Alenka - 5 let 2 měsíce Je to velmi oblíbená holčička jak u učitelek, tak u svých vrstevníků. Alenka je sociálně zdatná, umí organizovat hry ostatním a často při spontánní hře zaujímá vedoucí postavení. Dovede být velmi empatická, vciťovat se do potřeb druhých a rychle předjímat sociální situace, které by mohly nastat. Ochotně a ráda pomáhá učitelce a vše je schopna správně vyřídit. Rychle chápe pokyny a orientuje se ve změněné situaci. Změny jí nevadí a obvykle se na ně těší. Její vysoká kompetence v sociální oblasti je doplněna také pohybovou vyspělostí a zájmem o pohybové aktivity. Ráda cvičí a chodí do kurzu plavání. V zimě chodí pravidelně s babičkou bruslit. Vždy se těší na dramatickou výchovu, protože prý chce být herečkou. Velmi vytrvale zkoušela scénku na vánoční besídku a snažila se neustále pomáhat s přípravami. Dovedla svým nadšením strhnout ostatní děti k větší aktivitě. Učí se již hrát na klavír, hraje jednoduché písničky i s doprovodem, čímž si u ostatních dětí získává respekt. Rovněž již čte slabiky a zná téměř všechna písmena abecedy. Sčítání a odčítání do 10 ji nedělá potíže. Nejen díky rychlým a správným reakcím a porozumění je považována za bezproblémové nadané dítě. Dospělé si získává svou upřímností a veselou povahou. Má staršího bratra, který již chodí do třetí třídy, a rodiče se o ně někdy starají až úzkostlivě. Oba jsou středoškoláci a jsou poměrně hodně zaměstnaní, protože společně podnikají. Proto se také na výchově dětí významně podílí babička. Ta je již v důchodu a dětem se může plně věnovat. Alenka však ve školce nemá svou nejlepší kamarádku. Tou je přibližně stejně stará holčička ze sousedství, která do školky nechodí. Zuzanka - 5 let, 9 měsíců Charakteristickými projevy Zuzanky je samostatnost soudů, nezávislost myšlení a značný individualismus. Má výrazný potenciál ke kreativnímu chování, který uplatňuje při všech vykonávaných činnostech. Její svět je bohatý na fantazijní prvky. Má velmi rychlé učební tempo, plynule čte a píše tiskacím písmem. Je přemýšlivá a dovede se ponořit do činností, které ji zaujmou. Naopak to, když ji néjaká činnost nudí nebo se jí nelíbí, např. je pro ni velmi lehká, dá svoji nespokojenost výrazně najevo. Obecně je velmi zvídavá, ráda diskutuje a oblíbila si zejména dramatické a jazykové hry. Má ráda hádanky a sama si také některé vymýšlí. Má radost, když se jí nějaká povede a když její rozluštění není snadné ani pro učitelku. I když dovede ostatní děti řídit a má organizační schopnosti, typičtější je pro ni řešení samostatných úkolů a individualismus. Někdy je velmi zasmušilá a na otázku, co dělá, odpovídá, že přemýšlí. Nyní se prý učí hrát s tatínkem šachy. Zdá se, že ji přitahují zatím více dospělí než její vrstevníci. Zuzanka má poměrně starší rodiče, otec je stavební inženýr a maminka v domácnosti. Nemá žádné sourozence a stará se o ni především maminka, která je sportovně založená. Zuzana také ráda jezdí na hory a lyžuje. S rodiči podnikají výlety na kole a v létě stanují. Její velké přání je mít psa, vycvičit ho a chodit s ním na procházky. Zatím má doma jen morče. Honzík - 4 roky, 9 měsíců Chlapec byl již vyšetřován na psychiatrickém oddělení a v pedagogicko-psy-chologické poradně pro značný psychomotorický neklid, nesoustředěnost, zbrklost apod. Závěr vyšetření byl LMD (lehká mozková dysfunkce) u dítěte s nadprůměrnou inteligencí. Podle učitelek mateřské školky se jedná o velmi problémového chlapce, kterého je obtížné zklidnit, uhlídat a zaujmout nějakou činností. Ruší ostatní děti při spontánní hře i v řízených činnostech, do kterých se velmi málo zapojuje. Často vykřikuje, má sklon neustále „šaškovat" a někoho pokoušet. Jestliže ho však samo něco zaujme, vydrží u této činnosti přes 20 minut a je značně nespokojený, když má začít dělat něco jiného. Rád různé předměty rozebírá na součástky a zase je skládá dohromady. Pokud ho však činnost nebaví, tak těká od jedné stavebnice k druhé, většinou je rozhází a nechce je potom uklízet. Můžeme říci, že ho baví kreslení s temperami na velkou plochu papíru. I když není příliš zručný, rád vystřihuje z časopisů obrázky a vytváří z nich různé koláže. Vůbec se naopak nechce zapojovat do pohybových her, které jsou pro něho pravděpodobně málo dynamické. Pokud se jich vůbec zúčastní, tak vnáší do her velký zmatek a nerespektuje i velmi jednoduchá pravidla hry. Nemá zájem se zapojovat ani do pohybových soutěží skupin, nadšeně jim však fandí a dělá přitom různé legrácky. Jeho chování neustále osciluje mezi nezkrotností, divokostí se ztřeštěnými nápady a vysokou originalitou návrhů na řešení určitých úkolů, situací a zaujatostí pro jejich řešení. Zná poměrně hodně věcí z každodenního života a překvapuje svými znalostmi. Jako jediný ze třídy např. věděl, co je to „kutilka" a „páv". Nemá rád nepřesnosti. Když namaloval obrázek a já ho pochválila, že namaloval pěkné kladívko, rozzlobil se, protože to nebylo kladívko, ale sekyra. Ta má přece delší topůrko. Kdyby chtěl namalovat kladívko, tak by prý topůrko namaloval mnohem kratší. Jeho současným oblíbeným tématem úvah je zlepšování. Vymýšlí způsoby a předkládá různé zlepšovací návrhy, jak by se daly např. uschovávat pastelky, aby se nelámaly, kam dávat ve třídě míče, aby se nerozkutálely apod. Nezdá se, že by Honzík s někým ve školce více kamarádil nebo měl mezi dětmi nějaké zvlášť oblíbené. Honzík má dvouletého bratříčka, kterého má velmi rád. Maminka se však někdy obává, aby mu při náhlém výbuchu energie snad neublížil. Rodiče se o Honzíka vzorně starají a snaží se brát jeho handicap jako nepříjemnou, ale dočasnou záležitost a doufají ve zmírnění projevů LMD.