Odpady,ovzduší (9) Právo životního prostředí, MUNI 2023 Právní rámec ´ zákon č. 541/2020 Sb., o odpadech ´zákon č. 477/2001 Sb., o obalech ´zákon č. 244/2022 Sb., o omezení dopadu vybraných plastových výrobků na životní prostředí ´zákon o místních poplatcích č. 565/1990 Sb. ´zákon č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší ´zákon č. 383/2012 Sb., o podmínkách obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů ´prováděcí předpisy Výkon státní správy ´MŽP, MPO, MZe, MZd ´Ústřední kontrolní a zkušební ústav zemědělský ´KHS ´ČIŽP ´Celní úřady a GŘC ´Policie ČR ´KrÚ, OÚ,OÚ ORP ´Újezdní úřady ´SFŽP ČR ´MŽP, MZd, MZe ´ČIŽP, ČOI ´KrÚ, OÚ, OÚ ORP ´Celní úřady ´Újezdní úřady a Min. obrany ´Stavební úřady Zákon o odpadech - účel ´= zajistit vysokou úroveň ochrany životního prostředí a zdraví lidí a trvale udržitelné využívání přírodních zdrojů předcházením vzniku odpadů a nakládáním s nimi v souladu s hierarchií odpadového hospodářství za současné sociální únosnosti a ekonomické přijatelnosti tak, aby bylo dosaženo cílů odpadového hospodářství stanovených v příloze č. 1 zákona a umožněn přechod k oběhovému hospodářství ´Cíle: zvýšit úroveň recyklace komunálních odpadů v ČR; odstraňovat uložením na skládku nejvýše 10 % z celkové hmotnosti komunálních odpadů vyprodukovaných na území ČR; energeticky využívat nejvýše 25 % z celkové hmotnosti komunálních odpadů vyprodukovaných v ČR ´ Působnost zákona o odpadech ´zákon se NEVZTAHUJE na: ´Emise látek znečišťujících ovzduší ´Radioaktivní odpady ´Výbušniny, střelivo a munici ´Exkrementy, slámu aj. přírodní látky (neobsahují-li nebezpečné) ´Nekontaminovanou zeminu aj. vytěžený přírodní materiál, půdu in situ ´Sedimenty přemísťované v rámci povrchových vod při správě vod ´ ´ ´Odpadní vody ´Těžební odpad ´Léčiva, návykové látky a prekursory ´Mrtvá těla uhynulých zvířat ´Vedlejší produkty živočišného původu ´Krmné suroviny ´Výrobky s ukončenou životností ´ Odpad ´= každá movitá věc, které se osoba zbavuje, má úmysl nebo povinnost se jí zbavit ´Má se za to, že osoba má úmysl zbavit se movité věci, pokud tuto věc není možné používat k původnímu účelu ´Osoba má povinnost zbavit se movité věci, jestliže ji nepoužívá/není možné ji používat k původnímu účelu a věc současně ohrožuje životní prostředí, byla vyřazena nebo stažena dle jiného předpisu či vznikla při výrobě, jejímž nebyla cílem, ale není vedlejším produktem ´V pochybnostech, zda je movitá věc odpadem, rozhoduje KrÚ na žádost vlastníka či osoby, která prokáže právní zájem, nebo z moci úřední Vedlejší produkt ´= movitá věc, která vznikla při výrobě, jejímž prvotním cílem není výroba nebo získání této věci, vzniká-li jako nedílná součásti výroby; je-li zajištěno její další využití a je možné bez dalšího zpracování způsobem jiným než běžnou výrobní praxí a nepovede k nepříznivým dopadům na životní prostředí nebo zdraví lidí Hierarchie odpadového hospodářství ´Odpadové hospodářství je založeno na hierarchii odpadového hospodářství, podle níž je prioritou předcházení vzniku odpadu, a nelze-li vzniku odpadu předejít, pak v následujícím pořadí jeho příprava k opětovnému použití, recyklace, jiné využití, včetně energetického využití, a není-li možné ani to, jeho odstranění ´Zohlední se: celý životní cyklus výrobků a materiálů, zejm. s ohledem na snižování vlivů nakládání s odpady na životní prostředí a zdraví lidí, zásada předběžné opatrnosti a udržitelnosti, technická proveditelnost a hospodářská udržitelnost, ochrana zdrojů, životního prostředí, zdraví lidí a hospodářské a sociální dopady a cíle, zásady a opatření Plánu odpadového hospodářství ČR Zařazování odpadu ´1. kategorie odpadu: ´nebezpečný odpad (vykazuje nebezpečné vlastnosti dle nařízení EU) ´nebo ostatní odpad ´2. druhy odpadu: ´ vymezené v Katalogu odpadů stanoveného vyhláškou MŽP (skupiny odpadů dle odvětví, oboru nebo technologického procesu, v němž odpad vzniká) Původce odpadu ´= každý, při jehož činnosti vzniká odpad ´= PO nebo podnikající FO, která prování úpravu odpadů nebo jiné činnosti, jejichž výsledkem je změna povahy nebo složení odpadu nebo ´= obec od okamžiku, kdy osoba odloží odpad na místo obcí k tomuto účelu určenému (u komunálního odpadu od nepodnikajících FO je nutné odděleně soustřeďovat recyklovatelné složky) ´možné smluvní odchylky (původcem je např. osoba provádějící činnosti ze smlouvy…) Předcházení vzniku odpadu ´Každý je povinen při své činnosti předcházet vzniku odpadu, omezovat jeho množství a nebezpečné vlastnosti ´PO nebo podnikající FO, která vyrábí výrobky, má povinnost omezit vznik odpadů, popř. zabezpečit co nejvyšší míru využití odpadů v souladu s hierarchií odpadového hospodářství ´Podpora kompostování ´Movitá věc, kterou je možné v souladu s předpisy používat k původnímu účelu, se nestává odpadem, pokud ji tato osoba předá k opětovnému použití ´Movitá věc, kterou osoba předala na místo určené obcí a kterou je možné v souladu s jinými předpisy používat k původnímu účelu, se nestala odpadem, pokud byla předána k opětovnému použití Nakládání s odpady ´Každý je povinen nakládat s odpadem pouze zákonným způsobem (druh a kategorie odpadu, limity znečišťování, oddělené soustřeďování odpadů v zařízeních k tomu určených, zabezpečení odpadu s před odcizením, únikem, znehodnocením v rozporu s hierarchií odpadového hospodářství) ´Nezákonně soustředěný odpad: ´vlastník je povinen jej předat do zařízení určeného pro nakládání s odpady, popř. do dopravního prostředku provozovatele zařízení nebo obchodníkovi disponujícímu povolením ´Pokud se vlastník pozemku dozví o nezákonně soustředěném odpadu, je povinen toto bezodkladně oznámit OÚ ORP, v jehož správním obvodu je odpad soustředěn. Pokud odpad neodklidí jeho vlastník, vyzve k tomu ORP vlastníka pozemku v určené lhůtě, může nabídnout součinnost. Odpad je nutné alespoň zabezpečit proti dalšímu návozu a úniku škodlivin… Způsoby nakládání s odpady ´Soustřeďování odpadu: pouze za technických podmínek zajišťujících ochranu životního prostředí a zdraví lidí (zpravidla se soustřeďuje odděleně) ´Skladování odpadu: pouze na pozemku stanoveném v procesu dle stavebního zákona a v souladu s technickými podmínkami (ochrana ŽP, zdraví) ´Sběr odpadu: pouze na pozemku stanoveném v procesu dle stavebního zákona a v souladu s technickými podmínkami …max. na dobu 9 měsíců (u biologického odpadu max. 48 hodin) ´Využití odpadu: energetické využití (palivo) – komunální odpad (kromě odděleně soustřeďovaného papíru, skla, plastů…k recyklaci) ´Odstranění odpadu skládkováním: v KN ostatní plocha; řízené uložení, uzavírání a rekultivace skládky, následná péče o skládku (min. 30 let) ´ ´ Komunální odpad ´Obec je povinna přebrat veškerý komunální odpad vznikající na jejím území při činnosti nepodnikajících FO. Pokud obec zavedla poplatek za odkládání komunálního odpadu z nemovité věci na základě kapacity soustřeďovacích prostředků podle zákona o místních poplatcích, je povinna přebírat směsný komunální odpad vznikající na jejím území při činnosti nepodnikajících FO v množství odpovídajícím kapacitě soustřeďovacích prostředků ´Obec je povinna určit místa pro oddělené soustřeďování k. o., a to alespoň nebezpečného odpadu, papíru, plastů, skla, kovů, biologického odpadu, jedlých olejů a tuků a od 1. 1. 2025 rovněž textilu … Poplatky za komunální odpad ´Zákon o místních poplatcích (lze mírně modifikovat v OZV obce): ´ Poplatky za komunální odpad jsou ´ ´a) poplatek za obecní systém odpadového hospodářství (poplatníkem FO přihlášená v obci nebo vlastník nemovitosti na území obce, v níž není nikdo přihlášen; jde o poplatek za provoz systému) a ´ ´b) poplatek za odkládání komunálního odpadu z nemovité věci (vlastník či ten, kdo zde bydlí; odvíjí se od množství odpadu) ´ ´ Obec může zavést pro poplatkové období pouze jeden z těchto poplatků Plány odpadového hospodářství ´Za účelem vytváření podmínek pro předcházení vzniku odpadu a nakládání s ním dle zákona o odpadech zpracovávají MŽP a kraje Plán odpadového hospodářství ČR, který poté schvaluje vláda ´Část analytická: vyhodnocení stavu – druhy, množství, zdroje odpadů, vč. přeshraničního toku odpadů, vyhodnocení sítě zařízení ´Část závazná: stanoví cíle, zásady, preferované způsoby nakládání s odpady dle druhů ´Část směrná: výčet nástrojů kritéria hodnocení změn podmínek, na jejich základě byl Plán zpracován … ´Plán se zpracovává na dobu nejméně 10 let (reaguje se ale na změny podmínek), slouží jako podklad pro zpracovávání ÚPD ´ ´ ´ Ochrana ovzduší - cíle ´ochrana ovzduší ´→ zákon upravuje: ´- přípustné úrovně znečištění a znečišťování ovzduší ´- způsob posuzování přípustné úrovně znečištění a znečišťování ovzduší a jejich vyhodnocení ´- nástroje ke snižování znečištění a znečišťování ovzduší ´- povinnosti osob ´ Ovzduší a jeho ochrana ´ovzduší = vnější ovzduší v troposféře ´Ochrana ovzduší = 1.předcházení znečišťování ovzduší 2.snižování úrovně znečišťování tak, aby byla omezena rizika pro lidské zdraví způsobená znečištěním ovzduší, snížení zátěže životního prostředí látkami vnášenými do ovzduší a poškozujícími ekosystémy 3.vytvoření předpokladů pro regeneraci složek životního prostředí postižených v důsledku znečištění ovzduší ´ Znečištění ovzduší ´stav ovzduší ´- úroveň znečištění = hmotnostní koncentrace znečišťující látky v ovzduší (imise) nebo její depozice na zemský povrch za jednotku času ´- znečišťující látka = každá látka, která svou přítomností v ovzduší má nebo může mít škodlivé účinky na lidské zdraví nebo životní prostředí anebo obtěžuje zápachem ´Nejvýše přípustná úroveň znečištění stanovená zákonem: ´= imisní limit ´- imisní limity a přípustné četnosti jejich překročení jsou uvedeny v příloze č. 1 k zákonu ´ Infosystém kvality ovzduší ´ ´MŽP za účelem stacionárního měření stanoví státní síť imisního monitoringu a tuto síť provozuje → pověřen ČHMÚ ´- pro vyhodnocení úrovně znečištění se použijí i výsledky měření úrovně znečištění prováděné osobou, které bylo vydáno rozhodnutí o autorizaci ´- součástí Infosystému je registr emisí a stacionárních zdrojů, ve kterém jsou vedeny údaje o stacionárních zdrojích a množství znečišťujících látek, které jsou vnášeny do ovzduší ze stacionárních a mobilních zdrojů ´-provozuje ČHMÚ ´http://portal.chmi.cz/ ´ ´ Přípustná úroveň znečišťování ´vnášení jedné nebo více znečišťujících látek do ovzduší = emise ´ ´Přípustná úroveň znečišťování je určena: ´- emisními limity (nejvýše přípustné množství znečišťující látky ze stacionárního zdroje) ´- emisními stropy (nejvýše přípustné množství znečišťující látky vnesené do ovzduší za kalendářní rok) ´- technickými podmínkami provozu ´- přípustnou tmavostí kouře ´ Zjišťování úrovně znečišťování ´měřením ´ výpočtem ´ – nelze-li, s ohledem na dostupné technické prostředky, měřením zjistit skutečnou úroveň znečišťování, nebo v případě vybraných stacionárních zdrojů vnášejících do ovzduší těkavé organické látky a v dalších vybraných případech (o možnosti zjišťovat úroveň znečišťování výpočtem rozhoduje na žádost provozovatele krajský úřad) ´ Nástroje ke snižování znečištění ´Národní program snižování emisí České republiky -programy zlepšování kvality ovzduší -opatření při smogové situaci -individuální správní akty orgánů ochrany ovzduší -nízkoemisní zóny -poplatky za znečišťování -stanovení podmínek pro spalování suchého rostlinného materiálu -opatření k nápravě ´ Národní program snižování emisí -základní koncepční materiál v oblasti zlepšování kvality ovzduší a snižování emisí ze zdrojů znečišťování ovzduší -obsahuje analytickou část, scénáře vývoje znečištění a znečišťování, cíle, opatření, lhůty… ´zpracovává MŽP, schvaluje vláda ´www.mzp.cz ´ ´ Programy ke zlepšování kvality ovzduší ´pro oblasti (zóny, aglomerace), v nichž byl překročen imisní limit ´- obsahuje informace o zájmovém území (poloha, rozloha, klimatické údaje a topografické údaje…), analýzu situace (úroveň znečištění, celkové množství emisí…), opatření ke zlepšení minulá, stávající i budoucí ´- schvaluje MŽP a vyhlašuje ho ve Věstníku Ministerstva životního prostředí ´- obec a kraj provádějí opatření, která jim byla uložena v příslušném programu zlepšování kvality ovzduší, v rámci svých možností tak, aby bylo imisního limitu dosaženo co nejdříve ´ Řešení smogové situace ´Smogová situace = stav mimořádně znečištěného ovzduší, kdy úroveň znečištění oxidem siřičitým, oxidem dusičitým, částicemi PM10 nebo troposférickým ozonem překročí některou z prahových hodnot uvedených v příloze č. 6 k zákonu o ochraně ovzduší za podmínek uvedených v této příloze ´- vznik a ukončení vyhlašuje MŽP neprodleně ve veřejně přístupném informačním systému a v médiích ´Opatření: ´-aktivace zvláštních podmínek provozu stacionárních zdrojů, které v dané lokalitě významně přispívají k úrovni znečištění, stanovených v povolení k provozu ´-regulační řád obce = omezení provozu silničních motorových vozidel ´ Individuální správní akty OOO ´stanoviska, závazná stanoviska a rozhodnutí orgánu ochrany ovzduší ´- stanoviska – k územně plánovací dokumentaci a jiným významným koncepčním dokumentům… ´- závazná stanoviska – k umisťování a provádění staveb stacionárních zdrojů… ´- rozhodnutí – povolení k provozu vyjmenovaného stacionárního zdroje… ´ Nízkoemisní zóny ´= zóna s omezením provozu motorových silničních vozidel (emisní kategorie vozidel, které mají dovolen vjezd do této zóny) ´- stanovuje rada obce opatřením obecné povahy za účelem omezení znečištění ovzduší z dopravy na svém území nebo jeho části ´ Poplatek za znečišťování ´platí provozovatel vyjmenovaného stacionárního zdroje (př. spalovny, kompostárny, ČOV, výroba koksu, oceli…) -předmětem poplatku za znečišťování jsou znečišťující látky, které jsou vypouštěné stacionárním zdrojem nebo zdroji a pro které má provozovatel povinnost zjišťovat úroveň znečišťování -základem poplatku za znečišťování je množství emisí ze stacionárního zdroje nebo zdrojů v tunách -poplatkovým obdobím je kalendářní rok -správu poplatku vykonávají krajské úřady místně příslušné dle umístění jednotlivých stacionárních zdrojů; správu placení vykonávají celní úřady ´ ´ Spalování rostlinného materiálu na otevřeném ohništi -podmínky stanovuje obec obecně závaznou vyhláškou -v otevřeném ohništi lze spalovat jen suché rostlinné materiály neznečištěné chemickými látkami -spalování lze zakázat, pokud obec zajistí jiný způsob pro odstranění podle jiného právního předpisu -při stanovení podmínek nebo zákazu obec přihlíží zejména ke klimatickým podmínkám, úrovni znečištění ve svém územním obvodu, vegetačnímu období a hustotě zástavby ´