Informační a komunikační technologie ve školské fyzice
PhDr. Jan Válek, Ph.D.
Informační a komunikační technologie ve školské fyzice

Vzdělávacími cíli předmětu jsou základní vědomosti fyzikálních modelech či simulacích a jejich interpretace v kontextu didaktické transformace. Náplní je tvorba vlastní fyzikálních aplikací a provádění pokusů podporovaných počítačem s využitím volně dostupných programů pro modelování fyzikálních dějů. Mezi hlavní vzdělávací obsahy patří pojmy jako modelování, simulace, podpůrné programy pro řízení vzdělávacího procesu. Student si tak zvýší kompetence v oblasti moderních výpočetních a numerických balíků.

Vědomosti: didaktické transformace s pomocí digitální techniky; modelování; simulace,
Dovednosti: vytvářet fyzikální model; upravovat již existující modely; orientovat se v nabídce on-line aplikací zařaditelných do vzdělávacího procesu
Postoje: akceptovat význam fyzikálního modelu děje v přírodních vědách, ve vzdělání a výchově

Cíle předmětu
Vzdělávacími cíli předmětu jsou základní vědomosti fyzikálních modelech či simulacích a jejich interpretace v kontextu didaktické transformace. Náplní je tvorba vlastní fyzikálních aplikací a provádění pokusů podporovaných počítačem s využitím volně dostupných programů pro modelování fyzikálních dějů. Mezi hlavní vzdělávací obsahy patří pojmy jako modelování, simulace, podpůrné programy pro řízení vzdělávacího procesu. Student si tak zvýší kompetence v oblasti moderních výpočetních a numerických balíků.
Vědomosti: didaktické transformace s pomocí digitální techniky; modelování; simulace,
Dovednosti: vytvářet fyzikální model; upravovat již existující modely; orientovat se v nabídce on-line aplikací zařaditelných do vzdělávacího procesu
Postoje: akceptovat význam fyzikálního modelu děje v přírodních vědách, ve vzdělání a výchově

Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by měl student vědět a umět:
- aplikovat fyzikální modely v učitelské praxi
- využití počítačů pro vizualizaci včetně grafické prezentace
- sestavit/vytvořit výukovou oporu na adekvátní úrovni pomocí různých nástrojů
- zhodnotit správnost používaných programů a opor v pedagogické praxi.

Informace k časové náročnosti a harmonogramu předmětu

Rozsah: 0/0/3. 12 hodin

Semináře se skládají ze samostatné práce studentů a také z jejich vlastní domácí přípravy na výuku s prezentováním jejich výsledků

Rozvrh setkání pro kombinované studium
Plánovaná setkání budou zahrnovat více jednotlivých kapitol. Jejich termín bude upřesněn na začátku semestru.
Hodnocení a zpětná vazba

Na konci interaktivní osnovy pomocí odpovědníků proveďte zhodnocení získaných kompetencí. 

Literatura
    • povinná literatura
    • Válek, J. (2023). Modelování jevů z mechaniky ve školské fyzice (1., elektronické vyd.). Masarykova univerzita. https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M280-0439-2023 Čítárna Munispace info
    • Janás, J., Trna, J. (2005). Konkrétní didaktika fyziky II. 93 s. info
    • Janás, J., Trna, J. (1999). Konkrétní didaktika fyziky I. 87 s. info

      doporučená literatura
    • ŠEDIVÝ, Přemysl. Modelování fyzikálních dějů numerickými metodami : Studijní text pro řešitele FO č. 38. Hradec Králové. 2010. 40 s.
    • Sak, P., Mareš, J., Nová, H., Richter, V., Kolesárová, K., Skalková, J. (2007). Člověk a vzdělání v informační společnosti (vydání 1.). Portál. info
    • Mechlová, E. (1983). Didaktika fyziky (1.vyd.). Pedagogická fakulta. info
    • Kašpar, E. (1978). Didaktika fyziky : obecné otázky (vyd. 1.). Státní pedagogické nakladatelství. info
Chapter contains:
1
Study text
Chapter contains:
4
PDF
1
Study text
3
Web

Chapter contains:
7
PDF
1
Study text
1
Web
Chapter contains:
2
Study Materials
1
Study text
12
Web



Chapter contains:
2
ROPOT
1
Study text
Previous