■ I I I- GIS VE VEŘEJNÉ SPRÁVĚ VIII DMVS a Gl na městech a obcích podzim 2019 Petr Kubíček kubicek@geogr.muni.cz Laboratory on Geoinformatics and Cartography (LGC) Institute of Geography Masaryk University Czech Republic I ■ I 'I LGC Zadání cvičení VI. IP Na zaklade clanku Feciskanin a kol. (2015) specifikujte postupy testování výkonu webových mapových aplikací. • Zpracovaní: Jakub Rehak GIS ve veřejné správě DATOVÉ MODELY DMVS GIS ve veřejné správě ' >l ľ 1 I |ľ Obsah DMVS a datový model Vychází z legislativy a z pravidel stanovených CUZK. I- Obsah ÚKM Je definován například v příloze č. 2 Technická specifikace UKM Olomouckého kraje. Nemá legislativní povahu. - Obsah a datový model ÚAP je definován vyhláškou č. 500/2006 Sb. - Obsah DTM vychází z vyhlášky č. 233/2010 Sb. Vyhláška o základním obsahu technické mapy obce Návrh finálního stavu datového modelu DMVS provede dodavatel projektu DMVS. - Někteří poskytovatelé dat budou muset postupně splňovat podmínky směrnice INSPIRE, zejména v oblasti metadat a datových specifikací, datový model je nutné připravit na tuto situaci. - Obce a další partneři projektu mají další požadavky na obsah technické mapy, které je potřeba zohlednit ve finálním návrhu. GIS ve veřejné správě ■Ml ľ ' I 'Datové modely - Ú KM DGN, SHP, VFK TťĽhmukú spucifik.il ľ výkresu DG H Ú KM Sľ'Lkture vvkres.i DGN: G Struktura DGN vrstva barva tloušťka font Výska textu Sirka textu Katastrální hi-anice 13 3 3 Hranice parcel 1 2 1 Vnitrní kresba 4 4 0 Místni názvosloví 15 5 0 1 3.4 2.38 Parcelní čiisla stavební 19 3 0 23 1.7 1.5 Parcelní cisla pozemková 13 4 0 23 1.7 1.5 Po mocně parcelní čísla a šipka 16 0 0,1 23 ■•■Přílohy vyhlášky specifikující sledované jevy I [(celkem 119) a způsob jejich předávání I Ivčetně návrhu předávacího protokolu. Část A - Uz cm n c analytické podklady obcí - podklad pro rozbor u d rzi tel tich o rozvoje území G Řádek číslo Slťdtivariv jev 1. /aslLLVČTlČ LľjľTIIÍ 2. plochy Wrohy plochy občanského vybaveni 4 plochy k obnove nebo opětovnému využití znehodnoceného území památková rezervace včetně ochranného pásma 6. pamLukůvá 2útia vůctne tťhnLTuiého pásma 7. krajinná památková zóna «. nemovitá kulturní památka* popfipadé soubor, vcetne ochranného pásma 9. nemovitá národní kulturní památka, popřípadě soubor, včetně ochranného pásma 1(1. puimilku U N K SCO wftiic L^lmiimčhu pásma 11. urbanistické hodnoty 12. region lidově rLrchitĽktury 13. historicky významná stavba., soubor 14. architektonicky cenná stavba, soubor 15 \vznamna stavební dominanta 16. území s archeologickými nálezy äkŕ 'I ľ 1 I |la ÚAP LGC Různé datové modely podle zpracovatele, 1 odlišné údaie oodle ooskvtovatele - př. SŽDC 4. >azev íiebo popis utlflje o uzťini_ ■ JEV NÁZEV 067 Technologický objekt zásobovaní vodou 068 Vodovodní síť 069 Technologický objekt čištění a odváděni odpadních vod 070 S t ť kanalizačních stok 071 Výrobna elektřiny 072 Elektrická stanice 073 Nadzemn í a podzemní vedení eiektríza čn i sousta vy 074 Technolog.objekt zásobo ván I piynem 075 Vedení plynovodu 078 Produktovod 079 Technologický objekt zásobování teplem 080 Teplovod 081 Elektronické kom unika ční zařízen i 082 Komunikační vedení 085 Skladka 094 Železniční dráha celostátní 095 Železniční dráha regionální 097 Vlečka 098 Lanová dráha 105 Hra nlčn i pře ch od 110 Objekt civilní ochrany GIS 111 Objekt požární ochrany 128 Železniční dopra vn i zařízen i: I i ÚAP - metadata ľ iev atribut typ proměnné hodnota CO atribut obsahuje (posledni aktualizace byla provedena 25.9,2012) piati pro všechny jevy edit kdo Ch3 kdo vložil p i 3ti pře všechny jevy editkdy Ch10 kdy vtožií piati pro všechny jevy over kdo Ch25 kdo ze správců odsouhlasil piati prs všechny jevy over kdy Ch10 kdy odsouhlasil piati pře všechny jevy zdroj Ch255 název pasportu, jiného zdroje piati pro všechny jevy název Ch255 název objektu piati pro všechny jevy nazevl Ch255 název nadřízeny piati pro všechny jevy fC Ch12 identifikační číslo převzato z pasportu piati pro všechny jevy St3V Ch3 ar archívní údaj, v terénu zrušeno bz objekt určený ke zrušeni st existující stav za záměr zař neplatný záměr piati pro všechny jevy pres Ch3 dok digitální data projektu nez zákres neznámě přesnosti pkn zákres sjednocen s pozemky KN geo geodeticky zaměřeno alespoň ve 3. třídě přesnosti mapování gps zaměřeno mobilními prostředky GPS v rámci terénního sběru dat zak přibližný zákres podle neověřených podkladů (ortofoto) piati pře všechny jevy jev Ch3 číslo jevu 'Ml 11 1 I ll1 INSPIRE Datová specifikace - metadata - Area 'n management/restriction/regulation zones and I reporting units Dataset-level metadata...................................................................................................... 8.1 Metadata elements defined in INSPIRE Metadata Regulation....................................... 8.1.1 Conformity............................................................................................................ 8.1.2 Lineage................................................................................................................. 8.1.3 Temporal reference............................................................................................... 8.1.4 Lineage: Derived geometries for ManagementRestrictionOrRegulationZone.......... 8.1.5 Resource Abstract................................................................................................. 8.1 6 Keywords.............................................................................................................. 8 2 Metadata elements for interoperability.......................................................................... 8.2.1 Coo rd i nate Refe ren ce Sy stem............................................................................... 8.2.2 Tem po ra I Ref eren ce System................................................................................. 8.2.3 Encoding............................................................................................................... 8.2.4 Character Encoding.............................................................................................. 8.2.5 Spatial representation type.................................................................................... 8.2.6 Data Quality - Logical Consistency - Topological Consistency.............................. 3.3 Recommended theme-specific metadata elements....................................................... 3.3.1 M ai ntena nee I nfo rrnati on....................................................................................... 3.3.2 Metadata elements for reporting data quality......................................................... GIS ve veřejné správě LGC i oP ÚAP - atributy jev atribut typ proměnné h «1 n ota CO atribut obsahuje (poslední aktualizace byla provedena 25.9.2012) Technologický objekt čištění a oí vadění odpat nich vod včetně ochranného pásma oes popis Ch3 br biologický rybník, dočišťovací nádrž ps přečerpávací stanice odpadních vod GOV čistírna odpadních vod OSt ostatní zařízení k odváděni a čištění odpadních vod sak kanalizační šachta zum žumpa íek technologický objekt na kanalizaci WC sociilní zařízeni OP ochranně pásmo tepar Ch255 technické parametry Síť kanalizačních stok včetně ochranného pásma 070 popis Ch3 d stoka dešťové kanalizace i stoka jednotné kanalizace s stoka splaškově kanalizace st stoka splaškově tlakově kanalizace ost odvodnění stanice k kanalizace - bez rozlišeni OP ochranně pásmo kanalizační stoky tepar Ch255 technické parametry LGC DTM - rozsah (1) Technická mapa obce se zpracovává pro celé území obce, jeho část, zejména pro zastavěné území nebo zastavitelnou plochu nebo pro koridory. (2) Základní obsah technické mapy obce tvoří - a) značky bodů bodových polí, - b) polohopis, - c) výškopis, - d) popis technické mapy obce a - e) metadata o prvcích technické mapy obce. • (3) Prvky základního obsahu technické mapy obce jsou uvedeny v příloze této vyhlášky. • (5) Obsah technické mapy obce se vyznačuje způsobem stanoveným příslušnou technickou normou - ČSN 01 3411 Mapy velkých měřítek. Kreslení a značky.. • (6) Objekty se zvláštním režimem ochrany a provozu lze jako prvky technické mapy obce uvádět pouze se souhlasem příslušného ministerstva. GIS ve veřejné správě 0f 11 'I ľ ■ I 't j ' DTM - příloha I •! Příloha k vyhlášce č. 233/2010 Sb. Prvky základního I I obsahu technické mapy • Př: 1.4 Zařízení dopravní infrastruktury Ni - a) svodidlo, I - b) zábradlí, - c) mechanické závory (stojan), - d) zastávka veřejné dopravy (označník), - e) světelné signalizační zařízení, - f) dopravní značka (sloupek), - g) měřené podrobné body na dopravní infrastruktuře. • Prvky nad rámec základního obsahu definuje obec vyhláškou. • Prvky musí být zaměřeny v souřadnicích S-JTSK a požadovanou přesností v poloze a výšce. GIS ve veřejné správě Geoinformatika na městských a obecních úřadech GIS ve veřejné správě W' 1 1' 1 1 f W\ ' Historie a hierarchie Statutární města (Zákon o obcích, č. 128/2000 Sb) IJ 1990 - 13 +1 III* 2012 - 26 (města nad 40 tis. obyvatel) • Okres - ORP - kraj • Statutární město je samostatně spravováno zastupitelstvem města; dalšími orgány statutárního města jsou rada města, primátor, magistrát. • území statutárního města se může členit na samosprávné části, označované jako městské obvody nebo městské části (Praha, Brno), s vlastními orgány samosprávy. GIS ve veřejné správě ■ II I Statutární města ■li 1 Ir !l 11 * Ař Obce s rozšířenou působnosti 1 1 (ORP) 1 LGC Mezičlánek přenesené působnosti státní správy mezi krajskými úřady a obecními úřady. I Zákon 314/2002 Sb -205 obcí s rozšířenou působností. I agendy přenesené státní působnosti: - evidence obyvatel; - sociálně-právní ochrana dětí péče o staré a zdravotně postižené; - vodoprávní řízení, odpadové hospodářství a ochrana životního prostředí; - státní správa na úseku lesů, myslivosti a rybářství; - doprava a silniční hospodářství GIS ve veřejné správě L i I ORP ■Ii Rumburk Varnsdorf/' Frýdlant Nový Bor Jablonec Liberec nad Nisou Teplice nad Labem Chomutov Litvínov Bilina Most Lovosice Česká Lípa Litoměřice Louny Roudnice \ .... . ,, , i Mělník nad Labem [ Železný Brod Semily JilemnÍCe> Vrchlabí Mnichovô\ Hradiště Trutnov ^Nové Páka Mladá Boleslav Jičín Karlovy Vary i Podbořany Nýrani Tachov Stŕtoro Rakovník Rokycany Slaný Neratovice nad Vltavou Brandýs nad Labem Lvsá Nymburk ^StaráBoleslav nad Labem PocJěbrady ( Kladno Beroun Dvůr Králové Náchod [ nad Labem Hořice , - Nové Mésto Jaroměř nad Hetují Dobruška Hořovice Příbram Nový Bydžov Přelouč Hradec Králové Rychnov nad Kněžnou Chrudim Kostelec \ nad Orlicí Žamberk Ústí Vysoké nad Orlicí Mýto Třebová Králíky) Jeseník Šumperk Kutná Hora Litomyšl mm Sedlčany Votice Světlá nad Sázavou ■ i,.. _|..., Moravská ( SvítavV Třebová Rýmarov Uničov S Mohelnice Šternberk Nové Město11 na Moravě Humpolec Havlíčkův Brod Žďár Sázavou Bystřice nadC Boskovice Pernštejnem J ■'. l-.-lli . ■ I-. Kravaře Hlučín Opava Bohumín Orlová Karviná^ Ostrava ,f Havířov 0drY Frýdek-Místek Třinec Kopřivnice Nový Jičín Milevsko Prostějov Přerov Frenštát Upnfc " ]—v pod Radhostěm Frýdlant Mezinci pocj Racjhoštěm^ Jablunkov , Klatovy Horažďovice j Pelhřimov Jihlava Strakonice Týn nad Vltavou Soběslav Velké Meziříčí í Tišnov tm „jaR— b™ ^J) Bystřice pod Hostýnem Holešov Vsetín Vyškov Kroměříž j\\u Otrokovice Vizovice Vimperk Vodňany Jindřichův Hradec České Budějovice Prachatice Třeboň Dačice Moravské Budějovice Moravský Krumlov Šlapanice Slavkov u Brna Zidlochovice Pohořelice Hustopeče Znojmo Kyjov Hodonín Uherské Hradiště Luhačovice Uherský Brod Valašské ) Klobouky j Veselí nad Moravou Český Krumlov Trhové Sviny Břeclav Kaplice I I h ORP JmK ■li Nové Město na Moravě vlíčkův Brod Zďar nad Sázavou GIS ve veřejné správě gf/ Využití GIS v městech a obcích1! lf I (Cajthaml, 2005) Cíl -zmapovat situaci kolem GIS měst a obcí, platformy a úroveň implementace. !• Jsběr dat - magistráty a městské úřady okresních I měst x firmy vytvářející GIS produkty. • Přístupy ke GIS : - Komplexní GIS řešení (Geovap, T-mapy); - Platformní nadstavby; - Vlastní GIS řešení; • Cena - 80% data (+HW, SW - bez osob) - desítky milionů korun (6 měst z 36, 17%); - 5 až 15 milionů korun (9 měst z 36, 25%); - stovky tisíc korun (21 měst z 36, 58%) GIS ve veřejné správě W' 1 1' 1 'ľ W\ Platformní nadstavby ESRI T-Mapy. s.r.o.. Hradec Králové Disis. s.r.o.. Ostrava VARS. a.s.. Brno Elseo. s.r.o.. Brno T-map server Anieba. Ameba Web aplikace nad Are GIS aplikace na bázi Are Explorer Intergrapli Espace. s,r.o.. Olomouc WebCity Bentley Geovap. s.r.o.. Pardubice HSI. s.r.o.. Praha Berit, a.s.. Brno GS (GeoStore + GSWeb) MacroGeo LIDS. B-Forum Autodesk Xanadu. s.r.o.. České Budějovice Dat a System, s.r.o.. Teplice Site^'clL s.r.o.. U stí nad Labem eObec. Mésto@Web. obec 2000i moduly nad Map Map S erver Help Forest, s.r.o.. Olomouc Help Service RS. s.r,o.. Benešov Mawes msBASIC. msEDIT GIS ve veřejné správě I LGC II il1 Samostatná GIS resent T-Mapy. s.r.o.. Hradec Králové GISel Gepro. s.ľ.o.. Praha MISYS Geodézie-Topos. a.v. Dobruška Gramis MK Consult. v. o. s.. U stí nad Labem Kompas Geodézie Krkonoše, s.r.o., Harrachov Giniis In g. Svatopluk Sedláček. Brno G-View Foresta SG. a.s.. Vsetín Pukni2 Topol Software, s.r.o.. Praha Topol NT GIS ve veřejné správě 1200 i2:o-\xo- 600-400-200- 95C 250 I40 ^—j? _V 55 50 40 C3 CJ MSYS- &arris MtSYS- GISel KEN4 Korroas PUKN2 OBEC WĚSTQ G raf 1 Počet in s tafací sa mostat ný 1450 lil Gepro s.r.o. Geodézie- T-Mapy s.r.o. M< Gonsuft Foresta SG Toposa_s. v^s. i.-. GIS ve veřejné správě G ra f 2 Počet íns tatací po dle spofečnos tí 11 Id i1 ■ i ir ' Celková statistika Platfomiiii GIS 15 z tolio ESRI 14 z tolio Bentlev 17 z toho Intergraph 1 z toho Autodesk 1 z toho Map Server 2 Samostatné řešení 15 City2000 1 MISYS 5 Gramis 4 GIMIS 2 Kompas 2 GISel 1 Jen obecný GIS ESRI 7 Intergraph 1 GIS ve veřejné správě ■ I 'I LGC K v IP Štěrba (2008) GIS v Olomouckém kraji Osloveny všechny obce v kraji Výskyt GIS u obcí Olomouckého kraje obce do 499 obyv., duben - květen 2008 Výskyt GIS u obcí Olomouckého kraje Výskyt GIS u obcí Olomouckého kraje obce s 500 - 1 999 obyv., duben - květen 2008 obce nad 1 999 obyv., duben - květen 2008 15% □ má GIS ■ nemá GIS 37% □ má GIS ■ nemá GIS 54% 63% má GIS nemá GIS 46% 85% GIS ve veřejné správě -* -* ro ro uj O ui O 01 o é £ S nepotřebuje GIS finanční důvody administrativní prekážky neduu&ra vlT využívání volně dostupných webových služeb nevi co je GIS nedostatek kvalifikovaných pracovníků nedostatečná technická vya^nost obce špatná minulá zkušenost líné r Důvody odmítnuti GIS Podle velikosti obce obce do 499 oby^tel obce nad 499 obyvatel ,1GC Protiaraumentv Dři pořízení GIS počet odpovědí v procentech | finanční situace obce 22 39,29 špatná návratnost investice 4 7,14 nedostatek kvalifikovaných pracovníků 1 1,79 nedůvěra v IT 1 1,79 zbytečnost GIS 3 5,36 negativní zkušenosti jiných obcí 0 0,00 bez protiargumentů 22 39,29 neví 9 16,07 jiné 1 1,79 celkem odpovědělo 56 100,00 ip GIS ve veřejné správě ůzemm' pian technické mapy dopravní situace v obe i ■ inventarizace obecného majetku inventarizace zelené obte jiné ■ ■ iľ Reálne a zamyslene účely využití GIS účely, pfo kiw&si obce GIS poíizovaly účely, pfo Mefécbce GIS používaj i O Q K £ o g S o S S mapový server (webový GIS) I výstup na úředních deskách živorení mapy lokalizace obce ne webu I I výstup v dopisech či žádostech nijak nevyužívá Využiti GIS pro veřejnost I LGC II |l' Kahoot! GIS ve veřejné správě I 1 'f c^az mest a oŕw I |f Svaz měst a obcí ČESKÉ REPUBLIKY Celostátní, dobrovolná, nepolitická a nevládní organizace založená jako zájmové sdružení právnických osob. Členy Svazu jsou obce a města. SMO je partnerem pro vládní i parlamentní politickou reprezentaci. Prostřednictvím Komise informatiků SMO zastupuje a koordinuje činnosti v rámci GI. GIS ve veřejné správě Enclish versicn Svaz měst a obcí České republiky Vyhledávání České republiky Úvodní stránka | Tiskové zprávy | Mapa stránek | Přehled členů SMO ČR | POVODNĚ 2013 Přihlášeni Svai mest a obcí C R Z činnosti orgánů Svazu OBLASTI ČINNOSTI Bezpečnost Eyslerí Cestovní ruch Doprava Energetika Evropské fondy Financování obcí Informatika Kultura Majetek obcí Obec obci Partnerství mést Regionální rozvoj Rovné příležitosti Rozvoj venkova Sociální oblast Sociální začleňování Správa obce Školství Za h ra n ičn í spolu práce Životní prostředí Aktuální legislativa Naše projekty Naše akce Hlavni cíle • obhajovat společné zájmy a práva mést a obcí, a vytvářet tak příznivé podmínky kjejich rozvoji ■ podporovat a rozvíjet samosprávnou demokracii ve veřejné správé ■ podílet se na príprave zákonů a dalších opatření, které mají dopad na místní samosprávu, a posilovat tak vliv obcí v legislativní oblasti ■ informovat vládu, parlament i instituce Evropské unie včas o tom, jaký dopad mohou mítjimi připravovaná opatření na kvalitu života občanů i na rozvoj jednotlivých území ■ posilovat ekonomickou samostatnost mést a obcí ■ vzd é lávat zastupitele i pracovníky místních samospráv • podporovat výménu zkušeností a příkladů dobré praxe Z uvedených cílů Svazu vyplývá, že jeho každodenní činnost je zaméřena především na oblast legislativy a různých opatření, např. strukturální politiky, politiky sociálního začleňování či dotačních titulů, které se dotýkají života obcí. Svaz se vyjadřuje k návrhům zákonů, prováděcích právních předpisů i výše zmíněných opatření. Zástupci Svazu aktivně vstupují do celého procesu jejich tvorby i uvádění do praxe. Účastní se mezi resortních připomínkových řízení, obhajují zájmy mést a obcí na příslušných ministerslvech a v poslaneckých i senátních výborech. V roce 2004 se Svaz stal povinným připomínkovým místem. V roce 2005 uzavřel Dohodu o vzájemné spolupráci s vládou ČR. Svazobhajuje zájmy místních samospráv i na evropské úrovni. Spolu s dalšími asociacemi se snaž' ovlivňovat podobu evropské legislativy a politik ve prospech mést a obcí. Aktivné se účastní činnosti Evropské rady obcí a regionů (CEMR), Výboru regionů (CEMR) a Kongresu místních a regionálních orgánů při Radé Evropy (CLRAE). Je zapojen i ve Svétové organizaci mést a samospráv (UCLG) a v Evropské sociální síti (ESN), svaz se rovnéž účastní různých mezinárodních projektů, do jejichž realizace zapojuje své členy, a podporuje mésta a obce v navazování partnerské spolupráce. Je aktivní v oblasti transformační spolupráce se zemémi jihovýchodní a východní Evropy. Naše akce 21.-22. listopad 2013 Praha Program a registrace Projekt Svazu na podporu meziopecní spolupráce -^7 Naši partneři KB - spolehlivý partner měst a obci ■ financování rozvojových projektů ■ předli nanco vání investičních dotací ■ zajištění úrokových rizik 0-' 'I ľ 1 I W\ Komise informatiků SMO Stanovisko Svazu měst a obcí České republiky k problematice geoinformatiky a digitálních dat o |území (2010) ► základní rámec pro jednání se zástupci krajů, ■ centrálních orgánů, správců sítí a dalších subjektů ' působících v oblasti geoinformatiky, s cílem hájit zájmy měst a obcí při aktivitách realizovaných na centrální úrovni. • Stanoviska a požadavky ve 4 oblastech: - Datové potřeby měst a obcí, zdroje dat - Odpovědnost při pořizování a správě dat, sdílení a poskytování dat - Financování - Očekávaná,role státu GIS ve verejne správe M* 1 I 'J Ľ 1 Datové potřeby měst a obcí, zdroje dat LGC kladními potřebnými datovými celky jsou: Údaje z Katastru nemovitostí (KN), a to grafické i popisné informace; I • Údaje ze Základní báze geografických dat, ZABAGED; • Rastrové Ortofotomapy vzniklé na základě leteckého snímkování -možnost volby zdroje (!); • Údaje potřebné pro územní plánování (tematické mapové vrstvy a příslušné databáze atributových údajů) - využitelné na úrovni krajů. • Digitální technické mapy (DTM) - využitelnost dokumentace skutečného provedení stavby (DSPS), resp. její poskytování správci DTM, nejlépe v digitální podobě. Stát by měl podporovat tvorbu DTM finančně, legislativně, jednáním se správci sítí, zajistit podmínky pro sdílení a využívání dat aj. Obce však nepovažují za účelné vytvářet a spravovat DTM na celostátní úrovni. GIS ve veřejné správě Odpovědnost při pořizování a|| i správě dat, sdílení a | poskytování dat Data pořizují různé subjekty. Na úrovni samospráv všechny úrovně, tj. obce a kraje. Samosprávy spolupracují s různými dodavateli při pořizování, údržbě, ■využívání dat, při tvorbě GIS i poskytování služeb pro veřejnost. Je žádoucí, aby: - byl jasně definován garant resp. vlastník dat, který nese za data odpovědnost, garantuje jejich kvalitu, správnost a aktuálnost, zajišťuje řádný popis dat (metadata) a je oprávněn poskytovat data či mapové služby dalším uživatelům na základě smluvně či legislativně stanovených podmínek. - Data byla primárně spravována svými vlastníky. Z důvodů technologických či efektivnosti nákladů mohou vlastníci zajišťovat technickou správu dat pomocí jiného subjektu (dodavatel, outsourcing) nebo využívat sdílená řešení (např. v rámci ORP, mikroregionu nebo kraje). GIS ve veřejné správě JjH^ 1 Odpovědnost při pořizování a I správě dat, sdílení a poskytování dat - II - Pro potřeby vzájemného sdílení a poskytování byly preferovány metody umožňující dálkový přístup, tedy on-line poskytování dávek dat či mapové služby. - Centrální správa dat je vhodná zejména v případě dat pořizovaných a „vlastněných" na úrovni státu (ČÚZK) či správců sítí s celostátní působností. Případně lze vytvářet celostátní řešení pro evidenci popisných údajů (metadata). Naopak, není rozumné usilovat o centrální správu dat, která vznikají na úrovni obcí (obec je vlastníkem) a jsou převážně obcemi využívána (v rámci DTM, ÚAP). Tam je třeba nalézt vhodné modely distribuované správy dat. GIS ve veřejné správě áfr/ Odpovědnost při pořizování a W\ i i správě dat, sdílení a 11 poskytování dat - III. I • Co nejdříve dokončena tvorba digitálních vektorových katastrálních I T map pro celé území ČR v gesci ČÚZK. Do té doby je žádoucí zajistit I ■ efektivní sdílení a využívání účelových katastrálních map vytvářených I samosprávami. ' • Přinejmenším v rámci veřejné správy byla data mezi různými subjekty poskytována bezplatně, resp. aby byly zpoplatňovány pouze náklady na vyskladnení, nikoliv však cena dat. Tj. aby byl důsledně uplatňován princip prosazovaný i ve směrnicích EU. • Byla rozšířena stanovená povinnost pro správce dopravní a technické infrastruktury poskytovat obcím údaje o území. Tedy aby tato povinnost platila nejen pro účely zpracování ÚAP, ale např. i pro tvorbu DTM, stavební řízení, krizový management, pozemkové úpravy apod. Oboustranná spolupráce - bez zpoplatnění. • Legislativní zakotvení povinnost i stavebníků odevzdávat dokumentaci skutečného provedení stavby. Využití podkladů při aktualizaci DTM ve spolupráci se stavebními úřady. GIS ve veřejné správě W' 1 1' 1 f W\ ' Financování •I Pro tvorbu a správu potřebných dat jsou využívány finanční I prostředky z různých zdrojů (státní rozpočet, rozpočty obcí, I fondy EU, prostředky soukromých společností - PPP). •| Centrálně řízené a financované projekty (DMVS), by měly vycházet ze skutečných potřeb v území. • Omezit centrální řešení, s jedním či několika dodavateli, a kdy obce budou pouhým uživatelem závislým na řešení shora, s minimální možností ovlivnit kvalitu a cenu. • Vhodným modelem je podpora státu formou grantových mechanismů pro samosprávy s uplatněním prvků soutěže. • Zajištění ochrany investic (do GIS) a podpora dalšího rozvoje. • Financování musí respektovat požadavky na transparentnost a nediskriminaci. GIS ve veřejné správě ér 1 Wí I Očekávaná role státu \ I • Hlavní role státu zejména v oblastech: I I- koncepční přístup. Formuluje strategii dalšího postupu pro danou oblast, II a to na základě dobré znalosti stávající situace (analýza), potřeb veřejné | | správy v území a možností dalšího rozvoje. 1 - Komunikace se samosprávami - dobrá zpětná vazba. I - Různé modely financování podle charakteru řešené problematiky (centrální x individuální). - Tvorba legislativních nástrojů tak, aby byly vytvářeny vhodné podmínky pro žádoucí vznik a sdílení dat mezi různými subjekty, resp. rozvoj mapových služeb. Důležitým nástrojem jsou rovněž otevřené standardy umožňující interoperabilitu různých systémů při respektování principů technologické neutrality. - Kompatibilita s EU. Sleduje a dále zprostředkovává samosprávám informace o aktuálních otázkách řešených v oblasti geoinformatiky v rámci EU. - Propagaci a sdílení příkladů dobré praxe (best practices) a výměnu zkušeností v rámci ČR i mezinárodní spolupráce. GIS ve veřejné správě Ůf 1 i LGC Doporučení SMO v oblasti GI li Vyřešit legislativní cestou bezplatné vzájemné I poskytování geodat mezi subjekty veřejné správy. 2. Vyřešit legislativní cestou poskytování údajů obcím i pro vedení technické mapy od vlastníků technické infrastruktury. 3. Zajistit důsledné dodržování povinnosti stavebníků dodávat prostřednictvím stavebních úřadů dokumentaci skutečného provedení stavby pro údržbu technické mapy. 4. Zabezpečit na úrovni státu standardizaci dat, postupů a služeb. 5. Řešit vhodné modely financování, a to i s účastí státu. GIS ve veřejné správě I I 1 'II GIS a DTM na území MSK 1 (Hasalík, 2010) Krnov Bruntál ;Rýmařov Opava Vítkov Legenda: GIS ORP dle hlavního dodavatele Odry Kravař ■IlJiinl Bílovec 1Él Karvir Havířov UhýTĚSln Frýdeh-Místeh vlastní+ESRI TMAPY, ESRI DIGIS, ESRI vlastní+BENTLEY GEOVAP,BENTLEY GEPRO, GEOMETRA Nový Jičín renštát/ 3od Radhoštěm Frýdlant nad Ostravicí, Třinec Jablunhov I LGC DTM v MSK - datové modely Krnov Bruntál jRýmařov Legenda: Opava Vítkov Odry Rozsah DTM podle datového modelu GEOVAP ( GEOMETRA | T-MAPY DIGIS VLASTNÍ obec s rozšířenou působnosti Kraval Hlučín Ostrava Bílovec i in | KŠtyin? yi ířov, íeíký Těríín Nový Jičín Frýdek-Místek Kopřivnice re n státy lod Radhoštěm Frýdlant nad Ostravicí Třinec Jablunkov GIS ve verejne správe Legenda: 02-pátemi linky ČEZ Distribuce- elektr. síť Ay" RWE - rozvody plynu Rozsah DTIvlměstMSK /\J hranice MS K ■ 1 ľ ■ 1 GIS pro města a obce - agendy agendy podle velikosti a hierarchie obce. Přizpůsobená řešení (MISYS OBEC - Kraj). Využití pro následující agendy: • informace o majetkoprávních vztazích ve spravovaném území •I správa obecního nemovitého majetku (pozemky, budovy, komunikace atd.) • přehled o skutečném stavu území včetně inženýrských sítí • plánování rozvoje města/obce • podklady pro projektování • podklady pro územní a stavební řízení • daně z nemovitostí • ochrana životního prostředí • pasporty zeleně, komunikací, veřejného osvětlení, památek, sportovišť, atd. • územní identifikace (obce, ulice, čísla popisná a orientační) • monitorování vozidel • zábory veřejných prostranství • pozemkové úpravy • poskytování vybraných informací občanům prostřednictvím internetu GIS ve veřejné správě • 1 '■ 1 [GC GIS města Brna - historie •I Í993 - digitální mapa, KN Radní, MicroStation, GeoMedia. • 2005 - Geografického informačního systému města Brna (GISMB). • Základ - Digitální mapě města Brna (DMMB): - Geodetická bodová pole - Správní členění - Uliční graf - Katastrální stav - Účelová mapa polohopisné situace (ÚMPS) - Databáze identifikačních bodů objektů (IBO) - Ortofotomapa města Brna - 3D model města - Přehledné mapy města Brna - Historická data - Metadata GIS ve veřejné správě ty' ■ ľ ■ I ľ ľlfl ' GIS města Brna Geografického informačního systému města Brna (GISMB), T-MAPY. Základním cíl projektu - vybudovat spolehlivý a výkonný systém pro shromažďování, správu, zpracování a publikování geografických dat pro jednotlivé odbory MMB, vybraná zařízení města Brna, pracoviště jednotlivých městských částí, externí subjekty a veřejnost. GIS z Odboru městské informatiky + agendoví specialisté. Technologie ESRI a T-MAPY(ArcSDE + Oracle a ArcIMS; aplikační nadstavbu T-MapServer). Databázové agendy jsou vyvíjeny v prostředí T-WIST Server a Tango Server. Klienti - internet + intranet s rozšířenou funkcí - desktop. GIS ve veřejné správě