Výuka předmětu je plánována v prezenční formě. V případě, že bude v průběhu semestru nutné přejít na online formu, vás budeme včas informovat.
Cílem předmětu
je zprostředkovat studentům úvod do kulturní antropologie (Bock, 1999) se
zaměřením na relevantní psychologická témata (duševní nemoc a duševní zdraví,
výchova dětí, tělesnost, emoce, identita, smrt) především z pohledu kulturní
psychologie (Heine, 2016; Schweder, 2003; Valsiner, 2012). Důraz bude kladen
zejména na seznámení se relevantní literaturou k vybraným tématům a
schopnost aplikovat antropologickou perspektivu v psychologickém výzkumu i
praxi.
Po absolvování
předmětu mají být studenti schopni:
- vysvětlit
základní pojmy a aplikovat perspektivu antropologického uvažování v
psychologickém výzkumu i praxi
- orientovat se
v historickém vývoji disciplíny
- aplikovat
poznatky kulturní antropologie pro porozumění současným sociokulturním jevům
Přednáška
a Seminář. Je požadována aktivní účast na seminářích (75%) a odevzdání čtyř příprav na semináře do odevzdávárny
v Informačním systému. Po termínu odevzdané přípravy nejsou akceptovány (podrobněji
viz jednotlivé přípravy na semináře). Text přípravy na druhý seminář bude bodově
ohodnocen (0-2body) a váš výsledek se bude započítávat do závěrečné zkoušky.
Předmět je ukončen písemnou zkouškou.
Výuka v době covid-19
Literatura pro přípravu na zkoušku:
1. Bock, P.K. (1999). Rethinking Psychological Anthropology:
Continue and Change in the Study of Human Action. (2nd ed.) New York: W.H.
Freeman and Company. Vybrané kapitoly: 2-3,
5, 8, 11;
2. Heine, S. J. (2016). Cultural psychology: Third International Student Edition. New York, W. W . Norton &
company. Vybrané kapitoly: 1, 6, 12, 14
3. Valsiner,
J. (Ed.). The Oxford Handbook of Culture
and Psychology. Oxford, Oxford University Press. Vybrané kapitoly:
a) Valsiner, J. (2012). Encounter
of Inquisitive minds. In Valsiner, J. (Ed.). The Oxford Handbook of Culture and Psychology. (pp. 3-22). Oxford,
Oxford University Press.
b) Jagoda, G. (2012) Culture and
Psychology: Words and Ideas in History. In Valsiner, J. (Ed.). The Oxford Handbook of Culture and
Psychology. (pp. 25-42). Oxford, Oxford University Press.
4. prezentace
z přednášek a seminářů (témata zpracovaná v přípravách na jednotlivé
semináře)
Podklad pro hodnocení
1.
Odevzdání příprav na semináře (100%), 75% účast na seminářích znamená možnost
zapsat se na zkoušku |
|
2. Hodnocená
příprava na ii. seminář |
0-2 body |
3. Test |
0-22
bodů |
Celkové hodnocení |
A(22-21),
B (20-19), C (18-17), D (16-15), E (14-13), F (12-0) |
Podrobný sylabus
1. Úvodní přehled: Proč se jako
psychologové zajímáme o kulturu? (13/9)
Literatura:
Valsiner, J. (2012). Encounter of
Inquisitive minds. In Valsiner, J. (Ed.). The
Oxford Handbook of Culture and Psychology. (pp. 3-22). Oxford, Oxford
University Press.
Heine, S. J. (2016). Cultural psychology: Third International Student Edition. New York, W. W . Norton
& company. Kapitola 1.
Henrich, J., Heine, S. J., &
Norenzayan, A. (2010). Most people are not WEIRD. Nature, 466 (7302),
29-29.
Arnett, J. J. (2008). The neglected 95%:
why American psychology needs to become less American. American Psychologist,
63 (7), 602.
Voronov, M., & Singer, J. A. (2002).
The myth of individualism-collectivism: A critical review. The Journal of
Social Psychology, 142(4), 461-480.
Příprava na seminář I.: Vyplňte formulář připravený
v Informačním systému. Termín odevzdání příprav do Odevzdávárny
v Informačním systému je pro skupiny I. a II. 18/9 včetně, pro skupiny III. a IV. 25/9 včetně.
2. Seminář (I.) skupiny I. a II.: Kdo s kým spí? (20/9)
3. Seminář (I.) skupiny III. a IV.: Kdo s kým spí? (27/9)
4. Krátký přehled historie kulturní antropologie (4/10)
Literatura:
Bock, P.K. (1999). Rethinking Psychological Anthropology:
Continue and Change in the Study of Human Action. (2nd ed.) New York, W.H.
Freeman and Company (vybrané kapitoly).
Jagoda, G. (2012) Culture and
Psychology: Words and Ideas in History. In Valsiner, J. (Ed.). The Oxford Handbook of Culture and
Psychology. (pp. 25-42). Oxford, Oxford University Press
Rasmussen, S. J. (2012). Cultural
Anthropology. In Valsiner, J. (Ed.). The
Oxford Handbook of Culture and Psychology. (pp. 96-115). Oxford, Oxford
University Press.
Váš text bude ohodnocen 0-2 body, které se budou
započítávat do výsledku závěrečné zkoušky.
Termín odevzdání příprav do Odevzdávárny v Informačním systému je pro skupiny I. a II. 9/10 včetně, pro skupiny III. a IV. 16/10 včetně.
5. Seminář (II.) skupiny I. a II.: Jak nakládáme s vlastním tělem? (11/10)
6. Seminář (II.) skupiny III. a IV.: Jak nakládáme s vlastním tělem? (18/10)
7. Kdo jsem a co je pro mne
v životě hodnotné? (25/10)
Heine, S. J. (2016). Cultural psychology: Third International Student
Edition. New
York, W. W . Norton &
company. Kapitoly 6 a 12.
Baumeister, R. F. (1987). How the self
became a problem: A psychological review of historical research. Journal of
personality and social psychology, 52(1), 163.
Hytych, R., Macek, P. (2010). 2010).
Kulturní a historická specifika utváření identity a sebepojetí dospívajících.
In P. Macek, J. Širůček, I. Poledňová (Eds.).
Sebepojetí a sebehodnocení v dětství a adolescenci. (pp. 71-96). Brno,
Masarykova univerzita.
Markus, H. R., & Kitayama, S. (1991).
Culture and the self: Implications for cognition, emotion, and motivation. Psychological review, 98(2), 224.
Schweder, R. A., Much, N. C., Mahapatra,
M., Parl, L. (2003).The “Big Three” of Morality and The “Big Three” Explanation
of Suffering. In Schweder, R. A. (Ed.) Why
do men Barbecue: Recipes for Cultural Psychology. (pp. 74-133). Cambridge,
Harward University Press.
Watzlawik, M., Valsiner, J. (2012). The Making of Magic: Cultural Constructions of the Mundane Supernatural. In Valsiner, J. (Ed.). The Oxford Handbook of Culture and Psychology. (pp. 783-795). Oxford, Oxford University Press.
8. Seminář (III.) skupiny I. a II.: Co mne napadne, když se řekne smrt - focus group (1/11)
9. Seminář (III.) skupiny III. a IV.: Co mne napadne, když se řekne smrt - focus group (8/11)
10. Smrt a umírání v odlišných
kulturních kontextech (15/11)
Hytych, R (2008). Smrt a nesmrtelnost: Sociální reprezentace
smrti. Praha: Triton. (kapitola 9 a 11) nebo Hytych, R. (2010). Sociální reprezentace smrti v České
republice a na Srí Lance. Nepublikovaná
disertační práce. Brno, Masarykova univerzita. (kapitoly 4-6).
Kracke, W. H. (2010) Kagwahiv Mourning I.,
II. In LeVine, R. A. (Ed.) Psychological
Anthropology: A Reader on Self in Culture. John
Wiley & Sons.
(pp.154-173).
Yamada, Y., & Kato, Y. (2006). Images
of circular time and spiral repetition: The generative life cycle model. Culture
& Psychology, 12(2), 143-160.
Termín odevzdání příprav do Odevzdávárny v Informačním systému je pro skupiny I. a II. 20/11 včetně, pro skupiny III. a IV. 27/11 včetně.
11. Seminář (IV.) skupiny I. a II.: Obdarování (22/11)
12. Seminář (IV.) skupiny III. a IV: Obdarování (29/11)
13. Duševní zdraví a duševní nemoc
z pohledu kulturní antropologie (6/12)
Bock, P.K. (1999). Rethinking Psychological Anthropology:
Continue and Change in the Study of Human Action. ( kapitola 11)
Heine, S. J. (2016). Cultural psychology: Third International Student Edition. New York, W. W . Norton
& company. Kapitola: 14
Csordas, T. J. (1990). Embodiment as a
Paradigm for Anthropology. Ethos, 18(1), 5-47.
Harner, M. (1990). The Way of the Shaman.
San Francisco, HarperOne. (kapitola 2,
3).
Christopher, J. C., & Hickinbottom, S.
(2008). Positive psychology, ethnocentrism, and the disguised ideology of
individualism. Theory & Psychology, 18(5), 563-589.
Palán, A. (2018). Raději zešílet v divočině: Setkání s šumavskými samotáři. Praha,
Prostor.
Scull, A. (2019). Šílenství a civilizace: Kulturní historie duševních chorob od
bible po Freuda a od blázince k moderní medicíně. Praha, Academia.
Vogt-Kunovitz,
B. (2013). Tovil: Léčebný rituál jako
psychoterapie. Praha: Maitrea. (kapitola IV, kapitola IX, s.141-159)
Tseng, W. S. (1999). Culture and
psychotherapy: Review and practical guidelines. Transcultural psychiatry,
36(2), 131-179.