Odpadové hospodářství Jana Vašíčková MUNI RECETOX jana.vasickova@recetox.muni.cz Obsah přednášky • Vznik odpadů • Globální toky odpadů a statistika • Odpadové hospodářství ČR • Hierarchie technik řešení odpadového hospodářství • Cirkulární ekonomika • BRKO - definice, zpracování, • Odpad z potravin a jeho zpracování larvami BSF Vznik odpadů • odpad = movitá věc, které se člověk zbavuje nebo má úmysl nebo povinnost se jí zbavit • produkt lidské činnosti • nakládání s odpady a jejich odstraňování závažné důsledky pro životní prostředí • odpad představuje obrovskou ztrátu zdrojů ve formě materiálu i energie • politika nakládání s odpady v EU zaměřena na snížení jejich dopadu na životní prostředí a zdraví + větší účinnost využívání zdrojů v EU Kategorizace odpadů podle specificky vlastností 0 O O O stavební společnosti domácnosti a municipality (měst a obce) průmyslové společnosti a živnostníci • drobná výroba, služby, průmysl, zemědělství specifická oblast: kontaminované lokality a kontaminovaná půda-tzv. staré historické zátěže - vznikaly nesprávným nakládáním s kapalnými a tuhými odpady. • dnes vznikají nedodržením norem čí haváriemi Statistika produkce odpadů EU-27vroce 2020 celková produkce odpadů ze všech ekonomických činností a domácností 2 151 milionů tun (zahrnuje i minerální odpad) • 781 milionů tun (bez minerálního odpadu V průměru 4.8 tun odpadu na obyvatele EU-27 (zahrnuje i minerální odpad), 1.7 tun bez minerálního odhadu zpracovalo se přibližně 2 149 milionů tun odpadů • ! patří sem i zpracování odpadů dovezených do EU, hlášená množství tudíž nejsou přímo srovnatelná s údaji o vyprodukovaném odpadu https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Waste statistics#Total waste generation Waste generation, 2020 (kg per capita) 25 000 20 000 Note sorted on total waste generated (') This designation is without prejudice to positions on status, and is in line with UNSCR 1244/1999 and the ICJ Opinion on the Kosovo Declaration of Independence (*) 2018 data Source Eurostat (online data code env_wasgen) eurostat https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Waste_statistics#Total_waste_generation Toky odpadů podle jejich zdroje Stavebnictví 11 % Výroba 3% 4 27 % O O Povrchová a důlní těžba 9% Domácnosti 16% Energebka Jiné zdroje Waste generation by economic activities and households, EU, 2020 (% share of total waste) Agriculture forestry and Energy fishing Services 2 3% 1 0 % (except wholesale of waste and scrap) 4 5% Households 95% Waste/ water 10 7 % Wholesale of waste and scrap 05% Manufactunng 10.9 % Construction 37.1 % Mining and quarrying 23 4 % Source Eurostat (online data code envwasgen) GUTOStatl https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Waste statistics#Total waste generation https://www.eea.europa.eu/cs/signalv/signalv-2014/clankv/odpady-problem-ci-zdroi Waste generation by economic activities and households, 2020 (% share of total waste ) Mining and quarrying Manufacturing Energy Waste/water Construction and demolition Other economic activities Households EU 23.4 10 9 2.3 10.7 37.1 6.0 9.5 nn - 20.9 1.5 31.4 30.5 7.9 7.8 Bulgariji 81.6 4.2 5.2 2.9 1.6 2.5 2.0 Czechia 0.3 12.1 1.1 15.5 42.9 12.2 15.9 Denmark 01 54 3.9 7.5 54.8 10.3 18.0 Germany 1.3 137 2.0 12.0 56.3 5.1 9.6 Estonia 15.2 24.6 35.0 4.6 9.8 7.4 3.4 Ireland (') 142 24 7 1.1 10.7 13.6 24.4 11.4 1 Greece 36 '3 17 3 5.1 13 2 1.1 ] 73 18.0 Spain 2.3 12.5 0.7 20.3 30.7 11.5 22.0 France 0.1 7.1 0.4 8.0 67.6 6.3 10.7 Croatia 11.6 7.5 1.1 16.3 23.8 19.5 20.2 Italy 0.8 15.2 0.9 24.6 37.8 4.1 16.6 Cyprus 6.9 9.5 0.1 6.5 50.2 9.8 17.0 Latvia 0.0 17.0 4.1 33.7 9.7 12.9 22.6 Lithuania 1.0 32.7 2.3 18.4 8.3 16.3 20.9 Luxembourg 1.1 6.5 0.3 3.5 82.1 4.2 Hungary 0.8 15.8 11.2 9.8 27.1 6.1 I 29 1 Malta 1.3 1.0 0.0 2.9 82.7 5.5 6.5 Netherlands 0.1 10.6 0.4 7.4 65.4 8.7 7.4 Austria 0.1 7.5 0.6 3.5 76.5 5.2 6.7 Poland 36.6 16.1 6.6 13.4 13.0 6.6 i 7'§ Portugal 0.1 17.8 1.3 22.9 10.7 15.4 1 31.8 1 Romania B4 3 46 3 1 2 0 0 9 22 3 0 I Slovenia 0.1 17.9 12.1 3.8 6.3 51.4 8.4 Slovakia 1.6 24.0 5.5 8.9 9.0 32.5 18.5 Finland 75.1 8.2 0.8 1.0 11.8 1.0 2.1 Sweden 7fi5 3.1 1.2 4.5 9.3 2.3 3.1 Iceland (') J 0 24.4 0.0 1.9 3.9 29.6 40.2 Liechtenstein (') 1.6 1.5 0.0 0.3 88.6 1.3 '-TT—1 Norway 1.3 13.6 1.6 8.0 44.2 12.9 18.4 Montenegro 25.3 2.5 29.0 0.3 13.8 10.5 18.5 North Macedonia 35.1 35.0 0.5 17.9 3.8 7.7 0.0 Serbia 77.9 1.9 13.5 0.8 1.2 1.1 3.5 Data vychází výhradně z údajů shromážděných v souladu s nařízením Evropského parlamentu a Rady (ES č. 2150/2002 o statistice odpadů. (s)This designation is without prejudice to positions on status, and is in line with UNSCR 1244/1999 and the ICJ Opinion on the Kosovo Declaration of Independence. Source: Eurostat (online data code: env_wasgen) Předpověď produkce odpadů na rok 2030 a 2050 2016 2030- 205 0 © Stdtřsia 2021 O Addřrional Information 5howsource© https://www.statistaxom/statistics/916625/global-generation-of-municipal-solid-waste-forecast/ Odpadové hospodářství ČR • odpadovým hospodářstvím se rozumí činnosti: • předcházení vzniku odpadů, nakládání s odpady, následná péče o místo, kde jsou odpady trvale uloženy a kontrola • první zákon o odpadech v roce 1991 • 185/2001 Sb. „dosavadní" zákon o odpadech a o změně některých dalších zákonů • 541/2020 Sb. „nový" zákon o odpadech • zákon stanovuje práva a povinnosti osobám v oblasti odpadového hospodářství • klade důraz na předcházení vzniku odpadů • stanoví hierarchii nakládání s nimi • prosazuje základní principy ochrany životního prostředí a zdraví lidí při nakládání s odpady https://www.mzpxz/C1257458002F0DC7/cz/plneni_povinnosti_pokyn_odpady/$FILE/OODP_Pokyn_NZ_Prechodna_ust_Fin^ Odpadové hospodářství ČR • Základní pravidla zákon č. 541/2020 Sb., o odpadech a jeho prováděcími právními předpisy. • Cíle pro nakládání s odpady a opatření pro jejich dosažení jsou stanoveny Plánem odpadového hospodářství ČR (POH ČR). • Plnění je vyhodnocováno prostřednictvím Hodnotících zpráv. • S POH ČR musí být v souladu také plány odpadového hospodářství krajů. • Evidence odpadů - podklady pro správní a kontrolní činnost, podrobné informace o produkci a nakládání s odpady • Oblast nakládání s odpady zahrnuje také přeshraniční přepravu odpadů z ČR a do ČR či přes její hranice. • Přeshraniční přeprava je upravena právními předpisy EU a je povolována v rámci správního řízení tak, aby byly minimalizovány její rizika a dopady na životní prostředí. https://www.mzp.cz/cz/odpady_podrubrika Plán odpadového hospodářství ČR • POH je nástroj pro řízení odpadového hospodářství ČR a pro realizaci dlouhodobé strategie odpadového hospodářství. • Povinnost ČR zpracovat plán nakládání s odpady na jejím území je stanovena ve Směrnici Evropského parlamentu a Rady 2008/98/ES o odpadech. • Plán odpadového hospodářství České republiky pro období 2015 - 2024 s výhledem do 2035. • Nařízení vlády č. 352/2014 Sb., o Plánu odpadového hospodářství České republiky pro období 2015 - 2024, kterým se vyhlašuje závazná část POH ČR. • 11. května 2022 vláda ČR schválila aktualizaci Plánu odpadového hospodářství ČR s výhledem do roku 2035. • Aktualizace hlavní strategie odpadového hospodářství, zakomponovány veškeré cíle novelizovaných evropských směrnic, nového zákona o odpadech, zákona o výrobcích s ukončenou životností a novely zákona o obalech. https://www.mzp.cz/cz/poh_cr_prislusne_dokumenty Plán odpadového hospodářství ČR • POH je klíčový dokument pro realizaci dlouhodobé strategie nakládání s odpady, obalovými odpady a výrobky s ukončenou životností. • Hlavními cíli strategie je jednoznačně přechod k oběhovému hospodářství, předcházení vzniku odpadů, zvýšení recyklace a materiálového využití odpadů. • Plán se zaměřuje na upřednostnění způsobů nakládání s odpady podle hierarchie odpadového hospodářství a plnění evropských cílů ve všech oblastech nakládání s odpady. • Strategie navržená v POH ČR vede k odklonu odpadů ze skládek skrze předcházení odpadů, zvýšení recyklace a materiálové využití odpadů. https://www.mzp.cz/cz/poh_cr_prislusne_dokumenty Strategické cíle uvedené v POH ČR • Předcházení vzniku odpadů a snižování měrné produkce odpadů. • Minimalizace nepříznivých účinků vzniku odpadů a nakládání s nimi na lidské zdraví a životní prostředí. • Udržitelný rozvoj společnosti a přiblížení se k evropské „recyklační společnosti". • Maximální využívání odpadů jako náhrady primárních zdrojů a přechod na oběhové hospodářství. Legislativa ČR Zákon • 477/2001 Sb. Zákon o obalech a o změně některých zákonů (zákon o obalech) • 541/2020 Sb. „nový" zákon o odpadech • 542/2020 Sb. Zákon o výrobcích s ukončenou životností Nařízení • 111/2002 Sb. Nařízení vlády, kterým se stanoví výše zálohy pro vybrané druhy vratných zálohovaných obalů • 352/2014 Sb. Nařízení vlády o Plánu odpadového hospodářství České republiky pro období 2015-2024 https://www.mzp.cz/www/platnalegislativa.nsf Legislativa ČR Vyhláška 8/2021 Sb. Vyhláška o Katalogu odpadů a posuzování vlastností odpadů (Katalog odpadů) 16/2022 Sb. Vyhláška o podrobnostech nakládání s některými výrobky s ukončenou životností 30/2021 Sb. Vyhláška o provedení některých ustanovení zákona o obalech 273/2021 Sb. Vyhláška o podrobnostech nakládání s odpady 345/2021 Sb. Vyhláška o podrobnostech nakládání s vozidly s ukončenou životností prostřednictvím publikovaných metodik upravuje MŽP způsob plnění povinností právě v tomto, zatím legislativně nepokrytém období: Nová legislativa a metodické pokyny https://www.mzp.cz/cz/legislativa_metodicke_pokyny_odpady https://www.mzp.cz/www/platnalegislativa.nsf Hierarchie technik řešení odpadového hospodářství 1. Předcházení vzniku 2. Oddělený sběr 3. Separace a třídění 4. Recyklace a materiálové využití 5. Spalování 6. Skládkování Nejlepšl Předcházení vzniku odpadu Vznik odpadu Příprava pro znovupoužití Recyklace Kompostování ~j _r Jiné využití Odstranění Snížení produkce odpadu Snížení obsahu škodlivin Využití produktu nebo jeho částí (oprava nábytku) Využití materiálu Využiti odpadu k výrobě energie (ZEVO, bioplynka) Odstraněni odpadu (skládka, spalovna) Nejhorší https://arnika.org/hierarchie-nakladani-s-odpady Nakládání s odpady v EU (2018) • Polovina 54.8 % odpadů byla odstraněna jinak než spalováním a stále zaznamenáváme nárůst • Zbývající 45.8 % nevyužit potenciál • Dlouhodobým cílem snížit množství produkovaných odpadů, podporovat využívání odpadu jakožto zdroje a dosáhnout vyšších úrovní recyklace a bezpečného odstraňování odpadu https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Waste statistics#Total waste generation Waste treatment by type of recovery and disposal, 2020 (% of total treatment) ■ Recovery • Recycling Recovery - Backfilling Energy recovery Disposal - Landfill and other Disposal - Incineration without energy recovery (') 2018 data (J) This designation is without prejudice to positions on status, and is in line with UNSCR 1244/1999 and the ICJ Opinion on the Kosovo Declaration of Independence Source Eurostat (online data code env_wastrt) eurostat https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/inde Treatment rates for domestically generated waste excl. major mineral wastes in the EU, 2010 to 2018 https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Waste statistics#Total waste generation Souhrnná data o odpadovém hospodářství ČR v letech 2009-2021 Tabulka 1: Produkce a nakládání s odpady v ČR v letech 2009-2021 Všechny odpady produkce vvužito Z toho materiáově využito Z toho ENERGETICKY wužrro odstraněno Z toho SKLÁDKOVÁNÍ JINÉ NAKLÁDÁNÍ Rok 2009 32,3 mil. t 74,5 % 72,5% 2 % 15% 15% 10,5% Rok 2010 31,8 mil. t 73,5 % 71% 2,5% 13,5 % 13,5% 13% Rok 2011 30,7 mil. t 78% 75% 3% 13% 13 % 9% Rok 2012 30 mil. t 79% 75,5% 3,5% 13% 13% 8% Rok 2013 30,6 mil. t 79,5% 76% 3,5% 11% 11 % 9,5% Rok 2014 32mikt 83% 79,S% 3,5% 10% 10% 7% Rok 2015 37,3 mil. t 86% 83 % 3% 9% 9% 5% Rok 2016 34,2 mil. t 85% 82% 3 % 9% 9% 6% Rok 2017 34,5 mil. t 84% 81% 3% 10% 10% 6% Rok 2018 37,8 mil. t 86% 83 % 3% 9% 9% 5% Rok 2019 37,4 mil. t 88% 84,5% 3,5% 9,5% 9,5% 2,5% Rok 2020 38,5 mil. t 90% 86% 4% 10% 10% 0% Rok 2021 39,9 mil. t 87% 84% 3% 10% 10% 3% https://www.mzp.cz/C1257458002F0DC7/cz/odpady_podrubrika/$FILE/OODP-Souhrnna_data_2009_2021-20221031.pdf The Circular Economy Action Plan European Commission CIRCULAR ECONOMY Closing the loop AN AMBITIOUS EU CIRCULAR ECONOMY PACKAl • V roce 2015 přijala Evropská komise ambiciózní akční plán oběhového hospodářství, který zahrnuje opatření, která pomohou stimulovat přechod Evropy k oběhovému hospodářství, posílit globální konkurenceschopnost, podpořit udržitelný hospodářský růst a vytvářet nová pracovní místa. • Implementace akčního plánu oběhového hospodářství EU do legislativy ČR • Společné úsilí vyústilo ve vznik strategie Cirkulární Česko 2040, k jejímuž vytvoření se MŽP zavázalo na konci května 2018. • V Česku téma patří do gesce Ministerstva životního prostředí (MŽP), ale vzhledem k jeho šíři, komplexnosti a nutnosti mezioborové spolupráce, se budou muset zapojit i další resorty. https://ec.europa.eu/environment/circular-economy/index en.htm Cirkulární ekonomika ^ RESOURCES WASTE • koncept, ve kterém neexistuje odpad ^ • cílem je přeměnit odpad v další zdroje • inspiraci v přírodních ekosystémech • uzavírání toků materiálů ve funkčních a nekončících cyklech, kde neztrácejí hodnotu • čerpání energie z obnovitelných a udržitelných zdrojů • navrhování takových produktů a služeb, které nemají negativní dopady na přírodní ekosystémy a lidské zdroje https://incien.org/cirkularni-ekonomika/ https://www.finance.cz/528474-trendy-v-ceske-ekonomice/ Cirkulární ekonomika LINEÁRNÍ EKONOMIKA \ suroviny distribuce » spotřeba 1 odpad Cirkulární ekonomika - principy • uzavření kruhu zdrojů - přetavení odpadového materiálu zpět na zdroje • zpomalení toku zdrojů - zvýšení životnosti výrobků pomocí promyšlených technologií a designu. Zvýšení možnosti náhrady dílů, oprav, vylepšení a přestavby (například zavedení větší modularity produktů) • narovnání toku zdrojů - změna spotřebitelského chování (z vlastnění na sdílení), zvýšení produktivity využívání zdrojů Strategický rámec Cirkulární Česko 2040 • Prosazení principů oběhového hospodářství a oběhové hospodářství jako prioritu České republiky. • Předpoklady, cíle a opatření aby byla Česká republika prostřednictvím cirkulární ekonomiky dlouhodobě odolná vůči budoucím environmentálním hrozbám včetně změny klimatu a rozvíjela celkově udržitelný společenský systém. • Strategický rámec se zaměřuje na 10 prioritních oblastí Ve všech těchto oblastech je dle strategie možné volit ekologičtější řešení produkce. Největší důraz je kladen na chování výrobců a zákazníků. Výrobce může více a častěji pracovat s již v minulosti použitým materiálem či výrobkem, zákazník pak rozhoduje, jakému výrobku dá nakonec přednost a jak s ním následně naloží, až doslouží. https://www.oecd-ilibrary.org/environment/towards-a-national-strategic-fra republic_5d33734d-en Cirkulární Česko 2040 • Produkt a design: zavádět v maximální možné míře nové výrobní metody využívající nejmodernějšítechnologie k cirkulárnímu navrhovania udržitelné výrobě produktů. Doporučuje se třeba využívání druhotných recyklovaných materiálů a předcházení vzniku odpadu při výrobě. • Průmysl, stavebnictví a energetika: cílem je dosáhnout stavu, kdy se standardně využívají druhotné suroviny. Ty primární pouze tam, kde je to nezbytně nutné. • Bioekonomika a potraviny: snížení množství potravinových obalů a efektivnější práce s bioodpadem. Podporováno má být například kompostování biologicky rozložitelných odpadů. • Spotřeba a spotřebitelé: spotřebitelé více využívali cirkulární produkty. Výrobky by měly být opětovně využívány, a dostávat tak „druhý" život. Omezit by se mělo využívání jednorázových výrobků. • Odpadové hospodářství: odpad má být zásadně omezován. Maximum možného se má recyklovat a opětovně použít. Skládkování je zakázáno a na skládky se má ukládat pouze zcela nevyužitelný odpad. Podporovat by se měl rozvoj recyklačních technologií. https://www.tydenikhrot.cz/clanek/jak-chce-cesko-prejit-k-cirkularni-ekon Cirkulární Česko 2040 • Ochrana vody: klíčová maximální možná úspora vody. Ta se také maximálně recykluje. Na půdě se hospodaří udržitelně s cílem zadržení vody v krajině. Podporovány mají být třeba projekty znovuvyužití a recyklace odpadní vody v průmyslu či výzkum nových technologií pro nakládání s odpadními vodami. • Věda a výzkum: prioritu mají projekty, které se zabývají cirkulární ekonomikou. Část státního financování výzkumu a vývoje bude vyčleněna konkrétně na projekty související s cirkulární ekonomikou a programy výzkumu a vývoje. V úvahu připadá i zřízení specializovaného inovačního fondu pro oběhové hospodářství, který by nabízel granty, nebo zavedení inovačních voucherů pro technologie zaměřené na oběhové hospodářství. • Vzdělávání a znalosti: vštípení principů cirkulární ekonomiky už těm nejmladším. Problematika má být začleněna do všech úrovní vzdělávání. Podporováno bude s tím související technické vzdělávání. Stát předpokládá, že do roku 2050 se přechodem na cirkulární ekonomiku vytvoří zhruba padesát tisíc nových pracovních míst vyžadujících znalosti a kompetence oběhového hospodářství. Cirkulární Česko 2040 • Ekonomické nástroje: cílení státních podpor a dotací na projekty, které naplňují principy cirkulární ekonomiky. V úvahu připadá podporovat ve veřejných zakázkách ty podniky které používají výrobky s obsahem druhotných surovin a recyklátů. Strategie také připouští zavedeni povinného zohledňování otázek oběhovosti při zadávání veřejných zakázek a jejich vynucování. Možností je také revize zpoplatnění nebo zdanění primárních surovin. • Při rozvoji cirkulárních měst a infrastruktury mají být maximálně využívány druhotné suroviny. Mesta a obce budou motivovány ke zlepšování systémů třídění odpadů. Podporována bude i veřejnost, a to například při budování komunitních zahrad a komunitního kompostování. K ekologicky funkčním městům by měly napomáhat moderní technologie. https://www.mzp.cz/cz/news 20210621 OECD-dokoncila-analyzy-k-priprave-strategie-obehoveho-hospodarstvi-CR V čem je problém? Kulturní bariéry, Tržní pariáry Regulatorní hariérv Technologické bariéry KB • bariéry, které brání zavádění principů cirkulární ekonomiky do praxe • kulturní - spotřebitelé nemají zájem o ekologicky odpovědné produkty - češi jsou tradicionalisté • tržní - vysoké náklady při přechodu na cirkulární podnikání • technologické - špatná dostupnost nových technologií a jejich vysoké pořizovací náklady • regulatorní - výrobních postupy výrobků či prodejních kanálů a nakládání s výrobkem je svázána nějakým typem regulace Příklady z praxe ??? Využíváte nějaké z těchto služeb ve svém životě? • zálohování plastových obalů • sjednocení počtu a složení typů obalů • zvýšení životnosti obalů v přepravě balíčků • recyklace stavebního materiálu a bioodpadu • digitalizace a aplikace zefektivňující procesy - Liftago, Uber, Airbnb, Nesnězeno a řada dalších • IKEA- Druhý život nábytku • recyklace a nové využívání odpadních látek - využívání odpadního tepla, přetváření odpadu ze skláren v nové designové výrobky. • internet věcí - REKOLA, Kolínská chytrá klíčenka apod. • sdílení majetku https://www.hubprahaxz/event/iak-je-na-to https://incien.org/wp-content/uploads/2021/06/Cirkularni-Cesko-priklady-uspesnych-ceskych-proj Komunální odpad OMLÁDEJTEWAi ODPAD DO jfflAVhíE NADOE-Y. UMDÍNTTITÍM JEHO HECYKlAdFl EB4 ALE5f ON KWíÍHÍ M. FMJVIJTE SE lU PÉ3KLÍLÍIY PF» H EÍH£ÍNÉ35J DDPADV 2 DOn.liNOST]. 00 KONTEJNERŮ N A TŘÍDĚNÝ DOPAD DO SPECIÁLNÍCH NÁDOB, V RÄMC1 MOBILNÍHO ÉfiU NEBO NA SBĚRNY OVUK OBJEMNÝM PAL, HEB ElPf CHY ODPAD A TOLOUZJlf ELEJaHŮSrDÍRíairE NEDÁVEJTE f HOŠÍK Dd fOPELNK A.HÍ KE KOMfEJNEltÚH WATUlDĚHĎIfTC] DOPADY MŮŽETE ODffVZDAT V RAKU NDBILHlHD SVOZU ODPAJHJ VEYA5T.0BÍIC M HttQ NA SBlĚfOTr DVÍJH.HEBÍI OQ SŕECLALNlĽH hADOfi UTOHU kULÍEHYCH. Děkujeme, že třídíte! www.stredDceska-kampan.cz Komunální odpad • Komunální odpad-je podle platné legislativy veškerý odpad vznikající při činnosti fyzických osob (domácností) na území obce. • dále jsou zahrnuty i odpady vyprodukované subjekty zapojenými do obecního systému sběru odpadů, tj. např. školy, úřady ci drobní živnostníci včetně odděleně sbíraného komunálního obalového odpadu skupiny 1501 Katalogu odpadů • Zbytkový komunální odpad je složka komunálního odpadu, která zbývá po vytřídění využitelných a nebezpečných složek a objemného odpadu. • Tuhý komunální odpad (TKO) - je komunální odpad, který si za běžných atmosférických podmínek uchovává svůj tvar • Domovní odpad - je odpad z domácností a z činností spojených s úklidem obytných objektů. Jedná se především o běžný odpad z denní spotřeby domácností. • Biologicky rozložitelný odpad - je jakýkoli odpad, který je schopen anaerobního nebo aerobního rozkladu (např. potraviny, odpad ze zeleně, papír) Podpora třídění využitelných složek komunálního odpadu Plasty Papír SKLO Průměrný obyvatel ČR Průměrný obyvatel ČR Průměrný obyvatel ČR vyprodukuje za rok vyprodukuje za rok vyprodukuje za rok 30 kg 40 kg 20 kg plastového odpadu. Toto množství by zaplnilo 1 až 2 žluté kontejnery (doporučená měrná hmotnost 16 až 35 kg/m>). papírového odpadu. Toto množství by zaplnilo 1 celý modrý kontejner (doporučená měrná hmotnost 25 až 70 kg/m'). odpadového skla. Kontejner na sklo za rok naplní 5 až 13 osob (doporučená měrná hmotnost 100 až 260 kg/nť). Tabulka 2: Produkce a nakládání s komunálními odpady v ČR v letech 2009-2021 Komunální odpady PRODUKCE VYUŽITO Z toho materiáově využito z tona ENERGETICKY VYUŽITO odstraněno Z toho skládkování jiné nakládání Rok 2009 5,3 mil. t 29% 23% 6 % 64% 64 % 7% Rok 2010 5,4 mil. t 33% 24% 9% 59% 59% 8% Rok 2011 5,4 mil. t 42% 31% 11% 55% 55 % 3% Rok 2012 5,2 mil. t 42% 30% 12% 54% 54% 4 % Rok 2013 5,2 mil. t 42% 30% 12% 52% 52% 6% Rok 2014 5,3 mil. t 47 % 35% 12% 48% 48% 5% Rok 2015 5,3 mil. t 47% 36% 11% 47% 47 % 6% Rok 2016 5,6 mil. t 50% 33% 12% 45% 45% 5 % Rok 2017 5,7 mil. t 50% 38% 12% 45% 45% 5 % Rok 2018 5,8 mil. t 51% 39% 12% 46% 46% 3% Rok 2019 5,9 mil. t 53% 41% 12% 46% 46% 1% Rok 2020 5,7 mil. t 51% 39% 12% 48% 48% 1% Rok 2021 5,9 mil. t 50% 38% 12% 48% 48% 2% https://www.mzp.cz/C1257458002F0DC7/cz/odpady_podrubrika/$FILE/OODP-Souhrnna_data_2009_2021-20221031.pdf Graf 7 Nakládání9 komunalni™i odpady v roce 201G Municipal uoste management; 2018 Zdroj: Český statistický úřad Biologicky rozložitelné odpady Zákon o odpadech § 33a: • a) biologicky rozložitelný odpad - jakýkoli odpad, který podléhá aerobnímu nebo anaerobnímu rozkladu, (např. potraviny, odpad ze zeleně, papír) • b) biologickým oclpadem - biologicky rozložitelný odpad ze zahrad a veřejné zeleně, potravinársky a kuchyňský odpad z domácností, restaurací, stravovacích nebo maloobchodních zařízení a srovnatelný odpad ze zařízení potravinářského průmyslu, Rozdělení podle původu: • odpady a zbytky rostlinného a živočišného původu • papír a textil • zelený odpad • dřevo • živočišný odpad • kalyzČOV http://www.enviweb.cz/110294 biologicky rozložitelné komunální odpady(BRKO) • Odpady z údržby obecní zeleně • Biologicky rozložitelné složka směsného komunálního odpadu • Separace sběru na úrovní domácností r bioodpad yy Možnosti nakládání BRKO • Bioplynové stanice, kompostárny, spalovny, skládky • Energetické využití • spalování (spalovny komunálního odpadu) • výroba tuhého alternativního paliva • anaerobní digesce • výroba paliva z biomasy • Materiálové využití • kompost • substrát a mulč - suroviny pro dřevozpracující průmysl • použití kalů na zemědělské půdě • Skládkování BRKO povoleno aleje nežádoucí -produkce metanu! Legislativa o odpadech č. 541/2020 Sq • Komplexní nová odpadová legislativa, nově upravujících problematiku odpadového hospodářství • zvyšuje poplatky za skládkování • mění koncepci zpoplatnění občanů za odpady • povinnosti obcí v podobě každoročním informování občanů o obecním systému a jeho fungování. • Cílem nového zákona je: • zvýšení třídění a recyklace odpadů • odklon od skládkování a s tím související plnění povinných evropských cílů https://www.mzp.cz/cz/legislativa_metodicke_pokyny_odpady https://www.mzp.cz/cz/news_09042019-nova-odpadova-legislativa-recyklace-komunalnich-odpadu-trideni https://www.mzp.cz/cz/navrh_zakona_o_odpadech Nový balíček odpadové legislativy Ministerstva životního prostředí Klíčové prvky legislativy o odpadu patří: 2025 2030 2035 Recyklace komunálního odpadu 55% 60% 65% Recyklace obalových materiálů 65% 70% Míra skládkování komunálního odpadu 10% Recyklace specifických obalových materiálů Papír a karton 85% Železné kovy 80% Hliník 60% Sklo 75% Plast 55% Dřevo 30% Povinnost tříděného sběru je posílena a rozšířena na • nebezpečný domácí odpad (do konce roku 2022), • biologický odpad (do konce roku 2023), • textil (do konce roku 2025) Do roku 2025 se má z domácího odpadu znovu využívat a recyklovat Do roku 2035 skládkovat komunálního odpadu Údaje za rok 2016 EU28 Dánsko Malta Kypr Německo Lucembursko Irsko* Rakousko Nizozemí Francie Finsko Řecko Itálie Spojené království* Portugalsko* Slovinsko** Litva Španělsko Švédsko Belgie Lotyšsko Bulharsko Chorvatsko Madársko Estonsko >55% <10% Recyklováno a kompostováno Odpad končící na skládkách 47% 48% 8% 19% 66% 48% 42% 59% 53% 42% 42% 17% 51% 45% 30% 58% 50% 30% 49% 54% 28% 32% 21% 35% 32% 23% 34% 44% 15% 25% 1% 92% 81% 1% 17% 22% 3% 1% 22% 3% 82% 28% 28% 49% 24% 31% 57% 1% 1% 72% 64% 78% 51% 12% 66% 50% 37% 80% https://www.rnzD.cz/cz/news 42019-nova-odDadova-lppkbĽJ Slovensko 348 recvklace-komunalnir.h-nHpO Česká republika 339 trideni Polsko 307 Rumunsko 261 Realita • úroveň recyklace v roce 2017 je přibližně 38 % = zrecyklovat asi o 900 tisíc tun komunálních odpadů více než nyní! • novela odpadového zákona počítá s nárůstem poplatku za uložení odpadu na skládky • 500 Kč za tunu uloženého komunálního odpadu na 800 Kč v roce 2021, v roce 2023 na 1000 Kč, v roce 2025 na 1500 Kč až na 1850 Kč v roce 2029. Třídit se vyplatí • Podpora třídění v obcích - třídicí sleva. • Třídicí sleva bude vztažena k množství odpadů uložených na skládky za rok a obyvatele. • K odklonu od skládkování by obcím měl pomoci také PAYT = platba poplatku za komunální odpad podle toho, kolik ho občan skutečně vyprodukuje. • Systému PAYT dává nový zákon jasná pravidla, chce tím obce motivovat k jeho zavádění. Konec skládkování využitelných odpadů • Konec skládkování využitelných a recyklovatelných odpadů, posun na rok 2030 • Průmysl bude moci lépe využívat druhotné suroviny https://www.envigroup.cz/novy-odpadovy-zakon-bude-ucinny-od-ledna-2021-rozh snemovna.html https://arnika.org/odpadova-politika-cr https://www.odpadv-online.cz/nova-odpadova-legislativa-ide-dnes-do-vlady/ Trocha statistiky pro ČR z roku 2018 odpad aktivně třídí 73 % Čechů v roce 2001 to bylo jen 48 % obyvatel ČR Každý obyvatel vytřídil průměrně 49 kg odpadu Sběrnými nádobami je pokryto 99 % území ČR Průměrná docházková vzdálenost se nám snížila na 91 metrů, oproti 96 z roku 2016 FAKTA O TOM, CO VYHAZUJEME 487 413 tisíc je průměrná produkce komunálního odpadu za rok 2017 na jedno ho obyvatele ČR. kontejnerů na tříděný odpad je nyni v ČR, •ti* 63 ° 1 kilogramů t odpadu vytřídil loni ^^^ft průměrný Čech ^^^M (nejlepííje Olomoucký kraj, kde vytřídí jeden H je průměrná vidálenost od domu ohyuatel v průměru na soěrné místo tříděného odpadu, 76 kilogramů, nejrtorší n a j edno připadá 1 !41 i d i. je Praha se 46 kilogramy). | 9 W ■ w 91 metrů https://www.samosebouxz/2019/05/26/vysledky-trideni-a-recyklace-odpadu-za-rok-2018/ Kvíz • Společnost EKO-KOM uvádí, že pravidelně třídí odpad 72 % obyvatel České republiky a rovněž kvalita třídění se zlepšuje. • pollev.com/ianavasickov514 Potravinový odpad 1/3 jídla celosvětově nedoputuje na naše talíře = 1.3 billionů tun jídla ročně V EU to činí 88 miliónu tun odpadu = odhadované náklady tak činí 143 bilionů euro Lidé ve vyspělých zemích vyhodí průměrně 95-115 kg jídla na osobu/rok h tt ps ://ec. e u ro pa. e u/f oo d/saf ety/f oo d_wa ste_e n Jaké jsou zdroje potravinového odpadu v Evropě? Přibližně třetina celosvětové produkce potravin přijde nazmar nebo skončí v odpadu. Potravinový odpad znamená také závažnou ztrátu jiných zdrojů, jako je půda, voda. energie a práce. Výroba Vedlejší produkty, jako jsou jatečně upravená těla a kosti při výrobě masa Deformované výrobky Poškozené výrobky Nadvýroba Velkoobchod a maloobchod Zmeny teploty Estetické normy Vadný obal Nadměrné ^ ;i.-_- ul_.y Veřejné stravování Neexistující nabídka různě velkých porcí nebo absence možnosti, aby si zákazníci odnášeli zbytky domů Potíže při odhadu poptávky Nezohletfnění praní zákazníků 14% Domácnosti Nákup příliš velkého množství ^J^^ Nesprávne skladování Nesrozumitelné údaje na etiketě Vyhazování části potravin, napr. slupek jablek nebn chlebových kůrek Příprava příliš velkých porcí Vyhazování zbytků , 25 % Průměrná domácnost vyhodí asi 25 % zakoupených potravin [v hmotnostním vyjádřeni'). V EU každoročně vzniká přibližně 180 kg potravinových odpadů na osobu. Přibližně třetina celosvětové produkce potravin přijde nazmar nebo skončiv odpadu. Zdroje: Přípravná studie Evropské komise o potravinovém odpadu [2010], FAQ Více se dozvíte na: uuiww.eea.europa.eu/waste Vznik našich potravin • přispívá ke globálnímu oteplování více než všechna auta, kamiony, letadla a vlaky dohromady • stojí za spotřebou pitné vody • splachování hnojiv a pesticidů do vodních toků zároveň nejvíce přispívá k jejich znečištění • urychluje ztrátu biodiverzity • důvod intenzivního odpěňování Není hodnota našeho jídla mnohem vyšší než ukazuje naše cenovka? Food waste iceberg 35% 20% 30% 45% Deforestation * Biodiversity loss Eroded land What we dont see Climate change ^ ^ Increased water scarsity / I ILLUbl//WWW.edUebUUIIblUiy.eU/tMI/ lUUUWdbLti/ Recyklace potravinového odpadu Biowaste collection T —~ Not applicable Processing Organic recycling Compost as valuable soil improver Biogas as renewable energy Jak potraviny, které koupíme, sníme či naopak nesníme, ovlivňují životní prostředí? Než sb potraviny dostanou k nám na ta!iř. musí se vyrobit, zpracovat; zabalit, dopravit a distribuovat Kazdy z těchto kroků spotfeowávó zdroje, vytvarť další odpad a způsobuje znečistení a 1 $ © m Vstupy - naivo, krmiva, hnojiva, stroje, využiti pudy. spotřeba vody StdL Zemědělské výroba Zemědělská výroba potravin, vláken a paliv v Evropa vytváří; 90 % 50-80 % emisi čpavku jNH.J které maji množství dusíku ve vodních dopad na kvalitu ovzduší útvarech, který nepříznivé ovlivňuje kvalitu vody a vodní ekosystémy 10°/c O emisi skleníkových plynů (včatne 80 % emisi metanu] přispívajících ke zmene klimatu Global demand for proteins Soy meal Fjsh mea| LTrÄonverze potravinového odpadu do w biomasy larev hmyzu Black soldier fly Hermetia illucens Black soldier fly (BSF) 4th instar Fiveinstars Lifespan: 13 to 18 days Black soldier fly Nutriční profil • protein 35% • tuk 28% • carbohydraty: 20% Short life cycle 14 - 35 days vysoká plodnost dospělci nejsou škůdci nepřenáší nemoci neinvazivní Rychlý vývoj 6000x zvýší svou hmotnost v 15 dnech Živí se širokou škálou zbytků od ovoce, zeleniny až po živočišné zbytky-maso Sniží objem zbytků až o 60-80% Jedna bráněnka během deseti dnů zpracuje lOOOx své váhy. h tt p s://w w w. yo utube.com / wa t c h ? v=zx VX L p j Z4 p I Produkty z larev bráněnek protein (hmyzí moučka) Olej hnojivo Fatty Acid Grams per 100g Whole Dried Larvae Capric(C10:0) 0,49 Laurie (C12:0) 14.50 Tridecanoic (C13:0) 0.01 Myristic (C14:0) 2,92 Myristoleic (C14:1 Cis) 0,13 Peniadecanoic (C15:0) 0.04 Palmitic (C 16:0) 4.28 Palmitelaidic (C16:1 Trans) 0.10 Palmitoleic (C16:1 Cis) 1.13 Heptadecanoic (C17:0) 0.06 10- Heptadecanoic(C17:1) 0,09 Stearic (C18:0) 0,83 Oleic (C18:1 Cis) 4.96 Linofelaidic (C 18:2 Trans) 0.03 Linofeic(C18:2Cis) 4.87 Gamma Linolenic (C18:3 gamma) 0.02 Nonadecanoic (C19:0) 0.02 Alpha Linolenic (C18:3 Alpha) 0,32 Arachidic