Než začneme •Test pozornosti •https://www.youtube.com/watch?v=Ahg6qcgoay4 • •Opakování z minulého setkání: Opakování: Sebepoznávání a poznávání druhých •Interpersonální percepce -Zkreslení •…sebeprezentační strategie •…kognitivní heuristiky 3 složky sebesystému -Kognitivní …zkušenosti -Emocionální …aktuální/požadované/chtěné já - -Konativní …seberegulace Prohloubení sebepoznání • 2. téma: Mezilidská komunikace DOPORUČENÁ LITERATURA z knihoven MU: Plaňava, I. (2005). Průvodce mezilidskou komunikací ‐ přístupy, dovednosti, poruchy. Praha: Grada. Kahneman, D. (2012). Myšlení, rychlé a pomalé. Brno: Jan Melvil. SouvisejÃcà obrázek Komunikačně-relační axiom •… „nelze nekomunikovat“ (Paul Watzlawick) • •Komunikace naše vzájemné vztahy i osobnost nejen odráží, nýbrž je též spoluutváří. • •Chceme-li vztahy s lidmi utvářet či měnit, nabízí se šance v tom, JAK spolu kvalitněji komunikovat slovy, intonací, gesty, mimikou – a třeba i souznějícím mlčením. (Plaňava, 2005). • Co vše se při komunikaci děje? • Jak to udělat, abychom si rozuměli? •Vhodně uspořádat transakční prostředí • •Jasně signalizovat vlastní záměr komunikace • •Dát komunikačnímu partnerovi prostor, aby vyjádřil, zda naslouchá a dekóduje sdělení v souladu s naším záměrem. • •Informovat druhé o tom, jak rozumíme tomu, co říkají. Nonverbální komunikace • body-language Keeping relationships close - Business meetings Prezentace •Chci něco říct… Jestli? Co? Jak? •Zaměření na cíl Prezentace •Chci něco říct… Jestli? Co? Jak? •Zaměření na cíl •Zaujmout / vtáhnout •Polarizovat a vzbudit diskuzi •Objasnit / vyjasnit / informovat •Motivovat / mobilizovat •Přesvědčit •Vyvolat emoci, pocit / pobavit •… Prezentace •Struktura • … záměr úvodu, těla a závěru •Linearita? •Práce s časem •Využití pomůcek •Interakce s publikem • •+ závěrečná reflexe Zpětná vazba: JÁ jazyk ! •Úvod •Obsah •Forma •Líbilo a nelíbilo •Doporučení •Závěr • Plán témat a termínů prezentací, požadavky v tomto předmětu • Z praxe: Co dělat s Bobem a Nancy? • Techniky argumentace a přesvědčování •Vejce https://www.youtube.com/watch?v=DB7B-No9m1o • • •Volkswagen •https://www.youtube.com/watch?v=mg24qJt9pVQ • • Elaboration likelihood model Výsledek obrázku pro think hard sculpture Richard E. Petty a John Cacioppo (1980) Centrální a periferní cesta persuaze Faktory zdroje 1 •Autorita doctors.jpg Výsledek obrázku pro putin SouvisejÃcà obrázek Výsledek obrázku pro pohlreich Milgramův experiment (1963) •Inzerce v tisku •Yale University •Učitel-žák •40 účastníků 20+ • • • •300 V … 100 % •435 V … 63 % • Výsledek obrázku pro milgram experiment Výsledek obrázku pro milgram experiment stanley milgram generator scale Faktory zdroje 2 •Kredibilita … expertíza, důvěryhodnost, laskavost • authority - pope.jpg Výsledek obrázku pro sherlock holmes Budování kredibility prostřednictvím nonverbální komunikace •Oční kontakt •Spontánní gestikulace s důrazem na podstatné •Uvolněný a otevřený postoj těla •Přirozená práce s hlasem – výška, hlasitost, rytmus, atd. •Oblečení • Sleeper effect •Hovland a Weiss, 1951 • •Původně málo přesvědčivá informace (např. z nedůvěryhodného zdroje) s časem nabývá na přesvědčivosti, protože recipient zapomíná na její původ • •aplikace: volební kampaň Výsledek obrázku pro antikampaÅ� Faktory zdroje 3 •Sociální atraktivita •… oblíbenost, podobnost, blízkost, • fyzická přitažlivost • • • Výsledek obrázku pro angelina jolie Výsledek obrázku pro tomas klus Výsledek obrázku pro biatlonistka koukalova Faktory příjemce zprávy •Motivace a schopnosti • • • •Zainteresovanost need for cognition distraktory znalosti Efekt přesvědčování • CENTRÁLNÍ CESTA PERIFERNÍ CESTA • • • • •Dlouhodobý ………. STABILITA POSTOJE …….... Krátkodobý •Těžké změnit ………… REZISTENCE …..….... Lehké změnit •↑……….. KONZISTENCE MEZI POSTOJEM A CHOVÁNÍM….........↓ • Výsledek obrázku pro think hard sculpture Shrnutí •