Dětská poradenská psychologie
Mgr. Zuzana Masopustová, Ph.D.
Dětská poradenská psychologie
Info
Term
Spring 2024

ORGANIZAČNÍ: VÝJIMKY PRO ZÁPIS SE NEUDĚLUJÍ, MAXIMÁLNÍ KAPACITA PŘEDMĚTU JE PEVNĚ DANÁ A NELZE JI PŘEKROČIT, PŘEDMĚT JE VŠAK VYPISOVÁN V KAŽDÉM SEMESTRU (navíc v období změn v zápise dochází obvykle k velkému odlivu registrovaných)


Předmět je vyučován formou přednášek a kazuistických seminářů. Cílem kurzu je seznámit studenty s nejobvyklejšími tématy dětského poradenství. Předmět se zaměřuje na potíže dítěte v širším kontextu (vývojové stadium dítěte, jeho potřeby, životní situace apod.) a na poradenský proces. 

Po ukončení předmětu by studenti měli být schopni: 

  • rozumět dopadům, jaké nejčastější problémy v dětství mají na jednotlivé oblasti života dítěte (např. jak ADHD dítěte ovlivňuje jeho chování, rodinný život, školní výkon, vztahy s vrstevníky, self-esteem a životní spokojenost) 
  • poskytnout základní poradenství rodičům a učitelům dětí s nejčastějšími potížemi (ADHD, ADD, PAS, úzkostnost, problémové chování, agresivita)
  • vytvořit individualizovaný plán péče o děti s různými typy potíží s respektem k jejich potřebám, životnímu kontextu a vývojovému stadiu.  

Kurz se skládá z přednášek a seminářů. Na seminářích diskutujeme o kazuistikách, které studenti prezentují a které slouží jako podklad pro seminární práci.

POŽADAVKY NA UKONČENÍ PŘEDMĚTU

Předmět je zakončen ústní zkouškou. Ústní zkoušky se mohou zúčastnit pouze studenti, kteří splnili následující podmínky:

  • aktivní účast na seminářích (s maximálně jednou absencí)
  • odprezentování kazuistiky na jednom ze seminářů
  • odevzdání seminární práce splňující zadání do 19.5.2024
  • odevzdání seznamu literatury ke zkoušce 

ZKOUŠKA

Zkouška proběhne z témat probíraných na přednáškách. Každé z témat si specifikujte/zužte tak, aby bylo dostatečně konkrétní a pro vás zajímavé. K takto specifikovanýmu tématům si dohledejte co nejvíce informací, ať o něm dovedete zasvěceně diskutovat a ať si dovedete představit, jak reagovat v různých poradenských situacích, které z tématu vyplývají. Vyhledejte si alespoň dvě výzkumné studie, které se vámi specifikovaného tématu týkají a promyslete, jak konkrétně výsledky daných studií využít v poradenské praxi (snažte se být konkrétní, tedy nezůstávat u pouhého "znamená to, že se tedy musím dítěti věnovat individuálně" apod." Seznam studií pro každé z témat před zkouškou odevzdejte do odevzdávárny. 

témata:

1) poradenský kontext, s kým pracovat a proč

2) výchova, výchovné nejistoty, kojenec, batole

3) úzkostnost, strachy, hypersenzitivita

4) ADHD, ADD

5) PAS

6) handicapy, předsudky, odlišnosti, integrace

PROBLÉMY

Jakékoliv problémy řešte pokud možno ihned s garantkou předmětu - ať se již jedná o osobní problémy komplikující absolvování předmětu, nebo například chybějící informace či materiály (v těchto případech nejprve prosím zkontrolujte, že opravdu v ISu nejsou). 

ZÁVĚREČNÉ HODNOCENÍ

Závěrečná známka je tvořena součtem bodů za:

  • seminární práci (maximum bodů: 30)
  • ústní zkoušku (maximum bodů: 15)

A: 45-41 - vysoce nadstandardní výkon; student(ka) perfektně zvládl(a) obsah předmětu a prokázal(a) vysoce nadprůměrné znalostí a dovedností ve všech oblastech předmětu

B: 40-36 - nadprůměrný výkon; student(ka) zvládl(a) obsah předmětu a prokázal(a), že je schopen/schopna v některých oblastech v rámci předmětu podávat výborné výkony 

C: 35-33 - adekvátní splnění podmínek předmětu; prokázání zcela přijatelné úrovně znalostí a dovedností v rámci předmětu

D: 32-30 - mírně podprůměrné vyhovění požadavkům předmětu, student(ka) má v některých znalostech a dovednostech nebo oblastech předmětu více „slabých míst“, kterým by se ještě měl(a) věnovat

E: 29-27 - splnění požadavků předmětu na nejnižší přijatelné úrovni; student(ka) by se měl(a) snažit své znalosti a dovednosti v rámci předmětu značně zlepšit a rozšířit

F: 26 a méně nevyhovění podmínkám předmětu, prokázání nepřijatelně nízké úrovně znalostí a dovedností v rámci předmětu