Česká školní inspekce Jihomoravský inspektorát ____________________________________________________________________________________________________________ INSPEKČNÍ ZPRÁVA Čj. ČŠIB-263/12-B Název právnické osoby vykonávající činnost školy: Biskupské gymnázium Brno Sídlo: 602 00 Brno, Barvičova 85 IČ: 00 532 525 Identifikátor: 600 013 405 Právní forma: církevní právnická osoba Zastoupená: Mgr. Karlem Mikulou, ředitelem školy Zřizovatel: Biskupství brněnské, Petrov 8/249, 601 43 Brno Místo inspekční činnosti: 602 00 Brno, Barvičova 85 Termín inspekční činnosti: 21. až 24. únor 2012 Předmět inspekční činnosti Hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání poskytovaného střední školou podle § 174 odst. 2 písm. b) zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů. Zjišťování a hodnocení naplnění školních vzdělávacích programů a jejich souladu s právními předpisy a rámcovým vzdělávacím programem podle § 174 odst. 2 písm. c) školského zákona. Aktuální stav školy Biskupské gymnázium, Brno (dále jen škola) je organizace zřízená Biskupstvím brněnským, Petrov 8/269, 601 43 Brno. Od minulé inspekce ve škole je organizace nezměněna. Sdružuje střední školu a školní jídelnu, místo poskytovaného vzdělávání je na Barvičově ulici č. 85. Budova se od poslední inspekce také nezměnila (má 49 učeben a 17 odborných učeben), prošla menší rekonstrukcí a byla zde provedena výstavba výtahu. Škola poskytuje střední vzdělání ukončené maturitní zkouškou v denní formě vzdělávání v těchto oborech: 79-41-K/801 – Gymnázium – všeobecné – osmileté (dobíhající obor) 79-41-K/81 – Gymnázium 79-41-K/401 – Gymnázium – všeobecné – čtyřleté (dobíhající obor) Jihomoravský inspektorát České školní inspekce Inspekční zpráva Čj.: ČŠIB-263/12-B 2 79-41-K/404 – Gymnázium – přírodovědné předměty – čtyřleté (dobíhající obor) 79-41-K/411 – Gymnázium – humanitní předměty – čtyřleté (dobíhající obor) 79-41-K/41 – Gymnázium Biskupské gymnázium představuje jedno z největších církevních gymnázií v naší republice. Škola má v tomto školním roce celkem 833 žáků ve 28 třídách, ve čtyřletém gymnáziu jsou ve škole paralelně tři třídy v ročníku (595 žáků) a u osmiletého jsou paralelně dvě třídy v ročníku (238 žáků). Nejvyšší povolený počet žáků (840) nebyl překročen. Vzdělávání ve škole zabezpečuje celkem 73 pedagogických pracovníků a jejich odborná kvalifikovanost umožňuje plnit cíle vzdělávacího programu. Za poslední tři roky se počet žáků navštěvujících školu a počet pedagogických pracovníků podílejících se na vzdělávání téměř nezměnil. Ve školním roce 2011/2012 školu navštěvují čtyři cizinci, 19 žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (dále „SVP“), z nich jeden se vzdělává podle individuálního vzdělávacího plánu (dále „IVP“). Škola od poslední inspekce v roce 2009, zaměřené na hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání, přijala a realizovala opatření k nápravě zjištěných nedostatků. Hodnocení hlavních výsledků vzdělávání ve vztahu k ŠVP Vzdělávací program školy tvoří kmenový obor středního vzdělání - gymnázium, v denní formě, s délkou studia osmileté a čtyřleté, se zaměřením všeobecným, humanitním a přírodovědným. V tomto školním roce se ve škole vzdělávají žáci v 1.–7. ročníku osmiletého vzdělávání a v 1.–3. ročníku čtyřletého vzdělávání podle školou vytvořených školních vzdělávacích programů (ŠVP). Zbývající třídy osmiletého a čtyřletého gymnázia se vzdělávají podle dosud platných učebních dokumentů schválených MŠMT (pro dobíhající vzdělávací programy). Realizované školní vzdělávací programy byly posouzeny již s předstihem a zjištěné nedostatky škola odstranila. Aktualizované verze jsou v souladu s požadavky příslušných rámcových vzdělávacích programů. Disponibilní hodiny byly využity k posílení všeobecně vzdělávacích předmětů v souladu s profilem absolventa, s využitím několikaletých analýz maturitních zkoušek a výběru vysokých škol k dalšímu studiu žáků. V rámci svého církevního zaměření škola zavedla náboženskou výchovu a etickou výchovu, do mnoha všeobecně vzdělávacích předmětů se církevní tematika prolíná. Kromě toho škola často pořádá církevní oslavy, mše, umožňuje a zajišťuje některé křesťanské zvyklosti. Učitelé ve výuce využívají formy komunitních sezení. Škola se profiluje v rámci všeobecného zaměření podle požadavků žáků, nabízí širokou škálu nepovinných předmětů, které přispívají k profilaci jednotlivých žáků. Dlouhodobě se věnuje vzdělávání v cizích jazycích. Vzhledem k nadstandardním personálním možnostem školy si mohou žáci kromě dvou povinných jazyků (anglický a německý) volit další cizí jazyk (španělský, francouzský, německý) a ve třídách s humanitním zaměřením mají navíc povinný latinský jazyk. Škola nabízí cizí jazyky i formou zájmových (italština). K dosahování klíčových kompetencí v této oblasti přispívá i účast žáků na výměnných nebo studijních pobytech v zahraničí, např. Německa, Španělska, USA, Belgie i do jiných zemí Evropské unie. Škola se také zaměřuje na environmentální výchovu, spolupracuje s odbornými pracovišti ekologické výchovy a využívá ve výuce jejich vzdělávacích programů. Žáci se zapojují do ekologických aktivit, do projektových týdnů, navštěvují výstavy s uvedenou tematikou, běžně se podílejí na třídění odpadu atd. Tradiční „Akademické triduum“ pro žáky vyšších ročníků v aule školy proběhlo v době inspekce a v rámci přednášek s prezentacemi připravených odborníky z akademického Jihomoravský inspektorát České školní inspekce Inspekční zpráva Čj.: ČŠIB-263/12-B 3 prostředí byla nabízena různá aktuální témata, o kterých byla následně vedena se žáky diskuse (i v anglickém jazyce). Organizace vzdělávání v platném rozvrhu hodin, počty hodin v jednom sledu, délka přestávek, začátek a konec vyučování a počty žáků ve třídách odpovídají platným právním předpisům. Z porovnání rozvrhů tříd s učebními plány vyplynulo, že škola naplňuje při vzdělávání požadavky stanovené školním vzdělávacím programem a příslušnými platnými učebními dokumenty pro gymnázia. Efektivitu výuky i rozvoj příslušných klíčových kompetencí a gramotností ovlivňovaly zvolené metody a tím i zapojení žáků do procesu učení a z toho důvodu se hospitované hodiny lišily. Ty, které byly vedeny frontálně s občasným zařazením samostatné práce žáků, směřovaly k přenosu potřebných informací. V některých případech žáci pracovali samostatně i ve skupinách a ve dvojicích. Vyučující vhodně začleňovali praktické poznatky a zkušenosti do výuky, užívali pomůcky a připravené materiály. Často využívali dostupnou techniku pro projekci vlastních pracovních materiálů, např. prezentace obsahu učiva prostřednictvím projekce textů z internetu a videoprojekce filozofických názorů. Metody projektové výuky rozvíjely potřebné klíčové kompetence a osobnost, komunikaci a aktivitu žáků ve sledované výuce a zajistily jejich zájem. Příkladným způsobem byli žáci vedeni ve výuce náboženství k prezentaci odborných zkušeností a znalostí z oblasti náboženské hudby, při nichž využívali odbornou terminologii a také odpovídali na dotazy spolužáků i učitele. Pozitivem byla častá práce s textem, která přispívala k rozvoji čtenářské gramotnosti žáků. V hodinách, v nichž učitelé vytvořili žákům dostatečný prostor pro vyjádření jejich názorů a postojů, se dařilo rozvíjet schopnost samostatně formulovat, argumentovat a často se při diskuzích ve výuce vyjadřovali odborně na vysoké úrovni. Taková výuka přispívala k rozvoji sociální gramotnosti žáků. Méně efektivní byla ta část hodin, v nichž byl kladen menší důraz na aktivní spolupráci žáků, na jejich samostatné získávání informací a na rozvoj komunikativních dovedností. Často v průběhu hodiny přecházela aktivita na učitele a žáci se stávali pasivními příjemci informací. Výuka matematiky a fyziky vedená frontálním způsobem, s obsahovou přesností a velkým množstvím předávaných informací, vedla k tomu, že žáci měli jen málo příležitostí k vyhledávání informací nebo kritickému myšlení. Tato výuka probíhala s jednou výjimkou bez využití didaktických pomůcek, způsob výuky nevyvolával zájem žáků. Zde zůstal poněkud stranou rozvoj sociálních kompetencí – spolupráce žáků na řešení úkolů, jejich vzájemné hodnocení a sebehodnocení se ve sledované výuce nevyskytly. Hodnocení a vzájemné hodnocení žáků bylo zařazeno pouze v některých vyučovacích předmětech. Žáci se v průběhu inspekce ve škole chovali ohleduplně vůči sobě navzájem i k dospělým osobám ve škole. Ve všech sledovaných hodinách probíhalo vzdělávání žáků v příznivém sociálním a emočním klimatu, ve vstřícné a otevřené atmosféře. Při hodnocení výsledků vzdělávání žáků se pedagogičtí pracovníci řídí platným školním řádem. Individuální výsledky vzdělávání žáků průběžně sledují třídní učitelé. V případě zhoršení prospěchu je situace projednána se žákem a následně i s rodiči. Celkové výsledky vzdělávání pravidelně projednává pedagogická rada. Škola využívá možnosti plošného testování pro srovnání vlastní úrovně výsledků s jinými školami. Výsledky analyzují předmětové komise a pracují s nimi jednotliví vyučující. Opakovaně se škola účastní i testování „Vector“ a sleduje přidanou hodnotu. Škola se také zabývá výsledky maturitních zkoušek a sleduje úspěšnost žáků při přijímání na vysoké školy. Hodnocení výsledků vzdělávání je zveřejněno jak na webových stránkách (výsledky státní maturity), tak i ve výročních zprávách školy a průběžně také v prostorách školy. Škola dosahuje v této oblasti požadovaného stavu. Jihomoravský inspektorát České školní inspekce Inspekční zpráva Čj.: ČŠIB-263/12-B 4 Hodnocení předpokladů školy ke vzdělávání podle požadavků školského zákona O své vzdělávací nabídce a podmínkách přijetí ke vzdělávání škola informuje standardními způsoby – prostřednictvím webových stránek školy, na dnech otevřených dveří, veletrzích vzdělávání a dalších akcích. Kritéria pro přijetí jsou zveřejněna a při přijímání žáků dodržována. Přijímací řízení je založeno na přijímacích testech z českého jazyka, matematiky a testu všeobecných znalostí z historie křesťanství a také na bodování výsledků vzdělávání žáků získaných na základní škole. O studium na této škole je trvale velký zájem, který převyšuje kapacitní možnosti školy. Ředitel školy rozhoduje o přijetí žáků ke střednímu vzdělávání, o přestupu a změně oboru vzdělání a vede doklady podle příslušných právních předpisů. Škola vede pečlivě údaje o žácích elektronicky v rámci školní matriky, zaznamenává změny v údajích a předává je. Škola umožňuje vzdělávání i žákům se SVP. Školní poradenské pracoviště pokrývá všechny oblasti pro zabezpečování výchovného poradenství, zahrnuje činnost dvou psychologů (na částečný úvazek), tří výchovných poradců a metodika prevence. Velký podíl na vytváření pozitivního klimatu má i spirituál školy, který pomáhá žákům řešit složité osobní situace a spolupracuje s poradenskými pracovníky. Ti mají rozdělené, často izolované, kompetence a při řešení konkrétních problémů žáků spolu vzájemně nespolupracují a nejsou tak informováni. Evidenci žáků se SVP mají na starosti třídní učitelé, v případě potřeby nebo při zpracování individuálních vzdělávacích plánů spolupracují s psychology. Evidence těchto žáků (pouze u třídních učitelů) tak není přehledná a péče o ně není systematicky propracována a řízena. Vyučující jsou o potřebách těchto žáků většinou informováni, poskytování podpory však není nijak kontrolováno. Část žáků se SVP je v přímé péči školního psychologa, který jim poskytuje konzultace a případně provádí potřebnou terapii. Strategie na podporu žáků ohrožených neprospěchem není zpracována, jednotlivé případy se řeší individuálně. Výchovné poradenství je úzce propojeno se systémem osobnostní a sociální výchovy, který je začleněn do výuky, etickou výchovou a prolíná adaptačními kurzy a výjezdními semináři. Systém osobnostní a sociální výchovy je velmi dobře nastaven a výrazně se podílí na vytváření pozitivních vazeb mezi žáky a v celém školním společenství. To vytváří dobrý základ k tvorbě klimatu školy. Pro primární prevenci sociálně patologických jevů jsou ve školním řádu nastavena jednoduchá a stručná pravidla a obecně zpracovaný plán, mimo to také pravidla zpracovaná společně učiteli a žáky a vyvěšená v učebnách. Příznivé klima ve třídách je běžnou součástí primární prevence školy, kterou posiluje mimo to zařazení etické výchovy do vzdělávání. Škola realizuje osvědčené aktivity proti rizikovým formám chování žáků - adaptační pobyty pro žáky prvních ročníků, výjezdové pobyty, zájmové a volnočasové aktivity a výjezdové semináře pro pedagogy, včetně aktivit posilujících pocit sounáležitosti s komunitou školy. Žáci se mohou obracet na metodika prevence i prostřednictvím anonymní e-mailové schránky. Ojedinělé případy rizikového chování žáků jsou řešeny ve spolupráci se zákonnými zástupci. V uvedených oblastech škola dosahuje požadovaného stavu. V přijímání účinných opatření k zajištění bezpečného prostředí pro vzdělávání žáků má škola rezervy. Stručná a obecná pravidla pro bezpečnost žáků jsou obsažena ve školním řádu. Žáci jsou seznamováni se školním řádem nedůsledně. Kontrolou třídních knih bylo zjištěno, že někteří žáci (ze tříd tercie B, sexta B, septima A, 1. B, 2. C, 3. C, 4. B) nebyli prokazatelně seznámení se školním řádem, protože chyběli v den instruktáže a nebyli dodatečně proškoleni. Bezpečnost a ochrana zdraví žáků v prostorách školy je zajištěna v pokynech pro žáky a pracovníky školy, pro učebny a odborné pracovny jsou zpracovány a zveřejněny řády a dohledy učitelů nad žáky v prostorách školy. Avšak pro prostor Jihomoravský inspektorát České školní inspekce Inspekční zpráva Čj.: ČŠIB-263/12-B 5 označovaný jako „čajovna“ a využívaný žáky není stanoven dohled ani vnitřní řád, který by upravoval podmínky a pravidla jejich chování, včetně používání elektrospotřebičů (varné konvice). Zjištěné dílčí nedostatky představují z pohledu zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví žáků riziko a vyžadují přijetí opatření ve stanovené lhůtě. Úrazy jsou řádně evidované, míra jejich počtu, převážně v tělesné výchově a při sportovních soutěžích žáků, má za poslední 3 roky ustálený charakter. V oblasti bezpečnosti žáků jsou zjištěna rizika. Způsob řízení a organizační struktura odpovídá typu školy. Ředitel školy je osmým rokem ve funkci a splňuje předpoklady pro její výkon. Stanovil kompetence pracovníkům, v rámci nich využívá víceúrovňového řízení a zodpovědnosti tří zástupců, vedoucích předmětových komisí a poradenských pracovníků školy, včetně poradních orgánů. Strategie a plánování školy se opírá o průběžná sledování činnosti a výsledků vzdělávání, využívá výstupů z hodnocení vedoucích pracovníků školy, operativně inovuje plánování dle aktuálních potřeb. Kontrolní systém je založen na dílčích operativních kontrolách prováděných vedoucími pracovníky a vedoucími předmětových komisí, závěry z nich se na poradách vedení předávají řediteli školy. Ředitel školy přijal opatření v oblasti ŠVP, při zavádění inovativních forem a metod výuky, přitom využil kompetencí a systému zástupců ředitele a stav se v této oblasti zlepšil. Některá opatření nebyla dosud vedením školy provedena (přetrvává nevyhovující stav podlahové krytiny v některých částech školy, který způsobuje rizika v oblasti bezpečnosti). Na jednáních pedagogické rady jsou projednávány zásadní otázky týkající se vzdělávání, jako prospěch a chování žáků a výsledky vzdělávání. Příčiny stavu a opatření ke zlepšení prospěchu a chování žáků, zejména žáků se SVP, nejsou uváděna. Oblast řízení školy je na požadované úrovni. Ve školním roce 2011/2012 zajišťuje výuku 73členný pedagogický sbor (z toho 4 externisté), jehož složení umožňuje plnit vzdělávací program školy. Odbornou kvalifikaci pro tento typ školy nesplňují 2 pedagogičtí pracovníci bez požadovaného magisterského studia a 5 nemá doplňkové pedagogické studium. Výuka cizích jazyků je nadstandardně personálně zajištěna celkem 31 kvalifikovanými učiteli, včetně 4 rodilých mluvčí. Výchovné poradenství zajišťují kvalifikovaní psychologové a metodik prevence sociálně patologických jevů, personálně je velmi dobře zajištěna také oblast environmentální výchovy, jejíž koordinátor absolvoval studium pro výkon své funkce. V posledních třech letech bylo další vzdělávání pedagogických pracovníků (DVPP) zaměřeno zejména na novou maturitu, semináře k výuce jednotlivých předmětů (především cizí jazyky a biologie). Škola umožňuje pedagogickým pracovníkům profesní rozvoj s ohledem na finanční možnosti a personální podmínky, avšak přetrvává nízká účast některých učitelů na dalším vzdělávání. Ta je způsobena velkým prostorem v dobrovolnosti na úkor potřebného zaměření a často malou motivací učitelů. Vzdělávání pedagogů je vedením školy sledováno a vyhodnocováno ve výroční zprávě. Personální podmínky školy jsou celkově na požadované úrovni. Objekt školy je velký a prostorný, škola má dostatek kmenových a odborných učeben, disponuje 49 učebnami, z toho je 17 odborných. Ty jsou vybaveny moderní didaktickou technikou, daří se postupně zavádět interaktivní tabule formou přídavného ultrazvukového prvku ve spojitosti s dataprojektorem. V současnosti škola disponuje dvěma těmito zařízeními. Škola vybudovala 2 nové učebny výpočetní techniky a vybavení výpočetní technikou je na standardní úrovni. Nadstandardní podmínky má škola pro výuku tělesné výchovy. Žáci mají k dispozici kromě tělocvičny víceúčelové hřiště, zázemí pro atletické aktivity, vnitřní gymnastický sál, posilovnu a sál na stolní tenis. Jako další prostory pro výuku nebo volnočasové aktivity mohou žáci využívat víceúčelový sál, aulu, venkovní amfiteátr a odpočinkové relaxační prostory na chodbách včetně tzv. „čajovny“. Vzhledem k zaměření školy je žákům i zaměstnancům školy k dispozici adorační kaple. Informační Jihomoravský inspektorát České školní inspekce Inspekční zpráva Čj.: ČŠIB-263/12-B 6 centrum nabízí využití knihovny, studovnu s možností PC s vysokorychlostním internetem, tiskárny a kopírky. V kontextu se střednědobým plánem investic škola v letech 2010 a 2011 vybudovala výtah s celkovými náklady ve výši 2 964 tis. Kč, čímž zabezpečuje bezbariérový přístup do budovy školy a stává se tak otevřenou pro přijímání žáků se zdravotním postižením. V období od poslední inspekce se škola v materiálním vybavení snaží investovat do obnovy školního nábytku, vybavení školní kuchyně, pořízení kopírky pro potřeby pedagogického sboru. Materiálně-technické vybavení má zlepšující se tendenci, prostorově je nadstandardní, vybavením je škola na požadované úrovni. V období let 2009 až 2011 škola hospodařila zejména s finančními prostředky poskytnutými ze státního rozpočtu (SR), které byly v roce 2009 ve výši 38 599 tis. Kč, v roce 2010 ve výši 40 034 tis. Kč a v roce 2011 ve výši 41 830 tis. Kč. Byly určeny na neinvestiční výdaje související s výchovou a vzděláváním a zaznamenaly v průběhu sledovaných let mírný nárůst. Tyto finanční prostředky činily v průměru 98 % celkových neinvestičních výdajů. Škola je použila v souladu s poskytnutím, mimo jiné na mzdy, na nákup učebnic, učebních pomůcek (2009/241, 2010/393, 2011/405 tis. Kč) a na vzdělávání zaměstnanců (DVPP 2009/51, 2010/25, 2011/25 tis. Kč). Škola realizuje další zdroje financování svým zapojením do dvou rozvojových programů (v roce 2011 programy MŠMT ČR „Částečná kompenzace výdajů vzniklých při realizaci společné části maturitní zkoušky“ a „Posílení platové úrovně pedagogických pracovníků“). Výnosy z doplňkové činnosti (převážně pronájmy) dosahují průměrně do výše 2 560 tis. Kč ročně. Finanční vypořádání veškerých dotací ze SR za sledovaná období byla školou provedena v souladu s platnými právními předpisy. Škola má dostatek finančních prostředků pro realizaci vzdělávacích programů. Snaží se hospodařit ekonomicky a finanční prostředky využívat efektivně. Škola je aktivní a otevřená ke spolupráci s partnery. Ke spolupráci se zákonnými zástupci škola využívá pravidelných třídních schůzek, konzultačních hodin, dnů otevřených dveří a vlastních akcí. Výhodou je okamžitá informovanost rodičů o průběhu a výsledcích vzdělávání díky elektronickému přístupu do školního informačního systému, zabezpečeného heslem. Škola prezentuje svou bohatou činnost, úspěchy a dosažené cíle a vydává každoročně pro rodiče žáků i pro veřejnost výroční zprávu a k výročí almanach. Školská rada se vyjadřuje ke koncepčním záměrům a dokumentům školy, příslušné dokumenty schvaluje. Spolupráce se zřizovatelem je bezproblémová. „Společnost přátel Biskupského gymnázia“ úzce spolupracuje s vedením školy a za její duchovní a finanční podpory se realizují školní i mimoškolní akce. Žákovský parlament momentálně není funkční. Již před lety žáci založili hudební uskupení „Schola Bigy Brno“, které se účastní jak školních, tak mimoškolních akcí. Škola dále spolupracuje s různými vzdělávacími institucemi nejen v České republice, ale i v zahraničí. Vyučující nadstandardním způsobem zajišťují žákům v rámci výměnných nebo studijních pobytů výjezdy do zahraničí. Velké množství partnerských vztahů je odvozeno z naplňování mnoha projektů (např. projektu COMENIUS), olympiád a soutěží (cizí jazyky, biologie, český jazyk a literatura, matematika, chemie, dějepis, náboženství) na školní, krajské a celostátní úrovni. Jejich výsledky jsou pravidelně prezentovány ve výročních zprávách školy. Například v jazykových a tělovýchovných soutěžích dosahují žáci velmi dobrých výsledků. Škola úzce spolupracuje s Masarykovou univerzitou v Brně – žáci školy se účastní projektů a akcí na fakultách a na oplátku gymnázium pomáhá při zajišťování pedagogické praxe studentů. V rámci středoškolské odborné činnosti i při realizaci Akademického tridua škola navázala úspěšné kontakty i s dalšími vysokými školami, s řadou významných vědeckých a společenských institucí. Jihomoravský inspektorát České školní inspekce Inspekční zpráva Čj.: ČŠIB-263/12-B 7 Partnerství školy je na nadstandardní úrovni a přispívá ke zkvalitnění a doplnění procesu vzdělávání. V této oblasti se škola od minulé inspekce nezměnila. Závěry, celkové hodnocení školy  Škola realizuje vzdělávání v oborech, které jsou zařazeny do rejstříku škol a školských zařízení.  Naplňuje požadavky stanovené školními vzdělávacími programy a příslušnými platnými učebními dokumenty pro gymnázia. Organizace vzdělávání probíhá dle příslušných ustanovení školských předpisů.  Umožňuje žákům rovnost v přístupu ke vzdělávání při přijímání, v průběhu a při ukončování vzdělávání. Při vzdělávání je prioritní především oblast osobnostní a sociální výchovy. Výchovné poradenství se zaměřuje také na psychologickou pomoc a terapie jednotlivých žáků, což je umožněno velmi dobrým odborným obsazením školního poradenského pracoviště. Evidence žáků se SVP a zajištění jejich účinné podpory v průběhu vzdělávání není systematické.  Škola dosáhla zlepšení na základě opatření přijatých od poslední inspekce, postupně zlepšuje svoje technické vybavení (oblast ICT) a materiální podmínky pro vzdělávání žáků (výtah pro postižené žáky). Některé úpravy a rekonstrukce škola realizuje postupně. Odstranitelné nedostatky, které vyžadují opatření, jsou v oblasti zajištění bezpečného prostředí pro žáky.  Díky efektivnímu hospodaření s finančními prostředky může škola realizovat vzdělávací programy v plném rozsahu.  Personální podmínky pro vzdělávání žáků jsou stabilně na požadované úrovni.  Stabilní je nadstandardní spolupráce školy s dalšími partnery, veškeré akce pořádané školou jsou efektivně využívány ve prospěch rozvoje osobnosti žáků a přispívají ke zkvalitnění vzdělávání.  Od poslední inspekce se škola zlepšila v oblasti vzdělávání v zavádění vhodných metod a forem, především ve využití prostředků ICT, v rozvoji komunikativních dovedností žáků. Avšak přetrvávající frontální způsob a současně pasivní přístup žáků bez jejich vlastní aktivity při vzdělávání v některých vyučovacích předmětech umožňoval formovat odpovídající klíčové kompetence žáků pouze částečně.  Škola dlouhodobě sleduje a hodnotí dosažené výsledky vzdělávání, využívá i možností srovnání s jinými školami a dosahuje velmi dobrých výsledků v matematice, anglickém jazyce. Přijetí opatření vyžaduje oblast bezpečnosti ve smyslu doplnění proškolení žáků a vnitřních pokynů pro uvedené prostory ve smyslu § 29 odst. 2 školského zákona. Česká školní inspekce v souladu s § 175 odst. 4 školského zákona ve lhůtě do 30 dnů požaduje zaslání oznámení o přijetí opatření k odstranění zjištěných nedostatků. Oznámení zašlete na adresu Česká školní inspekce, Jihomoravský inspektorát, Křížová 22, 603 00 Brno, případně prostřednictvím datové schránky (g7zais9) nebo na e-podatelnu (csi.b@csicr.cz) s připojením elektronického podpisu. Jihomoravský inspektorát České školní inspekce Inspekční zpráva Čj.: ČŠIB-263/12-B 8 Přílohy inspekční zprávy Seznam dokladů a materiálů, o které se inspekční zjištění opíralo. Poučení Podle § 174 odst. 13 školského zákona může ředitel školy podat připomínky k obsahu inspekční zprávy České školní inspekci, a to do 14 dnů po jejím převzetí. Případné připomínky zašlete na adresu Česká školní inspekce, Jihomoravský inspektorát, Křížová 22, 603 00 Brno, případně prostřednictvím datové schránky (g7zais9) nebo na e-podatelnu (csi.b@csicr.cz) s připojením elektronického podpisu. Inspekční zprávu společně s připomínkami a stanoviskem České školní inspekce k jejich obsahu zasílá Česká školní inspekce zřizovateli a školské radě. Inspekční zpráva včetně připomínek je veřejná a je uložena po dobu 10 let ve škole nebo školském zařízení, jichž se týká, a v Jihomoravském inspektorátu České školní inspekce. Složení inspekčního týmu a datum vyhotovení inspekční zprávy V Brně dne 16. března 2012 (razítko) PhDr. Renáta Ševčíková, školní inspektorka Renáta Ševčíková …v…r…. Ing. Ivana Fischerová, školní inspektorka Ivana Fischerová …v…r… PhDr. Helena Kneselová, CSc., školní inspektorka Helena Kneselová …v…r…. Ing. Ilona Ptáčková, školní inspektorka Ilona Ptáčková …v…r…… Ing. Lenka Skotáková, školní inspektorka Lenka Skotáková …v…r…… Jihomoravský inspektorát České školní inspekce Inspekční zpráva Čj.: ČŠIB-263/12-B 9 Datum a podpis ředitele školy potvrzující projednání a převzetí inspekční zprávy V Brně dne 16. 3. 2012 (razítko) Mgr. Karel Mikula, ředitel školy Karel Mikula …v…r. Připomínky ředitele školy Jihomoravský inspektorát České školní inspekce Inspekční zpráva Čj.: ČŠIB-263/12-B 10 Připomínky nebyly podány.