Opakování z minule klíčové pojmy •Komunikačně relační axiom • •Elaboration-likelihood model • faktory zdroje: autorita, kredibilita, soc. atraktivita • faktory příjemce: zainteresovanost, need for cognition, schopnosti a znalosti • … stabilita postoje ↑↓ • Výsledek obrázku pro think hard sculpture 3. téma: Skupinová dynamika DOPORUČENÁ LITERATURA z knihoven MU: Hayes, N. (2005). Psychologie týmové práce. Strategie efektivního vedení lidí. Praha: Portál. Výsledek obrázku pro group dynamic Proč se lidé seskupují? … význam skupin pro člověka • Sociální skupina vs. agregát •1. Vzájemná percepce •Lidé ve skupině jsou si členství vědomi a dokáží se vymezit vůči jiným lidem nebo skupinám. •2. Interakce •Členové skupiny vstupují do vzájemného kontaktu. •3. Organizace skupiny •Ve skupině platí normy a role jejích členů. •4. Motivace •Vzájemné naplňování individuálních i společných potřeb. •5. Společné cíle •Členové skupiny vnímají společný cíl, ke kterému směřují. Jak členství ve skupinách ovlivňuje naše vnímání •In-group bias / favoritism (Sumner, 1906) •Tendence favorizovat členy vlastní skupiny vychází z pocitu sounáležitosti a hrdosti na vlastní skupinu. Souvisí se stereotypy a předsudky. • Jak členství ve skupinách ovlivňuje naše vnímání •Minimal discrimination effect (Tajfel, 1970s) •Už pouhé náhodné rozřazení osob do skupin vede ke vzniku náhodných úsudků a diskriminačního chování. •Lidé obvykle zachází se členy vlastní skupiny pozitivněji než se členy cizí skupiny. • Jak členství ve skupinách ovlivňuje naše vnímání •Out-group homogeneity effect (Sumner, 1906) •Tendence vnímat členy ostatních skupin jako vzájemně více podobné než ve skutečnosti jsou, event. vnímat členy ostatních skupin jako vzájemně více podobné než členy skupiny vlastní. Výsledek obrázku pro out-group homogeneity effect Výsledek obrázku pro french stereotype Jak členství ve skupinách ovlivňuje náš výkon •Sociální zahálení Sociální facilitace (Triplett) Výsledek obrázku pro cyklistický závod SouvisejÃcà obrázek Výsledek obrázku pro prezentace Prezentace + zpětná vazba: JÁ jazyk •Úvod •Obsah •Forma •Líbilo a nelíbilo •Doporučení •Závěr • Výsledek obrázku pro feedback Skupinové rozhodování •Jsou skupinová rozhodnutí méně nebo více riskantní než rozhodnutí jednotlivců? • Výsledek obrázku pro 12 rozhnevanych muzu • Skupinové rozhodování •Skupinová polarizace (groupthink) •Skupiny postupují ve svém rozhodování riskantněji než jednotlivci. Proč? üPersuasivní komunikace üSkupinové srovnávání • •…velmi soudržná skupina, silný vůdce, izolace od okolního světa •…cenzura vlastních názorů, zlehčování opačných názorů, konformita •… přehlédnutí důležitých informací, minimum alternativních nápadů, špatná rozhodnutí • Skupinové rozhodování •Skupinová polarizace (groupthink) •Jak tomu zabránit? üVůdce se účastní řešení pouze jako řadový člen. üPsaný, anonymní záznam názorů. üPráce v menších skupinkách, až následně vyjednávání v celé skupině. üZařazení lidí s opačnými názory. Zapojení lidí z jiných skupin. ü • Tým v průběhu času •Stádia vývoje týmu (Tuckman a Jensen, 1977) Teambuilding • •Navrhněte ve skupině aktivitu, která by mohla pomoci provést začínající tým skrz fázi bouření. •Jde o osmičlenný výzkumný tým v laboratoři, členové jsou VŠ, 28-40 let, muži i ženy, v organizaci většinou noví. •Dejte své aktivitě atraktivní název a zvažte i to, jak prezentaci přesvědčivě představíte managementu i lidem, kteří se jí zúčastní. •Prodiskutujte i její vhodné načasování. Pozice ve skupině … dnes už překonané J • • ALFA skupinu řídí, podněcuje a strukturuje dění BETA skupinu obohacuje speciálními schopnostmi, je kritický a racionální GAMA řadový člen skupiny OMEGA za skupinou zaostává, „outsider“ P „protivník“ + OBĚTNÍ BERÁNEK, ŠAŠEK, SLUNÍČKO Užitečné role ve skupině • Sociometrie (Moreno) • • Zjišťování vztahů mezi členy skupin s cílem odhalit celkovou strukturu vztahů ve skupině. Měření ve 2 dimenzích sociálních pozic: obliba a moc. •Volí 1-3 osoby, se kt. by nejraději/nejméně rád strávil dovolenou, pracoval na společném úkolu,… •Hodnotí všechny ostatní členy skupiny z vybraných hledisek (jejich přínos pro plnění společných úkolů, oblíbenost u ostatních,…) • • Výsledek obrázku pro warning nejen