Psychologie adolescentů
prof. PhDr. Petr Macek, CSc.
Psychologie adolescentů
Info
Term
Spring 2022

Psychologie adolescentů (PSYb1430)

jarní semestr 2022

Základní charakteristika:

Je určen zájemcům o hlubší pochopení psychiky adolescentů – kombinuje se v něm teoretický výklad témat, která souvisejí s obdobím adolescence a diskuse nad konkrétními problémy adolescentů.

Vyučuje:

prof. PhDr. Petr Macek, CSc. (macek@fss.muni.cz) – garant kursu

doc. Mgr. Lenka Lacinová, PhD. (lacinova@fss.muni.cz)

doc. Mgr. et Mgr.  Jan Šerek, PhD. (serek@fss.muni.cz)

Mgr. Jan Širůček, PhD. (sirucek@fss.muni.cz)

Mgr. Ondřej Bouša (bousa@fss.muni.cz)

Mgr. David Macek, PhD. (macek.d@mail.muni.cz)

Mgr. Michaela Procházková  (prochazkovamichaela@mail.muni.cz)

 

Rozvrh:

Koná se jednou za dva týdny, ve dvou dvouhodinových blocích (14,00 – 15,40) a 16,00 – 17,40), v posluchárně U42. První setkání bude pouze dvouhodinové.

 

Typ programu a podmínky pro získání kreditů:

Volitelný program pro posluchače bakalářského studia psychologie na FSS, kurs je zakončen zkouškou s hodnotou 4 ECTS.   

 

Podmínky pro získání kreditů:

-          nelze splnit v plné míře bez aktivní účast na online výuce.

-          úspěch ve znalostním písemném testu,

-          přijatá seminární práce a prezentace výzkumu na adolescentní tématiku

 

Výuka je koncipovaná jako kombinace semináře a přednášky. Informuje o aktuálních výzkumech, které se zaměřují na psychosociální vývoj současných dospívajících, dává jejich výsledky do kulturního a historického kontextu, zaměřuje se na mezinárodní srovnávání výsledků. Dále se zaměřuje na běžné každodenní problémy současných adolescentů a na krizové situace, do kterých se dostávají. Účastníci výuky se budou aktivně participovat vlastní prezentací témat, které souvisejí s normálním i patologickým vývojem v adolescenci. Budou se účastnit skupinových diskusí (formát bálintovské skupiny, ohniskové skupiny) , budou se zabývat obvyklými problémy a starostmi adolescentů, rovněž se zaměří na analýzu reálných krizových situací, do kterých se adolescenti dostávají.  V tomto smyslu bude výuka vyžadovat vysokou míru aktivní participace  studentů (schopnost vidět a formulovat problémy současných adolescentů a „přinést“ je do výuky).

 

Termíny a témata setkání

17.2. .  Petr Macek (14.00 – 15.40)

Co je charakteristické pro adolescenci. Vymezení období, historický a kulturní pohled. Změny v pohledu na vývojové úkoly spojené s dospíváním, generační srovnání života současných adolescentů a generace jejich rodičů. Empirické výzkumy, vliv společenských změn.

3. 3.  Petr Macek (14.00 – 15.40)

Adolescence jako proces sebeutváření a seberozvoje. Sociální  vztahy v adolescenci. Problematika sebepojetí a sebehodnocení (včetně  některých poruch sebeobrazu), proces utváření identity.

3. 3.   Petr Macek (16.00 – 17.40) 

Balintovská skupina jako forma skupinové práce pro vhled do řešení problémů adolescentů

17. 3.   Lenka Lacinová  (14.00 – 15.40) 

Citová vazba v adolescenci: vývoj a dynamika preference vazbových osob. Vztahy s rodiči, romantické vztahy.

17. 3.  Petr Macek  (16.00 – 17.40)

Balintovská skupina jako forma skupinové práce pro vhled do problémů adolescentů 

31. 3. Jan Šerek  14,00 – 15,40

Občanská a politická socializace adolescentů. Společenský kontrakt, občanská a politická participace  současných adolescentů. Prosociální chování. Dobrovolnické aktivity

31. 3.   Ondřej Bouša 16,00 – 17.40

Vrstevnické vztahy:  vrstevnický tlak a konformita, význam vrstevníků pro sebehodnocení, kamarádské a přátelské vztahy v období dospívání. Na základě kazuistik budeme sledovat vývoj a proměny těchto vztahů v průběhu dospívání

14. 4.  Jan Širůček 14.00 – 15.40 a 16.00 – 17.40

Vrstevnické vztahy v kontextu školní třídy.

28. 4.   David  Macek14.00 – 15.40 a 16.00 – 17.40

Psychologické poradenství a terapie u adolescentů 

 12. 5. Petr Macek  14,00 – 15,40

Mezi  adolescencí a dospělostí. Psychologické a sociální charakteristiky přechodu do dospěosti, kulturní a sociální specifika tranzice.  Kulatý stůl  (skupinová diskuse)  s reflexí teorie i osobní zkušenosti.

 Literatura:

Macek, P. (2003). Adolescence. 2. upravené vydání. Praha: Portál

Arnett, J. J. (2004). Adolescence and emerging adulthood. Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.

Coleman J. C. and Hendry, L. B. (1999). The nature of adolescence. London: Routledge.

Macek, P., Lacinová, L. (2006, Eds.). Vztahy v dospívání. Brno: Barrister & Principal.

Impaktované články  zejména v  Journal of Adolescence, Journal of Adolescent Research, Journal of Research on Adolescence, Adolescence, Youth and Society, Journal of Youth and Adolescence, Developmenatl Psychology, European Journal of Developmental Psychology, Československá psychologie.

 

Požadavky na písemnou práci:

Písemná práce bude založena na studiu nové odborné literatury a na využití alespoň dvou empirických studií, zpracovaných z impaktovaných časopisů (minimálně jedna studie) nebo recenzovaných časopisů (zařazených do databáze SCOPUS nebo ERIH).

Student nejprve zpracuje velmi stručnou anotaci práce, která bude obsahovat bibliografické údaje o vybraných statích a cíl sdělení. Anotaci vloží do odevzdavárny do 22. března.

V dalším kroku zpracuje  zvolené téma  (např. sebepojetí, identita, rizikové chování, vztahy s vrstevníky, rodiči, profesní orientace, politická socializace, partnerské vztahy, osamělost v adolescenci atd.). Nejdříve ho  velmi stručně  (ale recentně, tj. z nejnovějších zdrojů) vymezí teoreticky,  potom budou představeny výzkumy k danému tématu.

Hodnotí se:   Schopnost vymezit téma a charakterizovat problém,  vhled do problematiky, interpretace a kritické zhodnocení výsledků výzkumu. Dále práce s literaturou (rozsah a využití domácích i zahraničních pramenů) a formální zpracování (stylistika, gramatika, citace).   

Rozsah práce:   cca  9 tis. znaků (včetně mezer)

Termín odevzdání:   15. 5. 2022

Kontaktní osoba ke konzultacím seminární práce:  prof. Petr Macek (macek@fss.muni.cz;  Mgr. Michaela Procházková (prochazkovamichaela@mail.muni.cz)

 Požadavky na písemný test:

Má zpravidla 10 - 15 otázek. Otázky v textu jsou uzavřené i otevřené. Jsou vědomostní, ověřující základní poznatky, termíny, pravidla, teorie, včetně jejich autorů. Zkouší se v rozsahu odpřednášených témat a zadané povinné studijní literatury

 Hodnocení

Písemná práce

Bodové hodnocení: 0 - 20 bodů, 10 bodů je minimum pro přijetí práce.     

Závěrečný písemný test

 Každá otázka je hodnocena 0-3 body, maximum získaných bodů je 30. Minimum pro   úspěšné zvládnutí testu je 20 bodů.

Celkové hodnocení

§ 50 - 46: hodnocení  A

§ 45 - 41: hodnocení  B

§ 40 - 37: hodnocení  C

§ 36 - 33: hodnocení  D

§ 32 - 30: hodnocení  E

Chapter contains:
3
PDF
1
Study Materials
1
Study text
Teacher recommends to study from 14/2/2022 to 27/2/2022.
Chapter contains:
2
PDF
1
Study text
Teacher recommends to study from 28/2/2022 to 13/3/2022.
Chapter contains:
1
PDF
1
Study text
1
Web
Teacher recommends to study from 14/3/2022 to 27/3/2022.
Chapter contains:
1
Study Materials
1
Study text
Teacher recommends to study from 28/3/2022 to 10/4/2022.

14. 4. Jan Širůček 14.00 – 15.40 a 16.00 – 17.40 Vrstevnické vztahy v kontextu školní třídy.

Chapter contains:
1
PDF
Teacher recommends to study from 11/4/2022 to 24/4/2022.
Teacher recommends to study from 25/4/2022 to 8/5/2022.
Chapter contains:
2
PDF
1
Study text
Teacher recommends to study from 9/5/2022 to 15/5/2022.
Previous