Výběr nejčastějších znaků při slovním hodnocení žáka /nejde o úplný seznam a vědecké roztřídění, bylo použito i synonym pro lepší slovní vystižení vlastností žáků/ Intelekt Obecné rozumové schopnosti /inteligence/ Speciální schopnosti /např. matematicko-logické, jazykové aj./ Organizační schopnosti Bystrost Plánovitost Předvídanost Formy myšlení Fantazie Bohatost fantazijních představ Tvůrčí fantazie Rekonstrukční fantazie Umělecká fantazie Vyjadřovací schopnosti Řeč: vytříbená stručná bohatá výrazná spisovná jasná výstižná Paměť Rychlost vštípení látky Délka zapamatování Rychlost vybavování Kvalita obsahu zapamatované látky Objektivní nebo subjektivní typ /zkresluje skutečnost/ Pozornost Vytrvalost pozornosti Délka a hloubka pozornosti City Soucitnost s druhými Citový vztah ke zvířatům a věcem Hloubka, rychlost a trvalost citů Estetické, intelektuální a etické city Temperament Vzrušivost Živost Rychlost reakcí Povahové ladění Optimistické - pesimistické Zájmy a ideály Bohatost zájmů Kvalita zájmů Zájmy o matematiku, literaturu, hudbu, výtvarná umění, herectví, přírodu aj. Trvalost zájmů Vztah k učení a k práci Pečlivost Zájem o učení Zájem o manuální práci Zájem o duševní práci Spolupracuje se školou Životní cíl a zaměření Vztah k učitelům a představeným Uznává autoritu učitele a školy Přímost Úslužnost Ochota Uctivost Nebojácnost Poslušnost Vztah k lidem a ke spolužákům Společenskost Ochota pomoci Slušnost ve vystupování Něžnost Poddajnost Ústupnost-neústupnost Altruismus Důvěřivost Soucitnost Ohleduplnost Spravedlivost Neagresivní chování Soucitnost Extroverze-introverze Společenskost-uzavřenost Rád-nerad se stýká s druhými Uzavřenost - otevřenost Společenské způsoby a vystupování Zdvořilost Jemnost Takt Družnost Milé vystupování Ochota Úslužnost Osvojené návyky chování Zevnějšek Čistotnost Upravenost Vkusnost Skromnost-extrémnost zevnějšku Volní vlastnosti Vytrvalost Cílevědomost Snaživost /píle/ Neústupnost při překonávání překážek Smysl pro povinnost Zodpovědnost Plnění povinností Dochvilnost Samostatnost Úkoly řeší samostatně Samostatnost v řešení životních situací /obstará nákup, zajistí vzkazy apod./ Smysl pro pořádek Pořádnost Úklid vlastních věcí Pečlivost při používání školních pomůcek Pečlivost v úpravě sešitů a knih Ctižádost Zvýšená-snížená Přiměřená /zdravá/ Sebehodnocení Sebekritičnost Přeceňuje se - podceňuje se Nebojácnost Není trémistou Dovede oponovat názorům, s nimiž nesouhlasí Statečnost Dominace-submisivita Je v kompetenci ředitele školy, aby pro dítě se specifickými poruchami učení byl vypracován pro kterýkoliv předmět příslušnými vyučujícími individuální výukový plán, který se může radikálně lišit od výuky v daném postupném ročníku, přitom však bude poskytovat dítěti v příslušných předmětech ucelené a dítětem zvládnutelné základy. Individuální plány mají charakter smlouvy mezi vedením školy, vyučujícím(i) a rodiči dítěte; vypracovávají se krátce a rámcově v písemné formě. Výsledky se hodnotí slovně.Tento postup lze uplatnit na základní a střední škole. Ve výjimečných případech nezbytného opakování ročníku umožní individuální učební plán využívat učiva již osvojeného žákem jako základu, který je dále rozvíjen a doplňován. Je nezbytné, aby všechna navrhovaná pedagogická opatření byla projednána s rodiči žáka a jejich souhlasný či nesouhlasný názor byl respektován. Veškerá rozhodnutí musí být vedena zájmem dítěte s vědomím, že úspěšnost je podmínkou zdravého vývoje osobnosti. V hodnocení je nutné změnit přístup vyučujícího tak, aby se zaměřil na pozitivní krok žáka a tím na podporu jeho poznávací motivace k učení namísto jednostranného zdůrazňování chyb. Z toho vyplývá, že nejvýznamnější tendencí v pojetí vzdělávání z hlediska transformace školství je změna strategie učení a pojetí žáka ve vyučovacím procesu. Chce řídit druhé Chce organizovat Panovačnost Neústupnost-ústupnost Kompromisnost Tolerantnost Chce být veden Mravní vlastnosti Upřímnost Pravdomluvnost Otevřenost Smysl pro pravdu Smysl pro nestrannost Altruismus /již uvedeno/ Dobré chování Zodpovědnost /již uvedeno/ Čestnost Zásadovost Ukázněnost Hrdost Svědomí Sociální aktivita Iniciativnost Společenské akce Průbojnost Zapojení do diskusí Hlásí se často při vyučování Navrhuje nové věci Motorika Pohybová obratnost celková Jemná koordinace pohybů prstů a rukou /zručnost/ Má rád ruční práce Poznámka U některých znaků nelze určit, zdali jde o znak kladný nebo záporný z etického hlediska /viz např. temperament/. U některých nelze určit ani jejich opak, neboť se jich užívá jen v peiorativním smyslu /viz jazykové zvláštnosti/. Seznam lze chápat také z různých pohledů. Jde jen o výběr těch znaků, které se nejčastěji uvádějí ve školních hodnoceních.