgánu, který je vydal (vázanost jeho právním názorem!) nnapadené rozhodnutí nebo jeho část změní n (NE rozhodnutí orgánu územně samosprávného celku v samostatné působnosti) nodvolání zamítne a rozhodnutí potvrdí nNELZE se odvolat = doručením se rozhodnutí stává pravomocné nROZKLAD = u prvoinstančních rozhodnutí ústředních správních úřadů (přiměřené využití ustanovení správního řádu o odvolání) Stationery anabnr2 Obnova řízení nřízení před správním orgánem ukončené pravomocným rozhodnutím ve věci se na žádost účastníka obnoví, jestliže (taxativní důvody): nvyšly najevo dříve neznámé skutečnosti nebo důkazy, které existovaly v době původního řízení a které účastník, jemuž jsou ku prospěchu, nemohl v původním řízení uplatnit, anebo se provedené důkazy ukázaly nepravdivými, nebo nbylo zrušeno či změněno rozhodnutí, které bylo podkladem rozhodnutí vydaného v řízení, které má být obnoveno, n a pokud tyto skutečnosti, důkazy nebo rozhodnutí mohou odůvodňovat jiné řešení otázky, jež byla předmětem rozhodování n+ z moci úřední též v případě, že rozhodnutí bylo dosaženo trestným činem n2 stádia = řízení o povolení (nařízení) obnovy + nové řízení ve věci Stationery anabnr2 nPODÁNÍ u kteréhokoliv správního orgánu, který ve věci rozhodoval, a to do 3 měsíců ode dne, kdy se o důvodu obnovy řízení dozvěděl, nejpozději však do 3 let ode dne právní moci rozhodnutí nNE ten, kdo mohl důvod obnovy uplatnit v odvolacím řízení nžádosti o obnovu řízení se přizná odkladný účinek, jestliže hrozí vážná újma účastníkovi nebo veřejnému zájmu no obnově řízení ROZHODUJE správní orgán, který ve věci rozhodl v posledním stupni nNOVÝM ROZHODNUTÍM SE RUŠÍ PŮVODNÍ ROZHODNUTÍ (účinky ex tunc / ex nunc) Stationery anabnr2 Přezkumné řízení nNENÍ PRÁVNÍ NÁROK (= jen podnět) nv případě, kdy lze důvodně pochybovat o tom, že rozhodnutí je v souladu s právními předpisy nBEZ specifikace konkrétních důvodů (resp. vad) nZAHÁJENÍ - správní orgán nadřízený správnímu orgánu, který rozhodnutí vydal (ex offo), jestliže po předběžném posouzení věci dojde k závěru, že lze mít důvodně za to, že rozhodnutí bylo vydáno v rozporu s právními předpisy (výjimka - autoremedura) nusnesení o zahájení přezkumného řízení lze vydat nejdéle do 2 měsíců ode dne, kdy se příslušný správní orgán o důvodu zahájení přezkumného řízení dozvěděl, nejpozději však do 1 roku od právní moci rozhodnutí ve věci nsoulad rozhodnutí s právními předpisy se posuzuje podle právního stavu a skutkových okolností v době jeho vydání Stationery anabnr2 Závazné stanovisko n n≠ SPRÁVNÍ ROZHODNUTÍ n= úkon učiněný správním orgánem na základě zákona, který není samostatným rozhodnutím ve správním řízení a jehož obsah je závazný pro výrokovou část rozhodnutí správního orgánu nsprávní orgány příslušné k vydání závazného stanoviska jsou tzv. dotčenými orgány njestliže bylo v průběhu řízení o žádosti vydáno závazné stanovisko, které znemožňuje žádosti vyhovět, neprovádí správní orgán další dokazování a žádost zamítne njestliže odvolání směřuje proti obsahu závazného stanoviska, vyžádá odvolací správní orgán potvrzení nebo změnu závazného stanoviska od správního orgánu nadřízeného správnímu orgánu příslušnému k vydání závazného stanoviska nsprávní úkony této povahy nemusejí být vždy nutně označeny jako ZÁVAZNÁ STANOVISKA (!) Stationery anabnr2 Vyjádření, osvědčení, sdělení n n≠ SPRÁVNÍ ROZHODNUTÍ nnezakládají práva ani povinnosti njestliže to nevylučuje povaha vyjádření, osvědčení nebo sdělení, zejména není-li zapotřebí zkoumat skutkový stav nebo čerpat z evidence vedené určitým správním orgánem X deklaratorní správní rozhodnutí! nrozhodné není jejich označení, ale obsah – právní povaha! nmůže je vydat nebo učinit kterýkoli věcně příslušný správní orgán Stationery anabnr2 Právní úprava v ZoOPK - řízení ve věcech ochrany přírody (§ 83) n nje-li nařízeno ústní jednání, je povinen orgán ochrany přírody doručit předvolání k tomuto jednání účastníku řízení nejméně 15 dnů, ve zvláště složitých případech 30 dnů přede dnem ústního jednání (stejnou dobu musí být vyvěšena veřejná vyhláška o ústním jednání) nv jednoduchých věcech rozhodne orgán státní ochrany přírody bezodkladně - v ostatních případech rozhodne do 60 dnů od zahájení řízení - ve zvláště složitých případech do 90 dnů od zahájení řízení (!) nnevylučuje-li to povaha věci nebo nebrání-li tomu důležitý zájem některého z účastníků řízení, může orgán ochrany přírody spojit různá řízení podle tohoto zákona a vydat žadateli nebo osobě, jíž má být uložena povinnost, několik rozhodnutí společně Stationery anabnr2 Právní úprava v ZoOPK - změny a zrušení rozhodnutí (§ 84) n nOOP může z vlastního podnětu nebo na návrh po provedeném řízení jím vydané rozhodnutí nebo opatření obecné povahy změnit, popř. zrušit: a) dojde-li ke změně skutečností rozhodných pro vydání rozhodnutí nebo opatření obecné povahy, b) vyžadují-li to zájmy přírody a krajiny chráněné tímto zákonem, zejména vznikla-li nebo hrozí-li vážná ekologická újma, c) nedodržuje-li oprávněný opětovně podmínky rozhodnutí nebo povinnosti stanovené v něm orgánem ochrany přírody, d) nevyužívá-li oprávněný rozhodnutí bez zvláštního důvodu po dobu delší dvou let, e) dochází-li při činnosti vykonávané na základě rozhodnutí nebo opatření obecné povahy k porušování ustanovení tohoto zákona nebo k podstatnému poškozování jiných oprávněných zájmů v ochraně přírodního prostředí. nMŽP si může změnu či zrušení rozhodnutí nebo opatření obecné povahy vyhradit, jde-li o rozhodnutí nebo opatření obecné povahy nižšího orgánu ochrany přírody z důvodů uvedených v písm. b) nebo e) Stationery anabnr2 Právní úprava v ZoOPK - společná ustanovení (§ 90) n nsouhlasy a závazná stanoviska vydávaná podle ZoOPK k plánům a politikám, které nejsou schvalovány ve správním řízení, se též nevydávají ve správním řízení nsouhlasy a závazná stanoviska vydávaná podle ZoOPK jako podklad pro rozhodnutí podle zvláštního právního předpisu jsou závazným stanoviskem podle správního řádu nodkladný účinek odvolání je vyloučen v případě rozhodnutí o zřízení přechodně chráněné plochy (§ 13), omezení a zákazu činnosti podle (§ 66) a odebrání rostlin a živočichů podle (§ 89) Stationery anabnr2 Právní úprava v ZoOPK - společná ustanovení (§ 90) n nčinnosti zakázané nebo omezené bližšími ochrannými podmínkami uvedenými v právních předpisech, kterými byly vyhlášeny národní parky, chráněné krajinné oblasti, státní přírodní rezervace, chráněné přírodní výtvory, chráněné přírodní památky, chráněná naleziště, chráněné parky a zahrady a chráněné studijní plochy a jejich ochranná pásma podle zákona č. 40/1956 Sb., o státní ochraně přírody, se nadále považují za činnosti vázané na souhlas orgánu ochrany přírody podle § 44 odst. 3 nv řízeních podle jiných právních předpisů, v nichž mohou být dotčeny zájmy chráněné tímto zákonem, jsou OOP dotčenými orgány Stationery anabnr2 Právní úprava v ZoOPK - dotčení zájmů ochrany přírody (§ 65) n norgán státní správy vydávající rozhodnutí podle zvláštních předpisů, jimiž mohou být dotčeny zájmy chráněné tímto zákonem, tak činí jen po dohodě s orgánem ochrany přírody, není-li v zákoně předepsán jiný postup Stationery anabnr2 Děkuji vám za pozornost a přeji pěkný zbytek dne. J