E1250 Environmentální případové studie Petr Kukučka, Petra Růžičková petr.kukucka@recetox.muni.cz, petra.ruzickova@recetox.muni.cz Obsah obrázku objekt Popis byl vytvořen automaticky Úvod •cíle předmětu • •struktura/harmonogram • •ukončení 2 Obsah obrázku objekt Popis byl vytvořen automaticky Cíle •případová studie v hodnocení stavu životního prostředí a analýzy rizik •zpráva, prezentace, obhajoba dané studie v rámci ukončení (všichni studenti a vyučující) • • 3 Obsah obrázku objekt Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku interiér, osoba, stůl, žena Popis byl vytvořen automaticky Struktura •pracovní skupiny (3-5 osob) • •zadaná témata (např. přítomnost chemikálie/efektu v nějaké oblasti) • •definice hypotézy – jaká je to látka/efekt? čím je způsobena/zdroj? proč byl efekt/látka v daném místě pravděpodobně pozorován? představuje nebezpečí? lze provést nápravné opatření? • • 4 Obsah obrázku objekt Popis byl vytvořen automaticky Pracovní skupina •rozdělení rolí (dobrovolné) •definice hypotézy •vzorkovací plán •plán analýz •plán QA/QC •výsledky a interpretace dat •report •prezentace + „obhajoba“ • 5 Obsah obrázku objekt Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Harmonogram •rozdělení do skupin, možnost vlastní volby tématu – •finální potvrzení/přidělení tématu – •každá studie má svého konzultanta z řad vyučujících •návrh studie – •samostatná práce studentů – listopad-leden •pravidelné konzultace (v rámci rozvrhu/individuálně) •laboratorní analýzy (blokově – listopad/prosinec) •zpráva – odevzdání – •prezentace výsledků a obhajoba – 6 Obsah obrázku objekt Popis byl vytvořen automaticky Hypotéza •co o dané látce/efektu víme? dohledání z literatury (e-zdroje) •kde se efekt/látka může vyskytovat? •představuje látka/efekt riziko? případně jaké? kdo může být nejvíce zasažen •jaké jsou běžné úrovně efektu/koncentrace v dané složce prostředí? •lze efekt/látku stanovit? metody! • • 7 Obsah obrázku objekt Popis byl vytvořen automaticky Vzorkovací plán •dle hypotézy zvolit matrici pro vzorkování •počty vzorků (vhodné množství) •odběry, uchování do doby analýzy •QA/QC při vzorkování! • • 8 Obsah obrázku objekt Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku kontejner, osoba, brýle, víno Popis byl vytvořen automaticky Analýzy •popis metod •potřebné/požadované vybavení (sklo, chemikálie, standardy, referenční materiál?) •potřebná instrumentace – existence metod? potřebný čas na analýzy •vyhodnocení a interpretace dat • • 9 Obsah obrázku objekt Popis byl vytvořen automaticky Výsledek obrázku pro lc-msms waters Zpráva •definice hypotézy, odkazy na literární zdroje •vzorkovací plán vs. realita •plán analýz vs. realita •QA/QC •výsledky, zhodnocení •riziko? • • 10 Obsah obrázku objekt Popis byl vytvořen automaticky Prezentace - „obhajoba“ •dle zprávy • •obhajoba před ostatními účastníky předmětu a vyučujícími (prostor na dotazy) • • • 11 Obsah obrázku objekt Popis byl vytvořen automaticky Získané dovednosti •Na konci tohoto kurzu bude student schopen: -pracovat v týmu a podílet se na organizaci jeho práce -naplánovat a provést studii pro zhodnocení stavu životního prostředí (vzorkovací plán, zajištění potřebného materiálu pro vzorkování a analýzu, odběry vzorků, chemická nebo toxikologická analýza, opatření pro zajištění kvality dat, interpretace výsledků) -provést zhodnocení stavu životního prostředí -provést analýzu možných rizik plynoucích ze zjištěného stavu -navrhnout případná nápravná opatření -prezentovat výsledky 12 Hodnocení •je založeno na posouzení závěrečné studie učiteli předmětu a na společném hodnocení (peer-review) její prezentace/obhajoby odbornou komisí (složenou z učitelů předmětu a ostatních studentů, kteří si předmět zapsali)​ • •​v tomto semestru - 6 studenti - předmět zakončen ziskem kolokvia a 5 ECTS kreditů • 13 Navržená témata •Zatížení vnitřního prostředí (ovzduší, prach, zpomalovače hoření, organochlorové látky) • •​Emise z dopravy a expozice půdy (polyaromatické uhlovodíky) • 14