Školský management 2017 XS092 PřF MU J. Šťáva katedra občanské výchovy tel. 545497232 stava@kerio.ped.muni.cz Požadavky * Znalosti – kolokvium nebo seminární práce: * 1. Nadaný žák případová studie o nadaném žákovi, kdo mu pomáhal jeho nadání rozvíjet, jakou roli hrála v rozvoji jeho nadání škola, případně související problémy ve škole, nebo o práci učitele či školy s nadanými žáky • (rozhovor, popis, zamyšlení) •2. Inkluzivní vzdělávání •3. Individuální vzdělávání •4. Aktuální poblematika vzdělávání * XS0922 Školský management (kolokvium) * Cílem předmětu je studentům prohloubit orientaci v současném školském systému České republiky, v jeho organizaci, řízení a evaluaci, a také v koncepčních otázkách vzdělávání a výchovy. Měli by si vytvořit přehled oprávní problematice ve školství (školská legislativa), znát základy školského (třídního) managementu a být připraveni na týmovou spolupráci v rámci pedagogického sboru školy. * Školství a školský systém jako obraz stavu společnosti (školství jako politikum), školská politika EU, * nejznámější evropské projekty zaměřené na školství a vzdělávání, * školská politika České republiky, * Národní program rozvoje vzdělávání ČR, kurikulární dokumenty, * struktura českého školství a vzdělávací systém (síť škol a pedagogických zařízení: školy státní, nestátní a soukromé, jejich specifika), * zřizování škol, * školský management, * řízení školského systému: instituce a nástroje, * financování školství, * marketing školy, * školská legislativa - základní právní dokumenty (Listina lidských práv a svobod, Úmluva o právech dítěte, Pracovní řád pro učitele, Vyhláška o základní škole, školské zákony), * školní dokumentace (školní řád, třídní kniha, třídní výkaz, katalogové listy, vysvědčení, žákovská knížka, omluvný list, bezpečnostní předpisy - dokumentace), koncepce práce školy, * tvorba koncepce práce školy a školního vzdělávacího programu, * Rámcový vzdělávací program, * evaluace práce školy a jejích výchovně vzdělávacích výsledků, * školní inspekce a dozor, * evaluační nástroje, * Image školy, * řízení pracovních týmů a kolektivů, management a pedagogické sbory, profesionální kooperace, * klima školy a třídy. * Tematické okruhy: * 1. Kurikulum - pojetí, proměny a trendy. * 2. Obsah vzdělávání - učební plány, učební osnovy, standardy. * 3. Informační systém pedagogické soustavy v ČR. * 4. Pedagogická administrativa, pedagogická dokumentace. * 5. Vzdělávací programy (např. Obecná škola, Národní škola, Zdravá škola apod., jakýkoliv). Tematické okruhy: * 6. Metody evaluace výchovných a vzdělávacích zařízení (vnější, vnitřní, možnosti). * 7. Klima školy. * 8. Vzdělávací politika ČR. * 9. Dozory nad žáky. * 10. Základní právní normy řízení výchovy a vzdělávání v ČR. Tematické okruhy: * 11. Školský zákon č. 561/2004 Sb. * 12. Zákon o pedagogických pracovnících 563/2004 Sb. * 13. Rámcový vzdělávací program. * 14. Image školy. * 15. Národní program rozvoje vzdělávání v ČR. Tematické okruhy: * 16. Česká školní inspekce. * 17. Organizace školního roku. Tematické okruhy: * 18. Struktura vzdělávací soustavy v ČR. * 19. Dětská práva v ČR. * 20. Prevence sociálně patologických jevů.