Seminární skupina učitelství chemie
Mgr. Jaromír Literák, Ph.D.
Seminární skupina učitelství chemie
Info
Term
Spring 2023

Organizace semináře

  • V každé seminární lekci studenti a studentky prezentují dva výstupy simulující vzorové středoškolské hodiny, po každém z nich následuje diskuse.
  • Semináře se obvykle účastní skupina SŠ studentů, kteří dodávají výuce reálnou atmosféru – vystupující student v roli SŠ učitele s těmito studenty komunikuje jako při klasické výuce na střední škole.
  • VŠ studenti učitelství sledují pozorně výstup spolužáků a reflektují, co se daří a nedaří a následně aktivně přispívají do diskuse.
  • Do diskuse se následně zapojují SŠ učitelé z praxe a oboroví didaktici z VŠ.

Podmínky udělení zápočtu

  • Nachystat si 2 vystoupení na vylosovaná témata středoškolské chemiev délce cca 25 min a tato vystoupení úspěšně realizovat.
  • Účast na všech seminářích (v odůvodněných případech je možno sledovat seminář prostřednictvím MS Teams)..

Příprava vystoupení na semináři

  • Je nutné přípravy na seminář (včetně případné elektronické prezentace) odevzdat týden předem (do úterý 24:00) do odevzdávárny jejíž odkaz je v příslušném týdnu této interaktivní osnovy.
  • Zakomponovat připomínky oborového didaktika a SŠ učitele do přípravy a prezentace. Tyto připomínky vkládají recenzenti obvykle do soboty 24:00 do poznámkového bloku či jako soubor do odevzdávárny.
  • Jazyk přípravy: český

Samotný výstup

  • By měl být v českém jazyce a délce cca 25 minut.
  • Může být doprovázen prezentací, ale nemusí (typicky k tématům zabývajícím se chemickými výpočty postačí tabule).
  • V zadání tématu jsou vyjmenovány stěžejní pojmy, jimž by se měla věnovat většina výstupu (tyto pojmy by neměly být všechny vynechány)
  • Pokud by Vám téma přišlo na 25 min výstup příliš široké, můžete si jej zúžit. Naopak, můžete téma rozšířit. Doporučujeme v tomto případě změny konzultovat s příslušným SŠ učitelem, který recenzuje vaše přípravy. Výstup se nesmí stát pouhým sledem výkladu pojmů – je nutné dodržovat doporučení níže.
  • V úvodu by mělo být zopakováno, na co výstup navazuje, co jsou vstupní vědomosti a dovednosti. Toto opakování lze provést i prakticky se SŠ studenty, ale nemělo by zabrat většinu výstupu. Lze jen vyjmenovat pojmy, jejichž znalost se předpokládá bez hlubšího vysvětlování a pokračovat dále ve výstupu.
  • Většinu výstupu je třeba věnovat výkladu stěžejních pojmů ze zadání tématu.
  • Doporučujeme do každého výstupu zařadit motivační část – reálný chemický experiment nebo alespoň video či animaci, dále také další motivační prvky (propojení s reálným životem žáků a dalšími tematickými celky učiva atd.).
  • Doporučujeme zařadit procvičení probraného učiva se SŠ studenty v rámci nějaké konkrétní aktivity (nezapomeňte neustále aktivizovat SŠ studenty, reagovat na jejich dotazy apod.).
  • Do přípravy také doporučujeme zahrnout nápad na aktivitu nebo motivační úkoly pro studenty, kteří jsou nadaní a postupují rychleji než zbytek třídy.
  • Druhý výstup bude také doplněn zadáním krátkého testu, který by měl ověřovat osvojení probraného učiva a který by měl odrážet výukové cíle stanovené na začátku hodiny. Test by měl být vypracován ve dvou variantách. Student/ka by měl/a také návrh testu doprovodit návrhem na hodnocení odpovědí (formou bodů, nebo procent) a celého testu známkou.

Užitečné odkazy:

Vzorová příprava

Vzorová příprava na hodinu chemie na gymnáziu.

Speciální část příručky pro učitele

Očekávané výstupy RVP, Katalog požadavků k dřívější státní maturitě z chemie

Tématické plány z chemie pro gymnázium


Hodnocení vystoupení na RS



Rozpis témat pro JS 2023

Téma

Student/ka
Recenzentka
Datum
1. Molární koncentrace roztoku, výpočty koncentrace z navážky a objemu a výpočty navážky pro přípravu roztoku definované koncentrace.Leona Zuzáková

22. 2. 2023
2. Úvod do chemie, co je chemie a čím se zabývá. Motivace ke studiu chemie. Karin RavaszováEva Dobrovolná1. 3. 2023
3. Metody dělení směsí. Martina KromsiánováDagmar Šašinková1. 3. 2023
4. Struktura atomu, protonové a nukleonové číslo, isotop a nuklid, isobar. Výpočet počtu elektronů a neutronů pro zadaný isotop. Albín PařízekDagmar Šašinková
8. 3. 2023
5. Struktura elektronového obalu atomu, orbital, kvantová čísla a typy orbitalů.Tereza GruntováVeronika Kyasová8. 3. 2023
6. Pořadí atomových orbitalů, pravidla pro jejich zaplňování. Zápis elektronové konfigurace atomu a iontu. Kateřina KlimešováVeronika Kyasová22. 3. 2023
7. Periodický zákon a periodická soustava prvků. Martina KromsiánováEva Dobrovolná22. 3. 2023
8. Hmotnostní zlomek látky ve směsi a jeho praktický výpočet. Kateřina KlimešováDagmar Šašinková29. 3. 2023
9. pH roztoku a jeho výpočet pro roztoky silných kyselin a zásad. Barbora ValáškováEva Dobrovolná29. 3. 2023
10. Uhlík, charakteristika prvku, allotropy, jeho získávání a použití. Eva Dobrovolná5. 4. 2023
11. Prvky skupiny mědi, charakteristika prvků, jejich výroba a použití. Barbora ValáškováVeronika Kyasová5. 4. 2023
Karin RavaszováDagmar Šašinková12. 4. 2023
13. Obecná charakteristika polymerů, a metod jejich přípravy. Anita WeidenhöferováVeronika Kyasová12. 4. 2023

14. Aminokyseliny, struktura, acidobazické chování, tvorba peptidové vazby. Proteinogenní aminokyseliny. Chiralita alfa-aminokyselin.

Anita WeidenhöferováVeronika Kyasová19. 4. 2023
15. Citrátový cyklus a jeho role v metabolismu. Dagmar Šašinková


Chapter contains:
1
Study text
Teacher recommends to study from 13/2/2023 to 19/2/2023.
Chapter contains:
1
Study text
Teacher recommends to study from 20/2/2023 to 26/2/2023.
Chapter contains:
1
Homework Vault
1
Video
1
Study text
Teacher recommends to study from 27/2/2023 to 5/3/2023.
Chapter contains:
1
Homework Vault
1
Study text
Teacher recommends to study from 6/3/2023 to 12/3/2023.
Chapter contains:
1
Homework Vault
1
Study text
Teacher recommends to study from 20/3/2023 to 26/3/2023.
Chapter contains:
1
Homework Vault
1
Study text
Teacher recommends to study from 27/3/2023 to 2/4/2023.
Chapter contains:
1
Homework Vault
1
Study text
Teacher recommends to study from 3/4/2023 to 9/4/2023.
Chapter contains:
1
Homework Vault
1
Study text
Teacher recommends to study from 3/4/2023 to 9/4/2023.
Chapter contains:
1
Homework Vault
1
Study text
Teacher recommends to study from 17/4/2023 to 23/4/2023.
Teacher recommends to study from 24/4/2023 to 30/4/2023.
Teacher recommends to study from 1/5/2023 to 7/5/2023.
Teacher recommends to study from 8/5/2023 to 14/5/2023.
Teacher recommends to study from 15/5/2023 to 21/5/2023.
Teacher recommends to study from 22/5/2023 to 28/5/2023.
Previous