Vývojová psychologie II
doc. Mgr. Lenka Lacinová, Ph.D.
Vývojová psychologie II
Info
Term
Autumn 2022

Vítejte ve Vývojové psychologii II. 

Informace o obsahu předmětu a jeho výstupech (tedy tom, co budete umět a ovládat, až předmět absolvujete), jeho vyučující a rozvrh najdete v popisu předmětu v katalogu předmětů zde Vývojová psychologie II. . Na tomto místě v interaktivních osnovách pak naleznete obecné pokyny a informace potřebné k úspěšnému absolvování předmětu a také k jeho průběhu týden po týdnu.

Přednášky se konají v P31: Út 20. 9. 14:00–15:40, Út 4. 10. 14:00–15:40, Út 18. 10. 14:00–15:40, Út 1. 11. 14:00–15:40, Út 15. 11. 14:00–15:40 a Út 29. 11. 14:00–15:40

Semináře se budou konat:

  • skupina 01:   Út 20. 9. 16:00--17:40 P24b, Út 4. 10. 16:00--17:40 P24b, Út 18. 10. 16:00--17:40 P24b, Út 1. 11. 16:00--17:40 P24b, Út 15. 11. 16:00--17:40 P24b, Út 29. 11. 16:00--17:40 P24b
  • skupina 02:  Út 20. 9. 18:00--19:40 U34, Út 4. 10. 18:00--19:40 U34, Út 18. 10. 18:00--19:40 U34, Út 1. 11. 18:00--19:40 U34, Út 15. 11. 18:00--19:40 U34, Út 29. 11. 18:00--19:40 U34
  • skupina 03:  Út 27. 9. 16:00--17:40 P24b, Út 11. 10. 16:00--17:40 P24b, Út 25. 10. 16:00--17:40 P24b, Út 8. 11. 16:00--17:40 P24b, Út 22. 11. 16:00--17:40 P24b, Út 6. 12. 16:00--17:40 P24b
  • skupina 04:  Út 27. 9. 18:00--19:40 U34, Út 11. 10. 18:00--19:40 U34, Út 25. 10. 18:00--19:40 U34, Út 8. 11. 18:00--19:40 U34, Út 22. 11. 18:00--19:40 U34, Út 6. 12. 18:00--19:40 U34

V případě, že v průběhu semestru dojde k znovuzavedení opatření a k přechodu na distanční výuku, přednášky lze sledovat zde: Link na přednášky a semináře navštěvovat zde: Link na semináře

Konzultace

Jakoukoliv odbornou otázku můžete konzultovat se kterýmkoliv z uvedených vyučujících či konzultantů.

Vzhledem k tomu, že v tomto semestru se nám pozměnil tým, není možné zaručit kontinuitu, co se týče toho, kdo vám bude seminární práci konzultovat a hodnotit. V tomto souboru (který bude zveřejněn na začátku semestru) zjistíte, kdo má vaši práci na starost. Prosíme, se všemi dotazy ohledně vaší seminární práce se obracejte na osobu uvedenou v dokumentu.

S dotazy ohledně skupinového úkolu se prosím obracejte na Mgr. Danu Seryjovou Juhovou.

Co nelze konzultovat a o čem nelze diskutovat (neboť konzultace a výuce věnovaný čas vyučujících jsou určeny především pro řešení odborných problémů):

  • pokyny obsažené v sylabu – tzn. jakákoliv pravidla, požadavky, termíny atd.;
  • hodnocení již opravených seminárních prací - dodržení všech základních pokynů pro psaní seminární práce (obsah, rozsah, forma, literatura) přibližně odpovídá minimálnímu počtu bodů za seminární práci nutných k zápočtu. Sporné seminární práce jsou vždy před udělením bodů konzultovány týmem VP II, ohrazování se proti dle subjektivního dojmu nízkému počtu bodů je proto bezpředmětné.

Výše zmíněné problémy nebudou nikým z vyučujících konzultovány a i e-maily s dotazy na ně mohou zůstat bez odpovědi.

Jakékoli výjimky (individuální studijní plán, uznání předmětu apod.) je nutné řešit s garantkou předmětu na počátku semestru, nejpozději do 30.  9. 2022. Další výjimky v průběhu semestru lze udělovat pouze v odůvodněných případech na základě oficiální omluvenky v ISu

Průběh a příprava na semináře

Studenti se na každý seminář připravují dle pokynů uvedených v sylabu a též nastudováním povinné literatury k danému tématu. Povinnou literaturu k příslušnému tématu je nutné prostudovat před seminářem. Témata probíraná na seminářích jsou nedílnou součástí zkoušky, průběžným studiem si tedy usnadníte přípravu na zkoušku. Doporučujeme, abyste pravidelně četli svou e-mailovou poštu v IS, materiály a úkoly mohou být během semestru doplňovány a specifikovány. 

Požadavky pro získání zápočtu

Zápočet je udělován za aktivní účast na seminářích (viz níže), vypracování skupinového úkolu a odevzdání revidované seminární práce.

Za aktivní účast na seminářích se považuje:

  • účast na seminářích ve své seminární skupině (povolena je maximálně jedna "neomluvená" absence);
  • aktivní plnění zadaných úkolů v průběhu semináře;
  • vypracování, odevzdání a prezentace skupinového seminárního úkolu.

V případě, že dojde v průběhu semestru k znovuzavedení opatření a k přechodu na distanční výuku, pro online semináře platí:

  • je potřeba, aby studující disponoval hardwarem, softwarem (aktualizovaný Zoom) a dostatečně spolehlivým připojením k internetu tak, aby byl schopen v určenou dobu plnit povinnosti, které nelze splnit jinak; 
  • účastí na online seminářích se míní účast, kdy jsou studující vidět a u jejich videa jsou jejich skutečná jména;
  • povinnost účasti na seminářích je stejná jako v offline režimu. Běžné společenské konvence ohledně omluv platí také stejně.

Seminární práce:

  • musí být odevzdána v řádném termínu (viz níže);
  • musí splňovat určité požadavky (viz níže).

Seminární práce

V rámci PSYb1040 budete navazovat na své seminární práce, které jste vypracovali v předchozím semestru. K seminárním pracím odevzdaným v PSYb1030 jste dostali podrobné komentáře, hodnocení a návrhy na vylepšení. Vaším úkolem během tohoto semestru bude seminární práce dle komentářů a návrhů upravit, dopracovat a vylepšit. Během semináře S3 budete mít možnost individuálních konzultací postupu úprav svých textů.

Seminární práce budou po odevzdání hodnoceny nezávisle na hodnocení v předchozím semestru. Součástí seminární práce bude také vaše písemná reakce na zpětnou vazbu z předchozího semestru – budete postupovat podobným způsobem jako autoři studií v recenzním řízení -  v procesu recenzního procesu v odborných časopisech je nutné reagovat písemně na recenzentské posudky a popsat zcela konkrétně provedené změny (popisují se provedené změny, ale také to, pokud na určitý komentář recenzenta autor „nepřistupuje“ – v tomto případě je vždy nutno uvést relevantní argumentaci, která podpoří autorovo stanovisko změnu neprovést). Odevzdávat tedy budete nejen přepracovanou seminární práci, ale ve stejném souboru za seznamem použitých zdrojů popíšete, v čem jste konkrétně práci vylepšili, změnili, opravili (tato reakce na zpětnou vazbu se nezapočítává do celkového rozsahu).

Odevzdání seminární práce

Odevzdání práce je podmínkou k udělení zápočtu. Práce se odevzdává ve formátu .doc do složky Revidované seminární práce v odevzdávárně PSYb1040. Odevzdávaný soubor prosím pojmenujte pouze následovně: Příjmení_jméno.

Za odevzdání seminární práce se nepovažuje odevzdání prázdného dokumentu či zjevně poškozeného, nesmyslného či nesprávného dokumentu, ani dokumentu v jiném než zadaném rozsahu či formátu. Zkontrolujte si proto, jaký dokument jste do odevzdávárny vložili a zda ho lze bezproblémově otevřít pomocí programu Word.

Možnost konzultace a termín odevzdání

V rámci seminářů S3 proběhnou individuální konzultace seminárních prací, které jsou nepovinné. Zájemci se na konzultace přihlásí dopředu (podrobnější informace se dozvíte v průběhu října). Ke konzultaci si připraví dotazy ohledně nejasností, problémů atd. 

Revidovanou seminární práci je nutné odevzdat do 12. 12. 2022 (práce odevzdané po tomto datu nebudou přijaty).

Rozsah

Rozsah seminární práce zůstává stále nejméně 9 000 znaků s mezerami (5 normostran) a maximálně 10 800 znaků s mezerami (6 normostran). Do rozsahu se nezapočítává titulní strana práce a seznam literatury.

Forma

Jen pro zopakování:

Seminární práce do vývojové psychologie je odborným textem, který má podobu tzv. Introduction (tedy přehledu poznatků o dané problematice s formulací vlastní výzkumné otázky či hypotézy v odborných článcích dodržujících strukturu IMRaD). 

Co je smyslem revize a přepracování seminární práce a co je též součástí jejího hodnocení?

Revizí své seminární práce prokazujete, že jste schopni reagovat na poskytnutou zpětnou vazbu a využít ji ke zvýšení kvality odborného textu, který zpracováváte. Přepracováním seminární práce dále prokazujete, že jste schopni dohledat si další potřebné relevantní odborné zdroje a že na základě zpětné vazby s nimi dokážete lépe pracovat - tzn. spojovat závěry jednotlivých studií do nových souvislostí, vyvozovat na jejich základě vlastní výzkumné otázky, hypotézy apod.

Jen pro zopakování:

Odbornými zdroji jsou monografie a články z odborných periodik (dostupné např. v knihovně FSS či v elektronické podobě prostřednictvím fulltextových databází) apod., nikoliv učebnice (např. učebnice autorů – Čačka; Vágnerová; Thorová; Langmeier, Krejčířová; Nakonečný; Atkinsonová; Plháková apod.) a slovníky pro laickou veřejnost (např. Hartl, Hartlová). Prací prokazujete znalost a dovednost citačních standardů APA7.

Ve složce Jak na Introduction najdete materiály, které vám mohou pomoci se strukturou Introduction a s citacemi.

Hodnocení seminární práce

Bodově se hodnotí míra vyhovění kritériím uvedených v tabulce níže, především pak dodržení základních pokynů k psaní seminární práce (viz předchozí semestr PSYb1030) a schopnost poučit se a profitovat z poskytnuté zpětné vazby.

Upozornění

Seminární práce vypracovávejte samostatně s použitím relevantní literatury. Dbejte na důsledné odkazování se na zdroje a dodržování citačních pravidel. Práce jiných autorů vydávané za vlastní jsou považovány za plagiát. Za plagiát je považována i seminární práce, v níž bez odkazu na zdroj prezentujete myšlenky jiného autora (a to i v případě, že věty nejsou kopírovány doslovně). Výše uvedené počiny jsou automaticky postupovány k řešení disciplinární komisi. 

Skupinový úkol

Přihlášení se ke skupinovému úkolu (tzn. vytvoření pracovní skupiny), jeho vypracování, prezentace a odevzdání jsou nedílnou součástí podmínek k získání zápočtu. Zadání skupinového úkolu bude upřesněno na začátku semestru, budete informováni prostřednictvím e-mailu. Potřebné pokyny a materiály ke zpracování úkolu poté naleznete ve složce Materiály ke skupinovému úkolu . 

Odevzdání

Každá pracovní skupina bude prezentovat splnění skupinového úkolu na semináři S6. Vypracovaný úkol každá pracovní skupina vloží do odevzdávárny v IS do složky  nejpozději do půlnoci předchozího dne semináře. 

Hodnocení

Hodnoceno bude celkové splnění skupinového úkolu, nikoliv podíl jednotlivců na něm. Všichni členové jedné pracovní skupiny tedy obdrží stejné hodnocení. Za způsob, jakým si členové pracovní skupiny mezi sebou rozdělí práci, nese odpovědnost každý z členů skupiny. Za splnění skupinového seminárního úkolu je možné získat 0 – 15 bodů. Pro získání zápočtu je dále nutné být včas (viz výše) přihlášen k pracovní skupině, vypracovat, odevzdat a odprezentovat seminární úkol. Za odevzdání seminárního úkolu se nepovažuje odevzdání prázdného dokumentu nebo nedostatečně či zjevně nesmyslně vyplněného dokumentu.

Požadavky na ukončení předmětu

Předmět je ukončen ústní zkouškou, která zahrnuje témata jak z PSYb1030 (Vývojová psychologie I), tak z PSYb1040 (Vývojová psychologie II), která pokrývají zkušební okruhy k SZZ. Přípravou na ústní zkoušku se již připravujete na závěr svého bakalářského studia. Zkušební okruhy zahrnují:

  • témata prezentovaná na seminářích a přednáškách PSYb1030 (Vývojová psychologie I) a PSYb1040 (Vývojová psychologie II);
  • povinnou literaturu a materiály v IS;
  • okruhy mají integrativní charakter a očekává se, že si je student samostatně zpracuje na základě znalostí získaných během obou semestrů výuky vývojové psychologie.

Upozorňujeme, že učení pouze z prezentací a "zděděných" vypracovaných výpisků nevede téměř nikdy k dobrému výsledku u zkoušky. 

Okruhy ke zkoušce

Studenti mohou získat celkem 65 bodů, minimální počet bodů je 36.


maximum bodů

Skupinový seminární úkol


15

Seminární práce - revize

kritéria pro hodnocení:

  • zohlednění komentářů k textu;
  • zapracování poznámek;
  • práce s literaturou;
  • reakce na komentáře, argumentace.


15

Ústní zkouška

35


Celkové hodnocení

60 - 65 bodůA – vysoce nadstandardní výkon; student(ka) perfektně zvládl(a) obsah předmětu a prokázal(a) vysoce nadprůměrné znalostí a dovedností ve všech oblastech PSYB1040
54 – 59
bodů 
B – nadprůměrný výkon; student(ka) zvládl(a) obsah předmětu a prokázal(a), že je schopen/schopna v některých oblastech v rámci PSYb1040 podávat výborné výkony 
48 – 53 
body 
C – adekvátní splnění podmínek předmětu; prokázání zcela přijatelné úrovně znalostí a dovedností v rámci oblastí PSYb1040
42 – 47
bodů  
D – mírně podprůměrné vyhovění požadavkům předmětu, student(ka) má v některých znalostech a dovednostech v rámci oblastí PSYb1040 více „slabých míst“, kterým by se ještě měl(a) věnovat
36 – 41 
bod 
E – splnění požadavků předmětu na nejnižší přijatelné úrovni; student(ka) by se měl(a) snažit své znalosti a dovednosti v rámci oblastí PSYb1040 značně zlepšit a rozšířit
35 či nesplnění jednotlivých požadavků
(odevzdání sem. práce; seminárního úkolu; více než 1 absence na semináři)
F – nevyhovění podmínkám předmětu, prokázání nepřijatelně nízké úrovně znalostí a dovedností v rámci oblastí PSYb1040


Chapter contains:
1
Study text
Teacher recommends to study from 12/9/2022 to 18/9/2022.

Chapter contains:
8
PDF
2
Study text
5
Web
Teacher recommends to study from 19/9/2022 to 25/9/2022.
Chapter contains:
1
Study text
Teacher recommends to study from 26/9/2022 to 2/10/2022.

Chapter contains:
10
PDF
1
Study Materials
2
Study text
1
Web
Teacher recommends to study from 3/10/2022 to 9/10/2022.
Chapter contains:
1
Study Materials
1
Study text
Teacher recommends to study from 10/10/2022 to 16/10/2022.

Chapter contains:
9
PDF
1
Study text
1
Web
Teacher recommends to study from 17/10/2022 to 23/10/2022.
Teacher recommends to study from 24/10/2022 to 30/10/2022.

Chapter contains:
6
PDF
2
Study text
1
Web
Teacher recommends to study from 31/10/2022 to 6/11/2022.
Chapter contains:
1
Study text
Teacher recommends to study from 7/11/2022 to 13/11/2022.

Chapter contains:
8
PDF
1
Study text
2
Web
Teacher recommends to study from 14/11/2022 to 20/11/2022.
Teacher recommends to study from 21/11/2022 to 27/11/2022.

Chapter contains:
1
Study text
1
Web
Teacher recommends to study from 28/11/2022 to 4/12/2022.
Chapter contains:
1
Study text
Teacher recommends to study from 5/12/2022 to 11/12/2022.
Previous