Formy vzdělávání nadaných žáků -Inkluze (běžná základní škola) -Specializované třídy pro nadané -Specializované školy pro nadané • • Vzdělávací potřeby nadaných dětí •Adekvátně stimulujeme potenciál dítěte, nabízíme adekvátní kurikulum: •Podpora rozvoje dětských zájmů: •K nadaným dětem přistupujeme demokraticky: •Nepodílíme se na vzniku problémů: •Nadaným dětem nabízíme podnětné sociální prostředí: •Kompenzace problémových kognitivních i afektivních stránek osobnosti: •Nenálepkujeme nadané děti: •K nadaným dětem přistupujeme individuálně: •Jaké postupy, strategie či metody aplikovat pro rozvoj nadání žáků? (diskuse) Základní principy rozvoje NŽ •Obohacení vs. akcelerace Jaké změny navodit? •Změna obsahu výuky (více do hloubky) •Změna procesu výuky (aktivizující metody) •Změna prostředí výuky •Změna výsledků vzdělávání •Změna hodnocení • Při obohacení vycházíme z Bloomovy Taxonomie vzdělávacích cílů • • • • • • • • • Běžné kurikulum Obohacující kurikulum syntéza porozumění Evaluace Syntéza analýza aplikace Eval. znalost analýza aplikace porozumění znalost Jak aplikovat obohacení, aniž bychom žáky vyjímali z kolektivu a nálepkovali? •Používání standardních a nadstandardních úkolů. •Používání doplňujících úkolů. •Zařazování aktivizujících metod. • Aktivizující metody •Mentální mapy •Pětilístek •Dvojitý a trojitý deník •Didaktické hry •Metody heuristické •Projektová výuka •I.N.S.E.R.T •Brainstorming •Volné psaní •Metody inscenační (metody situační) •Partnerská výuka •Skupinová práce •Diskusní metody •