Testové otázky ze Srovnávací fyziologie živočichů Vážení studenti, seznam otázek zveřejňujeme proto, že jeho různé (a často nepřesné nebo i chybné) verze stejně mezi vámi kolují. Pokrývá prakticky celou náplň přednášky, takže nic nemění na tom, že musíte umět vše ze skript a navíc i něco z přednášek (k plnému počtu bodů). Je to netříděný seznam, který se s časem mění a není to ani doporučený studijní materiál. Při přípravě se příliš nespoléhejte na cizí vypracované otázky. Minimálně si pečlivě zkontrolujte, jestli jsou odpovědi správné a úplné. Skripta v pdf nebo elektronicky a prezentace přednášek jsou Vám k dispozici ve studijních materiálech. Vlastní promyšlení odpovědi je vždy nejlepší! Zdůrazňujeme, že otázky stále vznikají nové, stejně jako se postupně mění přednáška. Můžete proto u zkoušky dostat i otázky, které v tomto seznamu zatím nejsou! 1 Charakterizujte funkce bílkovin v živočišných buňkách a uveďte příklady. 2 Srovnejte biologický význam negativní a pozitivní zpětné vazby. 3 Negativní zpětná vazba umožňuje udržování homeostázy. Jak? Seřaďte různé druhy této vazby podle přesnosti řízení. 4 Jaká je molekulární podstata pohybu a jaké jsou typy lokomoce v živočišné říši? 5 Jaká je molekulární podstata aktivního pohybu? Uveďte příklady pohybu subbuněčného, buněčného a orgánového. 6 Co je to cytoskelet, jak se dělí, jaký je jeho biologický význam? 7 Jaký je klidový intra/extra celulární poměr koncentrace vápníkových iontů? Co je příčinou? 8 Uveďte příklady, kdy intracelulární změna Ca2+ koncentrace spouští buněčné děje. 9 Charakterizujte transport vody přes membrány a epitely. 10 Jaký dopad má typ mezibuněčného spojení na paracelulární transport? Uveďte příklady. 11 Charakterizujte pasivní transport přes membrány. Uveďte jeho druhy. 12 Charakterizujte aktivní transport přes membrány. Uveďte jeho druhy. 13 Jaký význam má při předávání a zpracování informací na neuronech iniciální segment neuronu? Čím se liší od těla neuronu? 14 Kde se na neuronech vyskytují převážně chemicky vrátkované kanály a kde napěťově vrátkované? Jaký to má dopad na zpracování a předávání informací? 15 Co je to časová a prostorová sumace na neuronech? Jaký je jejich význam při zpracování informací šířených nervovým systémem? 16 Vysvětlete mechanizmus vzniku a udržování klidového membránového potenciálu. 17 Jak lze fylogeneticky vysvětlit význam a existenci klidového membránového potenciálu? 18 Popište sled a logiku událostí při vzniku akčního potenciálu na vzrušivé membráně. 19 Popište sled dějů na synaptickém spojení mezi dvěma neurony při přenosu vzruchu. 20 Jaké jsou možné adaptační strategie živočichů na změnu vnějších podmínek? Charakterizujte je. 21 22 Charakterizujte princip (např. výhody a nevýhody) přeměn energie živin v organizmu na jiné formy energie. 23 Vysvětlete pojmy: glykémie, hyperglykémie, glykogenosyntéza, glukoneogeneze. 24 Charakterizujte obecně (bez schémat drah) intermediární metabolizmus sacharidů. 25 Jak a kde vzniká aerobně ATP? 26 Co se děje s tukem po vstřebání ve střevě a z čeho pocházejí zdroje zásobního tuku? 27 Uveďte (ve zkratkách) jednotlivé třídy lipoproteinů krevní plazmy. Jaký je jejich fyziologický význam? 28 Jak a kde probíhá v živočišném organizmu tvorba močoviny ? 29 Vyjmenujte hlavní vnitřní i vnější faktory ovlivňující intenzitu metabolizmu živočichů. 30 Co to jsou „esenciální mastné kyseliny“ a „esenciální aminokyseliny“? Uveďte příklady. 31 Co se rozumí pozitivní a negativní dusíkovou bilancí? 32 Na jakém principu je sestavena klasifikace vitaminů ? Uveďte příklady jednotlivých skupin. 33 Co v živočišné fyziologii znamená „ respirační kvocient“ a o čem nás informuje? 34 Načrtněte graf, kde na ose x je hmotnost živočichů a na ose y intenzita metabolizmu vztažená na povrch těla (kJ/m 2 .den). Okomentujte průběh. 35 Načrtněte graf, kde na ose x je hmotnost živočichů a na ose y intenzita metabolizmu vztažená na hmotnost těla (kJ/kg .den). Okomentujte průběh. 36 Jaké fyziologické děje v organizmu spotřebovávají největší díl energie uložené do ATP? 37 Jaké děje probíhají v mitochondriích? 38 Jakou roli mají vitaminy? Jaká je jejich potřeba u hmyzu ve srovnání se savci? 39 Jaké znáte kategorie a druhy vitaminů a jaký je jejich význam u savců? 40 Jakou roli mají endosymbiotické organizmy? O jaké organizmy jde a kde se u živočichů vyskytují? 41 Co víte o metabolismu močoviny? Kde, jak a proč vzniká? U kterých živočichů? 42 Jakými způsoby překonávají poikilotermní živočichové období nízkých teplot? 43 Jakými mechanizmy mohou udržet homoiotermní živočichové konstantní teplotu za nízkých teplot okolí? 44 Vysvětlete pojmy: poikilotermie, homoiotermie, heterotermie a čeho se týkají? 45 Charakterizujte fyzikální termoregulaci. 46 Charakterizujte chemickou termoregulaci. 47 Co je to „hnědá tuková tkáň“ a její význam. 48 Jak se s nepříznivými životními podmínkami vyrovnávají heterotermní živočichové? 49 Co rozumíme pojmem allometrický vztah? Uveďte příklad a důsledky jednoho fyziologicky významného allometrického vztahu. 50 Jakou úlohu mají při svalovém stahu longitudinální tubuly sarkoplazmatického retikula? 51 Jakou úlohu mají při iniciaci svalového stahu stahu vápníkové ionty? 52 Jaké podněty vyvolávají aktivitu hladké svaloviny? Jaké kosterní? 53 Jakou stavbu a jaký význam má u různých živočichů hladká svalovina? 54 Srovnejte funkční charakteristiky hladké a kosterní svaloviny. 55 Srovnejte funkční charakteristiky kosterní a srdeční svaloviny. 56 Popište strukturu kosterního svalu. 57 Popište molekulární kontraktilní mechanizmus svalového stahu – cyklus stahu. 58 Jaké jsou energetické zdroje kontrakce kosterního svalu? 59 Popište nervosvalové spojení na kosterním svalu a okolnosti přenosu vzruchu z nervu na sval. 60 Jaké znáte typy opěrných systémů živočichů? Jaké mají vlastnosti? 61 Mnohobuněční živočichové musí řešit problém dostatečné látkové výměny mezi tkáněmi a okolím. Popište obecné anatomicko-fyziologické vývojové principy optimalizující difuzi. 62 Transport látek přes epitely je usnadněn velkou plochou epitelu. Které příklady velkoplošných rozhraní mezi prostředími znáte? 63 Uveďte hlavní funkce krve živočichů. 64 Uveďte základní anorganické a organické složky krevní plazmy. 65 Červené krvinky – uveďte jejich význam pro organizmus. Kde se tvoří a kde zanikají? 66 Jaké látky jsou nezbytné pro erytropoézu a jaký je osud „starých“ erytrocytů včetně jejich složek? 67 Charakterizujte typy a funkce plazmatických bílkovin. 68 Jakým způsobem probíhá rozpad starých erytrocytů a jaký je osud produktů rozpadu? 69 Jaké vlastnosti a význam mají kmenové buňky? Jaká je jejich úloha v krvetvorbě? 70 Charakterizujte hlavní pufrační systémy krve savců. 71 Popište děje při srážení krve (hemokoagulaci) savců. 72 Charakterizujte látky nezbytné pro hemokoagulaci a ty, které ji naopak tlumí. 73 Bílé krvinky – uveďte jejich hlavní úlohy v organizmu a typy (bez detailů imunitních reakcí). 74 Charakterizujte specifickou imunitu savců. Na čem je specifita založena, které buňky, význam. 75 Charakterizujte nespecifickou imunitu savců. Které buňky, význam. 76 Jaké znáte výkonné složky vrozené (nespecifické) imunity? 77 Charakterizujte spolupráci mezi nespecifickou a specifickou imunitní linií savců. 78 Charakterizujte B-lymfocyty a jejich funkci v imunitním systému savců. 79 Charakterizujte T-lymfocyty a jejich funkci v imunitním systému savců. 80 Charakterizujte antigen prezentující buňky a jejich funkci v imunitním systému. 81 Srovnejte imunitní mechanizmy bezobratlých a obratlovců. 82 Popište typy imunitních mechanizmů hlavních skupin bezobratlých. 83 Popište na jakém principu je založen skupinový systém ABO. 84 Popište na jakém principu je založen skupinový systém Rh a jaký jej jeho význam v těhotenství. 85 Charakterizujte funkční odlišnosti uzavřených a otevřených cévních soustav. 86 Jaké typy cév znáte a jaké jsou jejich charakteristické morfologicko-funkční vlastnosti? 87 Vyjmenujte a charakterizujte základní typy extracelulárních tekutin živočichů. 88 Kardiovaskulární systém člověka: zaměřte se na relativní průtoky jednotlivými orgány. 89 Jak probíhá látková komunikace mezi tkáněmi a krví v kapilárách? 90 Popište stavbu savčího srdce a funkci jeho oddílů. 91 Popište stavbu a funkci převodní soustavy savčího srdce. 92 Jak definujeme krevní tlak a které vnitřní i vnější faktory jej zásadně ovlivňují? 93 Definujte tlak krve. Jaké jsou mechanismy jeho řízení u savců? 94 Definujte srdeční výkon. Jak a odkud je řízen? 95 Jaké jsou funkce lymfatického systému? Které orgány k němu řadíme? 96 Popište funkci a význam centrálních mechanizmů, jimiž je regulována intenzita průtoku krve cévami. 97 Popište funkci a význam lokálních (místních) mechanizmů, jimiž je regulována intenzita průtoku krve cévami. 98 Popište krevní oběh plodu savců. 99 Co je to tzv. periferní odpor v oběhové soustavě savců? Jak je řízen a jaký je jeho fyziologický význam? 100 Srovnejte podmínky pro dýchání ve vodě a na souši - výhody nebo naopak limity. Jak je v těchto prostředích respirace řízena? 101 Obecně charakterizujte respirační systémy živočichů žijících ve vodě. Uveďte příklady. 102 Obecně charakterizujte respirační systémy živočichů žijících na souši. Uveďte příklady. 103 Jakými způsoby dýchá vodní hmyz? 104 Popište stavbu dýchacího systému člověka a princip ventilace plic. 105 Jaké dechové objemy savců znáte? Jaké přibližné hodnoty mají u člověka a co popisují? 106 Charakterizujte dýchací barviva vyskytující se u živočichů. 107 Co je to hemoglobin? Zmiňte strukturu, význam, vazby. 108 Načrtněte graf vyjadřující afinitu hemoglobinu ke kyslíku v závislosti na jeho parciálním tlaku. Okomentujte tvar a úseky křivky. 109 Jakými formami je transportován krví kyslík? Proč v kapilárách plic savců vstupuje z atmosféry do krve a ve tkáních naopak z krve k buňkám? 110 Které faktory ovlivňují afinitu hemoglobinu ke kyslíku? Jak? 111 Popište mechanizmus, jakým je ze tkání do plic dopravován CO2. 112 Jak je u savců řízena ventilace? 113 Jaké specifické vlastnosti má trávicí soustava bezobratlých? Co je to peritrofická membrána? 114 Jaké jsou výhody trávicí trubice ve srovnání s intracelulárním trávením? 115 Na jaké úseky je rozdělena trávicí trubice živočichů, jaké jsou jejich funkce? 116 Jak je u savců řízena sekrece žaludku? 117 Jak je u savců řízena koordinace trávicích procesů mezi žaludkem, střevem, pankreatem a játry? 118 Jaký je rozdíl mezi intracelulárním, extracelulárním a smíšeným trávením? Uveďte příklady. 119 Co je to motilita tenkého střeva a čím je řízena? 120 Které jsou základní velké slinné žlázy člověka? Jaká je funkce slin? 121 Uveďte jednotlivé složky žaludeční šťávy a jejich význam pro trávení potravy. 122 Uveďte jednotlivé složky pankreatické šťávy a jejich význam. 123 Charakterizujte význam jater obratlovců a jejich funkce. 124 Uveďte kde, jak vzniká žluč, její složení a význam. 125 Které složky obsahuje střevní šťáva a kde je vylučována ? 126 Charakterizujte vstřebávání živin ve střevě. Vynechejte detaily resorbce lipidů. 127 Jak jsou v trávicím traktu tráveny, dopravovány a vstřebávány lipidy? 128 Jak jsou v trávicím traktu tráveny, dopravovány a vstřebávány bílkoviny? 129 Popište skladbu a funkci jednotlivých částí složeného žaludku přežvýkavců. 130 Popište morfologii lidského žaludku a děje v něm probíhající. Jak je řízeno zvracení? 131 Jaká je situace u suchozemských živočichů vzhledem k možnostem získávání nebo naopak ztrát vody? 132 Jak dostupnost vody určuje způsob vylučování toxických dusíkatých metabolitů? 133 Uveďte základní typy exkrečních soustav živočichů (fylogenetický vývoj exkrečních orgánů). 134 Obecně charakterizujte způsob práce tubulárních exkrečních orgánů. Srovnejte různé vývojové typy. 135 Vysvětlete obecný princip protiproudé výměny a uveďte příklady, kde se uplatňuje. 136 Jaké transportní děje se odehrávají v proximálním tubulu savčích ledvin? 137 Jaké transportní děje se odehrávají v distálním tubulu savčích ledvin? 138 Jakým mechanizmem se v ledvinách savců tvoří hypertonická moč? 139 Vysvětlete jakému účelu slouží systém paralelních cév a kanálků vedoucích kolmo do dřeně ledvin? 140 Popište sekundární aktivní kotransport. Kde se s ním lze v organizmu setkat? 141 Jaká je úloha ledvin při regulaci acidobazické rovnováhy? 142 Popište všechny opravné regulační mechanizmy, které se spustí při dehydrataci savčího organizmu (např. při pocení nebo průjmech). 143 Popište stavbu a uspořádání nefronu savců. 144 Které jsou dva základní typy nefronů savců? U kterých živočichů převažují které a proč? 145 Uveďte základní funkce kůže obratlovců. 146 Kde je lokalizován a k čemu slouží juxtaglomerulární aparát? 147 Jakými mechanizmy je regulována exkreční činnost ledvin? 148 Jakou stavbu a jaké funkce má v ledvinách savců Henleova klička? 149 Jaké jsou konečné efekty, které může vyvolat signální molekula (hormon) v cílové buňce? 150 Jaké znáte typy látkové signalizace – jakými cestami se uskutečňuje předání signálních molekul mezi buňkami? Uveďte vždy jeden příklad. 151 Když dorazí aktivní látka (hormon) k receptivní buňce: jakými mechanizmy může předat svůj signál? 152 Může nervová signalizace přenášená přes synapsi na cílovou buňku v ní spustit proteosyntézu? Proč? 153 Proč je cesta chemického-hormonálního signálu vedena kaskádovitě přes několik pater (úrovní)? 154 Čím se obecně liší hormonální řízení bezobratlých a obratlovců? 155 Jaké hormony hmyzu znáte. Zmiňte způsob a místo sekrece, účinky. 156 Které hormony mohou ovlivňovat energetický metabolizmus. Jmenujte hlavní z nich, zmiňte místo sekrece a způsob působení. 157 Co je to hypotalamo-hypofyzární komplex? Obecně charakterizujte jeho funkce a význam. 158 Obecně vysvětlete co je příčinou, že menstruační cyklus je periodickým, cyklickým dějem? 159 Co je příčinou, že po oplození vajíčka dojde k zastavení menstruačního cyklu? 160 Jaké hormony produkuje kůra nadledvin a jaké jsou jejich účinky? 161 Charakterizujte dřeň nadledvin, její hormony a účinky těchto hormonů. 162 Které hormony řídí metabolizmus vápníku a jak? Kde vznikají? 163 Kde vzniká melatonin, jaké jsou jeho účinky? 164 Které hormony mohou mít vliv na krevní tlak? Kde vznikají a jak působí? 165 Které hormony se mohou podílet na zátěžové (stresové) reakci savčího organizmu? Kde vznikají a jak působí? 166 Slinivka břišní – vysvětlete její význam a funkce v organizmu. 167 Charakterizujte pohlavní žlázy a pohlavní systém samců savců. 168 Charakterizujte pohlavní žlázy a pohlavní systém samic savců (bez detailů menstruačního cyklu). 169 Popište sled a význam dějů v první polovině menstruačního cyklu samic savců (menstruace, proliferace). 170 Popište sled a význam dějů ve druhé polovině menstruačního cyklu samic savců (sekrece). 171 Charakterizujte účinky estrogenů a progesteronu u člověka. 172 Charakterizujte účinky folikulostimulačního a luteinizačního hormonu u člověka. 173 Co jsou to tkáňové hormony. Uveďte příklady. 174 Jaké hormony produkuje štítná žláza a jaké jsou jejich účinky? 175 Jaké mají nervová, humorální a imunitní soustava společné prvky? Která struktura může být prostředníkem jejich spolupráce? 176 Jakým účelům slouží hlavová ganglia nervové soustavy hmyzu? 177 Jakým způsobem se z původní nervové trubice vyvíjel mozek obratlovců? 178 Charakterizujte a srovnejte význam mezimozku obratlovců ve fylogenezi. 179 Jakou funkci má prodloužená mícha obratlovců? Srovnejte význam u různých tříd obratlovců. 180 Charakterizujte mozeček a srovnejte jeho význam ve fylogenezi obratlovců. 181 Charakterizujte a srovnejte význam středního mozku obratlovců ve fylogenezi. 182 Jaký je fylogenetický vývoj struktur šedé hmoty koncového mozku obratlovců? 183 Co je to limbický systém a jaký je jeho význam? 184 Jaká je pravděpodobná geneze (vývoj) dnešní funkce limbického systému savců? 185 Jaká je fylogeneze mozkových soustav řízení hybnosti u obratlovců? 186 Nervové řízení motoriky obratlovců je organizováno hierarchicky. Charakterizujte typy řízení motoriky od nejjednodušších ke složitějším. 187 Jaký je sled událostí v mozku savců před provedením úmyslného pohybu a při něm? 188 Jaká je obecná úloha vegetativního nervového systému? Centrum, nástroje řízení? 189 S jakými dalšími centrálními, integračními fyziologickými soustavami je propojen vegetativní nervový systém? Jak? 190 Jaká je struktura a členění vegetativního nervového systému? 191 Charakterizujte antagonistické působení sympatiku a parasympatiku. Mechanismy. Příklady. 192 Etologie: Co je to vakuový děj? Co je to nadnormální klíčový podnět? 193 Jaké znáte druhy paměti z hlediska trvání? Jak souvisí a jaký je jejich materiální základ? 194 Co je to asociativní a neasociativní učení? Uveďte příklady. 195 Jaké jsou neuronální mechanizmy učení a paměti? 196 Jaká je membránová podstata mechanorecepce? 197 Jaké znáte příklady mechanoreceptorů u obratlovců? 198 Charakterizujte obecně děje nezbytné pro vstup smyslového podnětu do nervové soustavy. 199 Jaká je fylogeneze, stavba a funkce vestibulárního aparátu obratlovců? 200 Sluchový aparát: popište dráhu transdukce zvukové vlny na vzruch ve sluchovém nervu. 201 Jak je schopen sluchový aparát savců a ptáků přesně zjistit výšku slyšených tónů? 202 Popište jak dochází k transdukci světelného kvanta na vzruch v optickém nervu v sítnici. 203 Co je to laterální inhibice receptorových buněk a jaký je její význam? 204 Co je to adaptace u receptorových buněk? Uveďte kategorie receptorů podle míry adaptace a příklady. 205 Co jsou to cirkadiánní rytmy a co je jejich fyziologickou podstatou? Uveďte příklady. 206 Jak je řízena a) endokrinní a b) exokrinní sekrece slinivky břišní (pankreatu)? 207 Čím je spuštěno srážení krve u savců – hemokoagulace? 208 Jaké fyziologické děje se u savců spouští při stresu (fyzické, psychické zátěži)? Čím jsou řízeny? 209 Jaké opravné mechanizmy se mohou spustit při ztrátě krve a poklesu tlaku? Proč? Vynechejte hemostázu. 210 Co je to hemostáza? Popište její složky a kroky. 211 Jaké opravné mechanizmy se mohou spustit při nedostatku vody? Proč? 212 Co to je a jak pracuje rektální koncentrační systém hmyzu? 213 Jaké účinky má a) FSH (folikuly stimul.h.) a b) LH (luteinizační h.) u: I) samců a II) samic savců? 214 Co jsou to hodinové geny? Exprese, význam, souvislosti? 215 Jaký je objem krve u člověka, co jej ovlivňuje, jak je regulován, následky a kompenzace ztráty krve? 216 Jaké hormony mohou mít dopad na hladinu glykémie? 217 Co víte o bilirubinu? Vznik, význam, metabolizmus v těle savců? 218 Jmenujte anorganické látky plazmy savců a zmiňte jejich význam. 219 Co víte o mikrofilamentech? 220 Jaké znáte látky zprostředkující přenos informace na synapsích? Kde vznikají, jaký je jejich osud? 221 Jak fungují napěťově vrátkované kanály? Význam, příklady funkce. 222 Jak fungují mechanicky vrátkované kanály? Význam, příklady funkce. 223 Kde vzniká estrogen, pod jakým vlivem a jaké jsou jeho účinky? 224 Kde vzniká progesteron, pod jakým vlivem a jaké jsou jeho účinky? 225 Co víte o významu cholesterolu v metabolismu živočichů? 226 Co víte o hibernaci živočichů? Kteří živočichové, význam, mechanismus? 227 Vyjmenujte součásti imunitního systému obratlovců a srovnejte je z pohledu fylogeneze jednotlivých tříd obratlovců. 228 Do jakých skupin můžeme rozdělit leukocyty z hlediska jejich funkcí? 229 Jak a odkud je regulována intenzita činnosti trávicí soustavy jako celku? 230 Charakterizujte význam a fylogenezi smyslu pro rovnováhu u živočichů. 231 Jak probíhá výměna tepla mezi organizmem a prostředím. Jaké fyziologicky významné děje může změna teploty ovlivnit? 232 Jak termoreguluje hmyz? 233 Co jsou to monosynaptické a polysynaptické reflexy? Kde se s nimi lze u savců setkat? 234 Co je to endo a exocytóza? Uveďte příklady, význam, mechanismus. 235 Vysvětlete pojmy HLA a MHC proteiny. Jaký mají význam? U jakých živočichů? 236 Jmenujte příklady endokrinních žláz, které nejsou napojeny na látkové nebo nervové řízení z nervové soustavy. Jaké znáte jejich hormony? 237 Jaké znáte periferní endokrinní žlázy, které jsou podřízeny řídícím signálům pocházejícím z nervové soustavy? Jmenujte hormony, které produkují a jak je jejich sekrece nervovým systémem řízena. 238 Jsou neurony citlivé na chemické podněty? Jestliže ne, zdůvodněte srovnáním s jinými, citlivými buňkami. Jestliže ano, vysvětlete jak. 239 Popište stavbu a funkce zrakové dráhy od fotoreceptorů ke zrakové kůře. 240 Jaká je molekulární podstata chemorecepce (čich, chuť)? Kde jinde se ještě lze s podobným mechanismem setkat? 241 Definujte a popište paměť deklarativní a nedeklarativní. 242 Jakou skladbu a funkce má kůže obratlovců? Popište v kůži přítomné žlázy a jejich funkce. 243 Popište všechny řídící homeostatické děje v savčím organismu, které zareagují na nástup svalové práce. 244 Charakterizujte mozkový kmen obratlovců a srovnejte jeho vývoj a význam ve fylogenezi. 245 V imunitě savců se uplatňuje řada tzv. imunitně významných molekul. Jmenujte je a charakterizujte. 246 Popište všechny řídící homeostatické děje v savčím organismu, které se spustí při nutnosti svalové práce. 247 Při jakých fyziologicky významných dějích savčího organizmu se uplatňuje reakce CO2 + H2O  HCO3 + H + ? Charakterizujte je. 248 Jaké znáte vazoaktivní látky (řídící změnu průměru) periferních cév? Které mohou zmírnit hypertenzi? Proč? 249 Jaké jsou výhody a nevýhody udržování konstantní tělesné teploty? Charakterizujte živočichy, kteří ji udržují. 250 Co je to hypoglykémie? Kdy k ní může dojít a jaké opravné homeostatické mechanizmy se spouští? 251 Co je to hypertenze? Kdy k ní může dojít a jaké opravné homeostatické mechanizmy se spouští? 252 Jak se liší excitační a inhibiční postsynaptický potenciál? Jak vznikají a jaký mají význam při předávání povelů nervovým systémem? 253 Kdy je v savčím organizmu vylučován noradrenalin? Odkud? Jaké má účinky? Které tkáně jsou na něj citlivé? 254 Kdybychom experimentálně vyřadili v savčím organizmu geny pro mikrofilamenta: jaké významné buněčné a orgánové funkce by byly postiženy? 255 Jaké znáte biochemické a fyziologicky významné děje živočichů citlivé na sluneční světlo? Zmiňte souvislosti. 256 K jakým poruchám v nervových schopnostech člověka může dojít při poškození struktur limbického systému? 257 K jakým poruchám v nervových schopnostech člověka může dojít při poškození struktur mozkového kmene? 258 Potřebují sladkovodní ryby dlouhou Henleyovu kličku? Proč? 259 Kde vzniká renin, kdy a jaké jsou jeho účinky? 260 Onkotický tlak plazmatických bílkovin: popište o jaký jev se jedná, čím je způsoben a kde se fyziologicky uplatňuje. 261 Buněčné membránové receptory: Uveďte jak fungují, typy, jaký je jejich význam a příklady funkce. 262 Lipidy jsou látky nepolární (hydrofobní). Jaké důležité vlastnosti z toho vyplývají pro jejich funkci a metabolismus? 263 Popište jak nervový systém živočichů kóduje informace aby je mohl jednak přenášet, jednak zpracovávat. 264 Jaká je membránová podstata vnímání různých chutí? 265 Jaký je vývoj a osud Graafových folikulů? Pod jakým vlivem? Jaké děje naopak folikuly řídí? 266 Srovnejte rozdíly ve způsobu práce a stavbě mezi motorickým a vegetativním nerv. systémem. 267 Je placenta tkání matky nebo plodu? Jaké hormony jsou placentou produkovány a jaké jsou jejich účinky? 268 Co víte o funkcích, vazbách a metabolismu železa v savčím organismu? 269 Co víte o metabolismu nukleových kyselin? 270 Co víte o receptorech leukocytů? 271 Popište na jaké konkrétní děje potřebuje živočišná buňka energii? 272 Co víte o vzniku zánětu? Zmiňte typické projevy, význam. 273 Jaké jsou transdukční mechanismy pro 5 základních chutí? 274 Jaký je transdukční mechanismus fotorecepce v tyčince? Které buňky dál signál vedou do mozku? 275 Na čem je založeno barevné vidění živočichů? 276 Jaké znáte příklady endogenně řízených rytmů a k čemu jsou živočichům dobré? Co je řídí? 277 Jak je hormonálně řízena hladina vápníku? 278 Jak je hormonálně řízeno tzv. vodní hospodářství těla savců? 279 Načrtněte graf a okomentujte jeho průběh: Závislost metabolizmu na teplotě u homoiotermů. 280 Načrtněte graf a okomentujte jeho průběh: Závislost metabolizmu na teplotě u poikilotermů. 281 Co je to energetický ekvivalent a respirační kvocient? Hodnoty a využití v praxi. 282 Za jaké situace se uplatňuje hormon renin, odkud je vylučován, kde a jak působí? 283 Jakou roli hraje povrchové napětí v plicních alveolách? 284 Popište samčí pohlavní hormony, místo sekrece a jejich účinky. 285 Jakou úlohu má adenohypofýza pro pohlavní funkce a)samic, b)samců savců? 286 Ne všichni živočichové udržují homeostázu všech fyziologických parametrů. Jaké znáte různé strategie živočichů v udržování homeostázy, uveďte příklad, zdůvodněte. 287 Jak se liší místní, pasivní potenciál na neuronu od akčního? Jaký je rozdíl ve vzniku a kdy a jak se uplatňují? 288 Jaká je maximální rychlost šíření akčních potenciálů nervem? (stačí řádově) Co tuto rychlost u různých skupin živočichů ovlivňuje? Význam i mechanismus vysvětlete na příkladu. 289 Podle jakých schopností lze srovnávat výkonnost imunitních systémů živočichů? Charakterizujte vývoj a rozdíly imunity u hlavních živočišných taxonů. 290 Jaké faktory mají vliv na rychlost difuze látek přes epitely? Popište na příkladu jednoho transportního epitelu, jak transport přes něj probíhá a co jej umožňuje a usnadňuje. 291 Jak pracuje Na/K membránová pumpa? Co všechno by se stalo, kdybychom ji vypnuli? 292 Malí živočichové mají jiná fyziologická omezení a jiné výhody než velcí. Srovnejte, uveďte příklady, zdůvodněte. 293 Jakou má stavbu a jak funguje tracheální systém hmyzu? Co to jsou tracheální žábra? 294 Jak probíhá hemokoagulační kaskáda: start, faktory v ní zapojené, humorální a buněčné složky, protisrážlivé látky, hemofilie. 295 Popište imunitní základ krevních skupin. Co se děje při inkompatibilitě. Jak se imunitně liší AB od Rh systému? 296 Jaké znáte výkonné buňky imunitního systému? Jak jsou aktivovány a jak se účastní konkrétních imunitních reakcí? 297 Jak jsou po vstřebání ze střeva zužitkovávány tuky? Co víte o beta-oxidaci? 298 Jaké je iontové složení tělních tekutin? Srovnejte plazmu, intersticium a cytoplasmu na konkrétních příkladech iontů. Vynechejte funkce konkrétních iontů. 299 Jaké jsou hlavní funkce krve 300 Popište život erytrocytu. Vznik - kde z čeho a jaká stimulace. Zánik – kde, jak a osud složek. 301 Srovnejte funkční a stavební rozdíly mezi červenou (pomalou) a bílou (rychlou) kosterní svalovinou. 302 Inzulinová signalizace u savců: popište od místa sekrece po cílový orgán, jaký podnět, jaký účinek, mechanismus, smysl, molekulární podrobnosti. 303 Vysvětlete, co doprovází a jak organismus řeší situace: A) nedostatku vody, B) nadbytku solí. 304 Jaké všechny funkce savčích ledvin znáte? Krátce popište každou z nich. 305 Vysvětlete rozdíl mezi izometrickou a izotonickou kontrakcí svalu. Zmiňte úlohu elastických komponent a vztah mezi silou stahu a délkou sarkomery. 306 Vysvětlete detailně, co je to prostorová sumace u kosterního svalu obratlovce a které struktury se na ní podílejí. 307 Popište reakci srdce na sympatickou a parasympatickou inervaci. Jaký je mechanismus, jaký je smysl? 308 Popište vztahy mikroorganismů a imunity obratlovců. Co je to mikrobiom? Lokalizace, rozpoznání. 309 Charakterizujte funkce buněk imunitního systému. Vynechejte lymfocyty. 310 Kde probíhá a jakou má obecnou funkci Krebsův cyklus? Co vstupuje, co vystupuje? 311 Kde probíhá a jakou má obecnou funkci dýchací řetězec? Co vstupuje, co vystupuje? 312 Jaké všechny typy regulace cévního průtoku znáte? Krátce popište. 313 Popište podrobně, na jaké děje je při svalovém stahu spotřebovávána energie ATP. 314 Jakým způsobem se z původní nervové trubice vyvíjel mozek obratlovců? Jak probíhal vývoj center řízení motoriky? 315 Jaké znáte účinky a příklady nervových jedů? 316 V jaké části mozku je hipokampus, jaké jsou jeho funkce u savců? Co o něm víte? 317 Jaké hormony jsou vylučovány ledvinami? Jaké jsou jejich účinky? 318 Jaké typy buněk byste hledali v žaludeční stěně? Jak se podílejí na funkcích žaludku? 319 Jak se v různých typech vylučovacích tubulárních orgánů tvoří primární filtrát? 320 Jaké funkce mají transmembránové bílkoviny živočišné buňky? Uveďte příklady. 321 Srovnejte krev a lymfu obratlovců z hlediska složení a funkcí. 322 Jak jsou aktivovány buňky specifické a jak nespecifické imunity? 323 Na čem je postaven mechanismus rozeznání vlastního od cizího v imunitě savců? 324 Negativní zpětná vazba umožňuje udržování homeostázy. Podrobně popište 3 regulační smyčky z různých oblastí fyziologie. 325