Historie konceptu TUR a souvislosti Možné reakce na globální výzvy 1) Ignorace či bagatelizace problémů - zaujetí stanoviska, že situace (klimatická změna, chudoba, úbytek biodiverzity atd.) není hodna znepokojování - to vede k nečinnosti a životu v zaběhnutých zvycích http: //vii py, nati icrafjhj Možné reakce na globální výzvy 1) Ignorace či bagatelizace problémů - zaujetí stanoviska, že situace (klimatická změna, chudoba, úbytek biodiverzity atd.) není hodna znepokojování - to vede k nečinnosti a životu v zaběhnutých zvycích - to však skutečné problémy nevyřeší, dále se vyhrocují a tím stávají stále hůře řešitelnými http: //vii py, nati icrafjhj 2) Uznání vážnosti problému, ale neřešení - obáváme se katastrofy, ale nevěříme, že bychom sami mohli něco změnit - zůstáváme pasivní v obavě, co přijde, a doufáme, že „se to nějak vyresi 2) Uznání vážnosti problému, ale neřešení - obáváme se katastrofy, ale nevěříme, že bychom sami mohli něco změnit - zůstáváme pasivní v obavě, co přijde, a doufáme, že „se to nějak vyresi - případně přístup „po nás potopa" - urvat, co se ještě dá 2) Uznání vážnosti problému, ale neřešení - obáváme se katastrofy, ale nevěříme, že bychom sami mohli něco změnit - zůstáváme pasivní v obavě, co přijde, a doufáme, že „se to nějak vyresi - případně přístup „po nás potopa" - urvat, co se ještě dá „Odkládáním se jednoduché problémy stávají složitými, a složité neřešitelnými" maršál Ferdinand Foch Mesopotamia/Sumer Around 7000 BC, people in this region (now, largely, Iraq) began to modify the natural environment. Lacking adequate rainfall, land had to be irrigated for cul-Saiinization and water- tivation, and the demand for food increased as the population grew. The irri-iogging of Sumer's gated land became salinized and waterlogged. Records noting "the earth agroecosystem turned white" with salt date back to 2000 BC. By 1800 BC, the agricultural sys- tem—the foundation of Sumerian civilization—collapsed. Mayan Empire Soil erosion, foss of agroecosystem viability, and water siitation in Central America Mayans lived in what are now parts of Mexico, Guatemala, Belize, and Honduras. The agriculture techniques they used were creative and intensive— clearing hillsides of jungle, terracing fields to contain soil erosion, draining swamps by digging ditches and using the soil from the ditches to form raised fields. Eventually too much was demanded of this system, Soil erosion reduced crop yields, and higher levels of silt in rivers damaged the raised fields. Decreased food production and competition for the remaining resources may have led to that civilization's demise. Mesopotamia/Sumer Saiinization and water logging of Stimer's agroecosystem Around 7000 BC, people in this region (now, largely, Iraq) began to modify the natural environment. Lacking adequate rainfall, land had to be irrigated for cultivation, and the demand for food increased as the population grew. The irrigated land became salinized and waterlogged. Records noting uthe earth turned white" with salt date back to 2000 BC. By 1800 BC, the agricultural system—the foundation of Sumerian civilization—collapsed. Mayan Empire Soil erosion, foss of agroecosystem viability, and water siitation in Central America Mayans lived in what are now parts of Mexico, Guatemala, Belize, and Honduras. The agriculture techniques they used were creative and intensive— clearing hillsides of jungle, terracing fields to contain soil erosion, draining swamps by digging ditches and using the soil from the ditches to form raised fields. Eventually too much was demanded of this system, Soil erosion reduced crop yields, and higher levels of silt in rivers damaged the raised fields. Decreased food production and competition for the remaining resources may have led to that civilization's demise. Roman Empire Desertification and toss of agroecosystem viability in North Africa The challenge of providing food for the population of Rome and its large standing armies plagued the empire. The North African provinces, once highly productive granaries, gradually became degraded as Roman demands for grain pushed cultivation onto marginal lands, prone to erosion. Scrub vegetation spread and some intensively cultivated areas became desertified. The irrigation systems the Romans used depended on watersheds that have since been deforested, and now yield less runoff, reducing the chance of restoring productivity. H0O-16D0 Canary Islands Human and natural resource expfoftation, degradation and extinctions in many regions Originally from North Africa, the Guanches were £5 people who inhabited the Canary Islands for more than 1,000 years before the Spanish arrived in the 1400s.The Spanish enslaved the Guanches, cleared the forests, and built sugar cane plantations. By 1600 the Guanches were dead, victims of Eurasian diseases and plantation conditions. As in the Canary Islands, regions in the Americas, Africa, and Asia where people were forced to grow and export cash crops such as sugar, tobacco, cotton, rubher, bananas, or palm oil, continue to suffer from deforestation, soil damage, biodiversity losses, and economic dependency instituted during colonization. 1800 North America Conversion, toss of habitat, and unrestrained kiiting of wildlife in North America As land was cleared for settlement ar,d cultivation around the world, animal habitats of almost every kind were reduced; animals were killed for food, hides, or recreation as commerce spreads In North America, herds of bison, totaling perhaps as many as 50 million, were hunted to near extinction by the end of the 19th century. Aquatic as well as terrestrial spec ies became targets of exploitation and extinction. In the 19th century, whales were killed in large numbers to support industrializing economies in need of whale oil in great quantity, mainly for lighting and lubricants. On the northwest coast of North America, whale populations were on the verge of extinction by the 20th century. 1900 United States The Great Plains of the United States and Canada were ploughed in the late and Canada 19th and early 20th centuries and planted with new forms of drought-resistant wheat Once the protective original grass cover was destroyed, drought in the . So*/ erosion and toss 1930s enabled high, persistent wind storms to blow away much of the dry soil. Jp^j of biodiversity m the Soil conservation methods were subsequently introduced such that when wind United States and erosion again affected the area in the 1950s and in the 1970s, the consequences Canada were less severe. i rl 3) Uznání vážnosti problému a snaha aktivně ho řešit - vyvinutí snahy nepříznivé trendy změnit, abychom se vyhnuli předpovídaným důsledkům či je zmírnili - vize udržitelného rozvoje je takovou snahou, která nám přes určité nedokonalosti dává nějakou naději 3) Uznání vážnosti problému a snaha aktivně ho řešit - vyvinutí snahy nepříznivé trendy změnit, abychom se vyhnuli předpovídaným důsledkům čije zmírnili - vize udržitelného rozvoje je takovou snahou, která nám i přes určité nedokonalosti dává nějakou naději - nejsme ani tak odpovědni I / \ za výsledek, jako za vyvinuté úsilí! Kdy a kde byla první písemná zmínka o "udržitelném rozvoji" (transgenerační rozvojová perspektiva)? Top Start the presentation to see live content, For screen share software, share the entire screen, Get help at pollev.com/app Udržitelný rozvoj - před 1987 Velký zákon irokézů (první polovina 18. století) „Ve všech svých úvahách musíme brát ohled na následky našich rozhodnutí na následujících sedm generací." _ The Constitution of the Iroquois Nations In all of your deliberations in the Confederate Council, in your efforts at law making, in all your official acts, self interest shall be cast into oblivion. Cast not over your shoulder behind you the warnings of the nephews and nieces should they chide you for any error or wrong you may do, but return to the way of the Great Law which is just and right. Look and listen for the welfare of the whole people and have always in view not only the present but also the coming generations, even those whose faces are yet beneath the surface of the ground — the unborn of the future Nation." před 1960 Ochrana přírody v ČR - stěžejní vliv na pozdější přehodnocení rozvojové strategie - dosavadní rozvojová strategie - vymanit se ze života v bídě 12-14. stol - první nařízení k ochraně lesů a zvěře, ryb 1350 - Maiestas Carolina - část o správě lesů (neúspěšné) před 1960 Ochrana přírody v ČR - stěžejní vliv na pozdější přehodnocení rozvojové strategie - dosavadní rozvojová strategie - vymanit se ze života v bídě 12-14, stol - první nařízení k ochraně lesů a zvěře, ryb 1350 - Maiestas Carolina - část o správě lesů (neúspěšné) kterúž by věcí z tú dvú zhřešil, konec mrzký svému životu vzal ,.. (50) Lesuov našich divné cizím i také krásné shromážděme netoliko bychom je chtěli rozptýliti, ale také snažnú stráží ode všeho rúbanie, leč bychom co komu zvláště dopustili, zachovati mienime a neposkvrněné věčně je jmieti chtiec, prikazujem, aby žádný hajný náš, ani lovčí, ani která jiná osoba žádnu věcí nesměl jich rubati, ani kterého dřeva z těch lesuov vyvěstí, ani utratiti, neb prodati, leč toliko súš anebo což by větrem padlo . ♦ - (64) Všelikého měštěnína dědictvie svobodné, neplatné ani k městu prime- před 1960 Ochrana přírody v ČR - stěžejní vliv na pozdější přehodnocení rozvojové strategie - dosavadní rozvojová strategie - vymanit se ze života v bídě 12-14, stol - první nařízení k ochraně lesů a zvěře, ryb 1350 - Maiestas Carolina - část o správě lesů (neúspěšné) 1838 - Žofínský prales chráněné území (Buquoy) 1858 - Boubínský prales (Schwarzenberg) Jaké byly primární důvody ochrany pralesů? Top Start the presentation to see live content, For screen share software, share the entire screen, Get help at pollev.com/app před 1960 Ochrana přírody v ČR - stěžejní vliv na pozdější přehodnocení rozvojové strategie - dosavadní rozvojová strategie - vymanit se ze života v bídě 12-14, stol - první nařízení k ochraně lesů a zvěře, ryb 1350 - Maiestas Carolina - část o správě lesů (neúspěšné) 1838 - Žofínský prales chráněné území (Buquoy) 1858 - Boubínský prales (Schwarzenberg) 19- stol - nástup romantizmu - estetické, historické a duchovní pohnutky k ochraně ZP 1933-1938 - vyhlášeno celkem 142 přírodních rezervací Před 1960 (ve světě) - v návaznosti na ochranářské snahy typu zakládání rezervací zvyšován také hlas v následujících oblastech: - zlepšit systém hospodaření za účelem zachování biodiverzity - řešit všechny formy znečišťování vody, půdy, vzduchu - kritická diskuze nad využíváním vody v zemědělství - dále budována občanská společnost za účelem řešení tohoto, Před 1960 (ve světě) - v návaznosti na ochranářské snahy typu zakládání rezervací zvyšován také hlas v následujících oblastech: - zlepšit systém hospodaření za účelem zachování biodiverzity - řešit všechny formy znečišťování vody, půdy, vzduchu - kritická diskuze nad využíváním vody v zemědělství - dále budována občanská společnost za účelem řešení tohoto, neboť stávající předpisy se ukazovaly jako nedostatečné - snahou byla nejen ochrana zdraví a ŽP, ale také zachování výnosů (v zemědělství, lesnictví, atd.) Roku 1962 se zrodilo "moderní environmentalistické hnutí". Proč? Start the presentation to see live content, For screen share software, share the entire screen, Get help at pollev.com/app 1960 ■ 1972 Nástup moderního environmentalistického hnutí - stěžejní vliv na přehodnocení rozvojové strategie - dosavadní rozvojová strategie - vymanit se ze života v bídě Environmental Milestones A Worldwacch Institute timeline tracing key moments in the sustainability movement from the 1960s to 2004. POLLUTION The Torrey Canyon oil tanker runs aground and spills 117,000 Ions of oil into the North Sea near Cornwall in the United Kingdom. The massive local pollution help; prompt legal changes to make ship owners liable for all spills. 3/18/67 (More Info) 19 60 1961 1963 1964 1965 1966 TOXICS Marine biologist Rachel Carson publishes Siient Spring, calling attention to the threat of toxic chemicals to people and the environment 6/B2 (More Info) GOVERNANCE Experts from around the world meet for the first time at the UN Biosphere Conference in Paris, France, to discuss global environmental problems, including pollution, resource loss, and wetlands destruction. 9/15/68 (More Info) POPULATION 3aul Ehrlich publishes The Population Bomb, describing the ecological threats of a rapidly growing human population. 1968 (More Info) Millions of people gather in the United States for the first Earth Day to protest environmental abuses, sparking the creation of landmark environmental laws including ths Endangered Species Act and the Safe Drinking Water Act. 4/22/70 (More Info) 1970 GOVERNANCE 2,200 scientists, gathered for a conference in Menton, France, present a message to the UN stressing the need for collective international action in finding solutions to the "problems of pollution, hunger, overpopulation, and war" 7/71 (More Info) POLLUTION Researchers report that three-quarters of the acid rain falling ir Sweden is caused by pollution originating in other countries 1972 (More Info] CONSUMPTION The Club of Rome, a group of economists, scientists, and business leaders from 25 countries, publishes The Limits to Growth, which predicts that the Earth's limits will be reached in 100 years at current rates of population growth, resource depletion, and pollution generation 1972 (More Info) State of the World 1WÚ Limity růstu - jaké jsou limity Země??? 1968 - Římský klub (Club of Rome) - skupina intelektuálů zabývající se globálními problémy 1972 - Limits to growth (Meadows et al.) • limity Země v perspektivě exp. růstu • World3 - zpětnovazebný model • proměnné: populace, industrializace, potraviny znečištění, spotřeba zdrojů 2002 - Limits to growth - 30 year update • doplnění a zpřesnění modelu dle aktuálních dat Ind Jit ó il output _ Poj aul dt ion A,>É..M....„..1I1( Food ,, , 1——----1 Pollution --1 -1 21M a THE LIMITS TO GROWTH j. PlklcJCí 11, Meadows lírnnisl- Msadrwa ''V-^MT li.in-iLT!- i:'i.inr. V1-'. BťLrcii: 'JI w Limits 0^ L 1 111 J LS LU Growth IloriílU M cul™ t • Jorgen RnnJcn ■ Prnnu MfjJm Model WORLD3 - predikce vývoje proměnných Scénář 1 - bez změny vývoje společnosti (Business-as-usua\) State of the World >* i * j » Population i / ■ J* .ir""!, 4 f Č" <\f / ^ Industrial L -»Output \ * \ » V 1 ^__ \ i \ t V * —-—"~*!^ _...... _ .. - -™ — w Pollution Food 1900 20 Human Welfare and Footprint )Ü 2100 H iman welfare tne /' / / / \ \ ^ \ X--r-^fc- / \ / s é \ \ L \ r s'* rlurri / in ecology fod > brint 1900 u ]0 2100 Scénář 2 - se změnou vývoje směrem k udržitelné společnosti State of the Woríd i Industrial output -'*r'. _ * . 11 q ' ČČ*^......J- ir' *•....... Food Porj:. st on >ř* ■---"---- "'T, Pollution -— ....... 1900 Human Welfare and Footprint 2d 2100 Human welfare index Human ecologi :al footprint 1900 )0 0 21 DO Novinky.cz Hlavní stránka » Zahraniční Podrubriky: Evropa Blízký a Střední východ Amerike Lidstvo míří ke kolapsu v roce 203O, potvrzuje se dávná studie Nová studie potvrzuje temnou předpověď nazvanou Limity růstu, kterou před 40 lety vydal Římský klub. Podle ní lidstvo směřuje k hluboké krizi kolem roku 2030. Australský přírodovědec Graham Turner modely vytvořené odborníky v roce 1972 podrobil analýze a tvrdí, že dosavadní vývoj je potvrzuje. Ovšem i jeho tvrzení bude možné ověřit až v příštím desetiletí. Neobnoviteltié zdroje surovin Historický trend Předpověď 1972 Průběh 1970-200 _i_ 2030 po ekonomickém kůlůpau íaíírtá k tesat počet lidí pátek 6. dubna 2012, 18:52 • ----» ...ve * * * .--"Globálni »_ -Z znečištění • 1SOO t9SO 1S*70 ZD DO 2050 2100 Skutečnost x předpovědi modelu WORLD3 Graham Turner (Global Environmental Change) 2008 A comparison of the Limits to Growth with 30 year reality, 2008 „ The analysis shows that 30 years of historical data compares favorably with key features of a business-as-usual scenario../' 1.0 0.9 0.8 0.7 0.6 0.5 Population Limits to Growth history HD-Stabilized World ^^Comprehensive Tech'y ^>*$tandard Run -o-LtG history -•-Observed data 1.0 0.9 0.8 0.7 0.6 0.5 0.4 0.3 0.2 0.1 J< I -ood per cap Limits to Growth history -O-Stabilized World ^^Comprehensive Tech'y ^^Standard Run ^^LtG history Observed data Limits to Growth history ■ibcu Non-renewable vT^^QrA. resources -O-Stabilized World —^-Comprehensive Tech'y —©-Standard Run -o-LtG history -•-Observed data 1900 1920 1940 1960 1980 2000 2020 2040 20S0 2080 211 1900 1920 1940 1960 1980 2000 2020 2040 2060 2080 1900 1920 1940 1960 1980 2000 2020 2040 2060 2080 2100 1972-Stockholm k Srn Í Konference OSN o životním prostředí člověka ^ United Nations Conference on the Human Environment - první reakce světové politiky na globální znečišťování ŽP - určení globálních env. problémů ohrožujících existenci člověka na Zemi: 1) produkce nebezpečných odpadů plynných, tekutých nebo tuhých přesahující únosnou miru bezprostredne ohrozuje lidské zdraví i prírodu. 2) rizika narušením životodarných planetárních systémů, jako jsou hydrologický cyklus, 03 vrstva a klimatický systém atmosféry a oceánu. 3) ohrození nadmerným a príliš rychlým čerpaním a užívaním obnovitelných i neobnovitelných zdrojů 4) redukce biologického bohatství planety - genetické základny jednotlivých druhů rostlin a živočichů, počtu druhů i rozmanitosti ekosystémů 1972-Stockholm - přítomni reprezentanti 113 zemí, 19 mezivládních agentur a více než 250 nevládních organizací - celkem >1200 delegátů - Stockholmská konference vyzvala k okamžitým akcím na ochranu ŽP v jednotlivých státech i mezinárodním měřítku - následovalo zakládání ministerstev ŽP a podobných úřadů - založen United Nations Environment Programme - UNEP 1972-Stockholm 1972-Stockholm - poukázáno na veliký rozpor v pohledu na věc rozvinutých zemí, a zemí rozvojových: 53 Poverty is the worst form of pollution'1Indira Gandhi pokud lidé řeší existenciální otázky, pak starost o ŽP jde mimo důležité je přežít tady a teď starost o kvalitní ŽP, zachování biodiverzity atd. je výsadou především bohatých států, které problém chudoby už neřeší investice do silnic, přehrad zavlažování, atd. V roce 1972 se udála ještě třetí důležitá událost (z pohledu udržitelného rozvoje) - jaká? Top Start the presentation to see live content, For screen share software, share the entire screen, Get help at pollev.com/app 7.12.1972 Apollo 17 7.12.1972 Apollo 17 1973 1973 Ropná krize - v 70. letech OPEC prudce zvyšuje ceny ropy - př. cena za barel ropy z Abu Dhabi - 2,54$ (1972) x 36,56$ (1981) - razantní zvyšování cen a omezení dodávek v důsledku podpory Záp. zemí Izraeli v Arabsko-lzraelském konfliktu - důsledek - fronty u benzínových stanic, vzrůst paniky mezi investory, obchodní recese a nekontrolovatelná inflace - USA těžce postihnuty, —► v roce 1977 70 % importu ropy ze zemí OPEC - přehodnocení energetické náročnosti - investice do energetických úspor - zvyšování efektivnosti výrob - investice do R&D obnovitelných zdrojů 1600 1890 1920 1950 1980 1200 CM 0) c o (jy al z 800 400 1981 • 1982* /* 1980 1974/*1976 1975/' '1973 •1972 .1979 '1978 1977 99.27 + 0.02 (fuel) (-9.35) (71.59) 2 = 0.98 5 10 Fuel energy (1015 kcal) —i— 15 —I 20 Fig. 1. (a) Annual rate of change in fuel use and real GNP in the United States from 1890 to 1982 (55,56). Fuel use includes fossil fuels, nuclear, and hydropower. (b) Fuel use and real GNP per year, (c) Results of linear regression model between fuel use and real GNP in the United States from 1890 to 1982. The numbers in parentheses are /-statistics. Hydro and nuclear power converted to thermal units based on prevailing heat rates at fossil steam electric plants (55, 56). Year 1983 - World Commission on Environment and Development (WCED) - založeno z rozhodnutí OSN na základě uvědomění si, že člověk stále významněji zhoršuje životní prostředí a likviduje zdroje - cíl této vědecké komise: „najít cesty, jak uvést celosvětový rozvoj na cestu udržitelnou do 21. století" 1983 - World Commission on Environment and Development (WCED) - založeno z rozhodnutí OSN na základě uvědomění si, že člověk stále významněji zhoršuje životní - cíl této vědecké komise: „najít cesty, jak uvést celosvětový rozvoj na cestu udržitelnou do 21. století" - hledání cíle bylo vedeno norskou premiérkou Gro Harlem Brundtlandovou („Brundtland commission") prostředí a likviduje zdroje ' ří rr Brundtland commision -1987 - výsledek: 1987 - publikace „Our common future" - přelomový dokument v ochraně ŽP - definována zde koncepce (T)UR OUR COMMON FUTURE THE WORLD COMMISSION ON ENVIRONMENT AND DEVELOPMENT Jak zní definice UR? Start the presentation to see live content, For screen share software, share the entire screen, Get help at pollev.com/app Brundtland commision -1987 výsledek: 1987 - publikace „Our common future" - přelomový dokument v ochraně ŽP - definována zde koncepce (T)UR OUR COMMON FUTURE THE WORLD COMMISSION ON ENVIRONMENT AND DEVELOPMENT „Trvale udržitelný rozvoj je takový rozvoj, který uspokojuje potřeby přítomnosti, aniž by oslaboval možnosti budoucích generací naplňovat jejich vlastní potřeby." Brundtland commision -1987 výsledek: 1987 - publikace „Our common future" - přelomový dokument v ochraně ŽP - definována zde koncepce (T)UR OUR COMMON FUTURE ON ENVIRONMENT AND DEVELOPMENT „Trvale udržitelný rozvoj je takový rozvoj, který uspokojuje potřeby přítomnosti, aniž by oslaboval možnosti budoucích generací naplňovat jejich vlastní potřeby " Zahrnuje dva klíčové pojmy: - pojem „potřeb", rozumí se zejména potřeb lidské společnosti, potřeb světové chudiny, které by měly mít nejvyšší prioritu; - pojem omezených možností působit na schopnost prostředí uspokojovat současné i budoucí potřeby, zejména možností daných stavem vědy, techniky a sociální organizace. 1992-Rio de Janeiro Jw^ United Nations Conference on Environment and Development (UNCED) - The Earth Summit - zástupci 172 zemí (108 prezidentů/premiérů), 2400 zástupců NGO - paralelní NGO Global fórum - 17 000 účastníků - OSN hledalo cestu jak podpořit přehodnocení ekonomického rozvoje jednotlivých států a zastavit destrukci neobnovitelných zdrojů ^^^^^^^^^^^^^^^^^^ znečišťování planety T Ii t 9 2 Global Forum 1992-Rio de Janeiro -vlády uznaly nutnost usměrnění národních a mezinárodních plánů tak, aby všechna ekonomická rozhodnutí brala v potaz všechny environmentálni důsledky -vyjádření podpory OSN vládám v následujících oblastech: •vzorce výroby - přehodnocení produkce toxických látek jako olova v benzínu a jedovatých odpadů •alternativní zdroje energie jako náhrada fosilních paliv jež jsou spojeny s rozvojem klimatických změn •systém hromadné dopravy jako metody snížení emisí z dopravy přetížení měst a zdravotních problémů ze smogu •řešení znepokojujícího nárůstu nedostatku vody 1992-Rio de Janeiro - přijato 5 významných dokumentů: - Deklarace z Ria - Agenda 21 - Konvence o biodiverzitě - Rámcová úmluva o klimatických změnách - Lesnické principy - založena „Komise OSN pro udržitelný rozvoj" - poselství summitu: „dosažení nezbytných změn nepřinese nic menšího než změna našich postojů a chování" - kritika: viz J. Keller: Až na dno blahobytu, s.127 Které z těchto dokumentů jsou právně závazné? Start the presentation to see live content, For screen share software, share the entire screen, Get help at pollev.com/app 1992-Rio de Janeiro - přijato 5 významných dokumentů: - Deklarace z Ria - Agenda 21 - Konvence o biodiverzitě - Rámcová úmluva o klimatických změnách - Lesnické principy - založena „Komise OSN pro udržitelný rozvoj" - poselství summitu: „dosažení nezbytných změn nepřinese nic menšího než změna našich postojů a chování" - kritika: viz J. Keller: Až na dno blahobytu, s.127 1992 - Komise OSN pro udržitelný rozvoj The United Nations Commission on Sustainable Development (CSD) - funguje jako orgán pro sledování naplňování Agendy 21 a Deklarace z Ria - schází se každé 2 roky v New Yorku - podporuje činnosti v oblasti inovací prostřednictvím ..Partnerships Fair", Výukového centra a různých diskuzí - podporuje dialogy mezi ministry vzájemně, a mezi ministry a „Hlavními skupinám ľ Jaké jsou hlavní skupiny obyvatel (9), které" musí být zapojené do dialogu o rozvoji? Top Start the presentation to see live content, For screen share software, share the entire screen, Get help at pollev.com/app 1992 - Komise OSN pro udržitelný rozvoj The United Nations Commission on Sustainable Development (CSD) - funguje jako orgán pro sledování naplňování Agendy 21 a Deklarace z Ria schází se každé 2 roky v New Yorku podporuje činnosti v oblasti inovací prostřednictvím „Partnerships Fair", Výukového centra a různých diskuzí podporuje dialogy mezi ministry vzájemně, a mezi ministry a „Hlavními skupinami 1. Women 2. Children and Youth 3. Indigenous Peoples 4. Non-governmental organizations (NGOs) 5. Local Authorities 6. Workers and Trade Unions 7. Business and Industry 8. Scientific and technological Community 9. Farmers 2000 - New York Millennium Summit - vyjádřena podpora záměru mezinárodního společenství „rozvíjet se skutečně udržitelně" - respekt k přírodě deklarován jako základní hodnota - po summitu vypracováno 8 rozvojových cílů milénia, jejichž hlavním zaměřením je vymýtit chudobu a další neduhy světa 2015x1990 2000 - New York Millennium Summit - vyjádřena podpora záměru mezinárodního společenství „rozvíjet se skutečně udržitelně" - respekt k přírodě deklarován jako základní hodnota - po summitu vypracováno 8 rozvojových cílů milénia, jejichž hlavním zaměřením je vymýtit chudobu a další neduhy světa 2015x1990 f ■ku ES—^ al 1 Eradicate Extreme Hunger and Poverty Goal 2 Achieve Universal Primary Education Goal 3 Promote Gender Equality and Empower Women Goal 4 Reduce Child Mortality Goal 5 Improve Maternal Health Goal 6 "Combat HIV/AIDS, Malaria and other diseases Goal 7 Ensure Environmental Sustainability Goal 8 Develop a Global Partnership for Development Did we achieve the Millennium Development Goals (MDGs)? Summary of global progress of the United Nations' (UN) Millennium Development Goals (MDGs), which spanned the period 2000-2015. Shown are the Targets of the MDGs*, levels in the baseline year, the final target level and actual achieved level for each Target. — Achieved Targets are marked in green; — Missed Targets are marked in red. Millennium Development Goal (MDG) Target Baseline level Target level Achieved, final level MDG1.A; halve share of people living in extreme poverty ,25 per day) 4-7% in developing regions Reduce to 23.5% Fell to 14% MDG1.B: achieve full and productive employment, as well as decent work for all, including young people and women 62% global working-age population in employment Full {100%) Fell to 60% MDG1.C: halve the proportion of individuals suffering from hunger 23.3% in developing regions Reduce to 11.5% Fell to 12.9% MDG2.A: ensure that children universally - including both boys and girls -will be able to complete a full course of primary education 83% in developing regions Universal (100%) Increased to 91 % MDG3.A: eliminate gender disparity at all education levels Developing regions: 0.87 in primary 0.77 in secondary 0.71 in tertiary Gender parity index (GPI) between 0.97-1.03 Developing regions: Q.Q8 in primary 0.98 in secondary 1.01 in tertiary MDG4.A: reduce the under-five mortality rate by two-thirds 90 per 1,000 live births Reduce to 30 per 1,000 Fell to 43 per 1,000 MDG5.A: reduce the maternal mortality ratio by 75 percent 380 per 100,000 births Reduce to 95 per 100,000 Fell to 210 per 100,000 MDG5.B: achieve universal access to reproductive health Pregnant women receiving adequate antenatal care visits 35% in developing regions Universal (100%) Increased to 52% MDG5.B: achieve universal access to reproductive health, Women aged 15 - 49 in marriage/union, using contraceptives 55% in developing regions Universal (100%) Increased to 64% MDG6.A: halt and have started to reverse the spread of HIV/AIDS 3.5M new cases per year 0 new cases 2.1 M new cases per year MDG6.B: achieve global access to treatment for HIV/AIDS for those who need it by 2010 3% of people with HIV 100% of people with HIV 23% of people with HIV (2010) 45% of people with HIV (2015) MDG6.G: ceased & started reversal of incidence of malaria & TB. Incidence of malaria 158 new cases per 1,000 at risk Fewer than 158 new cases per 1,000 at risk Fell to 94 new cases per 1,000 at risk MDGG.C: ceased & started reversal of incidence of malaria & TB. Incidence of tuberculosis (TB) 172 new cases per 100,000 people Fewer than 172 new cases per 100,000 people Fell to 142 new cases per 100,000 people MDG7.A: integrate principles of sustainable development into country policies & reverse loss of environmental resources Multiple metrics (nearly all deteriorating) MDG7.B: reduce biodiversity loss, achieving, by 2010, a significant reduction in the rate of loss Red List Index shows continued biodiversity loss MDG7.C: halve the proportion of the population without sustainable access to safe drinking water 24% without access to improved water source Reduceto 12% without access Fell to 9% without access MDG7.C: halve the proportion of the population without sustainable access to sanitation 46% without access to improved sanitation Reduce to 23% without access Fell to 32% without access *MDG8 (Global Partnership) does riot have easily quantifiable targets and is therefore not included. Source: United Nations (UN), the MDG Report (2015) & MDG Monitor. The data visualization is available at OurWorldinData.org. There you will find further data on this topic. Licensed under CC-BY-SA by the authors Hannah Ritchie & Max Roser. OurWorld in Data 2002 - Johannesburg Světový summit o udržitelném rozvoji the World Summit on Sustainable Development Pět klíčových témat konference: Lglobalizace 2. harmonizaci rozvoje a životního prostředí 3. chudoba a miléniové cíle rozvoje 4. model spotřeby a výroby 5.ochrana biodiverzity a přírodních zdrojů -očekávalo se také kritické zhodnocení průběhu cesty k UR nastoupené v Riu -výsledek spíše zklamáním -místo potvrzení a podpory TUR se delegáti vydali spíše .trvale udržitelnou" cestou výzev, prohlášení a závazků k problémům světa 2002 - Johannesburg -hlavní výstup: Implementační plán ^ESB^ -obsahuje cíle i časový plán v diskutovaných oblastech -velké nadnár. spol. vyjádřily podporu UR (NGO v Riu) Mezi nejvýznamnějšími závazky patří: •snížení počtu lidí, kteří nemají přístup k nezávadné vodě, do roku 2015 o polovinu •obnova rybolovných oblastí a zachování biodiv. do r. 2015 •vyřazení toxických chemikálií z činnosti do roku 2005 •závazky v oblasti zvyšování užívání obnovitelných zdrojů E z velké části se jedná „jen" o vyjádření podpory k naplňování 8 rozvojových cílů milénia Glial 1 Eradicate Extreme Hunger and Poverty Achieve Universal Primary Education 93 y g Q g g y g ....... Promote Gender Equality and Empower Woi f4 Goal 4 Reduce Child Mortality Improve Maternal Health +■ Goal 6 Combat HIV/AIDS, Malana and other di Goal 7 Ensure Environmental Susta inability Goal 8 Develop a Global Partnership for Development 2012- Rio+20 fO ^ RIO+20 United Nations Conference on Konference OSN o \~ sustainable - ^^^^^ Development udržitelném rozvoji (20-22.6.2012) - dvě hlavní témata: 1) Institucionální rámec pro UR 2) Zelená ekonomika v rámci UR a vymýcení chudoby - ad 1) Institucionální rámec RIO+20 United Nations Conference on Sustainable Development - UN Commission for sustainable development (CSD) jako hlavní orgán zastřešující problematiku TUR v OSN má velmi slabý mandát (zrušit, či nahradit výraznějším) - stejně tak UNEP (env. pilíř) - ve srovnání s ILO (sociální pilíř) či WTO (ekonomický pilíř) má slabou pozici - je to „jen" program SMÍ ft Organizační schéma OSN Strong UN. Better World. Základní orgány organizace Valné shromáždění Rada bezpečností Ekonomická a sociální rada Podpůrné orgány Fondy a programy1 Hlavní a ostatní orgány v průběhu zasedání UNDP Rozvojový program OSN • UNCDF Kapitálový fand OSN pro rozvoj * UNV Program dobrovolníků OSN UNEP " Program OSN pro životní prostředí UNFPA Populační fond OSN un-H ABITAT 1 Program OSN pro lidská sídla UNICEF Dětský fond OSN WFP Světový potravinový program (UN/FAO) Komise pro odzbrojení Rada pro lidská práva Komise pro mezinárodní právo Stálé výbory a ad hoc orgány Výzkum a vzdělávání UNIDIR Výzkumný institut OSN pro otázky odzbrojení UNITAR Vzdělávací a výzkumný institut OSN UNSSC Vysoká škola pracovníku systému OSN UNU Univerzita OSN Další subjekty OSN ITC Mezinárodní obchodní centrum (UN/WTO) UNCTAD1-8 Konference OSN pro obchod a rozvoj UNHCR Úřad vysokého komisaře OSN pro uprchlíky UNOPS Úřad OSN pro projektové služby UNRWA Podpůrná a pracovní agentura OSN pro palestinské uprchlíky na Blízkém Východě UN-Women 1 Entita OSN pro genderovou rovnost a posilování postavení Žen ve společnosti Podpůrné orgány Výbor proti terorismu Mezinárodní trestní tribunál pro Rwandu (ICTR} Mezinárodní trestní tribunál pro bývalou Jugoslávii (ICTY) Mírové operace a politické mise Mechanismus pro Mezinárodní trestní tribunály [MICT) Sankční výbory (ad hoc| Vojenský štábní výbor Stálé výbory a ad hoc orgány C Přidružené organizace Přípravná komíst; CTBTO Přípravná komise Organizace Smlouvy pro všeobecný zákaz jaderných zkoušek IAEA ' 2 Mezinárodní agenturo pro atomovou energii ICC Mezinárodní trestní soud ISA Mezinárodní úřad pro mořské dno ITLOS Mezinárodní tribunál pro mořské právo OPCW 2 Organizace pro zákaz chemických zbraní WTO1'4 Světová obchodní organizace Poradní podpůrný orgán Komise pro budování míru J/ Sekretariát Mezinárodní soudní dvůr Provozní komise Komise pro prevenci kriminality a trestní spravedlnost Komise pro omamné látky Komise pro otázky populace a rozvoje Komise pro vědu a technologie pro rozvoj Komise pro sociální rozvoj Statistická komise Komise pro postavení žen Fórum o lesích Regionální komise1 ECA Ekonomická komise pro Afriku ECE Evropská hospodářská komise ECLAC Ekonomická komise pro Latinskou Ameriku a Karibik ESCAP Ekonomická a sociální komise pro Asii a Tichomoří ESCWA Ekomomická a sociální komise pro západní Asii Poručenská rada Odbory a úřady EOSG Výkonný úřad generálního tajemníka DESA Odbor pro ekonomické a sociální otázky DFS Odbor pro podporu terénní práce DGACM Odbor pro záležitosti Valného shromáždění a konferenční služby DM Odbor řízení OPA Odbor pro politické otázky DPI Odbor pro poskytování informací veřejností DPKO Odbor pro mírové operace DSS Bezpečnostní odbor OCHA Úřad pro koordinaci humanitárních záležitostí OHCHR Úřad vysokého komisare OSN pro lidská práva OIOS Úrad pro vnitrní dohled OLA Úřad pro právní otázky OSAA Úrod zvláštního poradce generálního tajemníka pro Afriku PBSO Úřad na podporu budování míru SRSG/CAAC Úřad zvláštního zástupce generálního tajemníka OSN pro otázky dětí v ozbrojených konfliktech SRSG/SVC Úřad zvláštního zástupce generálního tajemníka OSN pro otázky sexuálního násilí v ozbrojených konfliktech UNI5DR Úřad OSN pro snižování rizika katastrof Další orgány Výbor pro rozvojovou politiku Výbor expertu pro veřejnou správu Výbor pro nevládní organizace Stálé fórum pro záležitosti původních obyvatel UNAIDS Společný program OSN pro HIV/AIDS UNGEGN Skupina expertů OSN pro geografické názvy Výzkum a vzdělávání UNICRI Meziregionální výzkumný ústav OSN pro kriminalitu a justici UNRISD Výzkumný ústav OSN pro sociální rozvoj Specializované agentury1 5 FAO Organizace pro výživu a zemědělství ICAO Mezinárodní organizace civilního letectví IFAD Mezinárodní fond pro zemědělský rozvoj ILO Mezinárodní organizace práce IMF Mezinárodní měnový fond IMO Mezinárodni námořní organizace ITU Mezinárodní telekomunikační unie UNESCO Organizace OSN pro výchovu, vědu a kulturu HLPF Politické fórum na vysoké úrovni pro udržitelný rozvoj UNIDO Organizace OSN pro průmyslový rozvoj UNWTO Světová turistická organizace UPU Světová poštovní unie WHO Světová zdravotnická organizace WIPO 5větová organizace duševního vlastnictví WMO Světová meteorologická organizace Skupina Světové banky 7 IBRD Mezinárodní banka pro obnovu a rozvoj IDA Mezinárodní asociace pro rozvoj ■ IFC Mezinárodní finanční korporace UNODA Úřad OSN pro otázky odzbrojení UNODC 1 Úřad OSN pra drogy a kriminalitu UNOG Úrad OSN v Ženevé UN^OH RLLS Úřad vysokého komisaře OSN pro nejméně rozvinuté země, vnitrozemské rozvojové zeni é a malé ostrovní rozvojvé státy UNON Úřad OSN v Nairobi UNOP 2 Úřad OSN pro partnerství UNOV Úřad OSN ve Vídni Poznámky: ' Všichni člsnové Výkonné řídící rody pro koordinaci organizací syitému OSN |CBE) 2 Úřad OSN pro partnerství |UNQP] je koordinačním orgánem ve vztahu k Nadaci OSN 3 IAEA a OPCW jsou zodpovědné generálnímu tajemníkovi a Valnému shromážděni 4 WTO není přímo zodpovědná Volnému shromtiJ-dŕSni. ale pod i I i se od hoc na práci Valného shromážděni a Ekonomické a sociálni rady [ECQSOCJ napr. v oblaci Finančních a rozvojových záležitosti 5 Specializované aaenhury jsou autonómni organizace, jejichž práci koordinuje ECOSOC na mezivládní úrovni a Výkonná řídící rada [CBE) no úrovni sekreteriůtfi 6 Zasedáni Poruíemké rody bylo pozastaveno 1. listopadu 1994 poté, co 1. října 1 994 získalo nezávislost Palau, poslední poručenské úzc-rni OSN 7 Mezinárodní cenlrum pro urovnávání investičních sporú (ICSID) a Mullilaleró ni agentura pro investiční záruky (MBA] nejsou specializovanými agenturami, avšak tvoři součást Skupiny Světové banky podle dárků 57 a 63 Charty 8 Sekretariáty těchto orgánů jsou součástí Sekreta n ritu OSN lolo organi jarní whemo znázorňuji; organizační uspořádáni lylhtmu OSN a jc pouze Informativní'. Nejsou v něm zobrazeny všechny úřady a součásti lyitému OSN. - ad 2) Zelena ekonomika „A green economy is low-carbon, resource efficient, and socially inclusive." RIO+20 United Nations Conference on Sustainable Development - měření úspěšnosti ekonomiky (dnes HDP) musí být přehodnoceno se započítáním ztrát znečištěním, úbytku zdrojů, pokles ekosyst. služeb, a dopadů tohoto na chudé. Biodiversity Ecosystem goods and services (examples) Economic values (examples] Ecosystems (variety & extent/area) ■ Recreation ■ Water regulation - Carton storage Avoiding greenhouse gas emissions by conserving forests: USS 3.7 trillion (NPV) Spedes (diversity & abundance) - Food, fiber, fuel - Design Inspiration - Pollination Contribution of insect pollinators to agricultural output: -USS190 billion/year Genes (variability & population) - Medicinal discoveries ■ Disease resistance ■ Adaptive capacity 25-50% of the US5 640 billion pha rnnace utlca 1 ma rket i s d erived from gen etlc reso u roes Table 1: Natural capital - Underlying components and illustrative services and values Source: EliaschtfDQSl; GallaietaL (20G9);TEEB f2O09) Future we want RIO+20 United Nations Conference on Sustainable Development "US6* - výsledek konference: spíše zklamání -1)2) * 1997: Red+5 1972: UN Conference on the Human Environment - 1992: UN Conference on Environment and Development (UNCEOl * 2D12: UN Conference on Sustainable Development (Rio+20.) 2002: Rio+IQ JOHANNESBURG 2015-2030 Sustainable development goals (SPG) - pokračování úspěšného rozvojového projektu 8MDG ? - stanoveno 17 oblastí se 169 cíly !!! United Nations '/^ Information Centre Prague jm OSN v TFytK iiiiuiiiHuwit-ciiut Informační certtrun Cíle udržitelného rozvoje (SDGs) 2015 -2030 17 Cílů udržitelného rozvoje (SDGs] představují program rozvoje na následujících 15 let [2015 - 2030) a navazuje na úspěšnou agendu Rozvojových cílů tisíciletí (MDGs). Cíle udržitelného rozvoje jsou výsledkem tříletého procesu vyjednávání, který zača! na Konferenci OSN o udržitelném rozvoji v roce 2012 v Riu de Janeiro. Na formulaci SDGs se podílely všechny členská státy OSN, zástupci občanské společnosti, podnikatelské sféry, akademické obce i občané ze všech kontinentů. Agendu udržitelného rozvoje oficiálně schválil summit OSN 25. září 2015 v New Yorku v dokumentu Transforminpour World: The 2Q30 Agenda for Sustainable Development {Přeměna našeho světa: Agenda pro udržitelný rozvoj2030), jehož součástí jsou i Cíle udržitelného rozvoje (SDGs). Český překlad Cílů udržitelného rozvoje níže je zatím pracovní verzí, na dalších jazykových úpravách spolupracuje několik institucí v České republice, SDG 1: Vymýtit chudobu ve všech jejích formách všude na světě CILE UDRŽITELNÉHO ROZVOJE 1KONEC CHUDOBY fltfffff KONEC HLADU 4kvalitní vzdělaní ROVNOST MUŽOŮŽEN 6PITNÁ VODA, KANALIZACE 9 0: /1 \ 8DUST0JNÄPRÄCE A EKONOMICKÍ HOST ítí ODPOVĚDNU VÝROBA A SPOTŘEBA MÍR SPRAVEDLNOST A SILNĚ INSTITUCE KLIMATICKÁ IO OPATŘENÍ |n MÉNĚ IU NERO NEROVNOSIi 44 UDRŽITELNÁ I M É STA A OBCE 4 c ŽIVOT IU NA SOUŠI Ke stažení: Ikony SDGs Publikace SVĚT. KTERÝ CHCEME film NE|VĚTĚÍ LEKCE PRO SVĚT Co vás dnes nejvíce zaujalo či překvapilo? Start the presentation to see live content, For screen share software, share the entire screen, Get help at pollev.com/app