Nadprůměrní, nadaní a talentovaní žáci PaedDr. Jan Šťáva, CSc. Proč věnovat nadaným žákům pozornost? • • Co můžeme s bystrými žáky ve své třídě dělat? Cíl příspěvku = předložit některé náměty k diskusi •popsat charakteristické vlastnosti nadaných a talentovaných žáků • •popsat speciální vzdělávací potřeby takových žáků • •vyjmenovat didaktické techniky vhodné pro výuku nadaných a talentovaných žáků Znaky nadaných •Paměť •Znalosti •Bohatá slovní zásoba, gramatická správnost •Sebeřízení •Motivace •Rychlost myšlení •Zpracování problémů •Schopnost pracovat s abstraktními symboly Znaky nadaných •Zvídavost •Mimořádná schopnost záměrného • a dlouhodobého soustředění •Preference složitosti •Preference samostatné práce •Originalita •Flexibilita •Výrazné zájmy nebo mnoho zájmů •Smysl pro humor Možnosti úprav způsobů výuky nadaných žáků •individuální vzdělávací plány •doplnění, rozšíření a prohloubení vzdělávacího obsahu •zadávání specifických úkolů •vnitřní diferenciace žáků v některých předmětech •účast ve výuce některých předmětů se staršími žáky •vytváření speciálních tříd •vynechání ročníku •zařazování problémových a multipodnětných úkolů do výuky • Možnosti úprav způsobů výuky nadaných žáků •práce s vyššími kognitivními cíli •používání vertikálního obohacení • - těžší cvičení, referáty • - projekty • - samostatná práce • - výzkumné zprávy • - e-learning • - korespondenční studium • - konzultace s odborníky • - zapojení do soutěží • - role asistenta učitele Návrh pravidel pro učitele • •nesmí slevit z náročnosti a musí dbát na přehlednost učiva • •nesmí autoritativně a bez možnosti dialogu s žákem lpět na zažitých formulacích Návrh pravidel pro učitele •musí hledat argumenty na vědecké bázi, které v diskusi obstojí, ne dohadovat se a domýšlet řešení, která si neověřil (sebevzdělávat se) •musí být připraven odborně, ale také pedagogicky a psychologicky, aby dokázal řídit edukační proces jednoznačně, avšak demokraticky a velkoryse • Návrh pravidel pro učitele • •musí individuálně přistupovat k jednotlivým žákům a nebagatelizovat jejich neustálé otázky • •musí čas ve vyučovací hodině zorganizovat tak, aby žáci zmíněný časový tlak nepociťovali příliš intenzívně Návrh pravidel pro učitele •musí být ochoten konzultovat s žáky také mimo vlastní vyučování • • Je však nutné hned zpočátku žákům vysvětlit, že mnoho jejich dotazů učivo předbíhá a dát jim ke zvážení, zdali není lepší chvíli počkat, aby se s problematikou více seznámili. • Návrh pravidel pro učitele •musí připustit nedostatečnou znalost a hledat nápravu v dodatečném dostudování (řešením je například odsunutí odpovědi do následující hodiny) • •musí umět využít potenciálu žáků pro zefektivnění výuky • • Návrh pravidel pro učitele • • •nesmí připustit utlumení zájmu žáků • •velmi často musí kreativně a invenčně jednat v jediném okamžiku • • Závěrem • •Rozvíjet nadané dítě není zbytečné, nadstandardní ani elitářské. • •Ve skutečnosti je to nutnost.