Psychologické testování a diagnostika dospělých
doc. Mgr. Stanislav Ježek, Ph.D.
Psychologické testování a diagnostika dospělých

Podzimní semestr 2020 - odkazy na online aktivity

Přednášky
Seminářehttps://cesnet.zoom.us/j/91880603735?pwd=Y2FvVUxPUGw4RmhWWVJJN0RZdDYwZz09

Všechny aktivity se budou odehrávat podle plánovaného rozvrhu, pouze s tím rozdílem, že se odehrají online.

Charakteristika předmětu

Předmět zahrnuje teoretické přednášky a praktičtěji zaměřené semináře vedené z části externími praktikujícími psychology. Cílem je představit jak žádoucí ideály psychologické diagnostiky a testování, tak jejich praktikovanou podobu, a vybídnout k reflexi rozdílů mezi ideály a praxí. Motivací je samozřejmě, aby tato diskrepance studenty při vstupu do praxe nezaskočila, což by mohlo v extrému vést za zavržení ideálů či opuštění profese. K realistickému náhledu na možnosti a meze psychologického testování a diagnostiky by měl přispět i pokus o vlastní realizaci vyšetření, což je seminárním úkolem studujících v tomto kurzu.  

Co je potřeba udělat pro úspěšné ukončení kurzu

V průběhu semestru mají studenti za úkol pracovat na níže uvedených úkolech. Jejich realizace je předpokladem k tomu, aby se student mohl přihlásit ke zkoušce. Úkoly jsou upřesňovány během semestru.

Čtení

Ke každému tématu jsou v této osnově uvedeny učební texty. Ty se rekrutují ze dvou učebnic - jedna reprezentuje spíše diskurz psychologického testování (Hogan) a druhá diskurz psychologické diagnostiky (Groth-Marnat). V mnohém se překrývají, zdaleka však ne ve všem.  Více pasáží specifikovaných jako povinné  je z Hogana. Studenti směřující do kliniky budou do budoucna určitě profitovat z hlubšího začtení se i do analogických kapitol Groth-Marnata. Obě učebnice lze snadno získat online. Hlubší a poutavější pojednání o tom, jak psát zprávy z vyšetření (a tím i jak vyšetření vlastně dělat) poskytuje kniha Lichtenbergové a kol. Dalším základním zdrojem je klasická učebnice Svobody a kol., která doplňuje tuzemský kontext, jak z hlediska jazyka a diskurzu, tak z hlediska přehledu metod dostupných českým psychologům. Poslední povinnou knihou jsou Standardy (ve starším českém či novějším originálním vydání) poskytující eticko-legislativní rámec pro psychologické testování a diagnostiku.

Je zřejmé, že čtení je hodně. Proto u jednotlivých témat specifikuji jen část jako povinnou a snažím se doplnit informaci, co si ze kterého textu vzít.  Protože psychologická diagnostika a testování je v mnoha ohledech balancování mezi tím, co víme, a tím, co jen tušíme, je vskutku zásadní číst texty jako celky. Studium z výpisků pořízených někým jiným, popř. soustředění se jen na zvýrazněné prvky, snadno vede ke schematické představě, která snadno vede k přehnaným očekáváním od diagnostiky, nebo naopak k přílišné skepsi.

Protože IS sylabus neposkytuje pro literaturu dostatečnou flexibilitu, je na konci interaktivní osnovy ještě seznam povinných, doporučených a souvisejících zdrojů.

Přípravy na semináře

K některým seminářům bude během semestru zadáno čtení. Zřejmým smyslem je, abychom na seminářích nemuseli ztrácet čas představováním základních fakt (zejména v případě externích odborníků). Předpokládáme také, že díky tomu budou semináře bohatší o zajímavé diskuze. V závislosti na typu semináře může být úkolem studenta buď vypracovat krátký „position paper“ dle konkrétního zadání a přinést si jej s sebou na seminář, nebo zodpovědět před konáním semináře několik otázek v odpovědníku v ISu. Pro úspěšné ukončení kurzu je potřeba mít tyto úkoly 100% splněné.

Účast na seminářích

Účast na seminářích je povinná a toleruje se jedna neúčast. Platí i na podzim 2020.

Seminární práce - Zpráva z psychologického vyšetření (nález)

Cílem této práce je realizovat psychologické vyšetření s využitím metod, k jejichž užití je student kompetentní. To zahrnuje mj. smysluplnou administraci jedné standardizované psychodiagnostické metody. Pro etické užití je potřeba stanovit se zvoleným klientem reálnou diagnostickou otázku/cíl a stanovit plán vyšetření. To také implikuje využití rozhovoru a pozorování jako dalších zdrojů potřebných informací a provázání zjištění získaných různými metodami. Doporučujeme řešit diagnostické otázky zaměřené spíše na osobní rozvoj, než na významné osobní problémy či patologii. Lze využít i reálné diagnostické situace pod supervizí na praxích apod. Struktura nálezu bude upřesněna.

Práce bude v rámci ústní obhajoby ohodnocena 0 až 25 body, přičemž při bodovém zisku 10 a méně bodů bude práce vrácena k přepracování. Bez ústní obhajoby nezíská práce žádné body. Přepracované práce mohou získat maximálně 15 bodů.        

Termín 1 (téma & metody) : 16.11. 2020

Termín 2 (vlastní zpráva z vyšetření): 11.1. 2021

Zkouška

Předmět je zakončen písemnou zkouškou s maximem 35b. Přihlášení ke zkoušce je podmíněno přijetím obou seminárních prací a 100% splněním seminárních příprav.

Zkouší se v rozsahu a struktuře látky, který je vymezen níže uvedenými okruhy v sylabu a upřesněnými tuto interaktivní osnovou.

Závěrečné hodnocení

Při maximálním počtu bodů 60 (35 + 25) jsou intervaly pro hodnocení následující: A: 60-55, B: 54-50, C: 49-45, D: 44-40, E: 39-35, F: 34 a méně

Chapter contains:
1
PDF
1
Study text
Teacher recommends to study from 12/10/2020 to 26/10/2020.
Chapter contains:
1
Study text
Teacher recommends to study from 26/10/2020 to 2/11/2020.
Chapter contains:
1
Study text
Teacher recommends to study from 9/11/2020 to 22/11/2020.
Chapter contains:
1
Study text
Teacher recommends to study from 23/11/2020 to 6/12/2020.
Chapter contains:
1
Study text
Teacher recommends to study from 7/12/2020 to 20/12/2020.
Chapter contains:
1
Study text
Teacher recommends to study from 4/1/2021 to 17/1/2021.
Chapter contains:
1
Study text
Previous