Výběr a uspořádání učiva biologie na střední škole • velký nárůst biologických poznatků • časově omezená školní docházka • „pevně“ stanovené hodinové dotace kritéria výběru a uspořádání učiva redukce poznatků [USEMAP] Výběr a uspořádání učiva podle - ročních období a biotopů - hledisek obecné biologie - aplikace biologických poznatků - systému organismů - analýzy životních funkcí [USEMAP] Roční období a biotopy Základem výuky je popis životních procesů v biotopech a možnost seznamovat se s organismy ve skupinách, které v přírodě reálně existují. výhody: • žáci se mohou s definovanými skupinami organismů reálně potkat v přírodě • učivo respektuje sezónní princip i regionální specifika • snazší uplatnění metod pozorování a pokus ČR: řada učebnic Ekologického přírodopisu pro ZŠ a nižší ročníky gymnázií, D. Kvasničková a kol. (Fortuna) [USEMAP] kvasnickova1 Ekol_Kvasnickova_mensi [USEMAP] kvasnickova2 kvasnickova3 Kvasničková D. a kol.: Ekologický přírodopis pro 6. ročník základní školy. – Fortuna, Praha. Ukázka z učebnice přírodopisu vycházející z osnov pro Ekologický přírodopis [USEMAP] VNC slozkytela Obecná biologie Při výběru učiva je kladen důraz na obecné a charakteristické vlastnosti organismů a procesy v nich probíhající. Učebnice biologie z 80. let minulého století : nesrozumitelný text i obrazové přílohy Ukázka je z učebnice Stloukal M. et al.: Biologie pro III. ročník gymnázií. – SPN, Praha, 1986. [USEMAP] Aplikace biologických poznatků – vychází ze snahy více respektovat životní potřeby, zájmy a problémy žáků – odborně biologické hledisko je poněkud potlačeno učebnice biologie ze 60. let minulého století sec_stroj Strumhaus O., Šula J. a Mrkos O.: Botanika. Část I. Učebnice pro 6. postupný ročník. Část II. Učebnice pro 7. postupný ročník. – Praha, 1954. [USEMAP] Systém organismů Základem výuky je upravený (didaktizovaný) vědecký systém, v němž jsou z jednotlivých taxonomických kategorií vybírány vhodné typy. aktuální učebnice biologie čtyřletých a vyšších ročníků víceletých gymnázií • ZŠ - modelový druh, na něm vyvozena charakteristika probírané skupiny • SŠ - obecná charakteristika skupiny + nejdůležitější zástupci výhoda: ucelené poznatky o dané biologické disciplíně nevýhoda: formální vědomosti (obohacení učiva o zajímavé poznatky z ekologie, etologie, biogeografie, fylogeneze atp.) [USEMAP] kubat pokorny Kubát a kol.: Botanika. – Scientia, Praha, 1998. Ukázky ze středoškolských učebnic botaniky, vycházejících ze zjednodušeného systému rostlin Dra A. Pokorného Názorný přírodopis rostlinstva. – Praha, 1870. [USEMAP] Příklady současných systematických učebnic pro střední školy Jelínek_Zicháček Kincl L., Kincl M., Jakrlová J. (1994), Fortuna, Praha. Jelínek J., Zicháček V. (1996), Fin Publishing, Olomouc. biol_rostl_Kincl [USEMAP] mirikovite_mensi Kubát a kol. (1998), Scientia, Praha. Kubát Příklady současných systematických učebnic pro střední školy [USEMAP] Analýza životních funkcí Snaha o vzájemné propojení sociálních a individuálních problémů s biologickými poznatky. Učebnice biologie člověka Člověk jako organismus podléhá biologickým zákonitostem. Člověk je začleněn do komplexu společenských vztahů. Člověk a společnost jsou závislí na prostředí, do nějž jsou integrováni. [USEMAP] Cibis N. a kol.: Člověk. – Scientia, Praha, 1996. Příklad současné učebnice biologie člověka pro střední školy strukturované na základě analýzy životních funkcí 616_clovek-ucebnice-biologie-clove [USEMAP] Kočárek E.: Biologie člověka 1,2. – Scientia, Praha, 2010. Příklad současné učebnice biologie člověka pro střední školy strukturované na základě analýzy životních funkcí kocarek2 kocarek1 [USEMAP] Literatura: Altmann A.: Úvod do didaktiky biologie. – SPN, Praha, 1974. Čížková V.: Jak koncipovat učivo středoškolské biologie. – In: Biologické dni. Zborník referátov z medzinárodnej vedeckej konferencie v Nitre, 5.-6. September 2002, str. 9, 10. Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre, Fakulta prírodných vied, 2002. Ducháč V.: Koncipování učiva jako profesní kompetence učitele biologie. – In: Sborník abstraktů z konference Oborová didaktika a její úloha v přípravě učitelů přírodopisu a biologie, 11. 2. 2004, str. 33. Univerzita Karlova, Praha, 2004.