Požadavky na hygienická zařízení 1. Počet hygienických zařízení ve školách a školských zařízeních se stanoví takto: a) v předsíňkách záchodů 1 umyvadlo na 20 žáků, b) 1 záchod na 20 dívek, c) 1 pisoár na 20 chlapců, d) 1 záchod na 80 chlapců, e) 1 hygienická kabina na 80 dívek. 2. Počet hygienických zařízení ve školách uskutečňujících vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami, a to pro těžké či hluboké postižení, se stanoví takto: a) v předsíňkách záchodů 1 umyvadlo na prvních 10 žáků a každých dalších 20 žáků, b) 1 záchod na prvních 10 dívek a každých dalších 20 dívek, c) 1 pisoár na prvních 10 chlapců a každých dalších 20 chlapců, d) 1 záchod na prvních 20 chlapců a každých dalších 80 chlapců, e) 1 hygienická kabina na 60 dívek starších 12 let, f) 1 sprcha (pohotovostní). 3. Počty hygienických zařízení v provozovnách pro výchovu a vzdělávání, vyjma provozoven živnosti péče o dítě do 3 let věku v denním režimu: a) v předsíňkách záchodů 1 umyvadlo na 20 žáků, b) 1 záchod na 20 dívek, c) 1 pisoár na 20 chlapců, d) 1 záchod na 80 chlapců, e) 1 hygienická kabina na 80 dívek. 4. Počty hygienických zařízení v provozovnách živnosti péče o dítě do 3 let věku v denním režimu se stanoví takto:záchody a umývárny u těchto zařízení se nedělí podle pohlaví a na 5 dětí musí připadat 1 dětská mísa a 1 umyvadlo. Počet dětských mís lze z jedné třetiny nahradit dětskými nočníky. Umývárna se dále vybavuje podle věku dětí dětskou vaničkou se sprchou nebo sprchovým boxem a s přívodem tekoucí pitné studené a teplé vody. Umyvadla se osazují tak, aby výška horní hrany nepřekročila 43 cm nad podlahou. Umyvadla a sprcha musí být opatřena pouze jedním výtokem vody napojeným na centrální mísící baterii umístěnou mimo dosah dětí. Umývárna se dále vybavuje přebalovacím stolem a krytým nášlapným odpadkovým košem. 5. Počty hygienických zařízení v zařízeních pro výchovu a vzdělávání a v provozovnách pro výchovu a vzdělávání pro děti předškolního věku se stanoví takto: pro 5 dětí musí být zřízena jedna dětská mísa a umyvadlo. Maximálně místo 2 WC mís lze instalovat dětské pisoáry, které se umisťují zpravidla ve výši 40 cm. Umyvadla se umisťují zpravidla ve výši 50 cm, výtokový ventil ve výši 60 cm nad podlahou. Umyvadla musí být napojena na společnou mísící baterii, osazenou mimo dosah dětí. Každé umyvadlo se opatří pouze 1 výtokovým ventilem. Umývárna se vybavuje 1 až 2 sprchami řešenými tak, aby děti mohly vstupovat do sprch bez cizí pomoci. 6. V ubytovacím zařízení se hygienická zařízení zřizují buď jako součást ubytovací jednotky, přičemž se zřizuje pro 2 třílůžkové pokoje 1 záchod, 1 sprcha, 2 umyvadla, nebo jako centrální hygienické zařízení v rozsahu 1 sprcha pro 6 ubytovaných, 1 záchod pro 6 dívek, 1 záchod pro 6 chlapců, 1 umyvadlo pro 4 ubytované a 1 hygienická kabina pro 40 dívek. 7. V zařízeních pro výchovu a vzdělávání a provozovnách pro výchovu a vzdělávání musí být alespoň v jednom z podlaží odvětraná úklidová komora s omyvatelnými stěnami, vybavena výlevkou s přívodem tekoucí pitné studené a teplé vody včetně odtoku vody a na každém dalším podlaží prostor s výlevkou s přívodem tekoucí pitné studené a teplé vody včetně odtoku vody a odvětraným prostorem pro ukládání úklidových prostředků a pomůcek. 8. Všechna hygienická zařízení v zařízeních pro výchovu a vzdělávání a provozovnách pro výchovu a vzdělávání musí být vybavena umyvadly s tekoucí pitnou studenou a teplou vodou. Vybavena musí být mýdlem v dávkovači a musí být zajištěna možnost osoušení rukou ručníky na jedno použití nebo osoušečem rukou. V zařízeních pro výchovu a vzdělávání a provozovnách pro výchovu a vzdělávání pro děti předškolního věku, pokud není řešeno osoušení rukou ručníky na jedno použití, má každé dítě vlastní ručník umístěný tak, aby se vzájemně ručníky nedotýkaly. Ve všech hygienických zařízeních musí být vždy k dispozici toaletní papír, na WC dívek musí být krytý nášlapný odpadkový koš. Stěny a podlahy každého hygienického zařízení musí být omyvatelné a čistitelné do výše nejméně 1,5 m a snadno dezinfikovatelné. Pokud jsou součástí hygienického zařízení sprchy, musí mít zajištěn přívod tekoucí pitné studené a teplé vody. Příloha č. 2 k vyhlášce č. 410/2005 Sb. Velikosti typů nábytku a ergonomické zásady práce žáků vsedě Tabulka ČSN PENV 1729 Výška sedáku židle (mm) Výška desky stolku (mm) Vhodné výšky dětí (cm) 260 460 100,0 – 112,5 300 520 112,5 – 127,5 340 580 127,5 – 142,5 380 640 142,5 – 157,5 420 700 157,5 – 172,5 460 760 172,5 – 187,5 Ergonomické zásady práce žáků vsedě: - výška sedadla se má rovnat délce bérce zvětšené o výšku nízkého podpatku (1-2 cm), tj. chodidla se při zadním sezení bez námahy a celou plochou dotýkají podlahy, - hloubka sedací plochy má podpírat nejméně 2/3 délky stehna a při zadním sezení se nesmí přední okraj sedadla dostat až do podkolenní jamky, - šířka sedací plochy musí odpovídat šířce sedu (pánve) zvětšené o 5 – 6 cm pro oděv a postupnou deformací měkkých tkání sezením, - s ohledem na potřebnou stabilitu uživatele je potřebný sklon sedací plochy směrem k opěradlu o 2 – 3 stupně, - horní hrana opěradla má záda podpírat ve vzdálenosti 4 – 5 cm pod dolními úhly lopatek, dolní hrana opěradla má být 16 – 17 cm nad sedadlem, - tvarování sedací i opěrné plochy má kopírovat povrch těla, - pracovní plocha stolu se má nacházet ve výšce loktů volně spuštěných paží sedícího žáka, - materiál sedadla a opěradla nesmí být pocitově nepříjemný, studený a musí se snadno čistit, - židle (celý komplet školního sedacího nábytku) musí mít potřebnou stabilitu. Nejméně namáhavé je sezení v mírném předklonu, vzpřímená poloha znamená zvýšenou námahu. Zdravé je funkční střídání poloh. Příloha č. 3 k vyhlášce č. 410/2005 Sb. Intenzita větrání čerstvým vzduchem a parametry mikroklimatických podmínek Intenzita větrání čerstvým vzduchem v učebnách, tělocvičnách, šatnách a hygienických zařízeních a provozovnách pro výchovu a vzdělávání: Zařízení Výměna vzduchu m3.hod-1 Učebny 20 – 30 na 1 žáka Tělocvičny 20 na 1 žáka Šatny 20 na 1 žáka Umývárny 30 na 1 umyvadlo Sprchy 150 – 200 na 1 sprchu Záchody 50 na 1 kabinu 25 na 1 pisoár Parametry mikroklimatických podmínek: a) Zima - učebny, pracovny, družiny a další místnosti určené k dlouhodobému pobytu: průměrná výsledná teplota v místnosti ř tg = 22 ± 1oC, minimální výsledná teplota v místnosti tgmin = 19oC, rozdíl výsledné teploty v úrovni hlavy a kotníků nesmí být větší než 3oC - tělocvičny: průměrná výsledná teplota v místnosti ř tg = 20 ± 1oC minimální výsledná teplota v místnosti tgmin = 19oC rozdíl výsledné teploty v úrovni hlavy a kotníků nesmí být větší než 3oC, při poklesu teploty vzduchu v učebnách určených k dlouhodobému pobytu dětí a žáků ve třech po sobě následujících dnech pod 18oC, ne však méně než na 16oC, nebo při poklesu teploty vzduchu v těchto učebnách v jednom dni pod 16oC musí být provoz zařízení pro výchovu a vzdělávání zastaven. b) Léto - učebny, pracovny, družiny, tělocvičny a další místnosti určené k dlouhodobému pobytu: průměrná výsledná teplota v místnosti ř tg = 28oC, maximální výsledná teplota v místnosti tgmax = 31oC, při extrémních venkovních teplotách, kdy maximální venkovní teplota vzduchu je vyšší než 30oC a kdy je tgmax vyšší než 31oC, musí být přerušeno vyučování nebo zajištěno pro žáky jiné náhradní opatření, např. jejich pobytem mimo budovu a zajištěním pitného režimu. Tam, kde je rozdíl mezi výslednou teplotou kulového teploměru tg a teplotou vzduchu ta menší než 1oC, lze jako výslednou hodnotu teploty používat hodnotu ta (oC) naměřenou suchým teploměrem. Relativní vlhkost je celoročně v rozmezí 30 – 70 %. Rychlost proudění vzduchu je celoročně 0,1 – 0,2 m/s. Orientační kontrolu teploty vzduchu v prostorách s trvalým pobytem je nutno zabezpečit pomocí nástěnných teploměrů. Teploměry se nesmí umísťovat na obvodové stěny místností, to znamená stěny s okny a stěny vystavené přímému dopadu slunečního záření. Čl. II vyhlášky č. 343/2009 Sb. Čl. II Přechodné ustanovení Ustanovení § 3 odst. 1 až 3, § 4 odst. 4, § 4a odst. 4 a 5, § 11 odst. 1 a § 18 odst. 4 vyhlášky ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti této vyhlášky se nevztahují na stavby zařízení pro výchovu a vzdělávání a provozovny pro výchovu a vzdělávání dětí a mladistvých, jejichž užívání bylo povoleno přede dnem nabytí účinnosti této vyhlášky. Další materiály Dle zákona č. 258/2000 Sb. v platném znění o ochraně veřejného zdraví zpracovává škola PROVOZNÍ ŘÁD. Možná osnova Provozního řádu: I. Údaje o zařízení II. Režim dne a) provoz v budově školy b) dojíždění žáků c) začátek vyučování d) vyučovací hodina e) přestávky f) počet hodin v jednom sledu g) režim práce s počítačem h) režim praktického vyučování III. Stravování a pitný režim IV. Podmínky pohybové výchovy