Matematika Osmileté všeobecné studium 7. ročník vyučující: Aleš Kobza školní rok: 2014/15 třída:3.B Měsíc TÉMA VÝSTUP Žák: UČIVO MEZIPŘEDMĚTOVÉ VZTAHY PRŮŘEZOVÁ TÉMATA, POZNÁMKY 9. Goniometrie – dokončení ze 2. ročníku · využívá poznatky o funkcích při řešení rovnic a nerovnic, při určování kvantitativních vztahů · aplikuje vztahy mezi hodnotami exponenciálních, logaritmických a goniometrických funkcí a vztahy mezi těmito funkcemi · modeluje závislosti reálných dějů pomocí známých funkcí řeší aplikační úlohy s využitím poznatků o funkcích · goniometrické funkce; vztahy mezi gon. funkcemi · goniometrické rovnice a nerovnice trigonometrie pravoúhlého a obecného trojúhelníku; sinová a kosinová věta 9. 10. Kombinatorika, ·  žák řeší reálné problémy s kombinatorickým podtextem (charakterizuje možné případy, vytváří model pomocí kombinatorických skupin a určuje jejich počet) · upravuje výrazy s faktoriály a kombinačními čísly · kombinatorika – základní kombinatorická pravidla (pravidlo součtu a součinu), elementární kombinatorické úlohy, variace, permutace a kombinace (bez opakování), variace a permutace s opakováním, faktoriál, kombinační číslo, binomická věta, Pascalův trojúhelník P6.11 Mediální výchova okruh Účinky mediální produkce a vliv médií F – 5. - 7.ročník- zpracování fyzikálních protokolů, chyby měření 11. 12. Pravděpodobnost, práce s daty · využívá kombinatorické postupy při výpočtu pravděpodobnosti · diskutuje a kriticky zhodnotí statistické informace a daná statistická sdělení, vytváří a vyhodnocuje závěry a předpovědi (hypotézy) na základě dat · volí a užívá vhodné statistické metody k analýze a zpracování dat (využívá výpočetní techniku) · reprezentuje graficky soubory dat, čte a interpretuje tabulky, diagramy a grafy, rozlišuje rozdíly v zobrazení obdobných souborů vzhledem k jejich odlišným charakteristikám · pravděpodobnost – náhodný jev a jeho pravděpodobnost, pravděpodobnost sjednocení a průniku jevů, nezávislost jevů · práce s daty – analýza a zpracování dat v různých reprezentacích, statistický soubor a jeho charakteristiky 1. 2. Stereometrie · správně používá geometrické pojmy · zdůvodňuje a využívá vlastnosti geometrických útvarů v prostoru, na základě vlastností třídí útvary · určuje vzájemnou polohu útvarů, vzdálenosti a odchylky · využívá náčrt při řešení prostorového problému · v úlohách početní geometrie aplikuje funkční vztahy, trigonometrii a úpravy výrazů, pracuje s proměnnými a iracionálními čísly · zobrazí ve volné rovnoběžné projekci hranol a jehlan, sestrojí a zobrazí rovinný řez těchto těles nebo jejich průnik s přímkou · řeší stereometrické problémy motivované praxí, aplikuje poznatky z planimetrie ve stereometrii · vzájemná poloha dvou přímek, přímky a roviny, dvou a tří rovin (řešení stereometricky) · kritéria rovnoběžnosti a kolmosti dvou rovin, přímky a roviny · volné rovnoběžné promítání, určení řezu těles rovinou a průnik přímky s rovinou · metrické vztahy prostorových útvarů řešené stereometricky (vzdálenost bodů, bodu od přímky v E2 i E3, bodu od roviny, dvou rovnoběžných a mimoběžných přímek, přímky od roviny s ní rovnoběžné, dvou rovnoběžných rovin; odchylka dvou komplanárních a mimoběžných přímek, přímky od roviny, dvou rovin) · tělesa: hranol, jehlan, čtyřstěn, válec, kužel, koule, mnohostěny; povrchy a objemy těles a jejich částí F: 5.ročník-vektorové veličiny rychlost, zrychlení F: 5.ročník-zavedení mechanické práce a momentu síly jako skalární a vektorový součin 2 veličin 2. 3. 4. Vektorová algebra, analytická geometrie lineárních útvarů · vysvětlí zavedení soustavy souřadnic na přímce, v rovině a v prostoru · používá operace s vektory a využívá těchto operací v úlohách · používá skalární a vektorový součin vektorů a využívá jich v analytické geometrii · užívá různé způsoby analytického vyjádření přímky v rovině, parametrické vyjádření přímky v prostoru, parametrické a obecné vyjádření roviny a rozumí geometrickému významu koeficientů · rozlišuje analytické vyjádření útvaru od zadání funkce vzorcem · řeší analyticky polohové a metrické úlohy o lineárních útvarech v rovině a v prostoru · využívá metod analytické geometrie při řešení komplexních úloh a problémů · orientovaná úsečka, vektor a operace s nimi (sčítání a odčítání vektorů, násobení vektoru skalárem) · kartézská soustava souřadnic · souřadnice bodu a vektoru · lineární kombinace vektorů, lineární závislost a nezávislost · velikost vektoru · skalární, vektorový a smíšený součin vektorů · odchylka dvou vektorů · parametrické vyjádření přímky v E2 i E3, obecná rovnice přímky, směrnicový tvar · parametrické vyjádření roviny, obecná rovnice roviny · polohové vztahy dvou přímek, přímky a roviny a dvou rovin řešené analyticky · metrické vztahy prostorových útvarů řešené analyticky (vzdálenost bodů, bodu od přímky v E2 i E3, bodu od roviny, dvou rovnoběžných a mimoběžných přímek, přímky od roviny s ní rovnoběžné, dvou rovnoběžných rovin; odchylka dvou komplanárních a mimoběžných přímek, přímky od roviny, dvou rovin) 5. 6. Kuželosečky · žák využívá charakteristické vlastnosti kuželoseček k určení analytického vyjádření · z analytického vyjádření (z osové nebo vrcholové rovnice) určí základní údaje o kuželosečce · řeší analyticky úlohy na vzájemnou polohu přímky a kuželosečky (diskusí znaménka diskriminantu kvadratické rovnice) · transformace soustavy souřadnic (posunutí) · kružnice, elipsa, parabola a hyperbola, ohniskové definice kuželoseček, rovnice kuželoseček · vzájemná poloha přímky a kuželosečky · tečna kuželosečky a její rovnice Učebnice: O. Odvárko, Goniometrie, Prometheus Praha 1994 E. Calda, V. Dupač, Kombinatorika, pravděpodobnost, statistika, Prometheus Praha 1993 E. Pomykalová, Stereometrie, Prometheus Praha 1995 M. Kočandrle a kol., Analytická geometrie, Prometheus Praha 1999 Tematický a časový plán výuky byl projednán a schválen předmětovou komisí matematiky dne 27. 8. 2014 RNDr. Hana Hájková předsedkyně PK