STAVBA ROZHLEDNY METODICKÝ LIST PRO UČITELE ANOTACE: Učební úloha je zaměřená na přírodní lokalizační faktory – reliéf, lesní typy a geologie a socioekonomické faktory – zástavba města a památky města. Žáci pracují s digitální mapou a analytickými nástroji ArcGIS Online (vytvořit viditelný povrch, průnik vrstev). Na základě doprovodných otázek jsou vedeni k úvahám o vhodné volbě lokalit pro stavbu nové rozhledny. KLÍČOVÁ SLOVA: lokalizační faktory, geologické podloží, nadmořská výška, reliéf, infrastruktura, přírodní podmínky, využití území, druhová skladba lesů, analytické nástroje ArcGIS Online, GIS TEMATICKÉ ZAMĚŘENÍ: Vzdělávací oblast, vzdělávací okruh (RVP): · Geografické informace, zdroje dat, kartografie a topografie * Životní prostředí · Česká republika Očekávané výstupy/cíle (RVP ZV): žák * organizuje a přiměřeně hodnotí geografické informace a zdroje dat z dostupných kartografických produktů a elaborátů, z grafů, diagramů, statistických a dalších informačních zdrojů · hodnotí na přiměřené úrovni přírodní, hospodářské a kulturní poměry místního regionu, možnosti dalšího rozvoje Cíle výuky: žák · popíše okolí (krajinu) okresního města (Jihočeského) kraje · interpretuje údaje z mapy (geologické, druhové skladby lesa, stínovaného reliéfu, ortofotomapy) · navrhne 3 lokace pro stavbu nové rozhledny a zdůvodní výběr · na základě práce s mapou a nástroji ArcGIS Online odvodí výběr pro nejvhodnější lokalitu Mezipředmětové vztahy: Informační a komunikační technologie: Zpracování a využití informací, vyhledání informací a komunikace` Přírodopis: biologie rostlin, neživá příroda Ročník/věk žáků: 9. ročník ZŠ, 1. ročník SŠ Časová dotace: 3x45 minut (4x45 minut, pokud žáci nemají zkušenost s ArcGIS Online) GI DOVEDNOSTI: Rozvíjené GI dovednosti: čtení, použití, tvorba, výběr a sdílení digitální mapy Technická dovednost: používá pokročilé nástroje pro práci s daty/mapou (např. statistické funkce, analytické nástroje – viditelný rozsah atd.) Mapová dovednost: na základě syntézy dat/map interpretuje jevy, vyvozuje závěry a činí rozhodnutí MATERIÁLNÍ A TECHNICKÉ VYBAVENÍ: Vybavení pro učitele: počítač s připojením k internetu a přístupem na arcgis.com, webový prohlížeč Vybavení pro žáka: počítač s připojením k internetu a přístupem na arcgis.com, webový prohlížeč, pracovní list s otázkami, návod pro žáky Použitý hardware: počítač nebo tablet Použitý software: ArcGIS Online METODICKÉ POKYNY: ORGANIZAČNÍ FORMY A METODY VÝUKY · Brainstorming – úvodní motivace na téma Jihočeský kraj, rozhledny · Práce ve dvojicích – výběr lokalit a spolupráce na analytických otázkách · Skupinová práce – srovnání výběru lokalit a kontrola výsledků · Individualizovaná, diferencovaná výuka s přihlédnutím ke stupni schopností jednotlivých žáků – učitel dopomáhá žákům s jednotlivými kroky v případě problémů · Frontálně-hromadná forma výuky – učitel může předvést postup práce prostřednictvím projektoru či interaktivní tabule, avšak žáci by měli zvládnout práci samostatně podle návodu * Sebereflexe a reflexe úlohy – na závěr ohodnotí hodinu a svoji práci POSTUP (SCÉNÁŘ) 1. VYUČOVACÍ HODINA Motivace (10 min) * Brainstorming + četba úvodního textu – Co ti tato úloha evokuje? Připadá ti to jako reálný problém, který se může řešit na krajském úřadě? * Co se ti vybaví, když se řekne Jihočeský kraj? * Jakou znáš nejbližší rozhlednu? Co můžeš vidět z rozhledny – co bys chtěl vidět z rozhledny? – nejlépe napsat na tabuli * Co by podle tebe dělal úředník, který by takovýto úkol dostal? Zkus popsat jeho postup práce. – zkusit je navést na práci s mapou, GIS * Co je podle tebe GIS? · Proč některé oblasti jsou vidět na zemském povrchu a jiné ne? Zakřivení zemského povrchu, stromy, tvary zemského povrchu Vysvětlení pojmů (5 min) * Vysvětlení pojmů ze slovníčku pojmů. · Více dbát na vysvětlení geobotanické mapy a geologické mapy (viz O tázka 3 a 6) Rozdělení žáků do skupin (5 min) * Rozdělení žáků do dvojic – každá dvojice má na starosti jedno město, pravděpodobně jedno město budou zpracovávat dvě/tři dvojice · Tip: Připravit si rozřazovací kartičky do skupin Seznámení žáků s ArcGIS Online (10 min) * Před začátkem práce s pracovním listem je vhodné žákům ukázat základní funkce v ArcGIS Online, zejména vytvoření nové mapové poznámky, změna stylu, analytické nástroje – na základě předchozí zkušenosti žáků s ArcGIS Online * U žáků se předpokládá základní znalost práce s ArcGIS Online. · Tip: Pokud žáci nemají zkušenost s ArcGIS Online, je vhodné práci rozvrhnout do 3 vyučovacích hodin – více se s nimi zaměřit na využití GIS v praxi, podrobně jim ukazovat i jednoduché kroky (např. vytvoření mapové poznámky). Mají pak více prostoru pro úvahy nad geografickými otázkami. Práce ve dvojicích (20 min) * Žáci za pomoci ArcGIS Online vypracují úkoly z pracovního listu, kde mají uvedený poměrně podrobný návod, jak mají postupovat. Je možnost pracovat pouze s jednou volbou rozhledny, avšak zde je větší riziko, že nebudou splněny vstupní požadavky – výhled na zástavbu města či památky. * Dvojice pracují samostatně. * V této hodině žáci pravděpodobně zvládnou pouze část práce, avšak není nutné mít vše splněno v této hodině. * Je možnost poradit se s ostatními skupinkami, například s tou, která zpracovává stejné město. · Tip: Pokud žáci nemají zkušenosti s ArcGIS Online, je vhodné pracovat s nimi, na dataprojektoru ukazovat postupy, ale nechat jim dostatečný prostor pro samostatné splnění otázek a volbu lokalit. 2. VYUČOVACÍ HODINA Práce ve dvojicích (45 min) · Dvojice pokračují v pracovním listu tam, kde skončily v minulé hodině. 3. VYUČOVACÍ HODINA Práce ve dvojicích (15 min) * Dvojice pokračují v pracovním listu tam, kde skončily v minulé hodině. · Uloží své výsledky (Pracovní listy) do sdílení složky ve školním systému nebo do obsahu ArcGIS Online. Prezentace výsledků, kontrola otázek (20 min) * Žáci mohou výsledky prezentovat pouze vyučujícímu, když bude procházet okolo nich, nebo mohou prezentovat před celou třídou. · Společná kontrola otázek Odevzdání pracovních listů, uložení map (5 min) · Žáci odevzdají mapu a pracovní list, nasdílí do vytvořené skupiny. Závěrečná diskuse (5 min) · Zda se jim tato hodina jevila užitečná, jak se jim to líbilo, debata o úloze (zpětná vazba). Alternativa: Je možné žáky více či méně navádět v tom, jaké faktory ovlivní stavbu hotelu. OČEKÁVANÉ PROBLÉMY: · Žáci neplní úkoly podle zadání, nespolupracují ve dvojici. · Žáci nebudou umět číst v mapě stínovaného reliéfu, nedokáží analyzovat více mapových vrstev naráz. · Žáci zvolí špatné vrstvy pro analýzy. · Žáci určí lokality, kde se vyskytují vysoké stromy. · Problémy technického charakteru. SPRÁVNÉ ODPOVĚDI, NÁVOD PRO UČITELE: PŘED VYUČOVÁNÍM: · Je vhodné, aby si učitel sám vyzkoušel úlohu. · Zvolil si město, které chce, aby žáci probírali (v tomto případě již vytvořený Jihočeský kraj). o Vytvořená webová mapa dostupná pod názvem: JČK Rozhledna (uživatel 436963_muni) pod tímto odkazem: https://arcg.is/1zOrDb. · Pokud zvolí jiný kraj (jiné město), vytvoří na základě libovolné vrstvy využití území (Land Use, Land Cover nebo ortofotomapy) o novou vrstvu zástavba daného města; o následně vytvoří webovou mapu se všemi vrstvami, které jsou potřebné pro úlohu; o pro zkušenější žáky možnost přidat následující část z návodu pro učitele k pracovnímu listu pro žáky. KROK: VYTVOŘENÍ NOVÉ MAPY: 1. Přihlásit se do ArcGIS Online účtu 2. V záhlaví kliknout na Mapa 3. Uložit mapu pomocí Uložit a Uložit jako a. Název mapy: Rozhledna – město b. Klíčová slova: Jihočeský kraj, Třída a Viditelný povrch 4. Kliknout na Přidat →Vyhledávat vrstvy → ArcGIS Online a. Terrain: Elevation Tinted Hillshade b. Přidat do mapy 5. Přidej další vrstvy stejným postupem: a. Geologická mapa 1:50 000 6. Klikni na Přidat → Přidat mapové poznámky a. Vyber Plocha b. Danou zástavbu města „obklikej“. OTÁZKY A ODPOVĚDI: Na internetu najdi a doplň tabulky různé druhy stromů (zejména ty, co se vyskytují v okolí lokalit pro rozhlednu) a výšku těchto stromů. Druh stromu Obvyklá výška (metrů) Borovice lesní 40 Smrk ztepilý 40 Dub letní 30-40 Buk lesní 20-30 Zde je důležité si uvědomit, že pokud se v blízkosti vyskytují vysoké stromy (zejména jehličnaté), mohlo by to znamenat, že nepůjde z rozhledny vůbec vidět. Výška se samozřejmě liší u konkrétních druhů. 3b. Výška umístění pozorovatele (výška pozorovací plochy rozhledny + výška pozorovatele je DOPLŇ) 25 metrů výška pozorovací plochy rozhledny + 1,75 metrů Otázka 1: Jaké požadavky může mít kraj, když chce stavět novou rozhlednu? Co si myslíš, že je důležité při výběru lokality pro stavbu rozhledny? Žáci odpovídají různě, ale předpokládá se, že odpoví: cena, terén, reliéf, zalesnění, geologické podloží, hezký výhled, … Otázka 2: Co znázorňuje mapa stínovaného reliéfu? Co znamenají různé barvy (zelená, žlutá, hnědá)? Jak ti tato mapa pomůže při volbě vhodného místa pro rozhlednu? Znázorňuje tvary zemského povrchu, zelená barva – nížiny, žlutá a hnědá – vysočina. Volba rozhledny nejlépe na vyvýšeném území. Otázka 3: Jaké geologické podloží je podle tebe nevhodné pro stavbu rozhledny? Jakou barvou jsou tyto horniny znázorněny v geologické mapě? Sypké materiály – písky, jíly. V geologické mapě znázorněné světle žlutými odstíny a světle modrými odstíny. Otázka 4: Zdůvodni svůj výběr lokalit pro stavbu rozhledny. Odpověď se různí. Otázka 5: Jak ti pomůže změna podkladové mapy za ortofotomapu k pochopení krajiny okolí města? Co jsi schopný poznat na této mapě? Je zde vidět zalesnění, využití území. Otázka 6: Jaká se v blízkostech rozhleden vyskytuje druhová skladba lesa? Nachází se zde les? Jak vysoké tyto stromy jsou? Odpověď se různí. Otázka 7: Kterou ze dvou lokalit jsi vybral? Zdůvodni svůj výběr. Odpověď se různí. Otázka 8: Popiš pomocí vložených mapových vrstev, jaká je krajina v okolí okresního města. Odpověď se různí. Žáci by měli popsat geologii, vegetaci a reliéf v okolí města, popř. přítomnost zeleně, rybníky, …