Tematická SMD Zvláštnosti podmínek a tvorby SMD Státní mapová díla (11) Tematická státní mapová díla nz hlediska legislativy nestanovena výčtem, definice volným způsobem v NV 1995 1.tematická MD vytvořená pro celé území státu na podkladě ZMČR (SM) 2.… na podkladě vojenských topografických map Ad 1) nPřehled trigonometrických a zhušťovacích bodů 1:50000 nPřehled výškové (nivelační) sítě 1: 50 000 nVodohospodářská mapa ČR 1: 50 000 nMapa ZSJ 1: 50 000 nSilniční mapa ČR 1: 50 000 nSilniční mapa krajů 1: 200 000 nČeská republika - Česká státní nivelační síť I. – III. řád 1: 500 000 nPodkladová mapa ČR 1 : 1 000 000 nhttp://www.cuzk.cz/Dokument.aspx?PRARESKOD=998&MENUID=0&AKCE=DOC:30-ZU_tsmd Přehled trigonometrických a zhušťovacích bodů 1 : 50 000 prehled-trigo.gif Přehled výškové (nivelační) sítě 1 : 50 000 prehled-niv-site.gif Vodohospodářská mapa ČR 1 : 50 000 vodohospod.gif Mapa základních sídelních jednotek 1 : 50 000 Silniční mapa ČR 1 : 50 000 silnicni-50.gif Silniční mapa krajů 1 : 200 000 Česká státní nivelační síť I. – III. řádu 1 : 500 000 cr-csns-I-III-rad.gif Podkladová mapa ČR 1 : 1 000 000 podkladova-mapa-CR.jpg Ad 2) nviz 09smd.ppt nbývalé koncepce: nLetecká orientační mapa (200, mil.) nMapa navigační situace (500) nMapa pro nadzvukové létání (mil., 500) nRadionavigační mapa (mil.) nMapa pro organizaci součinnosti nMapa průchodnosti terénu (100, 200) nMapa vodních zdrojů a jejich zaměření (historicko-dokumentační význam, z kapacitních důvodů nebyly dlouho aktualizovány) nMapa zdrojů ekologického ohrožení 1: 500 000 nzvýrazněny produktovody, el. síť 400kV a více, úseky intenzivní silniční a železniční dopravy, prostory JE, trasy dopravy vyhořelého paliva, letecké koridory, sklady hořlavin, výbušnin, přehradní hráze a prostory za nimi, koridory emisí ze zahraničí, seismické oblasti nAutomapa 1:400 000 Zvláštnosti podmínek tvorby a užití SMD ntvorba SMD – státní zakázka, státní rozpočet nvlastní práce nrozpočtové organizace (ČÚZK, Vojenský geografický a hydrometeorologický úřad ) nsoukromé firmy ndlouhodobá návratnost investic ndlouhodobá životnost, náklady na prvotní výrobu, trvalé náklady na aktualizaci, obnovu a modernizaci nstátní rozpočet – finální suma stanovována pro každý rok à komplikace dlouhodobé projekce à zpětné odvození aktivit z dané sumy nplánování investic v rámci vymezeného období: nmusí být kartograficky odůvodněny nvelké množství map – snaha zúžit sortiment, pak investovat do kvality nprovádění hodnocení kvality kartografických děl, „jednolistová kartografie“ numění investovat z hlediska územního omezení (zpětné hodnocení musí zahrnovat územní stránku věci) nhodnocení mapy, její jakosti (=schopnost výrobku plnit funkce, pro které je určena) nkonkrétní obsah, přesnost, aktuálnost, parametry technického zpracování … nhodnocení ale nelze oddělit od vztahu k uživateli, není možné mapu hodnotit jako běžný produkt nuživatel ßà mapa ßà území n n njakostní normy – výsledek smluv, určitých dohod à prosazení parametrů z hlediska zájmů dané strany (např. standard NATO) nprojevy à aktuálnost (doba uplynutí, kdy platí soulad se skutečností – je odlišná od doby vydání, mapy aktualizovány podle LMS) njakost je jasně stanovené kritérium, u dané mapy je výsledkem kompromisu nkvalita, efektivnost – používají se při hodnocení lidské činnosti v nejrůznějších oborech nmetodika hodnotové analýzy – komplexní chápání efektivnosti jako jednoty účinnosti a účelnosti hodnoceného objektu à nà funkční princip à pomáhá racionálně rozhodovat nPEH (poměrná efektivní hodnota) nK – úrovně plnění funkcí nN – náklady nproblémy: nnelze přesně stanovit náklady (urč. tolerance) njak kvantifikovat úroveň plnění funkcí? à nà objektivizace hodnocení kartografických děl – funkční analýza n Funkční analýza ndefinování funkcí – 3 zásady: nstrohost (fce má být definována co nejstručněji – např. “poskytuje informace“) nobecnost (aby fce nepředjímala způsob technického řešení analyzovaného objektu, maximální zobecnění v rámci úrovně analyzovaného objektu) núplnost (soubor definic funkcí musí pokrývat úplný funkční popis analyzovaného objektu); pojetí úplnosti je dost relativní, podrobnost tak, jak je to nutné, nikoliv, jak je to možné n nkaždý kartografický model plní tyto základní (primární) funkce: 1.poskytuje informace 2.umožňuje studovat vztahy 3.umožňuje projektovat a plánovat 4.umožňuje (usnadňuje) řízení 5.ilustruje sdělování 6.je kartografickým podkladem nexistují funkce sekundární, odvozené z primárních (funkce dokumentační, obchodní, dekorační, propagační, sběratelská) n npro praktické využití 6 základních funkcí je nutná jejich podrobnější charakteristika (tj. zjištění a kvantitativní vyjádření technických, užitkových, emotivních, významových i ekonomických znaků, které jsou pak základem hodnocení): nspecifikace funkcí (kritéria, jejichž hodnoty musí být dodrženy, aby dílo mohlo plnit stanovené funkce) nstupeň plnění funkcí (číslo – úroveň splnění funkce) nvýznam (váha) funkcí nnáklady na zabezpečení funkcí nsamotné funkce obtížně definovatelné, často kvalitativní charakter à nà úroveň plnění uživatelských funkcí je závislá na úrovni splnění následujících šesti základních a relativně nezávislých hodnotících kritériích: 1.obsah mapy 2.přesnost zobrazení objektů a jevů v mapě 3.aktuálnost obsahu mapy 4.význam území zobrazeného v mapě pro uživatele 5.technické zpracování mapy 6.estetická úroveň mapy (! z funkčního hlediska) n Agregace dílčích výsledků hodnocení nkvantifikace charakteristik: nobsah počet typů prvků npřesnost střední chyba naktuálnost relativní množství změn nvýznam území počet bodů ntechnické zpracování klasifikační známka nestetická úroveň klasifikační známka nvzhledem k druhu mapy a způsobu jejího použití mohou být váhy jednotlivých kriterií značně odlišné nvýsledky hodnocení lze obecně sčítat (převedeny na jednotnou klasifikaci) x u map, DMT prosté sčítání není dostatečné, daná kritéria nejsou ve vztahu k užitnosti ve stejné situaci à n nobsah mapy, přesnost à mapa může mít bohatší nebo chudší obsah àvětší či menší užitnost? (i „řídká“ mapy může být užitná) naktuálnost – multiplikativní kriterium, hranice užitnosti 25% změn, poté snaha nahradit aktualizovanou mapou nvýznam území – limitující – malý či žádný uživatelský zájem à ztráta mapy jako celku i přes svoji dokonalost n nkromě sčítání jednotlivých kritérií lze stanovit užitnou hodnotu mapy v určitém čase podle vztahu: n n np – váhy kritérií (stanovují se) nvše uvažujeme v čase T, na kterém závisí kriterium k3 àúroveň hodnocení dle aktuálnosti, kde obecně platí, že mapa je nejzastaralejší v okamžiku po vydání n n grafek nC – určitá hladina, kdy fce nemá takový spád, velice malá změna s časem nT(mez) – doba měřená od počátku (T0), ve které model ztrácí schopnost sloužit účelu, ke kterému byl vytvořen nzávisí na charakteru zobrazovaného území nna obsahu mapy (čím podrobnější, tím více zastarává) nTovm – optimální doba vydání mapy stanovená plánem, povolená tolerance zastarávání při vydání mapy n nvíce J Miklošík, F. (2005): Teorie řízení v kartografii a geoinformatice, UK Praha, 1. vyd., 264 s.