GIS VE VEŘEJNÉ SPRÁVĚ VII Krajské úřady – současnost a budoucnost podzim 2021 Petr Kubíček kubicek@geogr.muni.cz Laboratory on Geoinformatics and Cartography (LGC) Institute of Geography Masaryk University Czech Republic GIS ve veřejné správě Zadání cvičení VI. • Vytvořte vlastní heuristiku hodnocení geoportálu krajského úřadu a na základě vlastního výběru porovnejte dva krajské geoportály. • Zpracování: Lucie Karmazínová, Petr Klimeš. GIS ve veřejné správě Geoinformatika na krajských úřadech - současnost GIS ve veřejné správě DMVS – klíčový projekt krajů Projekt Digitální mapa veřejné správy (DMVS) zastřešuje projekty v oblasti prostorových informací, jejichž smyslem je zajištění dostupnosti garantovaných jednotných dat pro veřejnou správu a veřejnost. IOP Rozvoj služeb eGovernmentu v krajích. • Projekt DMVS je jedním z projektů, které jsou podporovány v rámci IOP. • Projekt DMVS není totožný s „Digitální mapou veřejné správy“, kterou zmiňuje Memorandum o DMVS ze dne 27.11.2008, ale přispívá k jejímu vytvoření • Projekt DMVS je zaměřen na: – Účelovou katastrální mapu – povinná služba, maximální alokace 10 mil. Kč – Digitální technickou mapu – nepovinná služba, maximální alokace 30 mil. Kč – Nástroje pro tvorbu a údržbu územně analytických podkladů – povinná služba maximální alokace 10 mil. Kč • Projekt umožnil krajům na tato témata čerpat alokaci až v maximální výši 50 mil. Kč/ kraj. GIS ve veřejné správě ÚKM – současný stav KM Analogová KM • původní katastrální mapa na plastové fólii, různá měřítka DKM (digitální katastrální mapa) • spojitá a bezešvá mapa v S-JTSK • vzniká obnovou katastrálního operátu nebo novým mapováním • v měřítku 1:1 000 a 1:2 000 • má nejvyšší vyšší kvalitu, má vyšší přesností souřadnic podrobných bodů polohopisu. KMD (katastrální mapa digitalizovaná) • vzniká přepracováním analogové mapy v souřadnicovém systému Stabilního katastru do S-JTSK • Navazuje na hranicích, bezešvá mapa • má zpravidla nižší přesností souřadnic podrobných bodů polohopisu GIS ve veřejné správě Katastrální mapa Analogová x digitální KM GIS ve veřejné správě Účelová katastrální mapa (UKM) • digitální vektorové mapové dílo s obsahem katastrální mapy, pokrývající území kraje, na kterém je KM vedena na plastové fólii • tam kde neexistují DKM, KMD • vektorizovaná data ÚKM převezme ČÚZK a bude s ní nakládáno stejně, jako s orientační mapou parcel. GIS ve veřejné správě Nástroje pro tvorbu a údržbu ÚAP Registrační služby (povinné) • k registraci uživatelů (subjektů) pro případ přístupu k neveřejné části • vazba na registr práv a povinností Vyhledávací služby (povinné) • vyhledávání údajů o území pomocí metadat, poskytováno bezplatně Prohlížecí služby (povinné) • zobrazování prostorových dat Stahování dat (povinné) • neveřejné (vazba na registrační služby), nikoli placené • data připravena v předem zveřejněných formátech s metadaty a pasporty údajů o území • prostřednictvím WFS a WCS nebo připravení exportní dávky Transformační služby (volitelné) • transformace dat mezi různými souřadnicovými systémy Spouštěcí služby (volitelné) • spuštění služeb založených na prostorových datech GIS ve veřejné správě Jednotné územně analytické podklady a územní plány (http://juap-zk.cz) GIS ve veřejné správě DATOVÉ MODELY DMVS GIS ve veřejné správě Obsah DMVS a datový model • Vychází z legislativy a z pravidel stanovených ČÚZK. – Obsah ÚKM je definován například v příloze č. 2 Technická specifikace ÚKM Olomouckého kraje. Nemá legislativní povahu. – Obsah a datový model ÚAP je definován vyhláškou č. 500/2006 Sb. – Obsah DTM vychází z vyhlášky č. 233/2010 Sb. Vyhláška o základním obsahu technické mapy obce • Návrh finálního stavu datového modelu DMVS provede dodavatel projektu DMVS. – Někteří poskytovatelé dat budou muset postupně splňovat podmínky směrnice INSPIRE, zejména v oblasti metadat a datových specifikací, datový model je nutné připravit na tuto situaci. – Obce a další partneři projektu mají další požadavky na obsah technické mapy, které je potřeba zohlednit ve finálním návrhu. GIS ve veřejné správě Datové modely - ÚKM DGN, SHP, VFK GIS ve veřejné správě ÚAP • Přílohy vyhlášky specifikující sledované jevy (celkem 119) a způsob jejich předávání včetně návrhu předávacího protokolu. GIS ve veřejné správě ÚAP • Různé datové modely podle zpracovatele, odlišné údaje podle poskytovatele - př. SŽDC GIS ve veřejné správě DTM - rozsah • (1) Technická mapa obce se zpracovává pro celé území obce, jeho část, zejména pro zastavěné území nebo zastavitelnou plochu nebo pro koridory. • (2) Základní obsah technické mapy obce tvoří – a) značky bodů bodových polí, – b) polohopis, – c) výškopis, – d) popis technické mapy obce a – e) metadata o prvcích technické mapy obce. • (3) Prvky základního obsahu technické mapy obce jsou uvedeny v příloze této vyhlášky. • (5) Obsah technické mapy obce se vyznačuje způsobem stanoveným příslušnou technickou normou - ČSN 01 3411 Mapy velkých měřítek. Kreslení a značky.. • (6) Objekty se zvláštním režimem ochrany a provozu lze jako prvky technické mapy obce uvádět pouze se souhlasem příslušného ministerstva. GIS ve veřejné správě DTM - příloha • Příloha k vyhlášce č. 233/2010 Sb. Prvky základního obsahu technické mapy • Př: 1.4 Zařízení dopravní infrastruktury – a) svodidlo, – b) zábradlí, – c) mechanické závory (stojan), – d) zastávka veřejné dopravy (označník), – e) světelné signalizační zařízení, – f) dopravní značka (sloupek), – g) měřené podrobné body na dopravní infrastruktuře. • Prvky nad rámec základního obsahu definuje obec vyhláškou. • Prvky musí být zaměřeny v souřadnicích S-JTSK a požadovanou přesností v poloze a výšce. GIS ve veřejné správě GIS ve veřejné správě Současný stav DMVS na krajích • ÚAP - realizováno ve 12 krajích • DTM – realizováno ve 4 krajích • ÚKM - realizováno ve 12 krajích • Široké spektrum dodavatelů GIS ve veřejné správě GIS ve veřejné správě GIS ve veřejné správě GIS ve veřejné správě Geoinformatika na krajských úřadech - budoucnost GIS ve veřejné správě Strategie rozvoje informačních a komunikačních technologií (ICT) regionů ČR v letech 2013 – 2020 Zpracována členy KI AKČR od prosince 2012 do února 2013. •Definována společná vize krajů v oblasti rozvoje ICT: – Udržitelný rozvoj ICT zvyšující kvalitu a efektivitu výkonu veřejné správy a podporující rozvoj, spolupráci a konkurenceschopnost regionů. •Definovány základní priority rozvoje ICT. GIS ve veřejné správě GIS ve veřejné správě Priority strategie Priorita 3 – Služby a data • 3.4 - Rozvoj Open Source – Komunitní vývoj ISVS, změna nákupního procesu SW řešení (otevřená rozhraní, otevřený kód, otevřený datový model), realizace služeb distribuovaného GIS, podpora otevřených standardů. • 3.7 - Rozvoj geoinformatiky – Rozvoj projektu DMVS, začlenění výstupů GIS krajů do NGII jako součást celostátních registrů a geoportálů; vznik nových mapových služeb pro veřejnost; důraz na mobilitu; prosazování principu sdílení jednou pořízených veřejně využitelných dat. Asociace krajů ČR – http://www.asociacekraju.cz/ GIS ve veřejné správě GIS ve veřejné správě Geoinformatika na městských a obecních úřadech GIS ve veřejné správě Historie a hierarchie • Statutární města (Zákon o obcích, č. 128/2000 Sb) • 1990 – 13 +1 • 2012 – 26 (města nad 40 tis. obyvatel) + Třinec (2018)= 27 • Okres – ORP – kraj • Statutární město je samostatně spravováno zastupitelstvem města; dalšími orgány statutárního města jsou rada města, primátor, magistrát. • území statutárního města se může členit na samosprávné části, označované jako městské obvody nebo městské části (Praha, Brno), s vlastními orgány samosprávy. GIS ve veřejné správě Statutární města GIS ve veřejné správě Obce s rozšířenou působností (ORP) • Mezičlánek přenesené působnosti státní správy mezi krajskými úřady a obecními úřady. • Zákon 314/2002 Sb -205 obcí s rozšířenou působností. • agendy přenesené státní působnosti: – evidence obyvatel; – sociálně-právní ochrana dětí péče o staré a zdravotně postižené; – … – vodoprávní řízení, odpadové hospodářství a ochrana životního prostředí; – státní správa na úseku lesů, myslivosti a rybářství; – doprava a silniční hospodářství GIS ve veřejné správě ORP GIS ve veřejné správě ORP JmK GIS ve veřejné správě Využití GIS v městech a obcích (Cajthaml, 2005) Cíl -zmapovat situaci kolem GIS měst a obcí, platformy a úroveň implementace. • Sběr dat - magistráty a městské úřady okresních měst x firmy vytvářející GIS produkty. • Přístupy ke GIS : – Komplexní GIS řešení (Geovap, T-mapy); – Platformní nadstavby; – Vlastní GIS řešení; • Cena – 80% data (+HW, SW – bez osob) – desítky milionů korun (6 měst z 36, 17%); – 5 až 15 milionů korun (9 měst z 36, 25%); – stovky tisíc korun (21 měst z 36, 58%) GIS ve veřejné správě GIS ve veřejné správě GIS pro města a obce – agendy (více – viz prezentace Jihlava) Různé agendy podle velikosti a hierarchie obce. Přizpůsobená řešení (MISYS OBEC – Kraj). Využití pro následující agendy: • informace o majetkoprávních vztazích ve spravovaném území • správa obecního nemovitého majetku (pozemky, budovy, komunikace atd.) • přehled o skutečném stavu území včetně inženýrských sítí • plánování rozvoje města/obce • podklady pro projektování • podklady pro územní a stavební řízení • daně z nemovitostí • ochrana životního prostředí • pasporty zeleně, komunikací, veřejného osvětlení, památek, sportovišť, atd. • územní identifikace (obce, ulice, čísla popisná a orientační) • monitorování vozidel • zábory veřejných prostranství • pozemkové úpravy • poskytování vybraných informací občanům prostřednictvím internetu GIS ve veřejné správě Svaz měst a obcí • Celostátní, dobrovolná, nepolitická a nevládní organizace založená jako zájmové sdružení právnických osob. • Členy Svazu jsou obce a města. • SMO je partnerem pro vládní i parlamentní politickou reprezentaci. • Prostřednictvím Komise informatiků SMO zastupuje a koordinuje činnosti v rámci GI. GIS ve veřejné správě GIS ve veřejné správě GIS a SMO GIS ve veřejné správě Komise informatiků SMO • Stanovisko Svazu měst a obcí České republiky k problematice geoinformatiky a digitálních dat o území (2010) • základní rámec pro jednání se zástupci krajů, centrálních orgánů, správců sítí a dalších subjektů působících v oblasti geoinformatiky, s cílem hájit zájmy měst a obcí při aktivitách realizovaných na centrální úrovni. • Stanoviska a požadavky ve 4 oblastech: – Datové potřeby měst a obcí, zdroje dat – Odpovědnost při pořizování a správě dat, sdílení a poskytování dat – Financování – Očekávaná role státu GIS ve veřejné správě Datové potřeby měst a obcí, zdroje dat Základními potřebnými datovými celky jsou: • Údaje z Katastru nemovitostí (KN), a to grafické i popisné informace; • Údaje ze Základní báze geografických dat, ZABAGED; • Rastrové Ortofotomapy vzniklé na základě leteckého snímkování – možnost volby zdroje (!); • Údaje potřebné pro územní plánování (tematické mapové vrstvy a příslušné databáze atributových údajů) – využitelné na úrovni krajů. • Digitální technické mapy (DTM) - využitelnost dokumentace skutečného provedení stavby (DSPS), resp. její poskytování správci DTM, nejlépe v digitální podobě. Stát by měl podporovat tvorbu DTM finančně, legislativně, jednáním se správci sítí, zajistit podmínky pro sdílení a využívání dat aj. Obce však nepovažují za účelné vytvářet a spravovat DTM na celostátní úrovni. GIS ve veřejné správě Doporučení SMO v oblasti GI 1. Vyřešit legislativní cestou bezplatné vzájemné poskytování geodat mezi subjekty veřejné správy. 2. Vyřešit legislativní cestou poskytování údajů obcím pro vedení technické mapy od vlastníků technické infrastruktury. 3. Zajistit důsledné dodržování povinnosti stavebníků dodávat prostřednictvím stavebních úřadů dokumentaci skutečného provedení stavby pro údržbu technické mapy. 4. Zabezpečit na úrovni státu standardizaci dat, postupů a služeb. 5. Řešit vhodné modely financování, a to i s účastí státu. GIS ve veřejné správě Sdružení místních samospráv SMS ČR • Sdružení místních samospráv ČR je nevládní apolitickou organizací s celostátní působností, která sdružuje a hájí zájmy obcí a měst v ČR. • Role: – prosazování spravedlivého dělení daňových výnosů mezi obce a města v ČR (rozpočtové určení daní), – připomínkování legislativních návrhů, – prezentace a prosazování potřeb menších obcí a měst, – hájení zájmů venkova a jeho obyvatel. GIS ve veřejné správě GIS ve veřejné správě • SMS ČR jako povinné připomínkové místo a významný územní partner participuje na přípravě strategických a koncepčních dokumentů týkajících se samospráv a venkova – Strategie regionálního rozvoje ČR 2014-2020 – Strategie regionálního rozvoje ČR 2021 + – Strategický rámec Česká republika 2030 • Navzdory obecně deklarovaným vizím a cílům (koheze, konkurenceschopnost, …) stát (rezorty, ústřední správní úřady) nedisponuje komplexními daty do úrovně obcí 1. typu Východiska mapování veřejné infrastruktury venkova V PŘÍPRAVĚ GIS ve veřejné správě Mapování veřejné infrastruktury venkova obce 1. etapy obce 2. etapy GIS ve veřejné správě Mapování veřejné infrastruktury venkova 1. etapa Postup terénních prací a) dotazníkové šetření – interaktivní dotazník nad RUIAN b) terénní průzkum – mobilní klient, na základě dostupných zdrojů a dotazníkového šetření lokalizace GPS nebo RUIAN fotodokumentace vybraných objektů data synchronizována do centrální databáze několika stupňová kontrola c) vyhodnocení a publikace v analytickém GIS SMS ČR d) provázání na dotační tituly aj. GIS ve veřejné správě Mapování veřejné infrastruktury venkova interaktivnídotazník GIS ve veřejné správě Mapování veřejné infrastruktury venkova mobilníklient GIS ve veřejné správě Mapování veřejné infrastruktury venkova GIS ve veřejné správě publikační a analytický nástroj pro SMS ČR GIS ve veřejné správě GIS SMS ČR GIS ve veřejné správě GIS SMS ČR GIS ve veřejné správě Zadání cvičení VII. • Pomocí heuristiky proveďte zhodnocení a porovnání geoportálů města Brna a Plzně. • 15 – 20 minut + diskuze. • Vedení – Monika Kölblová, Tomáš Konečný