V této lekci se účastníci seznámí s cíli a organizací kurzu.
Lekce 2 se věnuje objasnění, co se rozumí reflektivní praxí (zkráceně RP), a některými možnými výsledky používání této strategie/ techniky. V této lekci zkoumáme kořeny konceptu reflektivní praxe, přičemž za východiska považujeme zejména práce Deweyho a Schöna. Dále se zabýváme aplikací pojmu reflektivní praxe na situace v praxi prostřednictvím využití reflektivního cyklu (Kolbe aj.). Věnujeme se také etickým výzvám, které reflektivní praxe přináší. Budeme se také zabývat problematikou úzkosti, kterou reflexe může někdy vyvolávat. Budeme se také věnovat bezpečným podmínkám reflexe a reflektivní praxe.
Lekce 3 nabízí řadu praktických způsobů, jak začít reflektovat svou praxi, řadu postupných aktivit, které si můžete osvojit, abyste rozvíjeli a zdokonalovali své dovednosti reflektivního praktika. Začneme vytvořením reflektivního prostoru, v němž můžete pohodlně a bezpečně reflektovat svou praxi. Stavíme na respektu k vašemu osobnímu přístupu k učení. Budeme se bavit o využití učebních deníků přes online blogy až po narativní analýzu - existuje spousta kreativních nápadů, z nichž si můžete vybrat a začlenit je do svých reflektivních aktivit v závislosti na svém osobním přístupu k učení.
V lekci 4 se budeme zabývat emocemi, které v sociální prácáci vznikají, jsou její součástí a mohou ji olivňovat. Proces reflexe tedy zahrnuje i emoce. Dotkneme se i důležitých otázek týkající se role jazyka při utváření i reflexi dominantních diskurzů v praxi. Respekt k emoční složce byl v praxi dlouho opomíjen. V kurz představuji práci s emocemi jako důležitý zdroj při pochopení některých rozporů a složitostí, které jsou s praxí sociální práce spojeny. Představím koncept emoční inteligence jako užitečný rámec pro rozvoj emočně kompetentní praxe. Součástí lekce bude řada reflektivních úkolů na podporu rozvoje emočního uvědomění a regulace, které jsou považovány za klíčové pro rozvoj emoční inteligence.
Lekce 5 se zaměřuje na využití reflexe jako nástroje rozvoje osobní a profesní efektivity. Budu prezentovat příklady z praxe a cvičení, která účastníkům umožní zvýšit sebeuvědomění a zvládat stres. Dále uvedu řadu přístupů, jako je reflektivní psaní, analýza samomluvy a názorových systémů a přesvědčení. Analýzu SWOT využijeme pro rozvoj pozitivního myšlení a zpochybňování sebepoškozujících/negativních myšlenek. Cílem této lekce je zejména rozvinout představy, jak rozvíjet osobní sebedůvěru a profesní kompetence.
V lekci 6 upozorním na možná úskalí při uplatňování reflektivní praxe při práci s pečujícími a uživateli služeb. Představím rozdíly v profesionálním pojetí "pečujícího" a dávám jej do kontrastu se zkušenostmi lidí poskytujících neformální péči. V této lekci využívám případové studie a shrnutí výzkumů, přičemž se zaměřuje zejména na zkušenosti rodin s Huntingtonovou chorobou. Lekce by měla pomoci zamyslet se nad významem perspektivy pečujících osob a uživatelů služeb a jejich účasti při plánování sociální práce. Součástí lekce je i zkoumání vlivu znalostí, zkušeností a moci v porozumění a interpretaci situací klientů/uživatelů a také to, jak využít reflektivní proces k zohlednění dalších/jiných perspektiv a skutečností v naší praxi.
Osmá lekce pojednává o genderu v sociální práci. Prozkoumáme, jak mohou být muži a ženy v sociální práci formováni socializací i ovlivňováni očekáváním ostatních ohledně genderových rolí a toho, co může považováno za ne/vhodné. Lekce se zabývá teoriemi genderové identity a pojmem "genderová fluidita" a spornými názory na původ a vlivy genderových rozdílů. V lekci se rovněž zabývám otázkami emocí v sociální práci a tím, jak jsou stereotypní předpoklady o projevování emocí úzce spjaty s pojetím genderu. Lekce vám pomůže debatovat otázky genderu z různých perspektiv a poskytne vám příležitost prozkoumat genderové otázky z osobní perspektivy, v kontextu prostředí praxe a vzdělávání v sociální práci pomocí cvičení, případových studií a výsledků výzkumu.
Lekce 7 se zabývá riziky, kdy je uživatel služby nebo pracovník ohrožen fyzickou, sociální nebo emocionální újmou. Zabývám se pojmem "ne-bezpečné praxe" a představím některá závažných selhání v praxi ze zahraničních zdrojů. Dále se budeme věnovat způsobům, jak můžeme využít reflexi ke zkoumání způsobů minimalizace rizikové praxe s využitím technik reflexe. V lekci se bude zabývat také některými organizačními systémy a procesy, které mohou nevědomky zvyšovat rizika praxe.
Lekce 9 vás seznámí s procesem reflektivního učení (zkušenostního, v praxi). Vysvětlíme si roli supervize. Lekce poskytuje řadu námětů, jak využít reflexi během stáže (studentských praxí). Zkusíme si také představit a aplikovat aplikovat učební cyklus. Lekce se zabývá přínosem teorií sociální práce, které by se měly stát nedílnou součástí vaší praxe a které vám umožní rozvinout analytické a intuitivní dovednosti, jež vám poskytnou určitou míru jistoty při řešení nových a složitých situací.
Lekce 10 vás uvede do světa managementu, zejména do práce vedoucího týmu, který je zodpovědný za praxi a působí jako nadřízený. Lekce se zabývá některými tlaky, kterým čelí vedoucí týmů, a nároky, které jsou na ně kladeny při zvládání požadavků v první linii služby. Dále se budeme zabývat tím, jak můžeme aktivně řídit svůj vztah s vedoucím týmu, abyste si oba vytvořili vzájemně uspokojivý pracovní vztah. Dále představím další techniky reflexe. Budeme debatovat význam supervize, konzultací a osobních hodnocení jako příležitostí pro rozvoj reflektivní praxe.
Lekce 11 upozorní, že sociální práce se stále častěji vykonává v interprofesním kontextu a ve složitých organizačních strukturách a že efektivní práce v takových týmech znamená, že sociální pracovníci potřebují řadu interprofesních dovedností a silnou profesní identitu. Lekce nabízí aktivity, které umožní hodnotit efektivitu týmové práce. V lekci uvedu vybrané případy, kdy s. služby nedokázaly zajistit efektivní interprofesní spolupráci, přičemž v důsledku toho došlo k poškození klienta. Lekce se věnuje tomu, jak může být reflexe důležitou součástí přezkoumávání výkonnosti týmů, a nabízí sebereflexní aktivity, které můžete využít např. během stáže.
Tento týden je zaměřen na zpracování výzkumných zadání kurz.
Tento týden je zaměřen na prezentaci výzkumných zadání kurzu.