OTÁZKY KE ZKOUŠCE (SKUPINA Z. ŠALAMOUNOVÉ) Pedagogika jako věda 1. Vysvětlete, co je to pedagogika. Jaký je vztah pedagogiky jako vědy a učitelské praxe? 2. Vysvětlete, co znamenají pojmy výchova a vzdělávání. Jaký je mezi nimi vztah? Co znamená pojem edukace? Kterou z těchto činnost budete jako učitelé vykonávat? 3. Vysvětlete pojmy vzdělání, vzdělávání, vyučování, učení, vzdělavatelnost a vzdělanost. Použijte pojmy v konkrétním tvrzení o edukační realitě. Reflexe 1. Vysvětlete, jak rozumíte pojmu reflexe. 2. K čemu učiteli slouží reflexe? K čemu slouží Vám? 3. Aplikujte libovolný model reflexe na příklad z Vaší zkušenosti. Učitelství jako profese 1. Uveďte, jaké činnosti a v jakém rozsahu vykonává učitel na střední škole. Uveďte příklady přímé a nepřímé vyučovací povinnosti dle Vaší aprobace. 2. Vysvětlete pojem učitel a pedagogický pracovník a uveďte, jaký je mezi nimi vztah. Co budete Vy? 3. Vysvětlete, jaké jsou možnosti dalšího rozvoje učitelů. Pokud byste se chtěli dá rozvíjet, co budete dělat? A kam byste své další vzdělávání chtěli orientovat? 4. Jaké jsou klíčové dovednosti učitele? Proč jsou klíčové? Jak Vám přijdou náročné? 5. Vysvětlete, co je to interakční styl učitele. Máte představu, jaký je Váš a jaké to může mít důsledky v kontextu výuky? Žák jako subjekt vzdělávání 1. Vysvětlete, jaký je rozdíl v pojetí žáka jako subjektu a žáka jako objektu vzdělávání. 2. Uveďte 3 determinanty na straně žáka, které se mohou promítat do jeho vzdělávacích výsledků, a vysvětlete je. Jak byste na základě těchto znalostí mohli pracovat ve výuce? 3. Vysvětlete vlastními slovy pojem kulturní kapitál a to, jakým způsobem souvisí s dosaženými vzdělávacími výsledky žáků. Jak můžete jako učitelé pracovat se znalostí tohoto konceptu v praxi? 4. Vysvětlete vlastními slovy pojem jazykový kód a to, jakým způsobem souvisí s dosaženými vzdělávacími výsledky žáků. Jak můžete jako učitelé pracovat se znalostí tohoto konceptu v praxi? 5. Vysvětlete mechanismus typizace žáků. Jaké realizovatelné doporučení pro praxi byste sám/sama na základě znalosti tohoto konceptu formuloval/a? Komunikace ve školní třídě 1. Uveďte tři specifika výukové komunikace, vysvětlete je a ohodnoťte z hlediska učení žáků. 2. Vysvětlete, co je to IRF struktura a vymyslete příklad dle Vaší aprobace. 3. Uveďte, jaké existují typy otázek ve výuce (4 typy) a ke každé uveďte příklad dle Vaší aprobace. K čemu je podle Vás který typ vhodný? Co jakožto učitelé jejich kladením získáte? 4. Vysvětlete, co je to zpětná vazba a jaké má 2 typy. Vyhodnoťte výhody a nevýhody jejich používání. 5. Uveďte 3 Vaše doporučení, jak vést komunikaci ve třídě. Zvolte ta, která považujete za realizovatelná. 6. Vysvětlete pojmy zóny nejbližšího vývoje a lešení. K čemu slouží ve výuce? Se kterou z klíčových dovedností učitele souvisejí? Kurikulum, RVP, ŠVP 1. Vysvětlete, co jsou to filozofické přístupy ke kurikulu, a popište ten, s kterým se nejvíce ztotožňujete. Proč právě s tímhle? 2. Uveďte formy kurikula a doplňte je konkrétními příklady dle Vaší aprobace. Co by mohlo ve Vaší výuce být nulovým kurikulem? Byl by rozdíl mezi realizovaným a hodnoceným kurikulem? Proč? 3. Jaký je vztah mezi RVP A ŠVP? Vysvětlete, jak jsou v obou dokumentech vymezeny výstupy. 4. Uveďte klíčové kompetence spojené s RVP G a vymyslete příklad, jak v rámci výuky dle Vaší aprobace současně rozvíjíte kompetenci XY (jednu danou z výčtu). 5. Uveďte, co jsou to průřezová témata, a jak je možné je realizovat. Které průřezové téma je dle Vašeho názoru blízké Vaší aprobaci? 6. Jak hodnotíte koncepci RVP G? V čem Vám přijde vhodná? Máte k ní námitky? 7. Vysvětlete příklad, kdy provážete učivo Vaší aprobace s určitým průřezovým tématem. Vzdělávací politika 1. Popište, co jsou to Strategie 2030. Uveďte dva strategické cíle, které uvádí. Co byste mohli dělat ve své výuce pro jejich naplňování? S čím ze Strategie 2030 sympatizujete (vyberte 5 informací)? Je ve Strategii 2030 něco, co je pro Vás rozporuplné? Jak hodnotíte možnost implementace Strategie 2030 do roku 2030? 2. Uveďte tři libovolné trendy ve vzdělávací politice. Alternativy a inovace 1. Uveďte 4 libovolné principy, které jsou charakteristické pro alternativní školy, a vysvětlete je. Jaký je Váš názor na jejich naplňování? 2. Vyberte si libovolnou alternativu a tu popište (4 specifické charakteristiky či principy). Líbí se Vám? Proč ano, nebo proč ne? (2 argumenty)