1 / Kdo je podle Vás „nadaný žák“ Napište 3 výroky o nadání (Nadaný žák je… Nadání je…) Prezentujte své výroky… 2 /Příklady modelů nadání (koncepce nadání) Renzulli’s Three-Ring Model (late 70´s) Sternberg´s Concept of Giftedness (80´s) Triarchic Theory of Intelligence L.M. Terman´s Concept of Giftedness (20´s) Extraordinary IQ https://www.researchgate.net/publication/277651296/figure/fig2/AS:294230498004993@1447161425125/Mul tifactor-model-of-giftedness-by-F-Moenks_W640.jpg Mönks´s Multifactor Model of Giftedness (90´s) figure1-1large Gagné´s Differentiated Model of Giftedness and Talent (90´s) 3 / How many gifted learners do we have? -2é IQ, the Gifted and the Highly Gifted.wmv - YouTube Pokud mají děti vhodné podmínky pro rozvoj nadání, dokáže až 20% z nich dosáhnout výrazného talentu. (Winebrenner, 2000). The pentagonal model of Sternberg (1993). Sternberg described the... | Download Scientific Diagram The pentagonal model of Sternberg (1993). Více než 20 % dětí může být nadaných ( - všechny děti). Nadání je flexibilní. Všichni stduenti mají právo na maximální rozvoj svého nadání. (Inkluze) 2 / Modern development of giftedness conceptions 18. – 19. st. Zač. 20. st. Polovina-konec 20.st Přelom 20. a 21. století Dnešek a výhledy… Označení pro nadané Genius (dospělý muž) Nadaní a talentovaní + zbytek (bright vs. gifted) Nadaní a talentovaní + zbytek (bright vs. gifted) Gifted and talented Gifted behaviour, no label children Výskyt Extrémně zřídka (0,0001%) Velmi zřídka (max. 2%) Velmi zřídka (max. 2%) Mostly 20% of cases More than 20% cases (flexible) Identifi-kace Retrospektivní analýza CV, z vyšší společnosti IQ testy, z vyšší společnosti IQ testy + další individuální faktory IQ testy + individuální a externí faktory Individualizo-vané, rozšíření postupů Rozvoj Vše je dáno, zaměření na dospělé Nadání je dědičné, ale respektuji environm. fakt. Větší důraz na indiv. faktory (nadaní školáci) Větší důraz na indiv. faktory (nadaní předškoláci) Zejména environm. faktory Eduk. formy Elita vyšších kast Exkluze; Experimentál-ní třídy s nadanými Exkluze; Specializované třídy pro nadané Integrace + Specializované třídy pro nadané Inkluze 4/ Rozvoj koncepcí nadání (from tradition to modern conceptions and from integration to inclusion) Achievement: Giftedness is demonstrated performance. We work with individuals who manifest signs of giftedness. Beeing: Giftedness is innate, given and there is no need to take special care of it or discover it. Quantitative differences: Gifted differ only in degree of giftedness. Conservative: use only one criterion to determine giftedness (eg IQ value) and precisely determine the limit of giftedness, which is met by a maximum of 2% of the population or less. Cognitive oriented concept: focuses on information processing. Cognitive skills tests are used to identify giftedness. Aptitude: Giftedness is either a potential for an excellence - we discover giftedness, give it a chance to manifest it, … Becoming: Child gradually becomes gifted, giftedness is a subject for further change. Qualitative differences: Gifted are different from their peers in kind and have a unique developmental trajectories. Liberal: define giftedness according to multiple criteria and cover up to 20% of cases. It is more flexible. Socioculturally oriented concept: is based on the assumption that talent is realized with the appropriate action of individual and social factors. 5/Jak koncepce nadání ovlivňují pedagogickou praxi? Vyberte jeden Váš výrok o nadání… Jak tento výrok ovlivňuje pedagogickou praxi s nadanými dětmi, žáky a studenty v pozitivním a negativním ohledu?