Školní pokus ve výuce chemie RVP ZV – Člověk a jeho svět • Při osvojování poznatků a dovedností ve vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět se žáci učí vyjadřovat své myšlenky, poznatky a dojmy, reagovat na myšlenky, názory a podněty jiných. • Podmínkou úspěšného vzdělávání v dané oblasti je vlastní prožitek žáků vycházející z konkrétních nebo modelových situací … • Propojení této vzdělávací oblasti s reálným životem a s praktickou zkušeností žáků se stává velkou pomocí i ve zvládání nových životních situací … RVP ZV – Člověk a příroda • Svým činnostním a badatelským charakterem výuky umožňují žákům hlouběji porozumět zákonitostem přírodních procesů, a tím si uvědomovat i užitečnost přírodovědných poznatků a jejich aplikací v praktickém životě. • Jedná se především o rozvíjení dovednosti soustavně, objektivně a spolehlivě pozorovat, experimentovat a měřit, vytvářet a ověřovat hypotézy o podstatě pozorovaných přírodních jevů, analyzovat výsledky tohoto ověřování a vyvozovat z nich závěry. RVP G – Člověk a příroda • Hledání zákonitých souvislostí mezi poznanými aspekty přírodních objektů či procesů, a nikoli jen na jejich pouhé zjištění, popis nebo klasifikaci. • Hledání, poznávání a využívání přírodních zákonitostí se má tudíž ve vzdělávací oblasti Člověk a příroda na gymnáziu projevovat v mnohem větší míře, než tomu bylo ve stejnojmenné oblasti na základní škole. RVP G – Člověk a příroda • Vzdělávací oblast Člověk a příroda má proto také umožnit žákům poznávat, že bariéry mezi jednotlivými úrovněmi organizace přírody reálně neexistují, jsou často jen v našem myšlení a v našich izolovaných přístupech. • Svým obsahovým, strukturním i metodickým pojetím má oblast vytvářet prostředí koordinované spolupráce všech gymnaziálních přírodovědných vzdělávacích oborů. vědecký chemický pokus X školní chemický pokus Funkce školního pokusu •Informativní funkce – soubor informací, které žáci v průběhu chemického pokusu získávají •Formativní funkce – rozvíjí se schopnosti žáků utváření jejich charakterových vlastností a názorových postojů •Metodologická funkce – pokusem se zprostředkovává poznání chemie jako vědy Funkce školního pokusu •Sociální funkce • rozvoj komunikačních a kooperačních schopností, •rozvoj slovní zásoby, •rozvoj praktických dovedností, •rozvoj plánovacích schopností, •rozvoj sociálních vztahů Pokus v chemii ➢ Forma ověřování získaných znalostí ➢ Forma zjišťování nových zkušeností Pokus ve výuce chemie ➢ Forma dokládání uváděných skutečností Chemický pokus a učení žáků ➢Zvýšení zájmu o učivo ➢Rozvoj pracovních aktivit žáků ➢Rozvoj tvořivé činnosti žáků Provádění chemického pokusu ➢ Před pokusem: ➢ Objasnění cíle a formulace úkolu experimentální práce ➢ Seznámení žáků s používanou aparaturou a chemikáliemi ➢ V průběhu pokusu: ➢ Přesný popis změn během chemického pokusu ➢ Po ukončení pokusu: ➢ Ukázka a identifikace produktů ➢ Jasná formulace závěrů Klasifikace chemického pokusu Podle vnějších forem výuky: • v povinné výuce • ve vyučovací hodině • v laboratorním cvičení • ve volitelné výuce • v chemických praktikách • v nepovinné výuce • v zájmovém kroužku • na chemické besídce • v chemické olympiádě Klasifikace chemického pokusu Podle vnitřních forem výuky • demonstrační pokus • učitele • žáka • faciační (žáků) • na stejných úkolech • na různých úkolech Klasifikace chemického pokusu Podle fází výuky • při motivaci • motivační pokus • při osvojování • pokus uvádějící • při upevňování a kontrole • pokus shrnující, navazující, kombinovaný Klasifikace chemického pokusu Podle gnoseologických charakteristik • zjišťující • vysvětlující • ověřující (potvrzující x odporující) • problémový • dokládající • ilustrující • aplikující • reprodukující Klasifikace chemického pokusu Podle exaktnosti práce a hodnocení výsledků • kvalitativní • verifikující • kvantitativní • měrné Klasifikace chemického pokusu Podle dávek použitých látek • makrotechnikou • semimikrotechnikou • mikrotechnikou Nároky na chemický pokus • Názornost • dobrá zřetelnost všech podstatných charakteristik chemického pokusu • Zvýraznění chemického pokusu • přehlednost – volba vhodné velikosti nádob, správné použití držáků, správná orientace aparatury, použití optických přístrojů • Viditelnost • volba kontrastního pozadí • Bezpečnost Ukázka chemického pokusu promítaného pomocí zpětného projektoru Souprava na promítání chemických pokusů Promítání chemického pokusu Promítání chemického pokusu Souprava na promítání chemických pokusů Promítání pokusu s pomocí web kamery Promítání pokusu s pomocí web kamery Promítání chemického pokusu http://www.uni-regensburg.de/Fakultaeten/nat_Fak_IV/ Organische_Chemie/Didaktik/Keusch/index_e.html Chemické pokusy na internetu http://www.klte.hu/~lenteg/animate.html Chemické pokusy na internetu http://www.chempok.wz.cz/ZCHP20.pdf Chemické pokusy na internetu http://home.zf.jcu.cz/public/departments/kch/didaktika/ didaktika.htm Chemické pokusy na internetu http://home.zf.jcu.cz/public/departments/kch/didaktika/ didaktika.htm Chemické pokusy na internetu http://home.zf.jcu.cz/public/departments/kch/didaktika/ didaktika.htm Chemické pokusy na internetu http://home.zf.jcu.cz/public/departments/kch/didaktika/ didaktika.htm Chemické pokusy na internetu Chemické pokusy na internetu Chemické pokusy na internetu Chemické pokusy na internetu Chemické pokusy na internetu Chemické pokusy na internetu http://projekt-cl.ujep.cz/pokusy.html Chemické pokusy na internetu http://projekt-cl.ujep.cz/pokusy.html Kdy začít s pokusy? • Má smysl provádět BOV již v předškolním vzdělávání? • Jak budou děti provádět záznam z pokusu, když neumí číst a psát? • Má smysl vést děti k pozorování přírody a přírodních jevů? Oskarovy pokusy v prvouce • Část pro učitele • Psaný návod • Metodické pokyny • Návodné otázky • Odborné vysvětlení pozorovaných jevů • Část pro žáky • Fotonávod • Zjednodušené vysvětlení pozorovaných jevů Fenomén dneška – výroba slizů • Suroviny – snadno dostupné • PVA lepidlo • Pěna na holení • Bórová voda (borax, aktivátor slizů) • Potravinářské barvy • Třpytky • Přínos • Uklidnění neurotických dětí • Možnost změn vlastností změnou poměru surovin – vlastní experimentování • YouTube – výměna informací Záznam o chemickém pokusu •Význam záznamu •Nutí k přesnému, věcnému a stručnému vyjadřování •Přispívá k výchově vědeckého myšlení a pracovních návyků •Umožňuje, aby se žák lépe a snadněji orientoval v experimentálních partiích daného učiva •Forma záznamu •Protokol o chemickém pokusu •Stručný záznam do sešitu