Librová Až na dno Blahobytu Šok z ekologie Někam vložit, info o dusíku a fotosyntéze NewScientíst EXPLORE OUR NEWSLETTERS News Pod casts Video Technology Space Physics Health More s Shop Courses Events Tours Jobs m Account Q Search Net-zero living: How your day will look in a carbon-neutral world We fast-forward to 2050 and imagine what an average day will be like when we have slashed our carbon emissions - a picture informed by the latest research, ongoing trials and expert opinion o o © © © o o ENVIRONMENT 1 September 2021 By Arf am Vaughan LATEST VIDEO FREE The worst-case climate scenarios are no longer plausible today Anti-wrinkle patch uses microneedle injections to Hodnotová řešení env. kríze Hodnota = koncepce žádoucího ~ jak hodně co chceme Co je pro vas hodnotou/hodnotne? Start the presentation to see live content. For screen share software, share the entire screen. Get help at pollev.com/app Hodnota = koncepce žádoucího ~ jak hodně co chceme - vytváří zásadní orientaci v životě, určuje naše jednání na základě stálých hodnotových žebříčků (verbální x žité) Budování hodnotových žebříčků - během socializace (výchova) —> zvnitmování hodnot do našeho podvědomí —> cizí vůle hodnotu nezakládá - změna hodnotových žebříčků? - nutná motivace urcuie nase lednani her :e (vvc Na světě existuje tolik hladovějících - změna hodnotových žebříčků? - lidíj že Bůh k nim muže přicházet jen ve formě chleba. Gándhí Potřeba - spojena s hodnotami (vztahuje se ke chtěnému) —► výrazem nedostatku - hodnoty a potřeby tvoří podstatnou složku -_._s^ ■ ■ ■ r / seberealizace \ motivace lidského jednaní / \ - naplnění potřeb —*■ základ šťastného života / uzn^iasebeacta \ - materiální x nemateriálni potřeby / u*,,*™**** \ / bezpečí "^\^ Hodnota WNES.cz I Blog Ltleri 31. letina Ml 7 Manka I PŕimäaH X iDNES.cz Zprávy Kraje Sport KuMura Ekonomika Bydlen' Technel Ona | Revue ^^^V = Další a. Svet kolem ás v Vldeoblogy Lífestyle v> Fotoblogy Ostatní v Blogeŕi Přihlásit se Založit blog Až ekoteroristé vymrou, svět se zazelená Každá doba má svou modu. Svou filozofii. Své společenské trendy. Jenom je ne vždy dokážeme vidět, když v oné době žijeme, a uvědomujeme si je až zpětně. Tak IFeba hnutí hippies Vzniklo v 60 letech, mělo své důsledky v životním stylu cele generace, vkulluře, obléhání, předválečném hnutíaled/ i v polilice Ale ul y další dekádě se postupně vypařilo h i ze zapřísáhlých zkouFenych hippiesákú se poslu pné stávali usedlé matky .i ;>r;ip oiialčli tatíkové od rodin, zatímco přicházelo zase néco jiného, byt ní ne tak výrazného A mně ss zdá, ze i ryní je naš evropsko-americky prostor ovládán podobnými linutími. Jde o genderisiy doktrínu mulukulturalismuľ ekologickú hnutia obecné omezováni svobod. Možná Dyse dalo říct, že jde jen" o noyý politický smér, mně se ale zdá, že opěl |de spíš d pakěsi .hnulí dekády'. Třeba proto, že společnost je dnes sil ne ideologicky rozdelená podobně, jako byvä při jiných podobných módních hnutí: Starí vs. Mladí. Umeitj vs. Manuálne pracující. Intelektuálové řešící nesmrtelnost brouka & údajnou disknminaci žen po kavárnách vs. Živnostníci, kteiíse musí selsakra otáčel A tohle rozděleni lekopíruie Iřeba rozděleni na levici či pravici ani omylem Ale iatimto kdysi hippiesáci byli spiš v opozici vůči establishrnentu, dneska vznikla nezvyklá situace genderovnu lovnosl. multikulhiralismus i ekoleronsmusdres prosazuje- právě establishment vi"c podporovaný mladými. Nevídané io spojení! A tenhle pulitickv e-ítdljl slir-ittnr ie rastu v silné jjciuz ľi vlili ušed eiši starší ueneraci - ^taŕ' Markéta Šichtařová Počat článfců CelWvá Karma Pnj mě r n á čte nos t 306 48.36 13122 uai'=i3 i.i:~:-..; reälelKa SBOIačnjŤ" Nejel h mane-? i f o. eKnnomKa. EpoluaLlorľa něKoh-:a bE eIe c-ll^rú o aktuální ekonomicko-poHr ckě rí^iii? V roce 2016 Vfdala mihu Jak to vidi iichiarová. ineb f* nám ne t til o imigraci, důchodech a nati Seznam rubrik Hodnota - hodnota svobody obecně je považována za jednu z nejvyšších hodnot - lze tedy ospravedlnit „omezení" této svobody v liberální společnosti? Omezit ji „hranicemi" zodpovědnosti? - Liberalismus založený na nezávislosti vs. na obdarování Klíčem k liberalismu založenému na nezávislosti je jedno přesvědčení: jsem majetkem sebe sama. Protože držím vlastnická práva k sobě samému, můžu s tímto majetkem nakládat, jak uznám za vhodné. Můj život je projekt a já jsem jeho tvůrce a nikdo nemá právo mi říkat, jak budovat a užívat jeden jediný život, který mám. V této verzi liberalismu je smyslem života být šťastný - žít život, v němž radosti, jakkoli je definujeme, převažuje nad bolestmi. Když dojdu k závěru, že moje trápení převažují nad radosti a že se to už nikdy nemůže změnit, pak můj život nefunguje správně. Mám právo jej ukončit a stát mi vtom nesmí bránit. Naopak, měl bych mít možnost svůj život ukončit důstojně. Jestliže vyrazíte na cestu s liberalismem založeným na nezávislosti, dojdete k MAID. Existuje však i jiná verze liberalismu. Říkejme jí liberalismus založený na obdarování, Začíná s úplně jiným předpokladem: jsem příjemcem darů. Jsem součástí dlouhé štafety lidstva. Dostal jsem mnoho darů od těch, kteří šli přede mnou, včetně daru života. Nejpodstatnější činností v životě není vyhledávat osobní štěstí. Je jí snaha co nejlépe zužitkovat dary svých předků a předat je dál, vhodně poupravené a vylepšené pro ty, kteří přicházejí po nás. Zastánci liberalismu založeného na obdarování si - stejně jako liberálové přísahající na nezávislost - nadevše cení volby jednotlivce, ale naše volby se dějí v rámci darů, které jsme dostali, a zodpovědnosti vůči ostatním, kterou přinášejí. (Rád bych podotknul, že toto chápání zodpovědnosti drží tento typ liberálů daleko od obou pólů současné americké debaty o potratech, protože se jim příčí jak směr, který dává jednodivci naprostou volnost s odkazem na autonomii jeho těla, tak se jim příčí plošný zákaz, jenž ignoruje individuální okolnosti a nebere v potaz společenskou shodu.) Žijeme jako občané a členové rodin, ne jen jako jednotlivci a držitelé majetku. Máme povinnosti ke svým sousedům stejně jako k těm, kteří přijdou po nás. Mnohé z těchto povinností se mohou stát zdroji těch největších radostí, Zdravá společnost vytváří takové podmínky a schvaluje takové zákony, které nám usnadňují plnit povinnosti spojené s dary. Společnost nemocná schvaluje zákony, které umožňují dary zanedbávat a mrhat jimi. Způsoby života v environmentálni perpektivě Blahobyt - žádoucí stav společnosti vymaněné z hladu a bídy - & Způsoby života v environmentálni perpektivě Blahobyt - žádoucí stav společnosti vymaněné z hladu a bídy - & - po naplnění základních potřeb vznikají potřeby nové, nemateriálni, to však ohrožuje ekonomikou trvalého růstu - blahobyt je konvenčně spojován s vysokou hmotnou životní úrovní - HDP Způsoby života v environmentálni perpektivě Blahobyt - žádoucí stav společnosti vymaněné z hladu a bídy - & - po naplnění základních potřeb vznikají potřeby nové, nemateriálni, to však ohrožuje ekonomikou trvalého růstu - blahobyt je konvenčně spojován s vysokou hmotnou životní úrovní - HDP - pro zabezpečení růstu HDP je třeba spojit uspokojování vyšších (nemateriálních) potřeb s materiální spotřebou - jak? Jak lze spojit uspokojování vyšších (nemateriálních) potřeb s materiální spotřebou? Start the presentation to see live content. For screen share software, share the entire screen. Get help at pollev.com/app Reklama - hnací motor konzumní společnosti - nepřipustit, abychom si mysleli, že už máme vše, co ke spokojenému životu potřebujeme Šok z ekologie, str 33 The advent of the throw-away culture A selected history of disposables in the United States Pia&tic syringe Polyethylene plastic buttle - rst rar-irace p as: c Alcxarder Parkcs.;. Paper shirt front, -collar and cuff; Rubber condom □ na dollar pccket wale h Disposable band-aid I Sanitary napkin Paper Paper cup shopping Aluminum can Latex medical glove Plastic shopping bag Disposable electronics? 1B50 INDUSTRIAL REVOLUTION!: PAPER. STEEL AND RUBBER INDUSTRIES GREAT IMPROVEMENTS CHEAP RAW MATERIALS FIRST DISPOSABLES TARGETING r IE". 1900 1910 1920 WORLD WAR I 1930 1940 DEPRESSION WORLD WAR II I ■■■ I í MG ÍTWEGIES REFINING HIV AIDS [great growth In the use of condoms) MASS USE OF DISPOSABLE PACKAGING MAES USE OF DISPOSABLE TABLEWARE Tangible sanitary or social improvement WOMEN GRADUALLY IN CHARGE OF THE FAMILY BUDGET WOMEN-TARGETED DISPOSABLES SPREAD OF FASHION (CLOTHES. FURNITURE, CARS); DISAPPEARANCE OF THE THRIFT AMD DURABILITY CULTURE {associated wrih wartime) Atrend fuelled two new concerns. rGIENE ■'# Sources: Giles Slade. Méde la freak. Technology sna Obsolescent^ ut America. 20K. Wikipeoia. M" HEALTH CONCERNS { "Setting Mrs. Consume/" \ Christine Frederick. 1929 ■The Waste Makers', Vance Packard. 1960 J \h EVER-SHORTENING LIFESPAN OF ELECTRONICS Tne Consumer Soeie!/', lean Baudrillard. 1970 NEVEŘEJNÉ DÍLO 15440@muni.cz 114.1.2021 rozenými potomky. Pro reklamu nejsou tato spojení zajímavá, neboť její časový obzor je omezen právě jen horizontem pěti či Scsti týdnů Vkus předků ani vkus budoucí generace ji ani v nej-mensím nemůže zajímat. Pokud je jako kulisy reklamního lotu využito napríklad narážky na dlouhou rodinnou tradici výrobků inzerující firmy, je lo míněno spise jen jako analogie a náhražka testu kvality momentálně nabízeného zboží. Reklama obracející se na individuální preference spotřebitelů činí automaticky lidi neuspokojenými tím, co aktuálně mají. Pokud by se jí jejich neuspokojenost nepodařilo vyvolal, nové zboží se prosté neprodá. Je zbytečné vymyslet nákladnou reklamu na veci, které si lidé beztak potřebují koupit. Reklamní Šoty propánmi vesměs výrobky, které by spotřebitelé nekupovali, pokud by byli sp<íkojeni s těmi, které již vlastní. Toto uspokojení nesmí za žádnou cenu po delší dobu vydržet a reklama zná způsoby, jak udržovat hladinu frustrace spotřebitelů na komerční uspokojivé úrovni. Výsledkem je neukojitelná tékavost konzumentů, tedy postoj, který s mentalitou konzervativce nemá naprosto nic společného. Mentalita živená reklamou podporuje věčnou neuspokojenost nikoli snad se sebou samým, nýbrž s tím. co mi nubízejí a co mohu očekávat pokojené rodiny velice naivní a krátkozraké. Při postupující komercionalizaci veškerého života není Júwdu předpokládat, že mezilidské vztahy, včetně těch ne|intimnějších, budou trvale vy- 33 Blahobyt v konvenčním pojetí - neukazuje nespotřební kvality života, (např. zdraví, charakter sociálních vztahů, vzdělání, kulturní úroveň, životní prostředí...) Luxury expenditures Annual Product expenditure Social or Additional annual economic goal investment needed Makeup $18 billion Reproductive health & ... care for all women $7 btihon Christmas presents for $5 billion pets in the US Universal literacy $4 billion Perfumes $15 billion Elimination of hunger & and malnutrition $19 billion Ocean a $14 billion cruises Clean drinkinq «.nL.,.. r it $10 billion water tor all • Ice cream *,, • .„• r 511 bi ion in Europe i Immunizing every child $1.3 billion 2008 Konzum —> konzumní společnost - konzumní společnost - „typ moderní společnosti, v níž jsou rozhodující sociální funkce určovány spotřebou" - potřeba získávání „pozičního zboží" (důkaz společenské pozice - uznání) - vyjadřuje situaci sociálních skupin či státu (stát blahobytu) Konzum —> konzumní společnost - konzumní společnost - „typ moderní společnosti, v níž jsou rozhodující sociální funkce určovány spotřebou" - potřeba získávání „pozičního zboží" (důkaz společenské pozice - uznání) - vyjadřuje situaci sociálních skupin či státu (stát blahobytu) - nadměrný konzum - záliba/nutnost? vlastnění hmotných statků či službách —► typická dynamika nakupování a spotřeby (tvorby odpadů) Až na dno blahobytu" str 39 NEVEREJNE DILO 15440@muni.cz 114.1.2021 KONZĽM UKO AZYL 39 cú je pru organizaci zcela irelevantní, efektivita fungováni celku |e založena pravé na naprosté osobní indiferentnosti. Pocity hlubokc-hn odcizeni, k kre prožívají jcdnollivc. částečky organizovaného soukolí, jsou v této situaci spise pravidlem než výjimkou Naproti tomu osobní soukromý kon/uín umožňuje lidem žit ve světě, kletý ve viem velice pečlivé respektuje práve jejich lidské rozmery. Konzumní zboží vie h o druhu vytváří útulnou skutečnost, která je přesně sila na rozměry zákazníka. Zatímco svět velkých organizaci odrazuje nepřehledností a s ni spojenou cizotou, svél konzumu naopak v každém ohledu respektuje práve (a měřítka, která rovněž konzument pokládá za přirozená Může prolo sloužil jako len nejphrozenějSí útulek ve světě, kléry naopak nemůže zúčastněným nenahaněl hrůzu přcdimenzovanoslí. 1-rornm má nesporně pravdu, když popisuje počínáni nenasytných konzumeimi obklopujících se slále novými a novými věcmi. Má pravdu, kdy/ na příkladu vlastníka nového vozu popisuje podl triumfu, jenž zažívá ten. komu se poštěstilo novy předmět ovládnout. Počíná si však nerealisticky když přesvědčuje čtenáře, aby se povznesli nad marnivé usilováni o to mít, a dali přednost mnohem hlubšímu postoji byt Lidé ncprclcruji pnni z postojů proio, že by byli pouze spatní, hamižní a malicherní Mají k takovému postoji velice dobré důvody, i když si je nemusejí vůbec uvědomovat. Svět. ve kterém je jim dáno žít, je prostě nutí získávat pod kontrolu konzumní statky, chtcjí-li kontrolovat alespoň něco h'konomika i politika moderní společnosti fungují způsobem, který jim dokáže po-skytnout nanejvýš1 jen těkavou iluzi jakékoliv jiné kontroly Rituály konzumního chování jsou rituály bezbranných a zranitelných lidí, kleti se snaží vybudoval z celek přinesených ze supermarketů alespoň jakousi ochranu před světem velkých organizaci a velké politiky, hledícím s obludným a urážlivým nezajmem kamsi skrze a mimo nt Filozofové mohou moralizovat, jak dlouho chtějí. Pokud bude mil svět lidí centralizovanou a megalomanskou podobu nerespektující přirozené lidské rozměry, nemůže nikdo očekávat, že lidé svoji obrannou reakci změní Nechtějí nic jiného, než vymanil se alespoň částečně zpod všudypřítomné kontroly ekonomických a politických mechanismů, a nenalézají přitom jiny prostor než ten, který jim umožňuje jejich miniaiurni svět konzu mu se svými tak lidskými rozměry. Rozměry konzumní společnosti žádoucí: zabezpečení růstu HDP nežádoucí: osobní/společenské - nesoulad mezi tím, co činí lidi šťastné (?) Co činí lidi šťastné? Top Start the presentation to see live content. For screen share software, share the entire screen. Gethelpatpollev.com/app Latest The Atlantic STORIES THEY'LL REMEMBER. A GIFT THEY WON'T FORGET. GIVE THE ATLANTIC IRK FAMILY What Becoming a Parent Really Does to Your Happiness Research has found that having children is terrible for quality of life— but the truth about what parenthood means for happiness is a lot more complicated. By Paul Bloom NOVEMBER 2? 2021 SHARE V Rozměry konzumní společnosti žádoucí: zabezpečení růstu HDP nežádoucí: osobní/společenské - nesoulad mezi tím, co činí lidi šťastné (?) a očekáváním konzumní společnosti (?) CO od nás očekává konzumní společnost? Top Start the presentation to see live content. For screen share software, share the entire screen. Get help at pollev.com/app Rozměry konzumní společnosti žádoucí: zabezpečení růstu HDP nežádoucí: osobní/společenské - nesoulad mezi tím, co činí lidi šťastné (?) a očekáváním konzumní společnosti (?) - nenaplnění vyšších potřeb činících nás šťastné často vede k hledání štěstí v materialistickém světě The Consumer Paradox: Scientists Find that Low Self-Esteem and Materialism Goes Hand in Hand "Advertising has us chasing cars and clothes, working jobs we hate so we can buy shit we don't need." "From the movie Fight Club, based on the novel by ( '] Česká tel€Vlze Zpravodajství Sport ři/ysílání TV program Porady A-Z Pro děii Art =:. Vše o ČT Hypermarket Je trapné ve třiceti zjistit, že zvítězili ti druzí. Tele viznf film na motivy úspešné divadelní liry Viliama Klimáčka (2007). Hrají: D. Svelilík, J. Malá, M. Krobot, B. Vyskočilová, A. Cónová a další. Scénář V. Klimáček. Kamera P. Hoznauer. Režie J. Klimsza hypermarket - „oltář průměrných snů" - nabízí (kromě věcí) jen krátkodobé uspokojení, trvalou spokojenost či pocit životního naplnění nikoliv „kulisový, umělý, naleštěný svět obrovské prodejny a vysněný „ideální" svět hrdinů telenovel s jejich „důležitými" problémy, demonstrovaný na příbězích pěti postav, jež se v prostředí hypermarketu potkají" - nenaplnění vyšších potřeb činících nás šťastné často vede k hypermarket - „oltář průměrných snů" - nabízí (kromě věcí) jen krátkodobé uspokojení; trvalou spokojenost či pocit životního naplnění nikoliv „kulisový, umělý, naleštěný svět obrovské prodejny a vysněný „ideální" svět hrdinů telenovel s jejich „důležitými" problémy demonstrovaný na příbězích pěti postav, jež se v prostředí hypermarketu potkají" environmentálni Alternativní životní způsoby - alternativní k většinové kultuře a životnímu stylu - odlišné hodnoty - hodnoty zpravidla nemateriálni povahy Drobné kroky nebo radikální změna životního způsobu? - způsob vyvolání změny postojů a životního stylu: Jak dosáhnout změny životního stylu? Co je reálnější? Drobné Radikální kroky změna Start the presentation to see live content. For screen share software, share the entire screen. Gethelpatpollev.com/app Jaká opatření pro zamezení environmentálni degradaci jsou potřeba? 0% 0% 0% Drobné změny Radikální opatření Něco mezi Start tlie presentation to see live content, For screen share software, share the entire screen, Gethelpatpollev.com/app Alternativní životní způsoby - alternativní k většinové kultuře a životnímu stylu - odlišné hodnoty - hodnoty zpravidla nemateriálni povahy Drobné kroky nebo radikální změna životního způsobu? - způsob vyvolání změny postojů a životního stylu: I) ne příznaky prohlubující se env. krize —► neorientujeme se na budoucí generace II) nelze stavět na strachu ani prožití env, krize (povodně?) III) ne environmentálni vědomí a informovanost (max. 5 %) Alternativní životní způsoby - alternativní k většinové kultuře a životnímu stylu - odlišné hodnoty - hodnoty zpravidla nemateriálni povahy Drobné kroky nebo radikální změna životního způsobu? - způsob vyvolání změny postojů a životního stylu: I) ne příznaky prohlubující se env. krize —► neorientujeme se na budoucí generace II) nelze stavět na strachu ani prožití env, krize (povodně?) III) ne environmentálni vědomí a informovanost (max. 5 %) - schůdná je cesta drobných kroků —> vnímavost k praktickým návodům ekologických poraden —► env. šetrné prostředky, technologie, recyklace, biopotraviny... - nejschůdnější postup k env. zásadním proměnám lidského života —> rozsáhlé devastace životního prostředí ale vyžaduje t změnu - env. příznivý způsob někdy vnímán jako neradostný a asketický - člověk někdy dochází k závěru, že sám env. krizi nevyřeší Environmentálne uvědomnělv způsob života I) dle domácích technologií - přibývá energ. šetrných spotřebičů (úspora) II) dle spotřebních vzorců - důležitá env. informovanost + ochota měnit spotřební návyky (x tzv. „ekologické plýtvání") - ideační hodnota věcí x užitková hodnota -> souvisí s etickým a politickým pozadím výroby (velkochovy, x biopotr., fair-trade, veget., lokální potraviny...) III) dle spotřeby zboží a služeb -> konzum, x dobrovolná skromnost ha™, u n era \rA A ZELENI mi m mm m Environmentálne uvědomněly způsob života I) dle domácích technologií - přibývá energ. šetrných spotřebičů (úspora) II) dle spotřebních vzorců - důležitá env. informovanost + ochota měnit spotřební návyky (x tzv. „ekologické plýtvání") - ideační hodnota věcí x užitková hodnota —> souvisí s etickým a politickým pozadím výroby (velkochovy, x biopotr., fair-trade, veget., lokální potraviny...) III) dle spotřeby zboží a služeb —► konzum, x dobrovolná skromnost Dobrovolná x záměrná skromnost - dobrovolně skromný - kdo žije ve skromných poměrech vědomě a dobrovolně, na základě svého rozhodnutí, ačkoli by mohl žít jinak (Pestří) - env. příznivé necíleně - až druhotně Environmentálne uvědomněly způsob života I) dle domácích technologií - přibývá energ. šetrných spotřebičů (úspora) II) dle spotřebních vzorců - důležitá env. informovanost + ochota měnit spotřební návyky (x tzv. „ekologické plýtvání") - ideační hodnota věcí x užitková hodnota —> souvisí s etickým a politickým pozadím výroby (velkochovy, x biopotr., fair-trade, veget., lokální potraviny...) III) dle spotřeby zboží a služeb —► konzum, x dobrovolná skromnost Dobrovolná x záměrná skromnost - dobrovolně skromný - kdo žije ve skromných poměrech vědomě a dobrovolně, na základě svého rozhodnutí, ačkoli by mohl žít jinak (Pestří) - env. příznivé necíleně - až druhotně - záměrná skromnost —> lidé vědomě z env. motivů omezují své vzorce i objem spotřeby hmotných statků či služeb, které narušují ŽP (Zelení) - častá je kombinace obou PESlrĚť AZď-ETtí .t m WĚĚM H S Vlažní a váhaví Dobrovolná skromnost x chudoba - chudoba Co je typicke pro zivot v chudobe/bide Start the presentation to see live content. For screen share software, share the entire screen. Get help at pollev.com/app Dobrovolná skromnost x chudoba - chudoba - nízký příjem, malé vlastnictví a spotřeba, pocit deprivace, sociální vyloučení, nízký sociální status, minimální podíl na moci Dobrovolná skromnost x chudoba - chudoba - nízký příjem, malé vlastnictví a spotřeba, pocit deprivace, sociální vyloučení, nízký sociální status, minimální podíl na moci - dobrovolná skromnost - Co je typické pro dobrovolnou skromnost/ dobrovolnou chudobu? Start the presentation to see live content. For screen share software, share the entire screen. Get help at pollev.com/app Dobrovolná skromnost x chudoba - chudoba - nízký příjem, malé vlastnictví a spotřeba, pocit deprivace, sociální vyloučení, nízký sociální status, minimální podíl na moci - dobrovolná skromnost - dobrovolnost, soběstačnost, pestré mezilidské vztahy, aktivní podíl na veřejných věcech (obce...) - idea skromnosti častá v antické filozofii, islámu, křesťanství, judaismu, taoismu, konfucionismu, starověké mytologii i u přírodních národů The essence of voluntary simplicity is living in a way what is outwardly simple and inwardly rich. This way of lie embraces frugality of consumption, a strong sense of environmental urgency, a desire to renirn to living and working environments which are of a more human scale, and an intention to realize our higher human potential—both psychological and spiritual—in community with others. The driving forces behind Voluntary Simplicity By Duane Elgin and Arnold Mitchell The Co-Evolution Quarterly, Summer 1977 II. What is Voluntary Simplicity? „Z toho vidíš, že chudí nejsou tak docela ubozí, jak si myslíme; jsou opravdu blaženější, než si představujeme a než my sami jsme" Karl Gutzkow — dobrovo nost soběstačnost t Skromnost jako součást sociální prestiže statusu - př. holandští lékaři - skromnost a ekologický luxus je prestižní záležitostí, konzumenství odmítáno jako neetické, většinové a vulgární - ek. příznivé chování bohatých je otázkou společenské prestiže, ale i osobních postojů -> orientace mimo materiální hodnoty - společnost už není rozvrstvena do tříd, ale podle životního stylu —> chudší vrstvy se snaží napodobovat bohatší —> nápodoba může být účinnější než ek. výchova —> šíření pod vlivem módy je rychlejší a efektivnější - společenské elity —> vliv na legislativu, politiku i ekonomiku Výběrová náročnost - odlišné pojetí dobrovolné skromnosti - člověk náročný, ale na určité věci —> např. na kvalitu vody, ŽP, veřejnou dopravu, radost ze života - není o askezi, ale o radosti ze života místo z majetku - „zelený konzument" - ekologicky šetrné výrobky atd., ale stále zvýšená spotřeba, až plýtvání:-( stále zvýšená spotřeba, a; Postmaterialismus - změny v hodnotách - Holandsko, SRN, Dánsko x USA a Kanada - přesun od materialistických hodnot (hmotný blahobyt a bezpečí, orientace na ekonomickou prosperitu, dodržování sociál, pořádku) k hodnotám postmaterialistickým (svobodná seberealizace, podíl na správě věcí veřejných, tvorba humánnější společnosti, tvorba ŽP) - změna hodnot probíhá (pomalu) především u mladších generací, které vyrůstaly ve větší ekonomické a spol. jistotě (ne za války) —> ekonomická prosperita přispívá k šíření postmat. hodnot a naopak (ropná krize v 70. let - pokles postmaterialismu) Hlavní dimenze proměn životního způsobu I) Turizmus - tvrdý turizmus: vychází z neklidu moderního člověka někam cestovat, všechno vidět a vše si užít —> rostou náklady na turistiku, dovolené - měký turizmus: výsledek rostoucí ochoty lidí zříci se výhod civilizace ve prospěch přírody a hostitelských zemí, poznání skutečné ciziny Tvrdý turizmus Měkký turizmus masové cestování individuální, rodinné cesty, cesty s malou skupinou přátel málo času dost času rychlé dopravní prostředky přiměřené a pomalé dopravní prostředky daleko blízko pevný program spontánní rozhodnutí podle situace řízení zvenku (cest.kancelář) řízení zevnitř importovaný styl života styl života blízký dané zemi „pamětihodnosti" zážitky pohodlně a pasivně s úsilím a aktivně žádná nebo malá duševní příprava příprava vztahující se k dané zemi bez znalosti domácího jazyka se znalostí domácího jazyka pocit převahy radost z učení se od domácích nákupy přivést dárky hostitelům suvenýry vzpomínky, nové zážitky, kresby pohlednice a prospekty malby zvědavost takt hlasitý tichý II) Proměny mužské a ženské role v env. souvislostech Ekofeminismus - hnutí spojující myšlenky feminismu a ochrany přírody - navazuje na přesvědčení feminismu 18. -19. stol. o ponížení a útlaku žen ze strany mužů, doplněno paralelou útisku přírody -> příroda spolutrpitelkou žen ! _ - ekofeminismus x dominantní a vykořisťující postavení mužů, kteří racionalitou, soutěží, agresivitou a arogancí zavedli svět do ekologické krize - prosazení ženského přístupu - více intuitivní, soucitný, bližší přírodě (?) RESPEKT sloupky I aktuální vydání | blogy | kino | I respekt.cz Vpřed a vzhůru 8.3.2015 | aktualizace: 10. 3.2015 09:29 Dívky předhánějí chlapce na nižších školách i na univerzitách a jejich náskok se zvětšuje Článek 25 let? RESPEKT I respektstore | e-prodJ J The Economist The Economist Všechno to souvisí s jejich mozky a těly a chemikáliemi," říká sir Anthony Seldon; ředitel Wellington College, drahé internátní školy v anglickém Berkshire „Kluci si myslí, že není cool soutěžit že není cool být chytrý," dodává Ivan Yip, ředitel newyorské Bronx Leadership Academy Studium na první škole stojí 25 tisíc liber ročně a je tam potápěčský klub. Ta druhá poskytuje většině žáků z chudých rodin dotované obědy, čtvrtina dětí mé zvláštní potřeby. Obě školy se však potýkají se - prosazení - více intuitivní, soucitný, bližší přírodě Nová maskulinita - od 60. let postupná proměna mužství - nové pojetí muže -> spojení mužské fyzické síly, pevného postoje, rozhodnosti s ženskou schopností altruismu, trpělivosti a lásky —> využívá takové chování ve vztazích k ostatním lidem i přírodě - „soucitná autorita"—► silný a odvážný muž schopný soucitu III) Novy pohled na jídlo a vaření Veqetariánství - motivace: zdravotní (omezení tuků, cukrů, nebezpečí) ekologická - 2ha půdy uživí 1 mäsožravce, 14 vegetariánů, 50 veganů etická - spiritualizace lidského bytí —> odmítnutí velkochovů, uvědomělé zmenšování ek. stopy - počet vegetariánů vzrůstá: ČR (2020): cca 4 % —►jedna z nejdynamičtějších změn v životním stylu - vegetariánství výsadou bohatších - v rozvojových zemích roste konzumace masa II) Novy pohled na jídlo a vaření Veqetariánství - motivace: zdravotní (omezení tuků, cukrů, nebezpečí) ekologická - 2ha půdy uživí 1 mäsožravce, 14 vegetariánů, 50 veganů etická - spiritualizace lidského bytí —> odmítnutí velkochovů, uvědomělé zmenšování ek. stopy - počet vegetariánů vzrůstá: ČR (2013): cca 2 % —►jedna z nejdynamičtějších změn v životním stylu - vegetariánství výsadou bohatších - v rozvojových zemích roste konzumace masa Vegetariáni: rostoucí menšina na Západě, významná síla v Indii 2014 Lidé označující se za vegetariány nebo vegany, v procentech populace USA EU Česko Indie muži 7 ženy ■■■■ vegetariáni muži a ženy ■ vegani 2-10 muži a ženy, odhad (fí z co t/í > < muzi a zeny muzi a zeny Miliony vegetariánů USA EU Indie 15 10-50 375 Your choice for a healthy planet Most adults in the UK eat 110 grams of meat a day, making them high meat eaters. The carbon footprint of their diet is more than twice that of a vegan 2018 Annual emissions of a 2000 kcal/day diet (kg C02equivalent) High-meat 2626 A medium meat eater who decides to go vegan would cut their diet's carbon footprint by an extra 50 percent compared with going vegetarian Medium meat eater going vegetarian Medium meat eater going vegan Carbon savings 664 kg C02e 1000 Alternatively, you could just choose nottotakethat holiday in Majorca thissummer 490 kg C02e 890 ^» London - Majorca - London economy seat London - New York - London economy seat Average UK family car per year (7800 miles) 2300 rHigh meat >100g/day *Medium meat = 50-99g/day *Lowmeat < 50g/day □01:10.1007/510584-014-1169-1 NEWS FEATURE | 01 December 2021 What humanity should eat to stay healthy and save the planet WhalweeaLneedsLobenulriLLOusanJsusljinabie.Resejrchersareiryingtuii^ureoutwhalthal looks like liround the world. Gavathri Vaidvanathan w) (f■) (■ Vegetables 300g A commission of food researchers devised a 'planetary health' diet — meant to be nutritious and sustainable — and compared its composition with the average diets in different regions. Further studies showed that, in many regions, following the proposed diet would starchy be prohibitively vegetables expensive. 50g By Kerri Smith Design by Jasiek Krzysztofiak Animal protein S4g Whole grains 232g Fruits 200g Plant protein 125g Planetary health diet grams per day 502332 Klíčové pro dosažení UR Rozhodnutí a dlouhodobá vůle = nutné změnit hodnotové žebříčky - obtížné a zdlouhavé, ale reálné Klíčové pro dosažení UR Rozhodnutí a dlouhodobá vůle = nutné změnit hodnotové žebříčky - obtížné a zdlouhavé, ale reálné Příklady úspěchů - zrušení otroctví - omezení kouření - recyklace - vztahy mezi Francií a Německem - atd.